Miten päivähoitomaksujen alentaminen lisää työllisyyttä?
En ymmärrä. Lisää ostovoimaa?
Pk-työntekijänä olen sitä mieltä että päivähoito on sisältöönsä nähden aika helkutin halpaa. Ainakin meillä toiminta on laadukasta ja turvallista ja vanhemmat valittavat lähinnä siitä, että lapset eivät tahtoisi lähteä kotiin.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen vanhaan oli selkeää, lapset hoidettiin alle kouluikään asti kotona ja äiti oli usein se, joka jäi kotiin heitä hoitamaan, eikä mennyt töihin, vaan keskittyi pääasiaan sen hetkisessä elämässään eli kaikkein tärkeimpään tehtävään omien lastensa hoitamiseen, ja kodin hoitoon. Perheen isät kävivät tienaamassa rahat perheen elättämiseen.
Mutta 60-luvun jälkeen alkoi alamäki, ja perheet alkoivat hajoilla, kun akat rynnivät töihin, vaikka olisivat ihan hyvin voineet olla kotonakin hoitamassa omat penskansa. Mutta ei, kun akkojen piti saada omaa rahaa, voivoivoi, ja lapset siinä rytäkässä työnnettiin sitten milloin minnekin päivähoidettavaksi. Siihen aikaan kun ei ollut pakollista kunnalle järjestää minkäänlaista lastenpäivähoitopaikkaa, kuten nykyisin kunnat velvoitetaan järkkäilemään milloin mitäkin muutakin veronmaksajien riesaksi.
"Vanhat piiat" eli nykyisin sinkut tekivät siihen maailman aikaan palkkatyöt, heitä oli opettajina ja konttoristeina sekä sairaanhoitureina myös piikoina hyvin paljon.
Tämähän on täyttä puppua. Ennen naiset teki töitä ja isovanhemmat, piiat tai isommat sisarukset vahti nuorempiaan jos ehtivät. Jos joku oli niin hyväosainen että sai laiskotella, oli tällä kotiapulaisia hoitamassa lapsia.
Mene sinä puppuinesi hevonhiiteen!!! Niin naiset tekivät ne kotityöt ja hoitivat lapsensa ilman palkkaa. Eihän edes lapsilisääkään valtio maksanut kuin vasta 50-luvun lopulta asti lapsiperheille. Nykysinhän maksetaan kotihoidontukea ja yksinhuoltajille kaikenmaailman lapsilisän lisäkkeet, niin ei ihme, että huonosti työllistyvässä Suomessa erokikkailijoita riittää; ja jätetään lapset suurimmaksi osaksi valtion avustuksin elätettäviksi, ja kun isät heittäytyvät työttömiksi juopoiksi erojen jälkeen. Kyllä se nyt vaan on tämä kulttuurinmuutos syynä, ja että naistenkin pitää hankkia lapset ja siihen päälle ravata töissä kodin ulkopuolella, kun on saatava yhtä sun toista, ja ulkomaanmatkoja lomilla jne. Enää ei tyydytä yksinkertaiseen ja vaatimattomaan elämään, vaan uhrataan työn ja rahan alttarille omat lapsetkin, ja viedään ne tarhahoitoon tai jonnekin epämääräiselle perhepäivähoiturille, joka ei ole osannut kasvattaa omiakaan lapsia kunniallisiksi kansalaisiksi.
Olet edelleen väärässä. Maalla naiset teki töitä maatiloilla aamusta iltaan, kaupungeissa mentiin palkkatöihin. Omaa äitiäni hoiti 50-luvulla kotiapulainen kun äitinsä kävi töissä eikä päivähoitopaikkoja ollut juurikaan. Siihen aikaan maalaistytöt lähti vielä kaupunkeihin kotiapulaisiksi ja hoitivat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen vanhaan oli selkeää, lapset hoidettiin alle kouluikään asti kotona ja äiti oli usein se, joka jäi kotiin heitä hoitamaan, eikä mennyt töihin, vaan keskittyi pääasiaan sen hetkisessä elämässään eli kaikkein tärkeimpään tehtävään omien lastensa hoitamiseen, ja kodin hoitoon. Perheen isät kävivät tienaamassa rahat perheen elättämiseen.
