Mies ajattelee, että olemme ylempää keskiluokkaa
Mies kuvittelee ja sanoo vielä ääneen - onneksi vain minulle - että olenme ”ylempää keskiluokkaa”. Meillä on talo, hyvä auto ja muuta härpäkettä, myös tarpeetonta. On koirat ja kaikki, elämme oikeaa ”villa, voffe och Volvo” -elämää.
Todellisuus: mies tienaa keskinkertaisesti. Minä tienaan nipinnapin tuhat euroa kuukaudessa. Talokaan ei ole puoliksi. Koira on huonosti koulutettu. Talo on vanha kuin taivas ja sellaisen remontin tarpeessa, johon meillä ei ole varaa. Auto on osarilla. Velkaa enemmän kuin omaisuutta.
Mutta kun ”on” kaikkea! Hyvältä näyttää ja kuulostaa, kun jättää 90 % kertomatta.
”Ylempää keskiluokkaa”. Ja phtyi. Mies on harhainen ja elämälle vieras.
Onko muita hulluja miehiä tai naisia, jotka elävät enemmän tai vähemmän jossain pumpulikuvitelmissa? Voiko joku jopa myöntää elävänsä sellaisissa itse?
Kommentit (97)
Keinotekoiset luokat kirjoitti:
Mitäs luokkaa semmoinen sitten on, jolla on vain yo-tutkinto ja tienaa 400 000 eur/vuosi
(asiantuntijatyö, toimitusjohtaja)?
Ei tämä luokkajako nyt oikein toimi. Ja kun sivistyskin huomattavasti parempi ja monipuolisempi kuin monella yliopistokoulutetulla puhumattakaan osaamisesta. Minusta on fiksuutta saada mahdollisimman vähällä mahdollisimman paljon.
Luokat perustuvat keskiarvoihin ja stereotypioihin. Lisäksi moni korostaa tiettyjä osatekijöitä omasta näkökulmastaan. Koulutetut korostavat koulutuksen merkitystä ja varakkaat varallisuuden merkitystä. Kolmas korostaa perhetaustan merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ylempää keskiluokkaa... mun bruttotulot 4300e/kk, miehellä suurinpiirtein saman verran, ajellaan vanhalla Toyotalla, asutaan rivarinpätkässä, yksi lapsi ja koira. Ollaan hädintuskin keskituloisia. Onneksi velkaa on vain vähän.
Paljonko teille nettona jää?
Todella hyvät bruttoansiot tavan duunareihin verrattuna. En käsitä tuollailla yhteensä yli 8000 euron tuloilla, että miksi ajatte vanhalla autolla ja rivarinpätkässä asutte. Ulkomaanmatkoihin, 300 euron ulkona syömisiin, harrastuksiin, bilettämisiin vai mihinkä ihmeeseen rahanne työnnätte, jos ei muka kohtuu hulppeean taloon ja parempaan autoon riitä. Vai onko niin paljon velkaa molemmilla?
Täytyy sanoa, että oma ajatteluni on todella kaukana tässä esitetystä kommentista ja mielestäni on loogista, että kun tulee ylimääräistä rahaa, sitä ei laiteta autoon tai asuntoon tai kulutukseen. Se voidaan säästää/sijoittaa/käyttää harrastukseen/lahjoittaa.
Haluaisin ymmärtää mistä tämä ajattelu tulee, voiko joku vastata seuraaviin kysymyksiin:
Miksi pitäisi hankkia uusi auto? Miksi pitäisi muuttaa tietynlaiseen isompaan ja ns. hienompaan taloon? Minne se vanha auto sitten laitetaan jos sitä ei enää käytetä? Tuleeko ihminen onnellisemmaksi jos talossa on uusi sisustus? Koostuuko hyvä elämä talosta, autosta ja kulutuksesta ja jos näin mieletänne on, voisitteko selittää minulle mitä varten tekisin näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velassahan ei ole mitään pahaa, kun sitä käyttää omaisuuden kuten talon tai osakkeiden hankintaan. Laina/velka on itse asiassa välttämätöntä peruspulliaiselle, jos haluaa vaurastua.
