Äidiksi 45v, km, ylipaino,älkää luopuko toivosta !
Haluan viestilläni antaa toivoa niille, joita huolestuttaa raskaaksi tuleminen vanhemmalla iällä, ylipainoisena tai keskenmenon jälkeen. Itselläni kokemusta kaikesta tästä. Olen juuri täyttänyt 45v, ihan viimeisilläni raskaana - synnytys 2 kk sisällä. Kaikki on mennyt hyvin, olen voinut hyvin ja raskaus sai alkunsa ihan luonnollisesti. Tätä ihanuutta on edeltänyt noin neljän vuoden jakso, jolloin " yritimme yrittämättä" eli periaatteella "tulee jos tulee". Heräsin vauva ajatukseen vasta yli 40v. Vuosi sitten tärppäsi ensimmäisen kerran. Odotin kaksosia. Raskaus keskeytyi 9.viikolla, " luonnollisesti". Se oli kova tikki. Olin 44. Ajattelin pelin olevan menetetty. Vaan tasan 9 kk myöhemmin huomasin olevani uudelleen raskaana. Usein sanotaan että km jälkeen tulee raskaaksi helpommin, voin allekirjoittaa tämän omalta kohdaltani. Yksi km ei tarkoita että toinen raskaus epäonnistuisi, toinen voi onnistua hyvin, näin on käynyt minulla. Pelko oli suuri ensimmäisten 3 kk aikana, mutta näin tässä vaan ollaan kohta jo loppusuoralla..... Raskaaksi tullessani minua huolestutti myös liikakilot joita kertynyt ihan "mukavasti". Eipä ole haitannut mitään, olo ollut hyvä ja tähän mennessä (7kk) painoa tullut 6,5 kiloa. Tämän viestin sanoma ei ole, että on " ideaalista" tulla raskaaksi 45 vuotiaana ja extrakilojen kera. Tietenkin tietyt riskit ovat suuremmat ( iän myötä esim down riski kasvaa huomattavasti, kilojen myötä raskausmyrkytysriski kasvaa jne) mutta ne ongelmat eivät välttämättä osu kohdalle lainkaan, sillä suurin osa raskauksista sujuu hyvin olit sitten tukevampi tai vanhempi tai kumpaakin. Viestini tarkoitus on ennemminkin valaa toivoa ja painottaa, ettei sinun tarvitse olla " unelmamitoissa" tai " juuri sopivassa iässä"... Elämä on rikkaampaa, monimuotoisempaa, yli rajojen menevämpää....jos uskaltaa luottaa ja toivoa on elämässä paljon ihania yllätyksiä. Eli älkää luopuko toivosta ja lokeroiko itseänne " liian vanhaksi" tai " liian paksuksi" ......jos se on tarkoitettu, niin voi hyvinkin vielä tärpätä, ja usein juuri silloin kun sitä kaikista vähiten odotat. Tsemppiä, onnea, toivoa kaikille jotka toivovat vauvaa!
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 21:06"]
hieno juttu, en vaan ymmärrä, miten joku jaksaa hoitaa lastaan 60-vuotiaana juosta 15w teinin perässä. :/ varmaan rankkaa tulee olemaan, mutta onnea kuitenkin.
[/quote]
Mulla on 19 ja 17-vuotiaat pojat enkä ole kummankaan perässä joutunut juoksemaan kun olivat 15. Yleensä lapset eivät tarvitse äitiään perässäjuoksijaksi siinä iässä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 21:28"]
Minua säälittää lapset, joilla on " vanhat" vanhemmat.. Tänään kaupassa oli taas muutama pariskunta vastasyntyneidensä kanssa. Ikää saletisti 40 vuotta ja risat ja huomasi kyllä, että oli parin esikoinen. Eikö nämä vanhahkot vanhemmat (siis lähinnä esikoisen tuossa iässä saaneet) ollenkaan ajattele, miltä lapsesta myöhemmin tuntuu.. Isälläkin on hiusraja takaraivolla jo ristiäiskuvissa.. Sitten valitetaan täällä, kun ei ole isovanhempia hoitamassa (mikä ihme kun ovat jo lähellä kahdeksaakymppiä tai jopa haudassa..). Ja omankaan lapsen lapsilla ei tule mummoa ja vaaria olemaan kun kuolevat jo lapsen ollessa kahden ja kolmenkympin väälimaastossa.
[/quote]
Lapset eivät tarvitse mummoja ja vaareja, vaan sukulaisia ja läheisiä aikuisia. Monelle isovanhemmat eivät ole läheisiä, mutta tädit ja sedät ja vanhempien ystävät voivat olla. Ystävät ovat uusi suku.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 21:08"]
Lapsi EI Ole ansainnut syntyä noin vanhoille vanhemmille. Lasten kanssa tuskin jaksatte touhottaa. Kun lapsi on murrosiässä äidillä on ollut jo menopaussi. Kun lapsi on aikuinen, te olette eläkkeellä. Kun lapsi saa omia lapsia, te olette kuolleita tai seniilejä.
