Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tärkeä kysymys niille jotka tietävät Kelan vuokrarajojen ylittävien vuokrien kokonaan huomioinnista toimeentulotuessa

Vierailija
12.09.2020 |

Eli kelan sivulla lukee näin:

"Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. Kela voi huomioida menot kokonaisuudessaan myös silloin, jos sinulla on erityinen ja perusteltu syy kohtuullista tasoa korkeammille kustannuksille. Erityinen peruste voi olla esimerkiksi etävanhemman tilan tarve tapaamisten vuoksi tai terveydentilaan liittyvät tekijät. Sinun pitää esittää selvitys erityisistä perusteista (esim. selvitys terveydentilasta tai sosiaalihuollon ammattihenkilön selvitys tilanteestasi)."

Osaisiko joku kertoa omasta tai tuttavan kokemuksesta että minkälaisella terveydellisellä seikalla on saanut "hyväksynnän" ylisuurelle vuokralle. Eli niin ettei velvoiteta hakemaan halvempaa asuntoa?
Voi myös olla jokin muu kuin terveydellinen syy...esim sosiaalinen? En vain itse tiedä yhtään tapausta, mutta kiinostaisi tämä tieto.

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asut yksin siis asunnossa jonka vuokra on 900e? Kyllä edullisempiakin asuntoja löytyy pilvin pimein. Jopa Helsingistä.

Kela siis hyväksyy ainoastaan asunnon, jonka vuokra on enintään 675e/kk yksinasujalla Helsingissä.

Eli ap menee vain kaupungin vuokra-asuntojonoon ja niin kauan kunnes ei saa asuntoa kaupungilta, Kela maksaa toimeentulotuessa tuon 900e/kk vuokran.

Vierailija
22/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asut yksin siis asunnossa jonka vuokra on 900e? Kyllä edullisempiakin asuntoja löytyy pilvin pimein. Jopa Helsingistä.

Tuon vuokranormin 694e alittavia ei kyllä löydy kuin jostain hakunilasta nistien keskeltä / vastaavasta paikasta.

Minä olen hakunilassa asunut kaupungin kämpässä, enkä ikinä takaisin sinne mene.

Naapurissa asui juoppo joka rappuun kuuluen raivosi ex-vaimolleen aina puhelimessa.

Toinen seinänaapuri aivan nisti, mutta tästä ei ollut niin häiriötä. Näin rapussa pari kertaa.

Juuri ennen kuin muutin, oli rapun ovesta rikottu ikkuna ja paskottu muutenkin

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ/koulutus/palvelu/tärkeä henkilö/yms. lähellä ja tuen saajalla kulkemista rajoittava ominaisuus. Toinen syy on, että halvempaa asuntoa ei tarjota vaikka haku voimassa.

Ei vaan siis nimenomaan haluaisin päästä eroon siitä halvemman asunnon hakemisesta.

Joku syy miksi minun pitää asua vuokrajan ylittävässsä

AP

Ei tuu onnistumaan. Sulla ei selvästi ole pätevää syytä. Jos olisi, niin ei tarvitsisi yrittää keksiä.293

Vierailija
24/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijottavatko pelkkää vuokraa vai asumiskustannuksia kokonaisuudessaan?

Tiedän esimerkiksi erään joka asuu liian kalliissa vuokran puolesta mutta halvemmassa tarjolla olevassa on pienempi vuokra mutta samat asumiskulut kokonaisuudessaan, kun vesi pitää maksaa erikseen ja kaukolämmön sijaan lämmitys on sähköllä.

Jos muuttaisi saisi vuokran sijaan sitten toimeentulotukea veteen ja sähköön.

Vierailija
25/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela siis hyväksyy ainoastaan asunnon, jonka vuokra on enintään 675e/kk yksinasujalla Helsingissä.

Eli ap menee vain kaupungin vuokra-asuntojonoon ja niin kauan kunnes ei saa asuntoa kaupungilta, Kela maksaa toimeentulotuessa tuon 900e/kk vuokran.

Tai sitten minulla on jokin peruste miksi ei tarvitsisi hakea halvempaa.

Ja sitä perustettahan juuri kysyn tässä ketjussa aloituksessa

AP

Vierailija
26/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ/koulutus/palvelu/tärkeä henkilö/yms. lähellä ja tuen saajalla kulkemista rajoittava ominaisuus. Toinen syy on, että halvempaa asuntoa ei tarjota vaikka haku voimassa.

Ei vaan siis nimenomaan haluaisin päästä eroon siitä halvemman asunnon hakemisesta.

AP

Kerrotko miksi olet niin korkea-arvoinen, että sulle asuminen ei saisi maksaa kun me muut raadetaan perse ruvella maksaen asuntolainojamme ja myös sun vuokrat päälle?