Velka on pahasta vasta sitten, kun velkaraha käytetää kulutukseen, kuten ulkomaan matkoihin tai baarireissuihin.
Osakkeita velkarahalla?
Miksei, kun pitää velan kurissa, jolloin riskit pienet. Minulla on sijoituslainan korko reilusti alle puoli prosenttia ja velalla ostettujen osakkeiden tämän hetken netto-osinkotuotto 8,4% sijoitettuun pääomaan nähden. Lisäksi kohteiden arvot ovat tuplaantuneet. Jokainen velkaeuro tuottaa siis minulle tällä hetkellä noin 8 cnt puhdasta ylimääräistä tuloa vuosittain. Lisäksi vielä tosiaan nuo arvonnousut kaupan päälle jos realisoisin omistukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kertoa miehellesi että koulutustaso määrittää luokkaan kuulumisen, ei palkka tai asumismuoto. Amis= työväenluokka. Amk-tutkinto/opistotutkinto= alempaa keskiluokkaa. Ylempi korkeakoulututkinto= ylempää keskiluokkaa.
Mites sellainen yrittäjä, joka on käynyt peruskoulun ja lukion eikä muuta, mutta on tienannut yli 100 000 euroa viimeisen 15 vuotta? On työväenluokkaa vai mitä?
ei tuosta paljon jää vuotta kohden
Paitsi puolitoista miljoonaa. Lukutaitosi perusteella et kuulu keskiluokkaan.
Eikun sanoit että "on tienannut yli 100 000 euroa viimeisen 15 vuotta" . Eli vajaa 7000 vuotta kohden.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ponnistanut surkeista surkeimmasta kouluttamattomasta rahvaasta, ruousakkiperheestä. Olen yksin taistellut ja kamppaillut itseni akateemiseksi (vanhempien kampittaessa, kepittäessä ja työntäessä kapulaa rattaisiin). Olen eka akateeminen suvussa koskaan.
Olen edennyt ylimpään johtoon keskisuuressa firmassa, palkka vähän reilu 7000e/kk, teen väitöskirjaa, puoliso akateeminen, uusi okt.SILTI olen edelleen rupurahvasta alaluokkaa. Ei omasta taustasta pääse eroon. Ei vaikka miten olisi hyvätuloinen tai koulutettu.
Et ole. Nyt vaan asennemuutos ja ole ylpeä kovasta työstä ja saavutuksistasi. Arvostan sinunlaisia paljon enemmän, kuin heitä jotka saavat kaiken annettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ylempää keskiluokkaa... mun bruttotulot 4300e/kk, miehellä suurinpiirtein saman verran, ajellaan vanhalla Toyotalla, asutaan rivarinpätkässä, yksi lapsi ja koira. Ollaan hädintuskin keskituloisia. Onneksi velkaa on vain vähän.
Kyllä te olette reippaasti yli keskituloisia. Palkansaajien mediaaniansio taitaa olla jotain vähän yli 3000 euroa kuukaudessa. Mutta ette toki silti välttämättä ole rikkaita. Se riippuu niin paljon siitäkin, kuinka kauan on ollut tuollaiset tienestit, onko saanut perintöä, jne.
Velka ei sinänsä ole huono asia, jos on maksukykyä. Järkevämpäähän se on kuluttaa koko elämänsä ajan, eikä vasta eläkkeellä kun on (ehkä) säästössä niin paljon että pystyy velattomasti kuluttamaan.
Mielestämme emme ole yli keskituloisia. Palkastani jää vain 2800-2900 käteen, ja joka kuukausi kaikki menee mikä tulee. Ihan tavallisiin asioihin; laskuihin, ruokaostoksiin, terapiakäynteihin, tytön opiskelumenoihin, vaatteisiin. Sitten joskus tuleekin yllättäviä menoja, kun astianpesukone/silmälasit ym. hajoaa ja uudet pitää hankkia osamaksulla (mitä inhoava). Mielestäni hyvin toimeentuleva on sellainen, ettei mitään tarvitse ostaa osamaksulla.
No kun nämä eivät ole mielipideasioita vaan ihan tilastoista pääteltäviä asioita.
Minusta aivan ihanaa, että ap:n mies on niin tyytyväinen elämäänsä kaikkineen, että kokee heidät onnekkaammaksi ja menestyneemmäksi kuin moni muu on.
Itse en tajua tässäkin ketjussa esiintyvää luokkasysteemiajattelua. Miesystävä ja minä tienaamme molemmat ylemmässä kymmenyksessä, ollaan arvostettuja asiantuntijoita, mutta emme akateemisia, meillä on rahaa ihan tarpeeksi, voidaan golfata, mutta mennä sieltä vaikka grillikiskalle iltapalalle. Toisaalta osataan mennä myös hienolle illalliselle, jos sellainen hetki. Voidaan puhua tasokkaampia juttuja tai sitten ihan älyttömiä lapsellisia vitsejä. En tiedä mihin luokkaan kuulumme eikä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te olette reippaasti yli keskituloisia. Palkansaajien mediaaniansio taitaa olla jotain vähän yli 3000 euroa kuukaudessa. Mutta ette toki silti välttämättä ole rikkaita. Se riippuu niin paljon siitäkin, kuinka kauan on ollut tuollaiset tienestit, onko saanut perintöä, jne.
Velka ei sinänsä ole huono asia, jos on maksukykyä. Järkevämpäähän se on kuluttaa koko elämänsä ajan, eikä vasta eläkkeellä kun on (ehkä) säästössä niin paljon että pystyy velattomasti kuluttamaan.
Mielestämme emme ole yli keskituloisia. Palkastani jää vain 2800-2900 käteen, ja joka kuukausi kaikki menee mikä tulee. Ihan tavallisiin asioihin; laskuihin, ruokaostoksiin, terapiakäynteihin, tytön opiskelumenoihin, vaatteisiin. Sitten joskus tuleekin yllättäviä menoja, kun astianpesukone/silmälasit ym. hajoaa ja uudet pitää hankkia osamaksulla (mitä inhoava). Mielestäni hyvin toimeentuleva on sellainen, ettei mitään tarvitse ostaa osamaksulla.
No kun nämä eivät ole mielipideasioita vaan ihan tilastoista pääteltäviä asioita.
Keskitulo ja keskiluokka ovat hivenen eri asioita keskenään.
Olen joidenkin mielestä ehkä keskiluokkaa koska nettopalkka 3 tonnia, mutta elän halvemmin kuin moni sosiaalitukien varassa elävä ja häpeänkin vähän sitä. Työkaverit pukeutuu merkkivaatteisiin ja elää ns hyvää elämää, työlounaatkin on jotain muuta kuin minulla. Itse syön roiskeläppiä, makaronilaatikkoa, kuljen risoissa Lidlin kengissä jne. Kaikki on rempallaan. Syy tähän on, että rakas lemmikkini on pitkäaikaissairas ja eläinlääkärikuluihin menee kaikki rahat aina. Usein se rahojen priorisointi on se mikä näissä merkkaa eniten.
Minä identifioin ylempään keskiluokkaa meidän perheen. Ollaan molemmat akateemisia, mies tohtori, minä maisteri. Tienaan yli keskiarvon asiantuntijatöissä, mies on valitettavasti työtön. Omaisuutta on perittynä molemmilla useita satoja tuhansia ja iso oma perheasunto Helsingissä. Arvostetaan tieteitä ja taiteita, kotiinkin on hankittu.
Vierailija kirjoitti:
AP, kyllä niitä harhaisia riittää. Näkyyhän tuo kokkareiden (20%)/porvareiden (40%) kannatuksesta, vaikka heidän ajamansa asiat auttavat vain ylintä 5% tuloluokkaa.
Tätä jaksan aina ihmetellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskitulo ja keskiluokka ovat hivenen eri asioita keskenään.
Niin... Kyseinen henkilö puhui NIMENOMAAN että ovat KESKITULOISIA. joita he eivät ole tilastojen valossa.
Mitä väliä? Millä tapaa olisitte parempia ja onnistuneempia ihmisiä jos olisitte _ylempää_ keskiluokkaa, tai edes keskiluokkaa? Keneen verrattuna ja miksi? Voiko keksiä muita vertailutapoja? Tarvitseeko verrata?
