Onko kauhean väärin olla kutsumatta mielenterveysongelmainen läheinen perhejuhliin?
Pelkään, että pilaa tunnelman ja lapsen rippijuhlat. Mutta toisaalta tuntuu väärältä olla kutsumattakaan.
Kommentit (124)
Mieti sitä että olisit itse tämä mielenterveysongelmainen, joka jätettäisiin kutsumatta. Miltä se tuntuisi? Itse olen joka juhlaan kutsunut skitsofreniaa sairastavan veljeni ja toisen veljeni, joka sairastaa kakisisuuntaista mielialahäiriötä ja on pahasti alkoholisoitunut . Eivät ole juhlia pilanneet ja ovat olleet todella otettuja kutsusta. Jos joku heitä katsoo kieroon, niin on heidän ongelmansa.
Jos on hallitsemattomia ongelmia (esim.
pitää kovaa ääntä), niin kyllähän tuon päätöksen ymmärtää. Monessa vieraassa voi herättää hämmennystä. Tietysti, jos on oikea lääkitys,
niin ei välttämättä haittaa muita vieraita.
Syöpäsairaskin voi tietysti vähän latistaa tunnelmaa, mutta kutsuisit varmaan silti? Miksi mielen sairaus on eri juttu?
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitä että olisit itse tämä mielenterveysongelmainen, joka jätettäisiin kutsumatta. Miltä se tuntuisi? Itse olen joka juhlaan kutsunut skitsofreniaa sairastavan veljeni ja toisen veljeni, joka sairastaa kakisisuuntaista mielialahäiriötä ja on pahasti alkoholisoitunut . Eivät ole juhlia pilanneet ja ovat olleet todella otettuja kutsusta. Jos joku heitä katsoo kieroon, niin on heidän ongelmansa.
Tähän sydänemoji!
Vierailija kirjoitti:
Jos on hallitsemattomia ongelmia (esim.
pitää kovaa ääntä), niin kyllähän tuon päätöksen ymmärtää. Monessa vieraassa voi herättää hämmennystä. Tietysti, jos on oikea lääkitys,
niin ei välttämättä haittaa muita vieraita.
Eli samalla kriteerillä myös kehitysvammainen ääntelevä sukulainen voisi jäädä kutsumatta? Aikamoista. Jos suku ei näitä ihmisiä ota mukaan ja puolusta heidän osallisuuttaan, niin kuka sitten?
Onko järjestänyt aiemmin kohtauksia tapaamisissa sairautensa takia? Jos on, voit hyvin jättää kutsumatta. Jos taas on masentunut sukulainen niin silloin olet idi o o tti jos jätät kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Syöpäsairaskin voi tietysti vähän latistaa tunnelmaa, mutta kutsuisit varmaan silti? Miksi mielen sairaus on eri juttu?
Sairastunut itse voi kärsiä siitä enemmän että joutuu olemaan toisten arvioitavina, vaikka kukaan ei mitään sanoisi suoraan ja kaikki olisivat ylivertaisen ystävällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko järjestänyt aiemmin kohtauksia tapaamisissa sairautensa takia? Jos on, voit hyvin jättää kutsumatta. Jos taas on masentunut sukulainen niin silloin olet idi o o tti jos jätät kutsumatta.
ei kai kukaan masennushullua halua juhlia pilaamaan
En ole kutsunut mihinkään perhejuhliimme persoonallisuushäiriöistä äitiäni (dg. epäluuloinen + epäsosiaalinen), jolla myös skitsoidia käytöstä. Ei pysty hallitsemaan itseään, vaan alkaa syyttää ja riehua viimeistään tilaisuuden jälkeen, miten häntä yritettiin vahingoittaa ja masennun itse moneksi viikoksi hänen kohtauksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastunut itse voi kärsiä siitä enemmän että joutuu olemaan toisten arvioitavina, vaikka kukaan ei mitään sanoisi suoraan ja kaikki olisivat ylivertaisen ystävällisiä.
Ehkä sairastunut osaa siinä tapauksessa kieltäytyä kutsusta?
Onko lääkitys kohdillaan ja käytössä, vai ei ole. Psykoottinen harhaluuloinen vieras on kaikille raskas.
Minä en todellakaan kutsu alkoholisti-isääni mihinkään juhliin. Oli vuosien työ päästä hänestä eroon, eivätkä lapset tunne koko miestä. On sairauksia ja sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sairastunut osaa siinä tapauksessa kieltäytyä kutsusta?
Välttämättä ei osaa arvioida omaa tilannettaan suhteessa terveisiin, todellisuus paljastuu vasta paikan päällä jolloin ei voi enää perua tai kokee jälkikäteen ahdistavana epäonnistumisena.
Tiedän tapauksen, ettei kutsuttu koskaan suvun juhliin, eikä kyläilty hänen luonaan kuin vanhempansa, mutta kuollessaan hautajaiset kyllä järjestettiin ja suku osallistui.
Mikä/mitä on masennushullu?
Onneksi nykymaailmassa ei enää ole mielenterveyden ongelmiin liittyvää leimaamista eikä psyykkisen puolen vaivoja pidetä fyysisiä kummempina.
Eikun🤔🤔
Niin, se on sitä maailman menoa, lapset ei kuulu hautajaisiin, kun lapsillehan ei saa mistään ikävästä eikä surullisesta kertoa, kun elämä on yhtä auvoa ja ...elämää.
Myöskään sairauksia ei ole, ei mielen eikä kropan.
Happyhappypusmuiskihqudaaihqutralllalllaaaa!
Mielenterveysongelmia on eriasteisia.
Jos henkilö ei aiheuta häiriötä, tai vie huomiota itse juhlallisuudelta, niin kutsu käy.
Tästä kyllä näkee, että osalla ihmisistä ei ole mielenterveysongelmista mitään käsitystä, kun hymistään "totta kai pitää kutsua mieti miten pahoittaa mielensä". Jos ihminen alkaa kesken juhlien kantaa kakkua roskiin hokien sen olevan myrkytetty, on juhlat ihan aidosti pilalla kaikilta. Ihan samalla lailla sitä huutavaa kehitysvammaistakaan ei ole pakko kutsua esim. lasten viulukonserttiin. Juhla järjestetään juhlittavan ihmisen takia, juhlien ei tarvitse olla se paikka missä joku _opettelee_ elämään sosiaalista elämää. Sitä voi tehdä vaikka tämän sairaan ihmisen ympärille järjestetyillä omilla pienemmillä kahvikekkereillä. Toisen ihmisen rippijuhlat ei ole mikään testipaikka, että josko se psykoosisetä nyt kerrankin olisi hiljaa.
Tekee mieli jättää kutsumatta. Masentunut, ahdistunut, syömishäriöinen, perfektionisti sukulainen, jolla lisäksi varmaan kymmenen vakavaa muutakin sairautta on vaan aivan tuskastuttuva vieras. Ensinnäkin jo sopivien tarjottavien löytäminen on tuntien työ ja silti aina on valitus että olisi niin ihanaa jos voisi syödä tätä mutta kun ei voi. (laktoositon, gluteeniton, mausteeton, pähkinätön -aina vaan pitenevä lista- Ja sitten se valitus, toisten päälle puhuminen, oman kurjuuden ja huonon olon loputon mainostaminen. Ei vaan jaksa
No jos hän ei pysty hillitsemään oireitaan, on parempi jättää kutsumatta. Kyllä hän varmaan itsekin sen ymmärtää, ellei ihan ulkona todellisuudesta ole.