Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään wiccalaisia paikalla?

Vierailija
29.10.2013 |

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:36"]

En toivo pahaa muille, kysymys on minusta itsestä.

[/quote]

Minä olen wicca. Voisitko selvittää vähän tarkemmin, mitä asioita haluat kysyä.

[/quote]

ylsi niistä ongelmista, mitä mulla wiccan suhteen on, on juuri tämä kuvitelma siitä, että "minut itseni" ja "muut" voi jotenkin erottaa, ja voisi jotenkin olla niin että se, mitä teen itselleni ei vaikuta muihin tai päinvastoin.

[/quote]

Wiccassa ei ole mitään ehdottomia oppeja eikä dogmeja, Kolminkertaisuuden lain katsotaan koskevan kuitenkin myös omaa itseä. Mitään ei saa tietoisesti ja tahallaan vahingoittaa, tätäkö tarkoitit?

[/quote]

minusta on älyllistä epärehellisyyttä piiloutua tuon "tietoisesti ja tahallaan" ilmauksen taakse. On aivan ykdiselitteisen selvä, että kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja aivan kaikki myös vahingoittaa jotakuta. Se, että työntää päänsä pensaaseen ja sanoo, että ei ollut tarkoitus, ei muuta tätä tosiasiaa miksikään. Siksi kelvollisen enfilosofian pitäisi vaatia ihmistä pohtimaan tätä ja myöntämään vastuunsa myös sen suhteen, mitä ei tajua ajatella,vaikka pitäisi.

[/quote]

Aivan, kaikki vahingoittaa kaikkeen eikähän kukaan voisi elää päivääkään niin, ettei vahingoittaisi mitään elävää. Siksi wiccassa ei voi ollakaan mitään ehdottomia sääntöjä ja redekin on enemmänkin ohje, An it harm none, do what ye´will. Ne rajat on jokaisen määriteltävä itse, niitä ei ole kukaan eikä mikään muu määrittelemässä ja vastuukin on kannettava itse.

Vierailija
22/24 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se muutu fiksummaksi, vaikka sen sanoo englanniksi. onharhaanjohtavaa, ylipäätään sanoa, että "jos se ei vahingoita ketään, tee mitä huvittaa", kun kerran EI OLE sellaista tilannetta, jossa ei vangoittaisi toista. harhaanjohtavuuteen ei vaikuta mitenkään, onko kyseessä sääntö vai ohje. Miksi ei olla rehellisiä ja käsketä suoraan vaan miettimään, ketä milloinkin vahingoitat, miten, ja miten voit vähentää aiheuttamaasi pahaa? Se ei kuulosta yhtä hauskalta, mutta se olisi vastuullisempaa, aikuisempaa ja itsenäisempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 22:34"]

Ei se muutu fiksummaksi, vaikka sen sanoo englanniksi. onharhaanjohtavaa, ylipäätään sanoa, että "jos se ei vahingoita ketään, tee mitä huvittaa", kun kerran EI OLE sellaista tilannetta, jossa ei vangoittaisi toista. harhaanjohtavuuteen ei vaikuta mitenkään, onko kyseessä sääntö vai ohje. Miksi ei olla rehellisiä ja käsketä suoraan vaan miettimään, ketä milloinkin vahingoitat, miten, ja miten voit vähentää aiheuttamaasi pahaa? Se ei kuulosta yhtä hauskalta, mutta se olisi vastuullisempaa, aikuisempaa ja itsenäisempää.

[/quote]

Siihenhän tuo juuri johtaakin, että jo etukäteen joutuu miettimään tekojaan ja valintojaan. Ei kukaan joka on oikeasti wicca, tee tosta vaan mitä haluaa, vaan tosiaankin joutuu miettimään niitä haluamisiaan ja tekojensa vaikutuksia ihan kaikkeen.

Jopa sellaisissa asioissa, että onko oikein vahingoittaa edes hyönteisiä, puita ja kasveja jos siihen ei ole mitään järkevää syytä.

Vierailija
24/24 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastaajille, palaan huomenna. Hyvää yötä. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi