Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ajattelee, että olemme ylempää keskiluokkaa

Vierailija
12.09.2020 |

Mies kuvittelee ja sanoo vielä ääneen - onneksi vain minulle - että olenme ”ylempää keskiluokkaa”. Meillä on talo, hyvä auto ja muuta härpäkettä, myös tarpeetonta. On koirat ja kaikki, elämme oikeaa ”villa, voffe och Volvo” -elämää.

Todellisuus: mies tienaa keskinkertaisesti. Minä tienaan nipinnapin tuhat euroa kuukaudessa. Talokaan ei ole puoliksi. Koira on huonosti koulutettu. Talo on vanha kuin taivas ja sellaisen remontin tarpeessa, johon meillä ei ole varaa. Auto on osarilla. Velkaa enemmän kuin omaisuutta.

Mutta kun ”on” kaikkea! Hyvältä näyttää ja kuulostaa, kun jättää 90 % kertomatta.

”Ylempää keskiluokkaa”. Ja phtyi. Mies on harhainen ja elämälle vieras.

Onko muita hulluja miehiä tai naisia, jotka elävät enemmän tai vähemmän jossain pumpulikuvitelmissa? Voiko joku jopa myöntää elävänsä sellaisissa itse?

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliluokan määrittely ei ole mitenkään yksiselitteistä. Pelkät tulot ei ratkaise,  vaan myös koulutus ja ammatti, sekä vaikeammin määriteltävä "tyyli". Eli käytöstavat, pukeutuminen, harrastukset, asenteet, yleissivistys, kielitaito...

Ylempään keskiluokkaan kyllä vaaditaan joku keskiluokkainen ammatti, kuten lääkäri, tuomari, korkea virkamies - ja kuusinumeroiset vuositulot,  sivistystä henkivä elämä ja varallisuutta.

Mutta mitäpä se haittaa, jos ukkoparka on itseensä ja elämäänsä tyytyväinen. Miksi pitäisi fiilis pilata?

Vierailija
22/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että suhtaudut miehen harhaan enpaattisesti ja naureskellen.

Itse en varmaan pystyisi, vaan iskisi halveksunta, enkä voisi kunnioittaa hölmöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velassahan ei ole mitään pahaa, kun sitä käyttää omaisuuden kuten talon tai osakkeiden hankintaan. Laina/velka on itse asiassa välttämätöntä peruspulliaiselle, jos haluaa vaurastua.

Velka on pahasta vasta sitten, kun velkaraha käytetää kulutukseen, kuten ulkomaan matkoihin tai baarireissuihin.

Osakkeita velkarahalla?

Mikä siinä on niin ihmeellistä? Minä olen ostanut kaikki asuntoni ja osakkeeni velkarahalla, enkä taatusti ole ainoa laatuani.

Vierailija
24/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ponnistanut surkeista surkeimmasta kouluttamattomasta rahvaasta, ruousakkiperheestä. Olen yksin taistellut ja kamppaillut itseni akateemiseksi (vanhempien kampittaessa, kepittäessä ja työntäessä kapulaa rattaisiin). Olen eka akateeminen suvussa koskaan.

Olen edennyt ylimpään johtoon keskisuuressa firmassa, palkka vähän reilu 7000e/kk, teen väitöskirjaa, puoliso akateeminen, uusi okt.

SILTI olen edelleen rupurahvasta alaluokkaa. Ei omasta taustasta pääse eroon. Ei vaikka miten olisi hyvätuloinen tai koulutettu.

Vierailija
25/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä. Ainakin omassa päässäni ennen kuin omaisuus ylittää 100 tonnia. Talosta suurin osa lainaa, vanhalla autolla ajellaan, tulot on karvan alle 3000 molemmilla aikuisilla. Jätti jälkensä pätkätyöt ja opiskeluajat, jolloin putosin köyhyyteen lapsuuden keskiluokkaisesta perheestä. Lisäksi kaikki ympärillä tuntuu tienaavan 3500+ ja on hienot isot asunnot ja autot alla, on mökkiä ja vaikka mitä, joten kyllähän sitä köyhäksi itsensä tuntee.