Vierailija
27/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ei tuu onnistumaan. Sulla ei selvästi ole pätevää syytä. Jos olisi, niin ei tarvitsisi yrittää keksiä.293

No jos esim. masennuksella voi saada, niin mulla on masennustaustaa. Ei kuin vain lääkärille puhumaan jos se sillä onnistuu.

Olen ollut hyvin pitkiä jaksoka vakavasti masentunut elämässäni...Viimeksi keväällä 2019

AP

Vierailija
28/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko masennuksen vuoksi saada vapautuksen velvoituksesta hakea halvempaa asuntoa?

Jos on sairausloma kunnossa niin varmaan joksikin aikaa ainakin.

Vierailija
29/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko masennuksen vuoksi saada vapautuksen velvoituksesta hakea halvempaa asuntoa?

Jos on sairausloma kunnossa niin varmaan joksikin aikaa ainakin.

Pitäisi saada pitkäaikainen ratkaisu...hmm

AP

Vierailija
30/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol jos saisi niin 25% suomalaisista asuisi hirveän kalliisti sosiaaliturvan piikkiin. Masennusdiagnoosin saa niin helposti.

Vierailija
31/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon vuokranormin 694e alittavia ei kyllä löydy kuin jostain hakunilasta nistien keskeltä / vastaavasta paikasta.

Minä olen hakunilassa asunut kaupungin kämpässä, enkä ikinä takaisin sinne mene.

Naapurissa asui juoppo joka rappuun kuuluen raivosi ex-vaimolleen aina puhelimessa.

Toinen seinänaapuri aivan nisti, mutta tästä ei ollut niin häiriötä. Näin rapussa pari kertaa.

AP

Haagasta ja Munkasta ainakin löytyy.

Vierailija
32/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mutta siis muutit jo siihen 900e hintaiseen asuntoon? Sanoiko kela jotain asiasta?

Vierailija
33/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itellä oli vuokra 95e yli sen "sallitun" rajan. Asuin tuossa kämpässä toimeentulotuen varassa 8kk (sitten sain töitä). Ekat 3kk Kela maksoi vuokran kokonaan, sieltä tuli vain kehoitus etsiä halvempi asunto, tai eivät enää maksaisi vuokraa täysimääräisenä. 4kk kohdalla aloin lähettää Kelaan liitteitä, jpista ilmenee minun hakeneen halvempia asuntoja, niitä ei paikkakunnalla juurikaan ollut. Itselläni ei myöskään luottotietoja, joten en pitänyt edes todennäköisenä että saisin uuden asunnon. En saanutkaan. Nämä syyt riitti kelalle ja maksoivat koko vuokran. En tiedä sitten, mitä ois tapahtunut jos pidempään oisin joutunut olla tt-tuella....

Vierailija
34/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol jos saisi niin 25% suomalaisista asuisi hirveän kalliisti sosiaaliturvan piikkiin. Masennusdiagnoosin saa niin helposti.

77-prosenttisesti nyt jo hyväksytään vuokranormien ylittävät vuokrat täysimääräisenä toimeentulotuessa

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html

AP

Vierailija
35/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei riitä syyksi.

Vierailija
36/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mutta siis muutit jo siihen 900e hintaiseen asuntoon? Sanoiko kela jotain asiasta?

Oon asunu tässä vuosia, mutta aina pitää toimittaa todisteita et on hakenu halvempaa...

AP

Vierailija
37/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tämmöisten nirppanokkien takia asumistukijärjestelmä kaipaisi jotain muutosta.

Ja toinen ärsyttävä ryhmä asumistuen saajissa on vanhempiensa omistamissa asunnoissa asuvat, jotka kuppaavat asumistukea.

T: pitkäaikaistyötön, joka asuu oman kaupungin pahamaineisessa vuokrakolhoosissa. Vuokra on halpa ja oon kiitollinen katosta pään päällä.

Vierailija
38/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole pätevää syytä asua liian kalliissa asunnossa, joten ei muuta kun kaupungin asunto jonoon ja toivot ettei asuntoa löydy. Tai sitten menet töihin ja maksat itse asumisesi.

Vierailija
39/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Oon asunu tässä vuosia, mutta aina pitää toimittaa todisteita et on hakenu halvempaa...

AP

No eikö hakemuksen voimassa pitäminen Hekalle muka riitä.

Vierailija
40/161 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

77-prosenttisesti nyt jo hyväksytään vuokranormien ylittävät vuokrat täysimääräisenä toimeentulotuessa

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html

AP

Halvempaa pitää silti hakea koko ajan ilman rajoituksia. Hakemus pitää olla voimassa stadin asunnoille koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi