Mies ajattelee, että olemme ylempää keskiluokkaa
Mies kuvittelee ja sanoo vielä ääneen - onneksi vain minulle - että olenme ”ylempää keskiluokkaa”. Meillä on talo, hyvä auto ja muuta härpäkettä, myös tarpeetonta. On koirat ja kaikki, elämme oikeaa ”villa, voffe och Volvo” -elämää.
Todellisuus: mies tienaa keskinkertaisesti. Minä tienaan nipinnapin tuhat euroa kuukaudessa. Talokaan ei ole puoliksi. Koira on huonosti koulutettu. Talo on vanha kuin taivas ja sellaisen remontin tarpeessa, johon meillä ei ole varaa. Auto on osarilla. Velkaa enemmän kuin omaisuutta.
Mutta kun ”on” kaikkea! Hyvältä näyttää ja kuulostaa, kun jättää 90 % kertomatta.
”Ylempää keskiluokkaa”. Ja phtyi. Mies on harhainen ja elämälle vieras.
Onko muita hulluja miehiä tai naisia, jotka elävät enemmän tai vähemmän jossain pumpulikuvitelmissa? Voiko joku jopa myöntää elävänsä sellaisissa itse?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Millä tapaa olisitte parempia ja onnistuneempia ihmisiä jos olisitte _ylempää_ keskiluokkaa, tai edes keskiluokkaa? Keneen verrattuna ja miksi? Voiko keksiä muita vertailutapoja? Tarvitseeko verrata?
Jos olisit yhtään sivistyneempi ymmärtäisit, että yhteiskuntaluokat eivät ole paremmuusjärjestys vaan perustuu siihen mihin kukin itsensä identifioi. Voi olla ylpeästi työväenluokkainen, kuten esim. kommunistit ovat. Ei luokkataustaa tarvitse häpeillä tai kuvitella, että se liittyy johonkin ihmisarvoon.
Toiset isovanhempani olivat demariduunareita ja toiset keskiluokkaisempia. Vaikka itse olen hyväpalkkainen kokoomuslainen, nuo duunari-isovanhempani olivat rakkaammat ja vasta aikuisena olen tajunnut kotien taso- ja tyylierot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Millä tapaa olisitte parempia ja onnistuneempia ihmisiä jos olisitte _ylempää_ keskiluokkaa, tai edes keskiluokkaa? Keneen verrattuna ja miksi? Voiko keksiä muita vertailutapoja? Tarvitseeko verrata?
Jos olisit yhtään sivistyneempi ymmärtäisit, että yhteiskuntaluokat eivät ole paremmuusjärjestys vaan perustuu siihen mihin kukin itsensä identifioi. Voi olla ylpeästi työväenluokkainen, kuten esim. kommunistit ovat. Ei luokkataustaa tarvitse häpeillä tai kuvitella, että se liittyy johonkin ihmisarvoon.
Toiset isovanhempani olivat demariduunareita ja toiset keskiluokkaisempia. Vaikka itse olen hyväpalkkainen kokoomuslainen, nuo duunari-isovanhempani olivat rakkaammat ja vasta aikuisena olen tajunnut kotien taso- ja tyylierot.
Yhteiskuntaluokka ei kuvas rakkautta. Asiat eivät liity toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ylempää keskiluokkaa... mun bruttotulot 4300e/kk, miehellä suurinpiirtein saman verran, ajellaan vanhalla Toyotalla, asutaan rivarinpätkässä, yksi lapsi ja koira. Ollaan hädintuskin keskituloisia. Onneksi velkaa on vain vähän.
Paljonko teille nettona jää?
Todella hyvät bruttoansiot tavan duunareihin verrattuna. En käsitä tuollailla yhteensä yli 8000 euron tuloilla, että miksi ajatte vanhalla autolla ja rivarinpätkässä asutte. Ulkomaanmatkoihin, 300 euron ulkona syömisiin, harrastuksiin, bilettämisiin vai mihinkä ihmeeseen rahanne työnnätte, jos ei muka kohtuu hulppeean taloon ja parempaan autoon riitä. Vai onko niin paljon velkaa molemmilla?Meillä suurinpiirtein samat tulot tai tonni-pari enemmän. Velatonta omaisuutta ehkä 400t lisäksi.
Vanhalla autolla ajetaan, ei paljoa matkustella tai syödä ravintoloissa. Rahaa jää säästöön 1500-2000e kuussa, jonne ne siis menevätkin.
Sinne siis työnnämme ne, mutta voisihan tuon tuhlatakin, mutta en näe siinä mitään järkeä, enkä saa kiksejä tuhlaamisesta tai jonkun "ylemmän keskiluokan" esittämisestä.
Toivon että on rahaa sitten, jos lapset haluavat opiskella ulkomailla ja haluan jättää lapsille myös mahdollisimman paljon perintöä.
Kiva kuulla vastauksesi. Itselläni kun valitettavasti pienemmällä palkalla sitä säästöön jäävää osuutta ei ole, niin koen sen työni vaativuuden takia hyvin epäreiluksi. En paremmin ansaitsevia tuomitse tietenkään, vaan harmittaa koska en saa itse mahdollisuutta tuollaiseen.
Me kuulutaan varmaan alempaan keskiluokkaan - bruttotulot minulla n 3000e ja miehellä vähän enemmän. Rivarinpätkä, vanha Toyota, kaksi päiväkoti-ikäistä, koira ja (halpa) lomaosake on. Mutta meillä jää kyllä joka kuukausi reilusti rahaa säästöön ja lähiaikoina ostetaankin keskitasoinen okt ja vaihdetaan auto uudempaan käytettyyn perheautoon. Ollaan kolmekymppisiä, korkeakoulutettuja, työuran alkupuolella joten hyvin voi olla, että joku päivä kivutaan sinne ylempään keskiluokkaan vielä. Ja jos ei, niin eipä haittaa, mukavaa tämä elämä on näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaluokka ei kuvas rakkautta. Asiat eivät liity toisiinsa.
Ei niin. Rakkaus on jotain mitä monie ymmärrä vaikka siitä jauhavat. Todellinen rakkaus ei ole riippuvainen luokista, statuksesta tai menestyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö,että aloitus ja muut kommentit tässä ketjussa kuvaavat tätä neutraalia ja sivistynyttä näkemystä? Että ihan neutraalisti vaan pohditaan että ollaanko ylempää keskiluokkaa..ja aina sitä ylempää keskiluokkaa.
En usko että tässä puhutaan kenenkään ihmisarvosta, vaan statuksesta. Oletko sellaisesta kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velassahan ei ole mitään pahaa, kun sitä käyttää omaisuuden kuten talon tai osakkeiden hankintaan. Laina/velka on itse asiassa välttämätöntä peruspulliaiselle, jos haluaa vaurastua.
Velka on pahasta vasta sitten, kun velkaraha käytetää kulutukseen, kuten ulkomaan matkoihin tai baarireissuihin.
Osakkeita velkarahalla?
20-40% vivulla, kun menee niin riskit ei kasva liian suureksi. Eli siis, jos sinulla on 10 000 euroa, niin otat 2000 euroa lainaa ja näin sijoittaa 12 000 sen 10 000 sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole vielä pahakaan.
Meillä rouva halveeraa keskiluokkaa.
Kun kysyin itseinhon syytä, niin johan rouvalla käämi kärähti.
Hän kuuluu älymystöön!!!
Mäkin kuulun älymystöön! Ehdottomasti!
Tulojen ja omaisuuden perusteella ehkä ylempään keskiluokkaan kuuluvana, en kyllä tajua mitä "hienoa" tuossa on. Ei kai tuo tarkoita muuta kuin että tulotaso ylittää jonkun tietyn rajan?
Toki on kiva saada tuloja, mutta ei tuo ylempi keskiluokka mielestäni ole mikään vastaava hienostuneisuuden osoitus, kuin esim aatelisto on.
Iso osa meistä ylempään keskiluokkaan kuuluvista on täysiä juntteja, kuten esimerkiksi minä itse.