Aina on kuitenkin syöty sitä mitä halutaan, matkusteltu eikä lapsilta ole koskaan puuttunut mitään, joten en tiedä kuvaako tuo köyhä meitä oikeasti, mutta omassa päässä ollaan köyhiä.

Köyhällä ei ole sadantuhannen euron omaisuutta. Keskimääräinen perintö on nykyisin 107.000€, eli tuo on hyvinkin keskiluokkaisen omaisuus. Bruttopalkan mediaani on nykyisin noin 2800€/kk ja keskipalkka noin 3600€/kk.

Vertailun vuoksi: Köyhimmällä kymmennyksellä on enemmän velkaa kuin omaisuutta. Palkkatyöläisistä pienimpään kymmennykseen kuuluu, jos ansaitsee alle 1500€/kk.

Vierailija
26/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ponnistanut surkeista surkeimmasta kouluttamattomasta rahvaasta, ruousakkiperheestä. Olen yksin taistellut ja kamppaillut itseni akateemiseksi (vanhempien kampittaessa, kepittäessä ja työntäessä kapulaa rattaisiin). Olen eka akateeminen suvussa koskaan.

Olen edennyt ylimpään johtoon keskisuuressa firmassa, palkka vähän reilu 7000e/kk, teen väitöskirjaa, puoliso akateeminen, uusi okt.

SILTI olen edelleen rupurahvasta alaluokkaa. Ei omasta taustasta pääse eroon. Ei vaikka miten olisi hyvätuloinen tai koulutettu.

Mihin perustuen? Omaan kokemukseen, muiden näkemykseen vaiko ironiaan?

Vierailija
27/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ylempää keskiluokkaa... mun bruttotulot 4300e/kk, miehellä suurinpiirtein saman verran, ajellaan vanhalla Toyotalla, asutaan rivarinpätkässä, yksi lapsi ja koira. Ollaan hädintuskin keskituloisia. Onneksi velkaa on vain vähän.

Kyllä te olette reippaasti yli keskituloisia. Palkansaajien mediaaniansio taitaa olla jotain vähän yli 3000 euroa kuukaudessa. Mutta ette toki silti välttämättä ole rikkaita. Se riippuu niin paljon siitäkin, kuinka kauan on ollut tuollaiset tienestit, onko saanut perintöä, jne.

Velka ei sinänsä ole huono asia, jos on maksukykyä. Järkevämpäähän se on kuluttaa koko elämänsä ajan, eikä vasta eläkkeellä kun on (ehkä) säästössä niin paljon että pystyy velattomasti kuluttamaan.

Mielestämme emme ole yli keskituloisia. Palkastani jää vain 2800-2900 käteen, ja joka kuukausi kaikki menee mikä tulee. Ihan tavallisiin asioihin; laskuihin, ruokaostoksiin, terapiakäynteihin, tytön opiskelumenoihin, vaatteisiin. Sitten joskus tuleekin yllättäviä menoja, kun astianpesukone/silmälasit ym. hajoaa ja uudet pitää hankkia osamaksulla (mitä inhoava). Mielestäni hyvin toimeentuleva on sellainen, ettei mitään tarvitse ostaa osamaksulla.

Vierailija
28/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ylempää keskiluokkaa... mun bruttotulot 4300e/kk, miehellä suurinpiirtein saman verran, ajellaan vanhalla Toyotalla, asutaan rivarinpätkässä, yksi lapsi ja koira. Ollaan hädintuskin keskituloisia. Onneksi velkaa on vain vähän.

Kyllä te olette reippaasti yli keskituloisia. Palkansaajien mediaaniansio taitaa olla jotain vähän yli 3000 euroa kuukaudessa. Mutta ette toki silti välttämättä ole rikkaita. Se riippuu niin paljon siitäkin, kuinka kauan on ollut tuollaiset tienestit, onko saanut perintöä, jne.