[/quote]
Ai 70-vuotias on kuollut tai seniili? No, ehkä sinun elintavoillasi, mutta tämähän ei onneksi koske kaikkia.
Jokainen meistä kantaa geeneissään jotain alttiutta johonkin sairauteen, kenenkään ei siis pitäisi lisääntyä, koska riskejä löytyy aina. Nuori tai vanha äiti, ihan sama, kunhan vain on kiva, turvallinen ja huolehtiva äiti.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 22:18"]
Aina kuitenkin todennäköisempää sairastua vakavaan tautiin, mitä vanhempi on. Ja joo aika vastuutonta jos vanhemmat eivät seuraa teininsä menoja.. mutta kai te vanhat vanhemmat sitten annatte teininne touhottaa missä tahtovat. ja toivotte sitten parasta.
[/quote]
Jep, minä olen aina antanut teinini touhotttaa missä on tahtonut. Talvisin on yleensä laskettelemassa ja tyttöystävänsä kanssa, välillä käy pohjoisessa oikein matkoilla, mutta onneksi on ollut jalkapanta mukana, niin tiedän seurata missä menee ja puhelimen salakuuntelulaitteen avulla kuulen, keiden kanssa pitää yhteyttä. Kesällä on päivät töissä ja illat viettää usein muiden kuin minun seurassani, mikä saa minut tietenkin huolesta sekaisin. Toivoisin niin, että ottaisi minut mukaan joka paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 23:33"]
Kun normaali tapauksessa nainen saa lapsen 28-vuotiaana, tulee mummiksi 56-vuotiaana ja isomummiksi 84-vuotiaana. Jos hän kuolee 84-vuotiaana, on hänen lapsensa 56-vuotta ja lapsenlapsena 28-vuotta. He voivat jopa yhdessä hoitaa vanhaa mummoa.
[/quote]
Jotta lapsestaan saisi omaishoitajan, tulisi ne tehdä parikymppisenä jolloin lapsi eläkeputkeen päästyään voisi hoitaa kokopäivähoitoa tarvitsevaa 8-kymppistä äitiään/isäänsä. Jos lapset tekee nelikymppisenä, voi olla varma, etteivät lapset ainakaan ehdi heitä hoitaa, nuorena kun on yleensä kädet täynnä muutakin tekemistä.
Hei! Palaan aloittamaani keskusteluketjuun, eli minä olen tämä 45-vuotias ensiodottaja joka kirjoitti eilen avausviestin. Ensinnäkin haluan kiittää kaikkia ihanista onnitteluista, kannustuksesta ja ilokseni huomasin antaneeni toivoa edes muutamalle- eli tavoitteeni on saavutettu. Halusin nimenomaan että viestini antaisi valonpilkahduksen niille jotka hieman samantyyppisessä tilanteessa. km jälkeen ja alkuraskaudessa kävin hyvin usein tällä sivustolla, ja huomasin että joskus myös " panikoin" luettuani epäonnistumisista , ja päätin jo silloin että jos kohdallani tärppää haluan antaa " kanssasiskoille" omalla tarinalla tsemppiä, se on kaikkein tärkeintä missä tahansa projektissa.
olen saanut myös paljon " tuomioita" ja avointa kritiikkiä, kiitos niistäkin, ymmärrän kantanne. Itsekin pohdin paljon alkuraskauden aikana mm kromosomipoikkeavuuksia, mutta fakta edelleen on että valtaosa vauvoista syntyy terveinä. Down riski 1/30 kuulostaa valtavalta, mutta ajatelkaa, 29 tervettä lasta vs 1 down , puhutaan reippaasta 3% riskistä, noin 97% vauvoista ok. Eli ei kannata vajota hysteriaan ja ajatella että riskit ovat " valtavat" . se saattaa osua kohdalle vaikka olisi 20v. Mutta kyllä, faktaa on että riskit kohoavat merkittävästi.
Yllätyksekseni kritiikkiä on tullut myös siitä kuinka vanha olen kun lapsi on niin ja niin vanha. Oma isoäitini eli 95 vuotiaaksi kotona omatoimisesti, vanhempani ovat huippuvedossa yli 70 vuotiaana. Nämä ovat sellaisia juttuja joita ei kertakaikkiaan voi ennustaa. Ja harva ryhtyy sataprosenttiseksi omaishoitajaksi.....mielestäni elämän spekuloiminen 30-40 vuoden päähän on melko turhaa sillä ei elämä mene niin kuin luulemme, useimmiten.