Mutta 60-luvun jälkeen alkoi alamäki, ja perheet alkoivat hajoilla, kun akat rynnivät töihin, vaikka olisivat ihan hyvin voineet olla kotonakin hoitamassa omat penskansa. Mutta ei, kun akkojen piti saada omaa rahaa, voivoivoi, ja lapset siinä rytäkässä työnnettiin sitten milloin minnekin päivähoidettavaksi. Siihen aikaan kun ei ollut pakollista kunnalle järjestää minkäänlaista lastenpäivähoitopaikkaa, kuten nykyisin kunnat velvoitetaan järkkäilemään milloin mitäkin muutakin veronmaksajien riesaksi.
"Vanhat piiat" eli nykyisin sinkut tekivät siihen maailman aikaan palkkatyöt, heitä oli opettajina ja konttoristeina sekä sairaanhoitureina myös piikoina hyvin paljon.
Tämähän on täyttä puppua. Ennen naiset teki töitä ja isovanhemmat, piiat tai isommat sisarukset vahti nuorempiaan jos ehtivät. Jos joku oli niin hyväosainen että sai laiskotella, oli tällä kotiapulaisia hoitamassa lapsia.
Mene sinä puppuinesi hevonhiiteen!!! Niin naiset tekivät ne kotityöt ja hoitivat lapsensa ilman palkkaa. Eihän edes lapsilisääkään valtio maksanut kuin vasta 50-luvun lopulta asti lapsiperheille. Nykysinhän maksetaan kotihoidontukea ja yksinhuoltajille kaikenmaailman lapsilisän lisäkkeet, niin ei ihme, että huonosti työllistyvässä Suomessa erokikkailijoita riittää; ja jätetään lapset suurimmaksi osaksi valtion avustuksin elätettäviksi, ja kun isät heittäytyvät työttömiksi juopoiksi erojen jälkeen. Kyllä se nyt vaan on tämä kulttuurinmuutos syynä, ja että naistenkin pitää hankkia lapset ja siihen päälle ravata töissä kodin ulkopuolella, kun on saatava yhtä sun toista, ja ulkomaanmatkoja lomilla jne. Enää ei tyydytä yksinkertaiseen ja vaatimattomaan elämään, vaan uhrataan työn ja rahan alttarille omat lapsetkin, ja viedään ne tarhahoitoon tai jonnekin epämääräiselle perhepäivähoiturille, joka ei ole osannut kasvattaa omiakaan lapsia kunniallisiksi kansalaisiksi.
Olet edelleen väärässä. Maalla naiset teki töitä maatiloilla aamusta iltaan, kaupungeissa mentiin palkkatöihin. Omaa äitiäni hoiti 50-luvulla kotiapulainen kun äitinsä kävi töissä eikä päivähoitopaikkoja ollut juurikaan. Siihen aikaan maalaistytöt lähti vielä kaupunkeihin kotiapulaisiksi ja hoitivat lapsia.
Ja 60- luvulla isovanhemmat pitivät kauppaa ja isoisoäiti hoiti lapset. Maalla ehkä oli "kotiäitejä" eli naisia jotka eivät käyneet tilan ulkopuolella töissä. Töitä tehtiin silti. Ei emännän tilalle palkattu ketään kun emäntä porsi, sanat hommat piti silti hoitaa ja mukulat siinä sivussa.
Pitäisikö sitä fasebuukkia ja instaa vähän vähemmän selailla jos luulona on että kaikki nykyään elää jotain pintaliitoelämää. Suurin osa tyytyy siihen normaaliin mihin ennenkin, ostetaan käytettynä ja se mihin on varaa. Asuminen vie nykyään niin ison osan tuloista, että harvalla on varaa jäädä kymmeneksi vuodeksi kotiin (esimerkiksi kolme lasta, kahden vuoden välein, eskariin asti kotihoidossa). Eikä miehillä ole mitään hinkua kustantaa edustusvaimoa ja pesuetta, hirveä kitinä jo vuoden "loisimisesta".
Vierailija kirjoitti:
Nii in, onhan se ihan kauheaa kun naiset haluavat tienata omat rahana eivät olla riippuvaisia miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii in, onhan se ihan kauheaa kun naiset haluavat tienata omat rahana eivät olla riippuvaisia miehestä.
