Voiko narsisti ajan kanssa pakottaa puolisonsa itsensä kaltaiseksi?
Joku aika sitten oli ketju tästä mutta en löytänyt kun en muista otsikkoa.
Miten teillä muilla joilla on narsistiset vanhemmat (tai joilla PITKÄ liitto narskun kanssa), onko normaalia että narsisti pakottaa ajan kanssa puolisonsa itsensä kaltaiseksi, toistamaan samoja hokemia (ilkeily, uhkailu, kiristys) ja myös jotenkin itsekin muuttumaan ilkeäksi ja pahansuovaksi?
Mietin juuri onko äitini narsistin manipuloima vai alkaako latva olla laho. Vielä lapsena äiti puolusti ja vähän rajoitti isän narsisti-raivareita ja puuttui väkivaltatilanteisiin. Ollessani teini äiti alkoi olla välinpitämätön ja sulki silmänsä eikä ollut kuulevinaan jos isä pieksi lapsia.
Aikuisen äiti alkoi jo itsekin olla piikikäs js nälvivä.
Ja nyt kun jäi puoli vuotta sitten eläkkeelle meno on jo hirveää. Soittelee haukkumapuheluita, lähettää kiristysmailia (aihe aina joku jos et tee asiaa x tai y niin jätämme sinut perinnöttä) tai ilkeily (enää et saa käyttää meidän mökkiä yhtään).
Äitini ei ole AINA ollut tällainen vaan silloin lapsuudessa oli ihan ok, kylmä ja etäinen mutta muuten normaali. Paitsi ehkä nyt se että jäi narsistin kanssa liittoon ei ollut niin normaalia.
En tiedä miten toimisin. Pitäisikö laittaa jäähylle vai lopettaa kokonaan yhteydenpito? Mulla on kuormittava pikkulapsivaihe ja nuo puhelut tuo stressiä ja huolta. Apua en niiltä ole saanut koskaan enkä saa, huolta ja murhetta kyllä.
Samalla olen kyllä vähän myös huolissani. Voiko olla muistisairaus? Tukholma-syndrooma?
Kommentit (71)
Riippuu myös siitä kauan se liitto kestää, muutamassa vuodessa uhrin tahto ei murru mutta vuosikymmenissä kyllä murtuu.
Veljeni muuttunut kokonaan seurustellessaan narsistin kanssa useita vuosia. Itse ei tietenkään tiedosta asiaa mutta muu suku huomannut miten veli alkanut hankalaksi ja vihaa samanlailla jo perhettään kuin tyttöystävänsä kaikkea elävää. Nainen on koukuttanut veljen uskomaan vaan itseään. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni muuttunut kokonaan
seurustellessaan narsistin kanssa useita vuosia. Itse ei tietenkään tiedosta asiaa mutta muu suku huomannut miten veli alkanut hankalaksi ja vihaa samanlailla jo perhettään kuin tyttöystävänsä kaikkea elävää. Nainen on koukuttanut veljen uskomaan
Kannattaisi ehkä kysyä veljeltä itseltään eikä täällä netissä syyllistää heti perheen ulkopuolista kaikesta.
Se on surullista,kun pelkkien omien olettamuksien ja luulojen perusteella syyllistetään joku narsistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni muuttunut kokonaan seurustellessaan narsistin kanssa useita vuosia. Itse ei tietenkään tiedosta asiaa mutta muu suku huomannut miten veli alkanut hankalaksi ja vihaa samanlailla jo perhettään kuin tyttöystävänsä kaikkea elävää. Nainen on koukuttanut veljen uskomaan vaan itseään. Surullista.
Huvittavaa,kun et sitten uskalla kysyä asian laitaa veljeltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa,kun et sitten uskalla kysyä asian laitaa veljeltäsi.
Luuletko olevasi tuo tyttöystävä, vai miksi asia hiertää?
Vierailija kirjoitti:
Sama. Yllättävää miten ihmiset, jotka olet tuntenut jo vuosia, voivat muuttua kun haksahtavat väärään ihmiseen. Se on ihan sekopäistä miten kaikesta tulee jotain outoa valtataistelua ja perheenjäseniä kohdellaan kuin vieraita ulkopuolisia. No kiehukoon liemessään, kun kerran siitä tykkäävät.
Kyllä,koska narsisti siirtää oman huonommuuden uhriin.Narsisti ei halua kohdata itseään.
Tämän takia kannattaakin narsistin hakea itselleen toinen narsisti rinnalle. Kyllähän sitä vanhemmat pariskunnatkin pitkässä parisuhteessa alkavat ajatella samalla tavalla, oli sitten narsisti kumppanina tai ei.
Olen sitä mieltä että kyllä, uhri muuttuu kiusaajan kaltaiseksi ja haluaa kuulua”voittajiin”. Siksi alkaa käyttäytymään törkeästi narsistin uhreja kohtaan. Narsisti saattaa jopa kehua ja kiittää puolisoaan tästä toiminnasta.