Minulle eräs ennustajaeukko sanoi aikoinaan, että paremmat ihmiset pitävät sinusta ja muut kadehtivat. Olen miettinyt, että mitäköhän se tarkoittaakaan, että "paremmat ihmiset". Eikö me olla Jumalan edessä kaikki saman arvoisia. Kunnes sitten myöhemmin hoidin erästä aatelissukuista naista joka oli sukua Mannerheimille. Silloin tajusin tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kertoa miehellesi että koulutustaso määrittää luokkaan kuulumisen, ei palkka tai asumismuoto. Amis= työväenluokka. Amk-tutkinto/opistotutkinto= alempaa keskiluokkaa. Ylempi korkeakoulututkinto= ylempää keskiluokkaa.
Mites sellainen yrittäjä, joka on käynyt peruskoulun ja lukion eikä muuta, mutta on tienannut yli 100 000 euroa viimeisen 15 vuotta? On työväenluokkaa vai mitä?
ei tuosta paljon jää vuotta kohden
Siitä jää juurikin se yli 100 000 vuotta kohden, minun mielestäni ihan mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Minulle eräs ennustajaeukko sanoi aikoinaan, että paremmat ihmiset pitävät sinusta ja muut kadehtivat. Olen miettinyt, että mitäköhän se tarkoittaakaan, että "paremmat ihmiset". Eikö me olla Jumalan edessä kaikki saman arvoisia. Kunnes sitten myöhemmin hoidin erästä aatelissukuista naista joka oli sukua Mannerheimille. Silloin tajusin tämän.
Aatelistolla yleensä on hienommat tavat, sivistystä, hienot sosiaaliset piirit ja rahaakin.
Ylempi keskiluokka on kuitenkin ihan sitä samaa keskiluokkaa hieman paremmilla tuloilla. En ymmärrä mitä tavoittelemisen arvoista, suurempien tulojen lisäksi, tuossa on.
Vierailija kirjoitti:
Tulojen ja omaisuuden perusteella ehkä ylempään keskiluokkaan kuuluvana, en kyllä tajua mitä "hienoa" tuossa on. Ei kai tuo tarkoita muuta kuin että tulotaso ylittää jonkun tietyn rajan?
Toki on kiva saada tuloja, mutta ei tuo ylempi keskiluokka mielestäni ole mikään vastaava hienostuneisuuden osoitus, kuin esim aatelisto on.
Iso osa meistä ylempään keskiluokkaan kuuluvista on täysiä juntteja, kuten esimerkiksi minä itse.
Jep, ihmisen tulot ja varallisuus eivät todellakaan korreloi mitenkään hänen "hienoutensa" kanssa. Vaikka tyypillä saattaa olla vaikka kuinka hienoja tavaroita, hänen luonteensa ei välttämättä ole kovinkaan hieno.
Vierailija kirjoitti:
Voit kertoa miehellesi että koulutustaso määrittää luokkaan kuulumisen, ei palkka tai asumismuoto. Amis= työväenluokka. Amk-tutkinto/opistotutkinto= alempaa keskiluokkaa. Ylempi korkeakoulututkinto= ylempää keskiluokkaa.
Joo, sinä työtön humanisti todella olet ylempää keskiluokkaa.
Sillä mitä se hyödyttää ihmistä vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman mutta saisi vahingon sielulleen. Jeesus sanoi tämän. Käärinliinassa ei ole taskuja.
Vierailija kirjoitti:
Sillä mitä se hyödyttää ihmistä vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman mutta saisi vahingon sielulleen. Jeesus sanoi tämän. Käärinliinassa ei ole taskuja.
Jeesus ei ehkä tiennyt perinnön käsitteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vai ylempää keskiluokkaa... mun bruttotulot 4300e/kk, miehellä suurinpiirtein saman verran, ajellaan vanhalla Toyotalla, asutaan rivarinpätkässä, yksi lapsi ja koira. Ollaan hädintuskin keskituloisia. Onneksi velkaa on vain vähän.
Ai. Minä taas pidän itseäni keskituloisena 2300e/kk bruttopalkallani ja elän samanlaista elämää. Tuo 4300e on lähes tuplapalkkani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Minä taas pidän itseäni keskituloisena 2300e/kk bruttopalkallani ja elän samanlaista elämää. Tuo 4300e on lähes tuplapalkkani.
Hänelle ei suinkaan jää käteen lähes tuplat siitä mitä sinulle.
meikä ei pystyisi olemaan tommosen ukon kaa.
n19
Säästäminen on keskiluokan arvo. Työväenluokka pistaa menemään mitä tulee.