Mitä oman rahan tienaamista on olla työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Niin, meillähän on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja työttömiähän riittää, heidän lapset käy ilmaiseksi täysiä päiviä hoidossa. Eikö olis järkevämpää tasata maksut kaikille samaksi?
En tiennytkään että työttömän lapsi pääsee ilmaiseksi päiväkotiin?! Itse olen työtön ja lapsi on päiväkodissa ja täysi maksu menee.
Vierailija kirjoitti:
Niin, meillähän on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja työttömiähän riittää, heidän lapset käy ilmaiseksi täysiä päiviä hoidossa. Eikö olis järkevämpää tasata maksut kaikille samaksi?
Ehkä näitä työttömiäkin houkuttelisi töihin meno jos siitä ei seuraisi isoja päivähoitomaksuja?
Maksujen poisto ei järkevää.
Jos on työtön/opiskelija/hyvin pienituloinen, ei maksa nykyäänkään mitään hoidosta.
Jos on vauvan kanssa kotona ja vanhempi hoidossa, on siinä vaiheessa tehty jo valinta että maksetaan siitä että joku hoitaa esikoisen koska "ei pärjää kahden kanssa". Olisi kohtuutonta hoidattaa ilmaiseksi kun on itse kotona.
Jos on molemmat töissä, suhteutetaan maksut tuloihin jo nyt.
Meillä oli 3 hoidossa, minä opiskelija 250e tuloilla ja miehellä nettopalkka 2700. Tiukkaa oli 4 vuotta mutta ymmärsimme,että hoito on silti edullista, olimme itse tehneet valinnan hankkia lapsia ja laittaa heidät hoitoon. Olin 6 vuotta kotona minimiäitiysrahalla ja kotihoidontuella. Nyt on sitten se aika kun saamme 2 kk-palkkaa ja rahaa jää säästöön. Aikansa kutakin. Elämään kuuluu tiukemmat ajat ja yhteiskunta ei voi aina rahoittaa kaikille leveää elämää,jossa ei olisi niukempia kausia.
Valtaosa lapsista on jo nyt päivähoidossa. Ei se lisää kuin marginaalisesti lasten määrää päivähoidossa. Alennus tulee tietenkin kaikille tuloluokille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään että työttömän lapsi pääsee ilmaiseksi päiväkotiin?! Itse olen työtön ja lapsi on päiväkodissa ja täysi maksu menee.
Tulojen mukaan se menee. En ole ikinä maksanut päivähoitomaksuja, en edes töissä käydessä, että aika isot tulot saa taloudessa olla jos jotain velottavat. 3 lasta olen tehnyt. On olleet niin perhepäivähoidossa kuin päiväkodissakin.
Mun kahden lapen päivähoitomaksu oli ennen alennusta yhtrensä 435 €/kk. Nyt kun maksuja alennettiin, niin se putosi, öö olikos se, 1,50 € /kk. Että silleen! En tiedä kuin paljon muilla on pudonnut. Mielummin olisin maksanut sen mitä aiemminkin kuin ensin innostunut alennuksista ja sitten tyrmistynyt sen "suuruudesta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulojen mukaan se menee. En ole ikinä maksanut päivähoitomaksuja, en edes töissä käydessä, että aika isot tulot saa taloudessa olla jos jotain velottavat. 3 lasta olen tehnyt. On olleet niin perhepäivähoidossa kuin päiväkodissakin.
Jos on työtön ja pienituloinen eikä halua tehdä tuloselvitystä, niin täysi maksu silloin menee. Sehän on tietenkin omaaa tyhmyyttä jos jättää sen tekemättä.
Työttömyys ei ole tae maksuttomalle päivähoidolle, vaan maksu määräytyy tulojen mukaan. Mun naapuri ihmetteli kun joudun yksinhuoltajaäitinä maksamaan täyden päivähoitomaksun. Se luuli että yksinhuoltajuus on joku vapaalippu, jolla saa asumistuet, päivähoidon ja sossun luukuktakin rahaa tosta vaan. Olis pitänyt kuulemma vaan ilmoittaa päiväkotiin että on yh, niin ei tuu maksua. Ne on sidottu tuloihin, ei siviilisäätyyn tai asemaan työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työtön ja pienituloinen eikä halua tehdä tuloselvitystä, niin täysi maksu silloin menee. Sehän on tietenkin omaaa tyhmyyttä jos jättää sen tekemättä.
Työttömyys ei ole tae maksuttomalle päivähoidolle, vaan maksu määräytyy tulojen mukaan. Mun naapuri ihmetteli kun joudun yksinhuoltajaäitinä maksamaan täyden päivähoitomaksun. Se luuli että yksinhuoltajuus on joku vapaalippu, jolla saa asumistuet, päivähoidon ja sossun luukuktakin rahaa tosta vaan. Olis pitänyt kuulemma vaan ilmoittaa päiväkotiin että on yh, niin ei tuu maksua. Ne on sidottu tuloihin, ei siviilisäätyyn tai asemaan työmarkkinoilla.
Päivähoitomaksu määräytyy perheen yhteenlaskettujen tulojen mukaan. Ihan sama vaikka toisella vanhemmalla ei olisi mitään tuloja jos toinen kuitenkin tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hoito on halvempaa, yhä useampi nainen laittaa lapsensa tarhaan ja menee töihin kotihoidon sijaan.
Näin on, mutta naisella on töissä sijainen ja sijainen jää työttömäksi, kun nainen palaaa hoitovapaalta takaisin töihin.
Ei ole välttämättä sijaista. Sijaisuus on voitu hoitaa jakamalla lomalaisen työt usealle muulle työtekijälle. Näin ainakin minun ä-lomani sijaisuudet hoidettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä työpaikkoja sen enempää mistään tule ja ne jotka haluaa muksunsa pitää kotona pitävät ne siellä vaikka päivähoito olisi ilmaista kaikille.
En myöskään ymmärrä ,että ollaan valmiita laittamaan tekohiuksiin/kynsiin/naamaan satoja ja taas satoja euroja kuukaudessa, mutta ne kaikkein tärkeimmät pitäisi saada täysihoitoon ilmaiseksi.
Ja jos niitä maksuja alennetaan tai poistetaan niin laadussahan se näkyy. Nyt on jo ylitäysiä ryhmiä jotka on laskettu lailliseksi jollain ihme laskuilla ja ruoka on luokattoman huonoa,puhumattakaan siivouksesta ym. Hoitajien ja opettajien palkkoja ei nosteta joten lähtevät alalta. Koko varhaiskasvatus tulee huonontumaan entisestään.
Minäkään en ole koskaan tajunnut tekohiuksia/ripsiä/kynsiä ym, mutta tässä ketjussa tajusin, että sillähän on työllistävä vaikutus, joten antaa mennä vaan, jos siihen on varaa, eikä se ole esimerkiksi lasten hyvinvoinnista pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin lapset olivat hoidossa, maksoimme hoidosta, joskaan emme ihan maksimia. Olimme molemmat kokopäivätöissä'. Muistaakseni maksimimaksun joutui maksamaan alle keskituloa vastaavilla tuloilla. Joten en allekirjoita tuota isot tulot-asiaa.
Kohta on jo käytetty kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot nostaa työllisyyttä, paitsi yksi: työnantajien pakottaminen luomaan lisää työpaikkoja voittojen kasvattamisen sijaan (tai edes lisäksi).
Päivähoitomaksujen alentaminen voisi vaikuttaa myös niin, ettei 80 %:n työviikon tekeminen olisi enää yhtä houkuttelevaa, kun näin säästyvä rahasumma pienenisi.
Vierailija kirjoitti:
Kohta on jo käytetty kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot nostaa työllisyyttä, paitsi yksi: työnantajien pakottaminen luomaan lisää työpaikkoja voittojen kasvattamisen sijaan (tai edes lisäksi).
Myös se on kokeilematta, että pakotettais esimerkiksi sut työnantajaksi. Siis että ylijäävillä roposillasi ostaisit lisää palveluja aina, kun rahaa olisi jäänyt vähääkään taskun pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos molemmat vanhemmat tienaa bruttona vaikka 2000e niin menee kyllä maksu. Ja 2000e on pieni palkka. Että ei siihen mitään isoja tuloja tarvita. Sen sijaan siihen että ei maksa mitään vaaditaan aivan minimaaliset tulot.