Zalando luopuu vaatteiden sukupuolijaottelusta
Muutokset näkyvät valikoimassa, markkinoinnissa ja yhtiön viestinnässä
Kommentit (70)
Pelleilyä mielestäni. Kuten koko muukin ”kolmannen sukupuolen keksiminen”. Maailmassa on biologisessa tasan kaksi sukupuolta, mies ja nainen. Kaikki muut ovat vain tyylisuuntauksia.
N26
Sukupuolen mukaan pukeutuminen on aika universaalia ihmiskunnan keskuudessa. Eristynyt heimo keskellä Amazoniakin todennäköisesti pukeutuu erilaiseen lannevaatteeseen riippuen onko mies vai nainen.
Eikä minulla mitään sitä vastaan ole jos joku haluaa pukeutua eri tavalla, mutta itse en koe tarvetta siihen, joten asioin vastaisuudessa kaupassa, missä se onnistuu.
Olen miettinyt, että onko tämä sukupuolen kiistäminen samaa jatkumoa sille, miten ihmiset ovat aina yrittäneet asettua luonnon yläpuolelle. Nykyään kun luontaista seksuaalisuutta ei enää kontrolloida niin ankarasti, ihmiset etsivät muita biologisia ominaisuuksia, joita vastaan hyökätä.
Miten sieltä sitten löytää mitään sopivaa? No eipä tarvitse tilata enää mitään. Ennestään jo sekavat sivut.
Sitten ne koot pitäisi yhtenäistää. Miesten S on vähän eri kuin naisten ja housut on erimallisia lantiolta.
Musta voitaisiin kaikki vaan pukeutua juuttisäkkeihin ja ajella hiuksemme sekä kaikki sukupuolittuneet karvamme. Luopua myös sukupuolittuneista nimistä. Käsivarteen vaan tatuoitaisiin uusi sukupuolineutraali sotu. Kaikki olisivat samaa, samaa harmaata massaa, vaikka sukupuolta, vailla identiteettiä. Vailla ominaispiirteitä, vailla mitään millä voi syrjiä tai edes rakastaa. Yhtä ja samaa, kuin muurahaiset keossa. Loppuisiko sillä paha tästä maailmasta?
Olen aina inhonnut sellaisissa vaatekaupoissa asioimista, joissa ei ole selvää missä menee miesten ja naisten vaatteiden raja tai onko kaupassa ollenkaan miesten vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne koot pitäisi yhtenäistää. Miesten S on vähän eri kuin naisten ja housut on erimallisia lantiolta.
Miesten ja naisten housut ovat ihan erimallisia. En voisi pitää miesten housuja, paitsi jos ne ovat college housut tai muuta joustavaa kangasta.
Toisekseen, naisilla vaan tuppaa olemaan rinnat ja vyötärö, eli lantio ei ole ainut ongelmakohta.
Zalandolle vähän mallia. https://keskustelu.suomi24.fi/t/16550777/liian-konservatiiviset-vitamii…
Olen bi, minulla on monia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia tuttuja ja kukaan meistä ei kannata tällaista.
Tällaisten asioiden takia nykyään transfobia ja homofobia ovat yleistyneet. Näitä ylilyöntejä käytetään sitten ammuksina seks.vähemmistöjä ja sukupuolivähemmistöjä vastaan.
Kuulostaa hemmetin epäkäytännölliseltä, siellähän on TUHANSIA tuotteita - miten hemmetissä löytää mitä etsii??
Typerintä mitä oon aikoihin kuullut.
N28
Vierailija kirjoitti:
Minä en osta Zalandolta mitään enkä ole koskaan ostanut. Myyvät pelkkiä Aasiassa valmistettuja kiinanrättejä. Ainoastaan kotimainen Suomessa suomalaisista raaka-aineista valmistettu kelpaa minulle.
Ilmeisesti et ole huomannut, että Zalandolla on suomalaisia merkkejä myös?
No en minä ainakaan tuosta jutusta saanut käsitystä että luopuisivat vaatteiden sukupuolijaottelusta. Miten kauppa siitä edes voi luopua kun vaatteita valmistetaan kuitenkin erikseen miehille ja naisille.
Oon todella pienikokoinen nainen, joudun muutoinkin etsimään Naisten Petite-osastolta, jos haluan istuvaa (162/46), miten hemmetissä siis nyt löydän tuhansien tuotteiden joukosta sopivaa?
Taitaa olla helpompi siirtyä asioimaan muualle.
Tosiaan vähemmistöt ei arvosta tällaista, koska antaa kuvaa kaikesta nillittävänä ihmisryhmänä, mitä sukupuolivähemmistöt eivät ole.
Katsokaa vaikka Blaire White (trans-nainen) Youtube-kanavaa, niin näätte toisenlaista kuvaa sukupuolivähemmistöistä.
N28 (joku muukin näköjään käyttää samaa nimimerkkiä :D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa koska ostan miesten ja naisten vaatteita. Ostan niitä mitkä sopii, oli mitä sukupuolta tahansa. Miehiltä sopii parhaiten housut ja paidat, sekä kengät.
No mullepa ei sovi. Olen leveälantioinen, reitevä ja rintava, eikä miesten vaatteet istu lainkaan päälle. Työpaikalla on unisex-työvaatteet, ja olen harkinnut omien työhousujen ostoa, koska ne housut ei vaan millään istu päälle ja ovat lahkeista liian pitkät. Todellakin ostan naisten vaatteita juuri siksi, että niiden leikkauksessa on tällaiset asiat otettu huomioon.
Minä olen kapea lanteinen, leveä vyötäröinen, leveä harteinen, pitkä ja hoikka. Naisten vaatteet on päälläni mallia pussi ja ratsastushousut. Naisten housut ei myöskään sovi ikinä takapuolesta koska ovat niin oudon malliset. Miesten vaatteet sopii kuin nakutettu. Lisäksi niiden koot ei vaihtele. Olen S kokoa joka mallistossa. Treenikausina voin tarvita M-L kokoa puseroihin hauiksen koon takia. Miesten mallisto on siis siinäkin parempi kuin naisten koska koot ei vaihtele mielivaltaisesti valmistajasta riippuen.
Kyllä ne vaihtelee miehilläkin. Juuri tilasin Zalandolta kahdet saman koon housut teinipojalle. Toiset olivat aivan liian pienet ja toiset aivan liian suuret.
Loukkaantumisen ja mielensäpahoittamisen kokoontumisajot, koska nettivaatekauppa jättää rouva- ja herra-tittelit viestinnästään pois.
Toivottavasti sinne hakutoimintoon jää silti tuo mies ja nainen vaihtoehto, eihän sitä ole pakko rastia jos ei halua, ei kokoakaan ole pakko rastia tai väriä tai materiaalia, mutta saa rastittaa jos haluaa ja käyttää hakukriteerinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä luovuin juuri tällä viikolla Zalandon asiakkuudesta. Rupee ottamaan päähän tämä sateenkaarituputus, ostelkoot lesbot sitten vaan.
Miten niin? Ei kukaan enää pakota naisia mekkoon, hameisiin, rintsikoihin ja korkkareihin. Nykyään voi pukeutua vapaammin eikä tarvitse jämähtää ennalta määrättyihin nuotteihin.
Kyllä rintsikoita on pakko käyttää, jos on luonnostaan isot rinnat. Yöllä vielä menee ilman kun vain makoilee, mutta heti jos pitää jotain tehdä, niin tiellä heiluvat.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän seuraavaksi...
Kerran kyllä ärsytti, kun olin tilaamassa netistä valokuvia, niin naisten piti valita neiti tai rouva. Miehet oli vain herroja. Mitä se heille kuuluu, onko neiti vai rouva?
Saksalaisilla nettisivustoilla on tätä. Jos ostan koiralleni ruokaa, sen voi mulle lähettää ilman Rouva-titteliä. Mun arvokkuus ei ole siitä tittelistä kiinni. Tai jos titteli pitää ulkomaille laittaa, niin miksei se sitten voi olla vaikka koulutuksen mukaan?
Ihmettelinkin miksi tarjolle tuli myös miesten t-paitoja kun etsin t-paitoja vähän aikaa sitten ja olin kuitenkin valinnut naisten vaatteet. Ilmeisesti joku kokeilu jo silloin menossa. Se oli vähän ärsyttävää koska haun rajaamisesta huolimatta valikoimaa oli tosi paljon ja nuo miesten t-paidat ei olleet yhtään sellaisia mitä olisin ollut ostamassa, joten lisäsivät etsimistyötä itselläni.
Muodottomia säkkejä ne kyllä ovat jo ihan nykyäänkin.