Pukeudutko tuulipukuun kun sataa ja tuulee?
Omistatko tuulipuvun ja kuinka hyvin se pitää vettä ja tuulta? Pystytkö suojautumaan kurjalta säältä ja ulkoilemaan normaalisti?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 10:42"]
On, ja nuo yllä mainitut merkit ovat laatutavaraa, aika eri planeetalta verrattuna täällä palvottuihin tuulitakkeihin. Olen omani kanssa joskus tehnyt suihkutestin, takki päälle ja vesi päälle. Muutaman minuutin jaksoin seistä paikallani ja en vielä kastunut.
[/quote]
Minkä merkkinen asu sulla on? Mikä hintaluokka?
Kyllä kuoriasustakin tulee vesi läpi vähintään hupusta ja rinnuksilta jos oikein kunnon rankkasade tulee päälle. Ei siinä suurta eroa tuulipukuun ole.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 10:42"]
On, ja nuo yllä mainitut merkit ovat laatutavaraa, aika eri planeetalta verrattuna täällä palvottuihin tuulitakkeihin. Olen omani kanssa joskus tehnyt suihkutestin, takki päälle ja vesi päälle. Muutaman minuutin jaksoin seistä paikallani ja en vielä kastunut.
[/quote]
Minkä merkkinen asu sulla on? Mikä hintaluokka?
[/quote]
Haglöfs, oisko jonkun verran alle viishunttia ollut hinta.
50, eikö edes hupun ja olkapäiden saumoista ja vetoketjun välistä tullut vettä sisään? Vesihän valuu suihkussa reilusri rinnuksille jolloin luulisi ainakin vetskarin kohdalta kastuvan.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:08"]
50, eikö edes hupun ja olkapäiden saumoista ja vetoketjun välistä tullut vettä sisään? Vesihän valuu suihkussa reilusri rinnuksille jolloin luulisi ainakin vetskarin kohdalta kastuvan.
[/quote]
Kunnolla liimatut saumat + vetoketjut niin ei tippaakaan. Hyvä tuuri ilmeisesti ollut. Tosi jos takkia rasittaisi oikein kunnolla + isolla paineella niin väkisinkin läpi tulee. Tähän mennessä ei tippaakaan. Takki on kevyt ja sopii minulle leikkauksiltaan erinomaisesti.
Olispa noin vedenpitävä asu kuin sulla 50. Minä myös tein kerran Umbron tuulipuvulleni suihkutestin. Vaikka asun piti hylkiä vettä niin se pikemminkin imaisi veden ja haalea vesi tuli paineella heti hupun läpi niskaani joka tuntui todella inhottavalta. Kun vähän kumarruin niin että suihku osui selkään niin samassa se huuhteli takin läpi paidan likomäräksi. Rinnuksilta hihoista ja housuistakin vesi tuli hetkessä läpi kun vesi valui alas hartioilta. Viiden minuutin testin jälkeen olin täysin läpimärkänä. Noh eipä tuo asu kyllä paljoa maksanutkaan.
Jos olen lähdössä lenkille tai lasten kanssa puistoon ja sataa, laitan kyllä tuulitakin (tai mikä lie kuoritakki se nyt onkaan) päälle. Ei ole erityisen tyylikäs, mutta ajaa hyvin asiansa ja pitää vettä. Ei haittaa vaikka joutuu nostella tai kantaa yksivuotiasta kuraista lasta.
Omistan Umbron tuulipuvun joka on tällä hetkellä parhaiten vettä pitävä asuni. Siitä huolimatta se laskee ihan helposti vedet läpi. Varsinkin kaatosateessa vesi tuli läpi samantien ja olin hetkessä ihan läpimärkänä. Vaikka takissa on huppu niin hiukseni olivat hupun alla kuin suihkun jäljiltä. Eli en pysty suojautumaan tihkua kovemmalta sateelta.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:23"]
Jos olen lähdössä lenkille tai lasten kanssa puistoon ja sataa, laitan kyllä tuulitakin (tai mikä lie kuoritakki se nyt onkaan) päälle. Ei ole erityisen tyylikäs, mutta ajaa hyvin asiansa ja pitää vettä. Ei haittaa vaikka joutuu nostella tai kantaa yksivuotiasta kuraista lasta.
[/quote]
Jos tulee kuraisena sisään niin voiko tuollaisen asun huuhdella suihkulla puhtaaksi ennen kuin riisuu sen päältä? Vai tunkeutuuko vesi läpi niin että kastuu kaikki vaatteet mitä on sen kuoriasun alla?
Voi huudella suihkussa itsensä puhtaaksi ja itseasiassa juuri tänään tein lasten lisäksi myös itselleni niin. Eli lompsittiin kaikki suoraan ulkoa kurasuihkun päälle ja suihkutin lasten haalarit ja omat takin ja housut niin että pahimmat kurat lähtivät. Kaikilla oli saappaat jalassa eli tämä onnistui. Takki ja housut ovat Jack Wolfskinin ja pitävät siis täysin vettä. Olen ollut tyytyväinen.
Ja olen siis tuo kakkonen.
Eikö huppu ja hartiatkaan kastuneet yhtään? Minä kokeilin kerran tuota kikkaa että tuulipuku päällä suihkuun ennen kuin rapa kuivaa ja tarttuu kiinni. Kurat lähti kyllä hyvin mutta suihku meni mun tuulipuvusta todella helposti läpi ja alla ollut verkka-asu kastui ihan likomäräksi. T:3
Minulla on Haltin kuoripuku ja tosi hyvin pitää vettä. Edes sateessa pyöräillessä ei ole hartiatkaan kastuneet. Käytän pukua paljon, vaikkei se kaunein vaate varmasti ole.
Minullakin kuoripuku, mutta ei pidä yhtä hyvin vettä kuin Haltin asut, joten sadetakki on kovalla sateella oltava. Jos en ole sateella töissä (päiväkodissa) niin sitten jätän ulkoilut sateella niille, jotka eivät työkseen ulkoile ja siirryn vain nopeasti paikasta toiseen sateenvarjon alla (enkä ikinä edes työn ulkopuolella käytä housuja, vaan aina hametta).
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:52"]
Minulla on Haltin kuoripuku ja tosi hyvin pitää vettä. Edes sateessa pyöräillessä ei ole hartiatkaan kastuneet. Käytän pukua paljon, vaikkei se kaunein vaate varmasti ole.
[/quote]
Väljäkö sillä miltä se näyttää kunhan olo pysyy kuivana. Olispa tuollainen kuoriasu kun pyöräilen työ- ym. matkat. On tosi inhottavaa kun vesi tulee tuulipuvusta läpi ja vaikka se on kesäsadetta niin alkaa palelemaan helposti saati sitten kylmässä syyssateessa. Huppu, hartiat ja rintakehän alue sekä käsivarret ja reidet ovat ne paikat joista minun tuulipukuni helpoiten kastuu läpi pyöräillessä. Kesällä kun läksin pyöräilemään niin alkoi rankkasade ja kastuin 15 minuutin kuurossa ihan läpimäräksi. T:3
Jos on kuivaa ja tuulista niin tuulipuku päälle. Jos sataa niin tuulipuvun päälle lisäksi sadeviitta.
En omista tuulipukua, sateella pukeudun öljykangastakkiin tai sadetakkiin.
Tuli mieleen sellainen kahiseva riemunkirjava vaate jostain menneiltä vuosikymmeniltä. Ei kai niitä nykyisin enää ole, tuulipukuja.
Omistan tuulipuvun ja pukeudun aina sään mukaan. Se on minusta tyylitajua. Kuoritakki ja vuorittomat piikkikorkosaappaat pakkasella on minusta mauton asuvalinta.
Tuulipukuni pitää säätä hyvin, samoin kumisaappaat, talvisaappaat, talvitakki jne.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 10:21"]
Tuli mieleen sellainen kahiseva riemunkirjava vaate jostain menneiltä vuosikymmeniltä. Ei kai niitä nykyisin enää ole, tuulipukuja.
[/quote]
Onhan toki. Ainakin Umbro, Raiski ja Rukka tekevät tuulipukuja ja onhan niitä sitten sellaisia "merkittömiäkin". Ei ne tänä päivänä enää kahise samanlailla ja värit ovat hillitympiä. Mutta kyllä niitä käytetään ihan yleisesti. Ominaisuuksiltaan ne on ihan samanlaisia eli ohutta microkuitukangasta jossa ohut vuori. Kangas pitää tuulta ja jonkun verran vettä mutta mikään sadeasu se ei todellakaan ole. Kaatosateessa kastuu nopeasti läpimäräksi.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 22:11"]
Jengillä taitaa nyt mennä sekaisin tuulipuku ja kuoripuku. Kunnon kuoripuku, esim. juuri Halti, Sasta tai Jack Wolfskin pitävät kyllä vettä ja niissä on sitä varten liimatut saumat jne., aivan kuten kunnollisissa lasten välikausihaalareissakin. Kevyempi tuulipuku sen sijaan ei pidä vettä.
[/quote]
Onko kuoriasu ja tuulipuku eri asia? Pitääkö ne kuoriasut vettä yhtä hyvin kuin perinteiset sadeasut? Eikö ulkoilija kastu jos hän joutuu rankkaan vesisateeseen? Eikö hupulliseen kuoriasuun pukeutunutta ulkoilijaa pysty kastelemaan vaikka kaataisi sangollisen vettä hänen niskaansa? Minun asuni on myyty tuulipukuna eikä siitä kyllä ole mitään suojaa rankkasateessa, vesi tulee heti läpi niin että kastuu likomäräksi.
[/quote]