Velka ei sinänsä ole huono asia, jos on maksukykyä. Järkevämpäähän se on kuluttaa koko elämänsä ajan, eikä vasta eläkkeellä kun on (ehkä) säästössä niin paljon että pystyy velattomasti kuluttamaan.

Mielestämme emme ole yli keskituloisia. Palkastani jää vain 2800-2900 käteen, ja joka kuukausi kaikki menee mikä tulee. Ihan tavallisiin asioihin; laskuihin, ruokaostoksiin, terapiakäynteihin, tytön opiskelumenoihin, vaatteisiin. Sitten joskus tuleekin yllättäviä menoja, kun astianpesukone/silmälasit ym. hajoaa ja uudet pitää hankkia osamaksulla (mitä inhoava). Mielestäni hyvin toimeentuleva on sellainen, ettei mitään tarvitse ostaa osamaksulla.

* mitä inhoan

Vierailija
29/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastonikkari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä. Ainakin omassa päässäni ennen kuin omaisuus ylittää 100 tonnia. Talosta suurin osa lainaa, vanhalla autolla ajellaan, tulot on karvan alle 3000 molemmilla aikuisilla. Jätti jälkensä pätkätyöt ja opiskeluajat, jolloin putosin köyhyyteen lapsuuden keskiluokkaisesta perheestä. Lisäksi kaikki ympärillä tuntuu tienaavan 3500+ ja on hienot isot asunnot ja autot alla, on mökkiä ja vaikka mitä, joten kyllähän sitä köyhäksi itsensä tuntee.

Aina on kuitenkin syöty sitä mitä halutaan, matkusteltu eikä lapsilta ole koskaan puuttunut mitään, joten en tiedä kuvaako tuo köyhä meitä oikeasti, mutta omassa päässä ollaan köyhiä.

Köyhällä ei ole sadantuhannen euron omaisuutta. Keskimääräinen perintö on nykyisin 107.000€, eli tuo on hyvinkin keskiluokkaisen omaisuus. Bruttopalkan mediaani on nykyisin noin 2800€/kk ja keskipalkka noin 3600€/kk.

Vertailun vuoksi: Köyhimmällä kymmennyksellä on enemmän velkaa kuin omaisuutta. Palkkatyöläisistä pienimpään kymmennykseen kuuluu, jos ansaitsee alle 1500€/kk.

Meillä onkin enemmän velkaa kuin omaisuutta eikä omaisuus ole vielä lähelläkään 100 000. Perintöjä ei ole. Mutta hyvä vertailu, antaa vähän suhteellisuudentajua näihin omiin ajatuksiin. Se sama köyhä.

Vierailija
30/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keskituloisuus ole mikään mielipidekysymys vaan tilastollinen fakta, mihin ei elämäntilanne eikä kulutustottumukset vaikuta. Keskituloisen bruttopalkka on siis noin 3600€/kk ja ylimmän desilin alaraja 5000€/kk. 4300€/kk on siinä puolivälissä.

Vierailija
31/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudenhallinnan opettelu voisi auttaa tietä. En ole koskaan tienannut noin paljon kuin sinä, enkä silti osta juuri mitään osamaksulla. En ainakaan silmälaseja tai tiskikonetta tai sen suuruisia menoja. Suurempia ehkä, mutta niitä ei kovin usein tule.

Vierailija
32/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on varmaan tosi huonoista oloista kotoisin?

Vierailija
33/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko teille nettona jää?

Todella hyvät bruttoansiot tavan duunareihin verrattuna. En käsitä tuollailla yhteensä yli 8000 euron tuloilla, että miksi ajatte vanhalla autolla ja rivarinpätkässä asutte. Ulkomaanmatkoihin, 300 euron ulkona syömisiin, harrastuksiin, bilettämisiin vai mihinkä ihmeeseen rahanne työnnätte, jos ei muka kohtuu hulppeean taloon ja parempaan autoon riitä. Vai onko niin paljon velkaa molemmilla?

34/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on jännä, että jos pienituloinen mies menee naimisiin varakkaan hienon naisen kanssa, niin sitten mies kuvittelee itse olevansa sen jälkeen toisia hienompi ihminen, vaikka sama ihminenhön se edelleen on.

Vierailija
35/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on varmaan tosi huonoista oloista kotoisin?

Hyvin arvattu. Kyllä, hän on tosi huonoista oloista: surullisen köyhästä, rikkinäisestä alkoholistiperheestä, jossa mihinkään ei ollut varaa, eikä kyllä haluakaan.

Kun täällä oli koulutuksesta puhetta, niin mies on amisduunari, mutta ihan hyvässä asemassa tällä hetkellä. Palkka on ok (keskinkertainen), mutta kun minun tuloni otetaan huomioon, niin se kompensoi ihan kivasti.

Itselläni on siis hyvä tutkinto, mutta en ole päässyt valitsemani alan hommiin parin valmistumisen jälkeisen vuoden jälkeen. Nyt teen hanttihommia, enkä suhtaudu kovin optimistisesti tulevaisuuteeni, vaikka ennen olin hyvinkin luottavainen.

Nykyisyys nyt ainakin on köyhää. Mies kuvittelee muuta.

Enkä muuten ole kiittämätön. Mies on pysynyt vierelläni senkin jälkeen, kun jäin ikään kuin pois kelvollisesta työelämästä. Minua kuitenkin vähän huvittaa ja samalla keljuttaa hänen harhansa.

Ap

Vierailija
36/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kyllä niitä harhaisia riittää. Näkyyhän tuo kokkareiden (20%)/porvareiden (40%) kannatuksesta, vaikka heidän ajamansa asiat auttavat vain ylintä 5% tuloluokkaa.

Vierailija
37/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mikään mielipidekysymys ole. Tienaatte selvästi enemmän kuin keskiarvo tai mediaani työikäisestä väestöstä -> olette yli keskituloisia.

Se, mihin ne rahat riittävät, on sitten ihan toinen kysymys.

Vierailija
38/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Sekin on jännä, että jos pienituloinen mies menee naimisiin varakkaan hienon naisen kanssa, niin sitten mies kuvittelee itse olevansa sen jälkeen toisia hienompi ihminen, vaikka sama ihminenhön se edelleen on.

Noita on aika vähän, koska 80%:ssa parisuhteissa mies on enemmän ansaitseva. Äitini on 80-vuotias ja hänellä on vielä tuttavia, jotka tituleeraavat itseään lääkärin- tai juristinrouvaksi, vaikkeivät itse olisi käyneet kuin kansakoulun. Vastaavia miehiä ei ole tullut vastaan. Missä sinä niitä miehiä olet tavannut?

Vierailija
39/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs luokkaa semmoinen sitten on, jolla on vain yo-tutkinto ja tienaa 400 000 eur/vuosi

(asiantuntijatyö, toimitusjohtaja)?

Ei tämä luokkajako nyt oikein toimi. Ja kun sivistyskin huomattavasti parempi ja monipuolisempi kuin monella yliopistokoulutetulla puhumattakaan osaamisesta. Minusta on fiksuutta saada mahdollisimman vähällä mahdollisimman paljon.

Vierailija
40/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kiva, että mies on noin tyytyväinen elämäänsä. Enemmän on niitä,jotka vaan valittavat, eivätkä koskaan ole tyytyväisiä, vaikka kaikki olisi kuinka hyvin.

Ymmärrän tosin ap:n ärsytyksen, olisi minustakin vaikea sietää, jos mies alkaisi puhua ihan hölmöjä. Joskus alkaa ja vaihdan silloin aina nopeasti puheenaihetta, etten alkaisi mielessäni väheksyä häntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän