Mies ajattelee, että olemme ylempää keskiluokkaa
Mies kuvittelee ja sanoo vielä ääneen - onneksi vain minulle - että olenme ”ylempää keskiluokkaa”. Meillä on talo, hyvä auto ja muuta härpäkettä, myös tarpeetonta. On koirat ja kaikki, elämme oikeaa ”villa, voffe och Volvo” -elämää.
Todellisuus: mies tienaa keskinkertaisesti. Minä tienaan nipinnapin tuhat euroa kuukaudessa. Talokaan ei ole puoliksi. Koira on huonosti koulutettu. Talo on vanha kuin taivas ja sellaisen remontin tarpeessa, johon meillä ei ole varaa. Auto on osarilla. Velkaa enemmän kuin omaisuutta.
Mutta kun ”on” kaikkea! Hyvältä näyttää ja kuulostaa, kun jättää 90 % kertomatta.
”Ylempää keskiluokkaa”. Ja phtyi. Mies on harhainen ja elämälle vieras.
Onko muita hulluja miehiä tai naisia, jotka elävät enemmän tai vähemmän jossain pumpulikuvitelmissa? Voiko joku jopa myöntää elävänsä sellaisissa itse?
Kommentit (97)
Ylempi keskiluokka asuu isossa valkoisessa kivitalossa rantatontilla. Autot ovat sähköautoja tai lataushybridejä. Harrastukset ovat purjehdus, metsästys, ratsastus, harrastuslentäminen, golf, laskettelu tai autourheilu. Harrastamassa käydään ulkomailla.
Mikäli joutuu vielä käymään töissä tai yrittäjänä rahan takia kuuluu keskiluokkaan.
Sen voin kertoa teille, että vaikka ihminen kuuluukin aatelistoon, niin eivät he kaikki ole välttämättä suinkaan rikkaita noin niin kuin taloudellisesti. Tämäkin aatelisrouva jota hoidin oli sossun ja kelan asiakas ihan siinä kuin me muutkin. Hänkin kävi joskus jopa bussipysäkkien roskiksista etsimästä tupakan tumppeja kun ei itsellä sattunut olemaan tupakkaa ja miehensäkin oli joutunut ravintolan vessasta pöllimään vessapaperia kun ei ollut rahaa. Elämässä voi sattua ja tapahtua mitä vaan - ja minä en ainakaan halua olla se joka heittää ensimmäisen kiven.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ylempää keskiluokkaa... mun bruttotulot 4300e/kk, miehellä suurinpiirtein saman verran, ajellaan vanhalla Toyotalla, asutaan rivarinpätkässä, yksi lapsi ja koira. Ollaan hädintuskin keskituloisia. Onneksi velkaa on vain vähän.
Paljonko teille nettona jää?
Todella hyvät bruttoansiot tavan duunareihin verrattuna. En käsitä tuollailla yhteensä yli 8000 euron tuloilla, että miksi ajatte vanhalla autolla ja rivarinpätkässä asutte. Ulkomaanmatkoihin, 300 euron ulkona syömisiin, harrastuksiin, bilettämisiin vai mihinkä ihmeeseen rahanne työnnätte, jos ei muka kohtuu hulppeean taloon ja parempaan autoon riitä. Vai onko niin paljon velkaa molemmilla?
Meillä on yhteensä n. 100000e lainaa, sitä lyhennellään eläkeikään saakka 1000e/kk, sitten vastike 500e/kk, mun terapia 350/kk, ruokaostokset 800e/kk, laskuihin, bensaan,vaatteisiin, harrastuksiin ym. menee loput. Ei 4300 palkasta jää käteen kuin 2800 ja risat. Kyllä saa kitkuttaa...
Mies tienaa 5000-6000e/kk. On aivan uusi 300 neliön talo, autoja ja ostaa voi mitä milloinkin haluaa. En käy töissä, sillä miehen tulojen vuoksi ei tarvitse vaan annan kaiken liikenevän ajan lapsille. En ajattele meidän olevan ylempää keskiluokkaa, hädintuskin keskiluokkaa ylipäätään vaikka elämämme on näyttävää, huoletonta ja mukavuuksia täynnä.
Kuunnelkaa Pave Maijasen biisi esplanadi ja käykää vaikkapa Hurstin leipäjonossa ja tulkaa sen jälkeen juttelemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Millä tapaa olisitte parempia ja onnistuneempia ihmisiä jos olisitte _ylempää_ keskiluokkaa, tai edes keskiluokkaa? Keneen verrattuna ja miksi? Voiko keksiä muita vertailutapoja? Tarvitseeko verrata?
Jos olisit yhtään sivistyneempi ymmärtäisit, että yhteiskuntaluokat eivät ole paremmuusjärjestys vaan perustuu siihen mihin kukin itsensä identifioi. Voi olla ylpeästi työväenluokkainen, kuten esim. kommunistit ovat. Ei luokkataustaa tarvitse häpeillä tai kuvitella, että se liittyy johonkin ihmisarvoon.
Toiset isovanhempani olivat demariduunareita ja toiset keskiluokkaisempia. Vaikka itse olen hyväpalkkainen kokoomuslainen, nuo duunari-isovanhempani olivat rakkaammat ja vasta aikuisena olen tajunnut kotien taso- ja tyylierot.
Yhteiskuntaluokka ei kuvas rakkautta. Asiat eivät liity toisiinsa.
Ei niin. Rakkaus on jotain mitä monie ymmärrä vaikka siitä jauhavat. Todellinen rakkaus ei ole riippuvainen luokista, statuksesta tai menestyksestä.