On kivempaa näyttää tavikselta, joka ajaa 90-luvun toyotalla. Omaisuutta löytyy, mutta osittain myös sen takia, ettei ole tarvinnut lähteä kilpavarusteluun vaan järkevällä rahankäytöllä ajan myötä omaisuutta on vaan kertynyt. Eipä vaan tarvii panikoida yllättäviä menoja tai työttömyyttä, jota kuitenkin kohdattu välillä jopa yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvät bruttoansiot tavan duunareihin verrattuna. En käsitä tuollailla yhteensä yli 8000 euron tuloilla, että miksi ajatte vanhalla autolla ja rivarinpätkässä asutte. Ulkomaanmatkoihin, 300 euron ulkona syömisiin, harrastuksiin, bilettämisiin vai mihinkä ihmeeseen rahanne työnnätte, jos ei muka kohtuu hulppeean taloon ja parempaan autoon riitä. Vai onko niin paljon velkaa molemmilla?
Minulla ja miehellä on kuukaudessa brutto reilu 8000€ (molemmilla suht sama palkka) ja asumme myös rivarinpätkässä, auto on noin vuosikymmenen vanha. Täällä Pk-seudulla on muuten hemmetin kallis rivariasunto, ei voida haaveillakaan lähialueen isoista omakotitaloista. Auto on hyvä enkä tajua, miksi se pitäisi vaihtaa.
Mielestäni meillä on aika normaalit tulot, monella tuntemallani on paljon suuremmat. Toki monella on pienemmätkin, mutta ei näillä nyt mitenkään herroiksi eletä ainakaan täällä päin. Lisäksi verotus on tuntuvaa jo +3000€ kuukausiansioilla ja maksamme mm. täydet päivähoitomaksut, mitään helpotusta ei mistään saa. Emme toki tarvitsekaan, mutta ei tästä palkasta nyt niiiin paljon kuitenkaan käteen jää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Millä tapaa olisitte parempia ja onnistuneempia ihmisiä jos olisitte _ylempää_ keskiluokkaa, tai edes keskiluokkaa? Keneen verrattuna ja miksi? Voiko keksiä muita vertailutapoja? Tarvitseeko verrata?
Jos olisit yhtään sivistyneempi ymmärtäisit, että yhteiskuntaluokat eivät ole paremmuusjärjestys vaan perustuu siihen mihin kukin itsensä identifioi. Voi olla ylpeästi työväenluokkainen, kuten esim. kommunistit ovat. Ei luokkataustaa tarvitse häpeillä tai kuvitella, että se liittyy johonkin ihmisarvoon.
Nettovarallisuus on n. 250 000€. Olen eronnut, yh, ammattikorkeakoulun käynyt, virkamies. Koen olevani ihan tavallista keskiluokkaa, ja ihmettelen mitä ihmiset oikein kuvittelevat itsestään? Tekeekö loppututkinto yliopistosta kirjastovirkailijasta tai lastentarhanopettajasta jotenkin "ylempää keskiluokkaa"?
Mun mielestä Suomessa on aika vähän tätä luokkajaottelua, eikä sitä ainakaan pitäisi lisätä. Suuri osa on nykyisin työssäkäyvää prekariaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suurinpiirtein samat tulot tai tonni-pari enemmän. Velatonta omaisuutta ehkä 400t lisäksi.
Vanhalla autolla ajetaan, ei paljoa matkustella tai syödä ravintoloissa. Rahaa jää säästöön 1500-2000e kuussa, jonne ne siis menevätkin.
Sinne siis työnnämme ne, mutta voisihan tuon tuhlatakin, mutta en näe siinä mitään järkeä, enkä saa kiksejä tuhlaamisesta tai jonkun "ylemmän keskiluokan" esittämisestä.
Toivon että on rahaa sitten, jos lapset haluavat opiskella ulkomailla ja haluan jättää lapsille myös mahdollisimman paljon perintöä.
Miksi pitäisi uhrata ajatusta sille, mihin luokkaan kuuluu?
Eikö hän sitten ole?
Miksei?