Yllätyksellisintä minulle oli osan viestien hyvinkin aggressiivinen sävy, se jäänee mysteerikSi....Itse kunnioitan erilaisia elämäntilanteitä ja pyrin olemaan tuomitsematta, sillä elämä menee kovin eri tavoin itse kullakin.
kiitos kuitenkin kaikille mielenkiintoisista kommenteista! Ja vielä kerran, onnea oli tilanteesi mikä vaan!
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 22:28"]
ikärasismi on rumaa. Lapsi ansaitsee äidin, joka juoksee sen perässä, eikä näytä mummulta ekan luokan vanhempainillassa. Vanhoilla äideillä on myös riskinsä synnyttää vammaisia lapsia.
Ihan OT, Mutta rasismihan tarkoittaa rotusyrjintää- tai ennakkoluuloa. Mikä rotu iäkkyys siis on?
[/quote]
Rasismin käsite on muuttunut ja vain ahtaassa merkityksessä sillä viitataan nykyään pelkästään rotuun.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:44"]
Hei! Palaan aloittamaani keskusteluketjuun, eli minä olen tämä 45-vuotias ensiodottaja joka kirjoitti eilen avausviestin. Ensinnäkin haluan kiittää kaikkia ihanista onnitteluista, kannustuksesta ja ilokseni huomasin antaneeni toivoa edes muutamalle- eli tavoitteeni on saavutettu. Halusin nimenomaan että viestini antaisi valonpilkahduksen niille jotka hieman samantyyppisessä tilanteessa. km jälkeen ja alkuraskaudessa kävin hyvin usein tällä sivustolla, ja huomasin että joskus myös " panikoin" luettuani epäonnistumisista , ja päätin jo silloin että jos kohdallani tärppää haluan antaa " kanssasiskoille" omalla tarinalla tsemppiä, se on kaikkein tärkeintä missä tahansa projektissa.
olen saanut myös paljon " tuomioita" ja avointa kritiikkiä, kiitos niistäkin, ymmärrän kantanne. Itsekin pohdin paljon alkuraskauden aikana mm kromosomipoikkeavuuksia, mutta fakta edelleen on että valtaosa vauvoista syntyy terveinä. Down riski 1/30 kuulostaa valtavalta, mutta ajatelkaa, 29 tervettä lasta vs 1 down , puhutaan reippaasta 3% riskistä, noin 97% vauvoista ok. Eli ei kannata vajota hysteriaan ja ajatella että riskit ovat " valtavat" . se saattaa osua kohdalle vaikka olisi 20v. Mutta kyllä, faktaa on että riskit kohoavat merkittävästi.
Yllätyksekseni kritiikkiä on tullut myös siitä kuinka vanha olen kun lapsi on niin ja niin vanha. Oma isoäitini eli 95 vuotiaaksi kotona omatoimisesti, vanhempani ovat huippuvedossa yli 70 vuotiaana. Nämä ovat sellaisia juttuja joita ei kertakaikkiaan voi ennustaa. Ja harva ryhtyy sataprosenttiseksi omaishoitajaksi.....mielestäni elämän spekuloiminen 30-40 vuoden päähän on melko turhaa sillä ei elämä mene niin kuin luulemme, useimmiten.
Yllätyksellisintä minulle oli osan viestien hyvinkin aggressiivinen sävy, se jäänee mysteerikSi....Itse kunnioitan erilaisia elämäntilanteitä ja pyrin olemaan tuomitsematta, sillä elämä menee kovin eri tavoin itse kullakin.
kiitos kuitenkin kaikille mielenkiintoisista kommenteista! Ja vielä kerran, onnea oli tilanteesi mikä vaan!
[/quote]
Tuosta ennustamisesta... kyllähän omien vanhempien ja isovanhempien fyysisen kunnon perusteella voi jotain ennustaa. Pitkäikäisyys on periytyvää, metabolinen oireyhtymäkin tuntuu olevan sukurasite tai sitten ei ja on hyvä, jos tunnustaa alttiuden ja osaa sillä perusteella kiinnittää itse tiettyihin asioihin huomioita. Sinun tapauksessasihan asiat näyttävät olevan todella hyvin, kun suvussa on pitkäikäisiä ja hyväkuntoisia ihmisiä.
Tein kerran omalle isälleni kuntotestin ja hämmästyin, kuinka hyvin hän siitä selvisi. Tuollainen esimerkki innostaa itseänikin, haluan olla yhtä timmissä kunnossa 75-vuotiaana. Jotenkin tuntuu siltä, että ne jotka kuvittelevat itsensä ensisijaisesti raihnaiseksi vanhukseksi, ovat jo nyt sairaita tai eivät ymmärrä, että omalla elämäntyylillä ja ennen kaikkea elämänasenteella on suuri merkitys vanhuusvuosiin. Huippuunsa hiotut elintavatkaan eivät pelasta dementialta tai sydänkohtaukselta, jos sappi kiehuu niin kuin joillakin myrkynnielijöillä näyttää tekevän tässä ketjussa.