Rikkaus eo ole rakkauden synonyymi, vaikka moni niin väittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa 5000-6000e/kk. On aivan uusi 300 neliön talo, autoja ja ostaa voi mitä milloinkin haluaa. En käy töissä, sillä miehen tulojen vuoksi ei tarvitse vaan annan kaiken liikenevän ajan lapsille. En ajattele meidän olevan ylempää keskiluokkaa, hädintuskin keskiluokkaa ylipäätään vaikka elämämme on näyttävää, huoletonta ja mukavuuksia täynnä.
Et käy töissä? Okei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ylempää keskiluokkaa... mun bruttotulot 4300e/kk, miehellä suurinpiirtein saman verran, ajellaan vanhalla Toyotalla, asutaan rivarinpätkässä, yksi lapsi ja koira. Ollaan hädintuskin keskituloisia. Onneksi velkaa on vain vähän.
Paljonko teille nettona jää?
Todella hyvät bruttoansiot tavan duunareihin verrattuna. En käsitä tuollailla yhteensä yli 8000 euron tuloilla, että miksi ajatte vanhalla autolla ja rivarinpätkässä asutte. Ulkomaanmatkoihin, 300 euron ulkona syömisiin, harrastuksiin, bilettämisiin vai mihinkä ihmeeseen rahanne työnnätte, jos ei muka kohtuu hulppeean taloon ja parempaan autoon riitä. Vai onko niin paljon velkaa molemmilla?Meillä on yhteensä n. 100000e lainaa, sitä lyhennellään eläkeikään saakka 1000e/kk, sitten vastike 500e/kk, mun terapia 350/kk, ruokaostokset 800e/kk, laskuihin, bensaan,vaatteisiin, harrastuksiin ym. menee loput. Ei 4300 palkasta jää käteen kuin 2800 ja risat. Kyllä saa kitkuttaa...
Ja joo, voitas hankkia uusikin auto, mutta pitäis säästää siihen. En haluaisi ostaa lainarahalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä... Minä tienaan noin 5 tonnia kuussa ja mieheni yrittäjänä pari-kolme tonnia. On 300 neliön talo ja paljon metsää. Mutta ei kyllä todellakaan ylimääräistä rahaa. Teillä ei varmaan ole velkaa, jos on noin huoletonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole vielä pahakaan.
Meillä rouva halveeraa keskiluokkaa.
Kun kysyin itseinhon syytä, niin johan rouvalla käämi kärähti.
Hän kuuluu älymystöön!!!
Mäkin kuulun älymystöön! Ehdottomasti!
Kiva, vaikkei sitä arvota muut kuin älymystöön pyrkivä köyhälistö. 🤑
Yhteiskuntaluokka on yhtä kuin se porukka, jonka kanssa on luontevaa olla, on kotoisa olo ja tietää miten toimitaan. Vituttaa kun porukka ymppää jotain rahajuttuja tai ihmisarvoja. Se on vulgääriä.
Vierailija kirjoitti:
Tulojen ja omaisuuden perusteella ehkä ylempään keskiluokkaan kuuluvana, en kyllä tajua mitä "hienoa" tuossa on. Ei kai tuo tarkoita muuta kuin että tulotaso ylittää jonkun tietyn rajan?
Toki on kiva saada tuloja, mutta ei tuo ylempi keskiluokka mielestäni ole mikään vastaava hienostuneisuuden osoitus, kuin esim aatelisto on.
Iso osa meistä ylempään keskiluokkaan kuuluvista on täysiä juntteja, kuten esimerkiksi minä itse.
Junttina olo on vapauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kertoa miehellesi että koulutustaso määrittää luokkaan kuulumisen, ei palkka tai asumismuoto. Amis= työväenluokka. Amk-tutkinto/opistotutkinto= alempaa keskiluokkaa. Ylempi korkeakoulututkinto= ylempää keskiluokkaa.
Joo, sinä työtön humanisti todella olet ylempää keskiluokkaa.
Hullut ja köyhät humanistit! 😂
Meidän 3 henkisen perheen tulot on n. 3500kk. Ei lainaa yhtään, asutaan vuokralla, mutta tuntuu, että eletään herroiksi. Toinen meistä vanhemmista, voi olla tilanteesta riippuen olla töistä pois pitempiäkin aikoja, jolloin toinen tekee duunia..asenne kysymyksiä nää..ei sitä laadukkaaseen elämään tarvi paljoakaan. Mitä pienemmällä rahalla voit elää, sitä vapaampaa elämää voit viettää.
Hei taas, vajaa kolme vuotta myöhemmin!
Miehellä meni työt, Voffe on kuollut, Volvo on vaihdettu halvempaan ja rahaa on tuskin ruokaan.
Silti mies pitää lipun korkealla, koska onhan meillä vielä tiilitalo!
(Saas nähdä kuinka kauan.)
Ja oikeasti minä, eli ap, etsin vanhan aloitukseni tänään, koska tilanne on akuutti. Mies vetosi talon tiiliverhoiluun.
Hauskaa päivää kaikille muillekin ylemmän keskiluokan kansalaisille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Teidän vanha Tojjota ei ikävä kyllä määrittele teidän tuloluokkaa. Jos asia on noin kuten kerroit, että teillä yhteenlasketut bruttotulot on lähempänä 9000 eur, te kuulutte ylempään keskiluokkaan.
Teidän elämäntyyli voi silti olla kuin persaukisella.
Tyypillinen suomalainen keskiluokkainen 'köyhä'. Aina löytyy varakkaampia, joihin verrattuna itse vaikuttaa köyhältä.