Tärkeä kysymys niille jotka tietävät Kelan vuokrarajojen ylittävien vuokrien kokonaan huomioinnista toimeentulotuessa
Eli kelan sivulla lukee näin:
"Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. Kela voi huomioida menot kokonaisuudessaan myös silloin, jos sinulla on erityinen ja perusteltu syy kohtuullista tasoa korkeammille kustannuksille. Erityinen peruste voi olla esimerkiksi etävanhemman tilan tarve tapaamisten vuoksi tai terveydentilaan liittyvät tekijät. Sinun pitää esittää selvitys erityisistä perusteista (esim. selvitys terveydentilasta tai sosiaalihuollon ammattihenkilön selvitys tilanteestasi)."
Osaisiko joku kertoa omasta tai tuttavan kokemuksesta että minkälaisella terveydellisellä seikalla on saanut "hyväksynnän" ylisuurelle vuokralle. Eli niin ettei velvoiteta hakemaan halvempaa asuntoa?
Voi myös olla jokin muu kuin terveydellinen syy...esim sosiaalinen? En vain itse tiedä yhtään tapausta, mutta kiinostaisi tämä tieto.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut yksin siis asunnossa jonka vuokra on 900e? Kyllä edullisempiakin asuntoja löytyy pilvin pimein. Jopa Helsingistä.
Tuon vuokranormin 694e alittavia ei kyllä löydy kuin jostain hakunilasta nistien keskeltä / vastaavasta paikasta.
Minä olen hakunilassa asunut kaupungin kämpässä, enkä ikinä takaisin sinne mene.
Naapurissa asui juoppo joka rappuun kuuluen raivosi ex-vaimolleen aina puhelimessa.
Toinen seinänaapuri aivan nisti, mutta tästä ei ollut niin häiriötä. Näin rapussa pari kertaa.
Juuri ennen kuin muutin, oli rapun ovesta rikottu ikkuna ja paskottu muutenkinAP
Mutta siis muutit jo siihen 900e hintaiseen asuntoon? Sanoiko kela jotain asiasta?
Oon asunu tässä vuosia, mutta aina pitää toimittaa todisteita et on hakenu halvempaa...
AP
Raskasta on. Minä joudun käymään 40h/viikko töissä, että saan kuitattua asumiseni.
Miksi sä haluat asua tuossa asunnossa ja miksi sulla on mielestäsi joku oikeus siihen?
Terveydellisillä syillä tarkoitetaan esim pyörätuolilla liikkuvaa henkilöä, tai voisin uskoa että rollaattorikin käy syyksi. Ne tarvitsevat tietyn kokoiset tilat jotta niitä voidaan käyttää. Mikään psyykkinen syy ei ikävä kyllä taida käydä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ainakaan ole mitään muuttofirmoja millä edes kuskaisi kamat.
Sitten kuskaat ite. Muuttoavustusta saat kaheksan kymppiä ja loput maksat omasta pussista. Pakun tolla jo saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut yksin siis asunnossa jonka vuokra on 900e? Kyllä edullisempiakin asuntoja löytyy pilvin pimein. Jopa Helsingistä.
Tuon vuokranormin 694e alittavia ei kyllä löydy kuin jostain hakunilasta nistien keskeltä / vastaavasta paikasta.
Minä olen hakunilassa asunut kaupungin kämpässä, enkä ikinä takaisin sinne mene.
Naapurissa asui juoppo joka rappuun kuuluen raivosi ex-vaimolleen aina puhelimessa.
Toinen seinänaapuri aivan nisti, mutta tästä ei ollut niin häiriötä. Näin rapussa pari kertaa.
Juuri ennen kuin muutin, oli rapun ovesta rikottu ikkuna ja paskottu muutenkinAP
Tämmöisten nirppanokkien takia asumistukijärjestelmä kaipaisi jotain muutosta.
Ja toinen ärsyttävä ryhmä asumistuen saajissa on vanhempiensa omistamissa asunnoissa asuvat, jotka kuppaavat asumistukea.
T: pitkäaikaistyötön, joka asuu oman kaupungin pahamaineisessa vuokrakolhoosissa. Vuokra on halpa ja oon kiitollinen katosta pään päällä.
Minä olet erittäin kunnollinen, siisti, hiljainen ja hyvä vuokralainen. Sekä kaikin tavoin muutenkin mallikansalainen, paitsi että olen työtön.
Ei palvele kenenkään etua että joudun asumaan syrjässä joiden huumeveikkojen ja spurgujen kanssa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole pätevää syytä asua liian kalliissa asunnossa, joten ei muuta kun kaupungin asunto jonoon ja toivot ettei asuntoa löydy. Tai sitten menet töihin ja maksat itse asumisesi.
Kas, taas yksi joka luulee että "töihin mennään"
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ/koulutus/palvelu/tärkeä henkilö/yms. lähellä ja tuen saajalla kulkemista rajoittava ominaisuus. Toinen syy on, että halvempaa asuntoa ei tarjota vaikka haku voimassa.
Ei vaan siis nimenomaan haluaisin päästä eroon siitä halvemman asunnon hakemisesta.
Joku syy miksi minun pitää asua vuokrajan ylittävässsäAP
Ala pakkaamaan ja muuta halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen ärsyttävä ryhmä asumistuen saajissa on vanhempiensa omistamissa asunnoissa asuvat, jotka kuppaavat asumistukea.
T: pitkäaikaistyötön, joka asuu oman kaupungin pahamaineisessa vuokrakolhoosissa. Vuokra on halpa ja oon kiitollinen katosta pään päällä.
Minä olet erittäin kunnollinen, siisti, hiljainen ja hyvä vuokralainen. Sekä kaikin tavoin muutenkin mallikansalainen, paitsi että olen työtön.
Ei palvele kenenkään etua että joudun asumaan syrjässä joiden huumeveikkojen ja spurgujen kanssa.
AP
Miten sä olet mallikansalainen, jos maksatat muilla asumisesi ja yrität vielä keplotella etuuksia, jotka ei kuulu sulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Jep, pahimmassa tapauksessa AP ajautuu heikkona hetkenä itsekin samanlaiseksi...ympäristö tekee kaltaisekseen.
Eikö Suomessa juuri pyritä välttämään eriarvoistumista ja slummiutumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole pätevää syytä asua liian kalliissa asunnossa, joten ei muuta kun kaupungin asunto jonoon ja toivot ettei asuntoa löydy. Tai sitten menet töihin ja maksat itse asumisesi.
AP
Kela maksaa muuttosi halvempaan asuntoon, joten suu kiinni ja menoksi.
Vierailija kirjoitti:
No tuo ei ole mikään syy. Jätin muuttofirmoille tarjouspyynnön ja halvin olisi tullut muuttamaan kamani Oulusta ja asun itse etelä-Suomessa 🤣 en selvittänyt asiaa tarkemmin kun sain muuttoavun tuttavilta.
Vierailija kirjoitti:
AP
Mallikansalainen joka haluaa kehitellä jonkin epärehellisen syyn saada ylimäärin asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä haluat asua tuossa asunnossa ja miksi sulla on mielestäsi joku oikeus siihen?
Asunto on hyvällä paikalla, talossa ei asu nistejä/spurguja/häiriköitä, Sopivan kokoinen, parveke löytyy, kaikki muutkin palvelut lähellä, autohallipaikka, äänieristys on loistava, kaikki sisarukseni ja vanhempani asuvat kaikki 3 kilometrin säteellä, talo on tällä vuosituhannella rakennettu, Parveke (lasitettu)
Siinä nopeasti mieleen tulevia syitä
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto on hyvällä paikalla, talossa ei asu nistejä/spurguja/häiriköitä, Sopivan kokoinen, parveke löytyy, kaikki muutkin palvelut lähellä, autohallipaikka, äänieristys on loistava, kaikki sisarukseni ja vanhempani asuvat kaikki 3 kilometrin säteellä, talo on tällä vuosituhannella rakennettu, Parveke (lasitettu)
AP
Ainoa miinus on siitä että saunaa ei ole, mutta kyllä minä sen hyväksyn noiden muiden positiivisten puolten takia erittäin helposti
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No miksi sinulla omasta mielestäsi on asua asunnossa jonka vuokra on liian suuri??!! Oletko edes etsinyt töitä?
Esim pyörätuolin käyttö. Tällöin tilan tarve on todellinen.
Ja ajattelit, että meistä on mukava maksella, kun sä vaan haluat asustella kalliimmassa kuin kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No miksi sinulla omasta mielestäsi on asua asunnossa jonka vuokra on liian suuri??!! Oletko edes etsinyt töitä?
*on oikeus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Entä se oikeus asua siinä muiden kustannuksellä? Minäkin mielelläni asuisin Eirassa ilmaiseksi kivassa perheasunnossa.