Onneksi nykyaikana ei tarvitse pelata venäläistä rulettia. 95% kromosomipoikkeamista voidaan selvittää rv 11 kieppeillä joko lapsivesitutkimuksella tai adn tutkimuksella, jota tehdään osassa keskieurooppaa. Siinä vaiheessa voi kukin tehdä omat päätelmänsä. Tämä aihe on laaja ja kattaa paljon moraalisia kysymyksiä, en lähde tämän enempää sitä setvimään, mutta venäläistä rulettia ei tarvitse pelata tänä päivänä.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 00:15"]
Järkyttävää millaise vastaanoton ap on saanut ihanaan kirjoitukseen. Täytyy vain ihmetellä miten yksioikoisia juttuja porukalla on, ja millaisessa elämänhallinnan harhassa porukka elää.
Niin kauan kuin nainen voi saada lapsia, lasten saaminen on ok. Joka iässä on omat ongelmansa. Elämä on niin hauras, että on aivan turhaa laskea ikää milloin lapsi joutuu vanhempiaan hoitamaan. Kumpikaan ei välttämättä ole edes elossa huomenna.
Paljon onnea ap!
Lämpimät kiitokset !!!!!!!!! T 45v ketjun aloittaja
[/quote]
Nykyisin nelikymppiset on nuoria :)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 06:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 21:28"]
Minua säälittää lapset, joilla on " vanhat" vanhemmat.. Tänään kaupassa oli taas muutama pariskunta vastasyntyneidensä kanssa. Ikää saletisti 40 vuotta ja risat ja huomasi kyllä, että oli parin esikoinen. Eikö nämä vanhahkot vanhemmat (siis lähinnä esikoisen tuossa iässä saaneet) ollenkaan ajattele, miltä lapsesta myöhemmin tuntuu.. Isälläkin on hiusraja takaraivolla jo ristiäiskuvissa.. Sitten valitetaan täällä, kun ei ole isovanhempia hoitamassa (mikä ihme kun ovat jo lähellä kahdeksaakymppiä tai jopa haudassa..). Ja omankaan lapsen lapsilla ei tule mummoa ja vaaria olemaan kun kuolevat jo lapsen ollessa kahden ja kolmenkympin väälimaastossa.
[/quote]
Voi helvetti mitkä perustelut sulla tälle asialle onkaan !
[/quote]
Seuraavaksihan aletaankin vaatia, etteivät nuoretkaan saa synnyttää, jos ovat rumia, kun lapsi saattaisi hävetä.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 07:13"]
Jonkun kohdalle se vanhustenhoito perheessä kuitenkin osuu, oli sit esikoinen tai Iltatähti.
[/quote]
Eikö meillä enää ole julkista terveydenhuoltoa, no eipä kai olekaan.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:34"]
Nykyisin nelikymppiset on nuoria :)
[/quote]
Eläkeikäkin vain nousee, joten emme ole eläkkeelläkään ihan heti kun lapsi päättää koulunsa, niin kuin täällä on laskettu.
hieno juttu, en vaan ymmärrä, miten joku jaksaa hoitaa lastaan 60-vuotiaana juosta 15w teinin perässä. :/ varmaan rankkaa tulee olemaan, mutta onnea kuitenkin.
Lapsi EI Ole ansainnut syntyä noin vanhoille vanhemmille. Lasten kanssa tuskin jaksatte touhottaa. Kun lapsi on murrosiässä äidillä on ollut jo menopaussi. Kun lapsi on aikuinen, te olette eläkkeellä. Kun lapsi saa omia lapsia, te olette kuolleita tai seniilejä.
Onnea.Kuulostaa kivalta.Toivottavasti kaikki menee hyvin!
Minäkin sain lapsen tuossa iässä. Tosin en häntä itse synnyttänyt. Lapsi ansaitsee syntyä ja saapua rakastaville vanhemmille iästä riippumatta. Kuka vanhempi juoksee teinin perässä kylillä? Lapsenlapsetkin voi hyvinkin ehtiä nähdä ja jopa lapsenlapsenlapset. Eläkkeellähän sitä hyvin ehtii niitä lapsenlapsiakin hoitaa.
Aika harvinaisia ovat nuokin, valtaosa lapsista syntyy terveinä. ja tosiaan voi osua kohdalle nuorenakin. Ei raskauksissa ole " Ikätakuuta" vaan se menee miten on mennäkseen. Äidin terveet elämäntavat ja positiivinen asenne auttavat oli ikä mikä tahansa, emmekä voi tietää kohtaloamme etukäteen 20 vuotiaanakaan.