Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävä dokumentti alkaa kohta, TV 1 21:30

Vierailija
28.10.2013 |

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288613531562.html

Tänään TV 1. Dokumentti itä-Helsingin nuorista. Veretseisauttava dokkari, joka ei jätä ketään kylmäksi! Voiko tällaista olla hyvinvointivaltiossa? Olemmeko tulossa tien päähän? Mikä nuorisoamme vaivaa, mikä on syy-seuraussuhde, porttiteoria on mallinnettava.

Järkyttävä dokumentti Helsingin nuorista! VAROITUS, ei herkille!!!!

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hyvinkin herkkä ihminen enkä parhaalla taidollanikaan löytänyt kyseisestä dokkarista mitään JÄRKYTTÄVÄÄ(!!!). Mikä velliperse ap oikeen on?

Vierailija
22/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 01:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 19:14"]Voiko tällaista olla hyvinvointivaltiossa? [/quote]No just tuollaistahan hyvinvointivaltiossa onkin. 

Kaikki saavat ilmaista rahaa sossusta (raha näköjään riittää ainakin kaljaan, tupakkaan ja asumiseen), syöpähoidot, neuvolan, synnytyksen, sosiaalityöntekijät kotiin katsomaan onko vauvalla kaikki hyvin, sosiaalityöntekijän kotiin lempeästi patistelemaan nuortamiestä opiskelemaan. Hyvinvointivaltio on varmaan huolehtinut siitäkin että renttuisä saa säännöllisesti tavata pikku tytärtään.

Millaista noiden ihmisten elämä olisi ilman hyvinvointivaltiota?

[/quote]

Ilman hyvinvointivaltiota nämä tyypit mahdollisesti punkkaisivat jossain kadunkulmissa, kerjäisivät rahaa, myisivät itseään tai tekisivät pikkurikoksia (tai vähän isompiakin rikoksia). Pidemmän päälle saattaisivat sitten istua em. syystä pitkään vankilassa tai menehtyä nuorella iällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 19:52"]

Mä olen hyvinkin herkkä ihminen enkä parhaalla taidollanikaan löytänyt kyseisestä dokkarista mitään JÄRKYTTÄVÄÄ(!!!). Mikä velliperse ap oikeen on?

[/quote]

Ap:lla oli joku oma motiivi mainostaa dokkaria, näitä vauhkoaloituksia oli eilen useampi.

Vierailija
24/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pari vuotta sitten asunut vuoden verran tuolla kyseisessä talossa eikä dokkari sinänsä hetkauttanut kun arvasin kyllä mitä siinä tulee näkymään... Sanoisin että nää dokkarissa kuvatut henkilöt on kyllä vähemmistöä "Hiltonin" asukkaista, tosin enemmän päihteidenkäyttöä, häiriötä ym. siellä aivan varmasti on kuin normitaloissa. Siellä asuu työssäkäyviä ihmisiä ja ihan kunnon porukkaa mutta jatkuvista häiriöistä ja epäviihtyisyydestä johtuen itsekin muutin sieltä pois toiseen Nuorisosäätiön taloon heti kun tuli vuosi täyteen Hiltonissa ja sain haettua sisäistä siirtoa. Talon meininkiä ei tule ikävä, joka vkl poliisit kävi jossain asunnossa ja uhkailihan siellä se joku piripääkin kaveriaan aseella niin, että poliisit ampui sitä jalkaan. Asuin siellä itse silloin ja järkytti kyllä aika paljon, kun varmaan kaheksan poliisiautoa tuli ja poliisit luotiliiveineen, koirat ym. Löytyy varmaan vielä jonkun lehden sivuilta tää juttu. Huumeidenkäyttäjiä oli pihat ja raput täynnä ja piikkejä ympäriinsä, pimeällä ei uskaltanut liikkua pihoilla tai rapussa kun oli niin epämääräistä jengiä siellä. Ulko-ovien ikkunat rikottiin jatkuvasti. En tiedä onko meininki muuttunut, kiinnostais tietää. Tarvis varmaan mennä käymään siellä joku pvä :D Mutta ei tosiaan tuu ikävä!! Ahdistava paikka...

Vierailija
25/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 17:16"]

Kiitos linkistä 40. Miralla menee ilmeisen hyvin, on fiksu nainen ja 1-vuotiaan äiti, ja kykenee keskustelemaan A-talkissa isojen päättäjien kanssa tavallisten ihmisten asioista. Tosta huomaa, että tämä Hilton! todella oli dramatisoitu ja ei-todenmukainen dokkari, Mirakin on oikeasti jotain ihan muuta ja  tehnyt ihan muita asioita kuin "dokumentti" antoi ymmärtää, ja varmaan muissakin Hiltonin  henkilöissä on paljon muuta ja potentiaalia toisin kuin se yksipuolisesti  kertoi. Hyvä!

[/quote]

Minä luulen, että dokumentissa mukanaolo on ollut se sysäys, joka on lapsen saamisen ohessa saanut suunnan elämässä kääntymään positiivisemmille raiteille. Se, että joku on kiinnostunut.

Vierailija
26/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

”He kaikki ovat olleet niitä suloisia viattomia vauvoja joskus, mutta kokeneet vääryyttä, mikä on tehnyt heistä sen mitä ovat nyt.”

Olen itsekin sillä tavalla kurjista oloista, että vanhemmat pahoinpitelivät ja tulin siitä syystä huostaan otetuksi teini-ikäisenä. Olen ollut vaikeasti masentunut ja elämä ei aina ole ollut helppoa, mutta nyt saman ikäisenä, kuin dokumentin nuorimmat, olen normaali, sosiaalinen ja hyväkäytöksinen nuori aikuinen. On omaa valintaa minkälaisen tulevaisuuden itselleen haluaa rakentaa ja mitä sen eteen haluaa tehdä. Nuorisosäätiölle muutin ollessani tilanteessa, jossa tarvitsin asuntoa kiireellisesti ja ensimmäinen tarjous, jonka sain, oli tuolta. Pakko oli muuttaa, ettei jäänyt asunnottomaksi. Myöhemmin opiskelijana oli vaikea löytää edullista vuokra-asuntoa muualta, joten joudun aikani asumaan tuolla.

"Kerro enemmän! Minkälaista siellä on asua? Vastaako dokkarin kuvaus todellisuutta?"

Tutustuin moneen asukkaaseen, vaikka osaan en olisi halunnutkaan tutustua. 172 asunnon taloon mahtuu ihmisiä joka lähtöön, joten asukkaita tosiaan on laidasta laitaan. On työssäkäyviä, opiskelijoita, maahanmuuttajia, alkoholisteja, narkomaaneja.. On 18-vuotiaita nuoria, jotka hankkivat lapsen lähtökohtaan, jossa kummallakaan ei ole koulutusta, töitä tai tukiverkkoa. On kolmekymppisiä alkoholisoituneita miehiä, jotka kuseksivat talon nurkalle, haastavat riita ja huutavat perään. On afrikkalaisia miespuolisia maahanmuuttajia, jotka yksin tai porukassa ahdistelevat naisasukkaita. Välillä sai oikeasti pelätä, että käy huonosti. On nuoria jannuja, jotka käyttävät viimeiset euronsa bisseen tai hakevat juoksukaljat Alepasta. Moni edellä mainituista viihtyy talossa ihan mainiosti. Heillehän tuolla on meininkiä mielin määrin ja voi elää miten lystää. Voi rettelöidä lähes rauhassa, ja pilveä tai bisseä irtoaa aina joltain naapurilta. Talossa asuu kuitenkin myös ihan normaaleja ihmisiä, mutta heistä suurin osa valittelee sitä, että uutta asuntoa on hankala löytää. Esimerkiksi maahanmuuttaja-asukkaista moni paiskii töitä niska limassa ja he asuvat kaksin tai ihan kolminkin noissa 23 neliön yksiöissä.

