Huonosti palkattuja töitä ei vain yksinkertaisesti kannata ottaa vastaan työttömänä, ainakaan jos asuu PK-seudulla ja maksaa alueen korkeaa vuokratasoa
Huonosti palkatuissa hommissa ei kannata käydä, ellei sitten ihan työn ilosta käy.
Minä asun Vantaalla 900e kaksiossa jonka vuokra maksetaan kokonaan, ja lisäksi toimeentuloki ja sähkölasku + pari muuta maksetaan.
Tuosta voi nopeasti laskea että "nettohyöty" on noin 1450. Eipä siis tosiaan kannata lähteä milläään 10e/tunti brutolla lähteä terveyttään pilaamaan raskaisiin paskahommiin.
Jollain 2000e netolla olisi jo ihan kannattavaa käydä töissä kun otetaan huomioon menetetty vapaa-aikakin, mutta eipä taida olla tarjolla tällaiselle kouluttamattomalle pitkäaikaistyöttömälle sellaisia.
M34
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
hage kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, juuri laskin että saisin työttömänä enemmän tukea kuin nyt palkkaa kun ovat nostaneet niitä koronan takia! En kuitenkaan saisi mitään jos irtisanon itseni....
Mitä tukia on koronan takia muka nostettu?
Työttömyystukea. Tai en minä tiedä onko koronan takia, mutta oletin niin.
Tietääkseni ei ole nostettu. Yrittäjät vain alkoivat saada työttömyyskorvausta, mutta tuen määrä ei käsittääkseni ole noussut.
Itse opiskelijana olin kesätöissä ja menetin moneksi kuukaudeksi tästä syystä toim.4ulotuen eli nyt maksan sähköt, vedet, lääkkeet itse ja juu niin tekee suurin osa ihmisistä mutta vit..ttaa se että mulle jää vähemmän rahaa nyt sen takia et olin töissä.. tämä on laskettu ja todettu! Eikö työnteon pitäisi kannattaa myös meillä opiskelijoilla ja sinkuills?? Perheet eivät ymmärrä koska 2 tienaa !!!
On ihan eri asia maksaa kaikki yksin!
Vierailija kirjoitti:
hage kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, juuri laskin että saisin työttömänä enemmän tukea kuin nyt palkkaa kun ovat nostaneet niitä koronan takia! En kuitenkaan saisi mitään jos irtisanon itseni....
Väärin. Toimeentulotukea saavat saavat epidemiakorvausta jos tietyt ehdot täyttyvät. Pelkällä työttömyystuella olevat eivät tätä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä asun Vantaalla 900e kaksiossa jonka vuokra maksetaan kokonaan, ja lisäksi toimeentuloki"
Lopetin lukemisen tuohon. Rölli havaittu, mielipide mitätöity.
Millä perusteella tuo on "rölli" ?
AP
Ei ole olemassa tukea joka maksaisi vuokran kokonaan, paitsi Toimeentulotuki. Vantaalla hyväksyttävien asumismenojen katto Toimeentulotuessa on 900 euroa vähän päälle vain jos asut kolmen hengen asunnossa: https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuki_asumismenojen_%20…
Mikä tarkoittaa että valehtelet kolmella mahdollisella eri tavalla:
1) Sinulla on lapsi josta saat lapsilisiä ja tukia päälle, eli valehtelet mistä rahasi on oikeasti peräisin.
2) Sinulla ei ole lasta joten ruokakunnan jäsenet ovat muuta perhettä, mikä tarkoittaa että taloutesi saisi paljon enemmän tukia mitä väität jos heistä jokaikinen on tuilla.
3) Asut vanhempiesi luona mutta olet ainoa joka on tuilla. Eli toisin sanoen elinkustannuksessi ovat keskivertotyötöntä 2/3 pienemmät, etenkin jos olet vielä pullamössölapsi siihen päälle etkä maksa vuokraa tai ota osaa omakotitalon laskujenmaksuun.Sen lisäksi sanot että "Toimeentulotuki siihen päälle", vaikka se on se Toimeentulotuki mikä sen sinun vuokrasi ja sähkölaskusi maksaa. Jos väität että saat Toimeentulotuesta vielä rahaa noiden kahden asian päälle, valehtelet.
Ja vielä toinen vastaus tähän viestiin:
1) Asun yksin
2) Asun yksin
3) Asun yksin
Kappas, samat kaksi sanaa vastasivat kaikkiin kohtiin näppärästi.
AP
hage kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hage kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni ei ole nostettu. Yrittäjät vain alkoivat saada työttömyyskorvausta, mutta tuen määrä ei käsittääkseni ole noussut.
On ainakin mulla noussut.
2000e brutolla olisit vielä oikeutettu noin 70e asumistukeen. Tämä se vasta huvittavaa on.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosiaan niin tynnyrissä elänyt, että et ole tietoinen siitä asiasta että noin 80% (muistaakseni) vuokrarajat ylittävistä vuokrista maksetaan kokonaisuudessaan,
Miksi valehtelet taas? Minä annoin sinulle Kelan oman linkin missä listattiin se paljonko Toimeentulotuki korvaa vuokrastasi maksimissaan, jonka jälkeen et saa toimeentulotukea päälle yhtään enempää. Tuo sinun 80% on täysin omasta perseestäsi vedettyä puppua.
Asumistuki korvaa 80% mutta vain tiettyyn rajaan asti. Muualla Suomessa kaikkialla se on aina maksimissaan 310 euroa eikä yhtään päälle, Helsingissä satasen enemmän.
Puhuit jopa itsesi vielä pussiin, ensin väität että koko vuokrasi korvataan sinulle ennen Toimeentulotukea ja nyt väität että vain 80%. Eli jopa sinun omissa harhaisten fantasioiden sisälläkin sinä valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosiaan niin tynnyrissä elänyt, että et ole tietoinen siitä asiasta että noin 80% (muistaakseni) vuokrarajat ylittävistä vuokrista maksetaan kokonaisuudessaan,
Miksi valehtelet taas? Minä annoin sinulle Kelan oman linkin missä listattiin se paljonko Toimeentulotuki korvaa vuokrastasi maksimissaan, jonka jälkeen et saa toimeentulotukea päälle yhtään enempää. Tuo sinun 80% on täysin omasta perseestäsi vedettyä puppua.
Asumistuki korvaa 80% mutta vain tiettyyn rajaan asti. Muualla Suomessa kaikkialla se on aina maksimissaan 310 euroa eikä yhtään päälle, Helsingissä satasen enemmän.
Puhuit jopa itsesi vielä pussiin, ensin väität että koko vuokrasi korvataan sinulle ennen Toimeentulotukea ja nyt väität että vain 80%. Eli jopa sinun omissa harhaisten fantasioiden sisälläkin sinä valehtelet.
Totta kai se minkä linkkasit on Kelan virallinen kanta ja näin he asiasta tiedottavat.
Mutta todellisuus on toista. Tuo 80% oli eräässä lehtijutussa, jota äsken yritin googletella, mutta en vielä onnistunut löytämään. Käyn katsomassa jos löydän sinulle joitakin muita juttuja aiheesta.
AP
Vierailija kirjoitti:
hage kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hage kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ainakin mulla noussut.
Lisätietoja kiitos. Ei minulla eikä kenelläkään tutulla ole noussut koronan takia. Toki vuodenvaihteessa tuli joku pikkukorotus mutta se ei liity millään lailla koronaan.
Vierailija kirjoitti:
1) Asun yksin
2) Asun yksin3) Asun yksin
AP
Eli toisin sanoen valehtelet. Kela korvaa vuokrastasi yksineläjänä maksimissaan 694 euroa eikä yhtään sen päälle: https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuki_asumismenojen_%20…
Ainoa tapa millä voisit saada yksineläjänä 900 euron asunnon vuokran kokonaan maksettua ennen Toimeentulotukia on se että jos olet pahasti kehitysvammainen ja asut heille tarkoitetuissa asumuksissa. Mikä on vaikea uskoa koska niissä tuskin vuokra on 900 euroa. Mutta aika kehitysvammaista AP:n teksti on ollutkin koko ketjun ajan joten se voi olla hyvinkin mahdollista.
Se on vasta hallituksen esitys. Päätöstä ei ole.
hage kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki. 75 euroa per henki, joka on käsittämättömän paljon! Meidän nelihenkinen perhe saisi 300 euroa käteen koronalisää. Siinä pitäisi aikamoinen palkankorotus tulla, että tuollaisen saisi palkkana käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Asun yksin
AP
Eli toisin sanoen valehtelet. Kela korvaa vuokrastasi yksineläjänä maksimissaan 694 euroa eikä yhtään sen päälle: https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuki_asumismenojen_%20…
Ainoa tapa millä voisit saada yksineläjänä 900 euron asunnon vuokran kokonaan maksettua ennen Toimeentulotukia on se että jos olet pahasti kehitysvammainen ja asut heille tarkoitetuissa asumuksissa. Mikä on vaikea uskoa koska niissä tuskin vuokra on 900 euroa. Mutta aika kehitysvammaista AP:n teksti on ollutkin koko ketjun ajan joten se voi olla hyvinkin mahdollista.
Kyllä se vuokra korvataan täysimääräisesti jos halvempaa ei ole tarjolla vaikka tt-tuen asiakas hakee halvempaa asuntoa todistettavasti. Korvaaminen loppuu siinä vaiheessa jos halvempaa on tarjottu mutta asiakas ei ota sitä vastaan eikä ole hyväksyttävää syytä kieltäytyä.
t.eri
Vierailija kirjoitti:
Totta kai se minkä linkkasit on Kelan virallinen kanta ja näin he asiasta tiedottavat.
Mutta todellisuus on toista. Tuo 80% oli eräässä lehtijutussa, jota äsken yritin googletella, mutta en vielä onnistunut löytämään. Käyn katsomassa jos löydän sinulle joitakin muita juttuja aiheesta.AP
"Tottakai Kela nyt virallisesti saattaa noin sanoa omissa sivuissaan, Toimeentulotukilaskurissaan ja puhelinneuvonnassa, mutta oikeasti ne antavat paljon enemmän, minä tiedän koska google. T. AP"
Seuraavalla kerralla hanki useampi VPN kerralla että voit yläpeukuttaa omia viestejäsi useammin kuin vain kaksi kertaa.
hage kirjoitti:
Se on vasta hallituksen esitys. Päätöstä ei ole.
Mistä ei ole päätöstä? Toimeentulotuen epidemiakorvaus on jo mennyt läpi ja ensimmäiset lisärahat tulevat jo tässä kuussa maksuun (tai ensi kuussa, en ole aivan varma koska en ole ttt-asiakas).
Jos saisit töistä nettona 2000€ ja nyt saat 1450€, olisi tuntipalkkahyötysi töistä alle 3,5€. En tiedä sinusta, mutta itse en koe sen korvaavan menetettyä vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta todellisuus on toista. Tuo 80% oli eräässä lehtijutussa, jota äsken yritin googletella, mutta en vielä onnistunut löytämään. Käyn katsomassa jos löydän sinulle joitakin muita juttuja aiheesta.AP
Valehtelet. Vuokraasi ei huomioida täysmääräisenä. T. Kelan täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Asun yksin
AP
Kyllä näitä toisinaan on. Itselläni asiakas näyttänyt iloisena 1200:n euron vuokrapapereita, Kela korvasi kokonaisuudessaan sekä vuokran, että vakuudet. t: sossuna Vantaalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, tässä on tynnyrissäkin kasvaneelle ihan faktaa kelan liian alhaisista vuokrarajoista, ja siitä miten niitä ylittäviä vuokria maksetaan:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html
"
Harva joutuu muuttamaan halvempaan asuntoon – Kela maksaa usein koko vuokran
Toimeentulotukea voi lähtökohtaisesti saada kuntakohtaiseen rajaan saakka, mutta neljässä tapauksessa viidestä Kela korvaa myös enimmäisvuokran ylittävän osuuden."
vieläkö on kysyttävää?
Vieläkö olen valehtelija?
AP
Oletko tosiaan niin tynnyrissä elänyt, että et ole tietoinen siitä asiasta että noin 80% (muistaakseni) vuokrarajat ylittävistä vuokrista maksetaan kokonaisuudessaan, varsinkin pk-seudulla.
Kela voi ainoastaan velvoittaa asukasta hakemaan halvempaa asuntoa, ja jos asukas tämän tekee, ei kela voi muuta kuin maksaa sen kalliin vuokran. Ja jokainenhan, myös Kela, tietää pk-seudun asuntotilanteen.
Ei täällä yksinkertaisesti ole alle 700e asuntoja kuin jossain kaupungin kämpissä, ja niihin on kymmenien tuhansien ja vuosien jonot.
Mun vuokra on huomioitu täysimääräisenä jo 6 vuotta, sen noustessa tänä aikana 800->900
AP