Asunnoissa ei ole pesukoneliitäntää, joten asukkaat pesevät pyykkinsä neljän pesukoneen pesutuvassa, eikä pesutuvassa ole käytössä minkäänlaista varaussysteemiä. Jos pesukone saa pyykit puhtaiksi, eivätkä ne ole ”pesun” jäljiltä edelleen osittain kuivia, joutuu pesutupaan tulemaan juuri sillä minuutilla kun kone pysähtyy. Pyykkejä saatetaan varastella, sotkea ja heittää lattialle.

Parvekkeita ei asunnoissa ole, vaan yhteiskäytössä olevat parvekkeet ovat rappukäytävässä kerroksien välissä. Moni ei parvekkeelle vaivaudu, joten polttavat sitten sisällä asunnoissa tai käytävillä. Nuo savut sitten tulevat sisään muihin asuntoihin keittiön liesituulettimen tai vessan tuuletusaukon kautta. Tupakan lisäksi käytävillä haisee lähes päivittäin kannabis, joka sekin haju tunkee sisälle muihin asuntoihin. Poliisi ei ole talolla mitenkään erikoinen näky, vaan säännöllisin väliajoin ratsataan jonkun asunto, tai sitten poliisi on huumekoiran kanssa käytäviä kiertämässä. Pahoinpitelyt tai puukon kanssa heilumiset eivät yllätä myöskään sen ihmeemmin. Ikkunoita rikotaan, hississä (silloin kun se toimii) voi olla oksennusta, kaljapulloja rikotaan käytäville, käytävien kattolevyt irrotetaan ja heitetään lattialle, on virtsaa ja on ulostetta, luteiden asuttamat sängyt siirretään käytäville..

Itse dokumentin kohtaukset olivat suurimmaksi osin näyteltyjä. Tämä on kuultua dokumentissa esiintyviltä kahdelta eri ihmiseltä. Se ei silti muuta sitä, että noiden henkilöiden (tai monen muun talon asukkaan) elämä on sellaista, tai jopa hurjempaa ja paskempaa, kuin dokumentissa on esitetty. Muista Nuorisosäätiön taloista olen kuullut ihan hyvääkin, mutta tuota taloa en voi kenellekään suositella.

49 kirjoittikin jo esimerkiksi tästä tapauksesta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010012310984467_uu.shtml

t: 18, 24

Vierailija
27/63 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 19:52"]

[/quote]

Ap:lla oli joku oma motiivi mainostaa dokkaria, näitä vauhkoaloituksia oli eilen useampi.

[/quote]

Dokumentissa esiintyvä tai ohjaaja?

Vierailija
28/63 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 19:58"]

En ymmärrä miksi heitä ja heidän kohtaloaan pitäisi tässä nyt jotenkin surra. Heillä on koulu jäänyt peruskouluun, miksi eivät ole opiskelleet enempää? Miksi tehdä lapsi tuohon tilanteeseen? Miksi ryypätä ja rellestää päivät? Jos minäkin jättäisin opiskelut kesken, en edes yrittäisi tehdä töitä ja hankkiutuisin vielä raskaaksi niin omaa syytäni se olisi, ei yhteiskunnan.

[/quote]

Ehkä voi pikkasen miettiä miksi noin on tapahtunut? Millaiset kotiolot noilla nuorilla oli? Millainen esimerkki kotona jne.?

[/quote]

Edelleenkin vastuu on ihmisellä itsellään. Ihminen ON AINA vastuussa itsestään EI muut ihmiset.

Vierailija
29/63 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 00:09"]

Toivottavasti siltä raskaana röökaajalta otetaan lapsi pois

[/quote]

Suomessa tehtäisiin aika hemmetin monta huostaanottoa jos tuon perusteella ne otettaisiin. Todella moni nainen juo myös alkoholia vaikka on raskaana.

Vierailija
30/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 20:45"]

Itse teen samanlaisten helsinkiläisnuorten kanssa töitä ja kyllä se vaan niin on, että tällaisessakin hyvinvointiyhteiskunnassa juurilla on valtava merkitys. Pieni osa pystyy ponnistamaan heikon lapsuuden ja nuoruuden jälkeen omin jaloin ylös, niitäkin tietysti on. Ikävä kyllä yhteiskunta joutuu korjamaan sitä, mitä me vanhemmat emme ole hoitaneet. Se, että jonkun elämä suistuu raiteiltaan jo syntymästä, ei ole yhteiskunnan syy (seurausta saattaa olla jostakin), mutta silti niitä olisi vaan ehkäistävä ja viime kädessä korjattava huomattavasti suuremalla volyymillä mitä nyt pystytään.

Miten nuori voi pitää koulutusta merkityksellisenä jos sitä ei vanhemmat ole painottaneet? Miten voi ymmärtää, että kuudelta on vaan herättävä töihin, jos vanhemmatkaan eivät ole sitä koskaan tehneet? Miten lähdet ostamaan kaupasta kasviksia, jos vanhemmat ovat aina ostaneet kaljaa ja makkaraa?

Meidän keskivertonormaalin lapsuuden SAANEIDEN on hirvittävän helppo olla ohjeistamassa ja paasaamassa "oikeasta", koska ne normaalit asiat on meille juntattu päähän läpi elämän aina varhaisvuosista aikuisuuteen asti.

[/quote]

Puhut asiaa. Onpa miellyttävä kerrankin kuulla aikuisen ihmisen ääntä tällä palstalla. Kiitoksia, ilahdutit päivääni. T: ohis

Vierailija
31/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeeköhän ton dokkarin areenasta jälkeenpäin? 

Vierailija
32/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee areenaN huomenna. Huom, yle on nykyään meidän verovaroin ylläpidettävä laitos. Siksi areena palvelee kaikki kansalaisia.

herkät ihmiset, varoitan teitä, tämä dokumentti järkyttää!!!

Vierailija
33/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu tuossa seinänaapurissa tämmöinen  "näköalaton" itä-Helsingin kasvatti. On nyt saanut häädön, eikä suinkaan siksi että yhteiskunta vihaa nuoria, vaan oman käytöksensä vuoksi: päihteidenkäyttöä, jatkuvia bileitä, epämääräistä porukkaa asunto täynnä, väkivaltaisuutta...sossu on maksellut vuokran kiltisti, joten kesti aika kauan että saatiin nainen ulos, mutta lopulta onnistuimme kuitenkin.

Omalla käytöksellään voi aika pitkälti vaikuttaa siihen, avaako sen kaljatölkin ja jää kotiin istumaan tai menee assalle riehumaan. Vai käyttääkö aikansa vähän fiksummin, käy esim. kirjastossa, menee työväenopiston kurssille, lähtee uimaan. Elämä on kaukana reilusta, mutta iso osa näistä "syrjäytyneistä" nuorista on aikamoisia kermaperseitä, kun miettii, miten vähästä syrjäytyvät...

t. itä-Helsingistä myöskin, vaan päihteetön ja onnellinen parikymppinen

Vierailija
34/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kävin ihan teatterissa asti katsomassa tän ja nauroin niin paljon. Pääsin vasta jokin aika sitten muuttamaan pois tuolta ja tiedänkin siis nuo dokkarissa olevat ihmiset. Pari noista tiedän vähän paremmin, kun niihin tuli enemmän törmäiltyä tuolla talolla.

En tiedä voiko olla paskempaa paikkaa asua. Älkää vaan antako lastenne muuttaa Nuorisosäätiön taloista ainakaan tuohon Hiihtäjäntien taloon!

Vierailija
35/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ällöttää tää muka- keskustelijan muka-viaton keskustelunavaus, kuinkas monta nöitä onkaan tänne tullut. Mainostais suoraan eikä kuvittelis, että voi leikkiä anonyymiä täällä. Kiinnostaa myös, että Virpi Suutari oli päättämässä dokkarirahoituksia ja päätti yhden omalle filmilleen ja toisen tuotantoyhtiölle, jonka seuraavaksi tuotannoksi oli sovittu hänen projektinsa. Voisi myös sanoa, että rahastaa nöiden nuorten tarinalla ja käyttää luottamusasemaansa väärin.

Vierailija
36/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 21:23"]

Tulee areenaN huomenna. Huom, yle on nykyään meidän verovaroin ylläpidettävä laitos. Siksi areena palvelee kaikki kansalaisia.

herkät ihmiset, varoitan teitä, tämä dokumentti järkyttää!!!

[/quote]

Siis mikä sua oikein vaivaa? Miksi keulit tuolla dokkarilla tuohon malliin, useita aloituksia ja hirveää paatosta? Joo siis eihän tuo mikään iloinen dokumentti ole, mutta aikamoisessa pumpulimaailmassa täytyy elää jos tuon dokumentin jutut tulevat noin suurena järkytyksenä.

Vierailija
37/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInua kiinnostaa, miten Nuorisosäätiö kehtaa vuokrata tuollaisesta "Hiltonista" asuntoja nuorille? Aivan selvästi paikka kaipaisi jonkinlaista ammatti-ihmisten väliintuloa ja auttavaa tahoa. Olisiko mahdotonta saada aulaan paikalle vaikkapa sossun ja KELA:n virkailijat koppiin pari kertaa viikossa sekä lisäksi velkaneuvoja? Näyttää nuorilla meinaan olevan sen verran ongelmia elämänhallinnassaan, että tarvitsisivat apua ihan paikan päälle. Sanoihan eräs nuorista miehistä, ettei itse selviydy edes lomakkeiden täyttelemisestä saatika raha-asioiden selvittelystä.

Pahitteeksi ei olisi myöskään AA-ryhmän kokoontuminen Hilton-talossa, eiköhän semmoisenkin tilan jostain voisi järjestää jos tahtoa löytyisi?

Itse dokumentti nyt keskittyi muutaman huono-osaisen elämänmenoon, eiköhän Hiltonissakin asuvista aika suuri osa elä aika tavallista elämää kuitenkin?

Vierailija
38/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sanoihan eräs nuorista miehistä, ettei itse selviydy edes lomakkeiden täyttelemisestä saatika raha-asioiden selvittelystä." No en selviä kyllä kelan lomakkeista minäkään. Kuitenkin olen korkeakoulututkinnon suorittanut ja vakituisessa työssä...

Vierailija
39/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisoasuntojen asukasvalinnoissa on mukana usein myös kunta/kaupunki. Olen itse asunut aikanaan Tuusulassa. Kyllä siellä ihan normi nuoria myös asuu. Tässä haluttu kuvata juuri tuosta näkökulmasta. Tukea ja apua saa, jos haluaa.

Vierailija
40/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun dokumenttiin haettiin asukkaita, tarjottiin joillekin kaljaa houkuttimena. Dokumentissa noista nyrkillä seinään hakkaamisista maksettiin ja ne oli lavastettuja juttuja.

Hilton ei ole mikään yleinen nimitys asukkaiden keskuudessa, vaan lähinnä juuri Jannen ja vastaavien asukkaiden käyttämä nimitys. Normaaleja työssäkäyviä asukkaita ja opiskelijoitakin kyllä asuu talossa. Tosin niin asuu näitä narkomaaneja, pienempiä diilareita, alkoholisteja, entisiä linnakundeja, työttömiä jne. Ei sinne kehtaa kutsua ketään edes kylään, kun käytävillä voi olla ulostetta ja ovien lasit on rikottu. On ihan yleisessä tiedossa useammankin asukkaan kesken, että tuo eräs dokkarissa jatkuvasti raivonnut pistää naistakin turpaan, jos sille päälle sattuu.

Normaali ihminen ei halua tossa talossa asua kovin pitkään. Paskojen naapureiden lisäksi sillä on kaikki mahdolliset ludet ja riisihäröt vähän väliä. Olipa kivaa uusia huonekaluja, kun ludet eivät kadonneet useista myrkytyksistä huolimatta.

t: 18