Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävä dokumentti alkaa kohta, TV 1 21:30

Vierailija
28.10.2013 |

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288613531562.html

Tänään TV 1. Dokumentti itä-Helsingin nuorista. Veretseisauttava dokkari, joka ei jätä ketään kylmäksi! Voiko tällaista olla hyvinvointivaltiossa? Olemmeko tulossa tien päähän? Mikä nuorisoamme vaivaa, mikä on syy-seuraussuhde, porttiteoria on mallinnettava.

Järkyttävä dokumentti Helsingin nuorista! VAROITUS, ei herkille!!!!

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisille elämästä vieraantuneille pitäisi laittaa kova kovaa vastaan. Asunto pois 30 asteen pakkasella ja katsotaan alkaako työ maistua.

Vierailija
42/63 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsä toi oli. Krooh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 19:51"]

Liian rankka minulle :( itku tulee kun näkee miten Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio kuin pienelle osalle kansaa.

[/quote]Suomi on hyvinvointivaltio nimenomaan niille, jotka ovat hyvinvointipalveluiden ja tulonsiirtojen vastaanottajina, kuten esim. tämän dokumentin nuoret.

Se ei tietenkään tarkoita, että heidän elämänsä olisi siltikään mitenkään hyvää. 

Vierailija
44/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti siltä raskaana röökaajalta otetaan lapsi pois

Vierailija
45/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein että sillä 21-vuotiaalla lapsen saaneella Miralla oli mielenterveysongelmia, päihdeongelma, diabetes ja alkava keuhkoahtaumatauti!? Toinen järkytys oli se keuhkosyöpätyyppi joka edelleen vaan tupakoi. Ei ollut edes mikään vanha mies.

Vierailija
46/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 00:17"]

Ymmärsinkö oikein että sillä 21-vuotiaalla lapsen saaneella Miralla oli mielenterveysongelmia, päihdeongelma, diabetes ja alkava keuhkoahtaumatauti!? Toinen järkytys oli se keuhkosyöpätyyppi joka edelleen vaan tupakoi. Ei ollut edes mikään vanha mies.

[/quote]Joo oli, ja jatkoi vaan polttamista. 

Vierailija
47/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona vanhemmat ovat dokanneet, tupakoineet ja olleet työttömiä omasta syystä, ei koulutettuja, rikollisia, se on lapselle sitten sitä ihan normaalia arkea. 

Ei kukaan meistä, jotka elää "paremmin" voi tajuta sitä, ennenkuin sen on itse kokenut, mitä esimerkki opettaa.

Se on helppo sanoa, että muuttuisi ja tekis jotain asian eteen, liian helppoa siihen verrattuna mitä todellisuus on.

Vierailija
48/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt. Feikin oloisia kohtauksia, ihmisistä ei saatu haastettua aitoutta tai mitään kovin järkevää esiin, epämääräinen leikkaus ja kuvaus, juoni ja rakenne kadoksissa. Tylsä. Paljon parempana pidin Sivuraiteilla-sarjaa vaikka toki vertailu on vähän väärin toisen ollessa sarja ja toisen dokkari, sen lisäksi että ehkä haettiin erilaista näkökulmaa syrjäytymisasiaan. Tämä oli kyllä tuotoksena pettymys.

Vierailija
49/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 00:35"]

Jos kotona vanhemmat ovat dokanneet, tupakoineet ja olleet työttömiä omasta syystä, ei koulutettuja, rikollisia, se on lapselle sitten sitä ihan normaalia arkea. 

Ei kukaan meistä, jotka elää "paremmin" voi tajuta sitä, ennenkuin sen on itse kokenut, mitä esimerkki opettaa.

Se on helppo sanoa, että muuttuisi ja tekis jotain asian eteen, liian helppoa siihen verrattuna mitä todellisuus on.

[/quote]Siksi säälittääkin noi lapset erityisesti. Se tyttö joka joutuu käymään isänsä luona oppimassa laskujen repimistä ja parvekkeelle oksentamista, ja sitten se vauva jos sitä ei oteta huostaan.

Vierailija
50/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noista ihmisistä kauhean fiksua kuvaa kyllä synny, liekö kellään ÄO yli 70?

Onko noiden kaikkien äidit dokannu raskausaikana?

Vierailija
51/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 19:14"]Voiko tällaista olla hyvinvointivaltiossa? [/quote]No just tuollaistahan hyvinvointivaltiossa onkin. 

Kaikki saavat ilmaista rahaa sossusta (raha näköjään riittää ainakin kaljaan, tupakkaan ja asumiseen), syöpähoidot, neuvolan, synnytyksen, sosiaalityöntekijät kotiin katsomaan onko vauvalla kaikki hyvin, sosiaalityöntekijän kotiin lempeästi patistelemaan nuortamiestä opiskelemaan. Hyvinvointivaltio on varmaan huolehtinut siitäkin että renttuisä saa säännöllisesti tavata pikku tytärtään.

Millaista noiden ihmisten elämä olisi ilman hyvinvointivaltiota?

Vierailija
52/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua järkytti lähinnä dokumentin keveys. Eihän siinä kunnolla kerrottu taustoja yms näistä syrjäytyneistä. Mira oli vanhempiensa kanssa riidoissa, Tonin äiti ja isoäidit vaikuttivat ns. järkiperäisiltä ihmisiltä.. Syöpäheppu oli lapsuuden viettänyt kylässä, ja sen pinjan isän äiti dokaili. vain se sekavin häiskä kertoi lapsuudestaan, että viinaa, väkivaltaa, miehiä jne oli kurjuutta elämässä. Noilla muillahan on perheet voineet ollakin ns tavallisia perheitä, jossa sitten ovat itse sössineet.

Lisäksi jokainen heistä oli apujen piirissä ja heillä oli katot pään päällä. Asioista huolehdittiin.

Mitä mä naureskelin, että tää yksi isä puhui ostavansa lapselleen kosketusnäyttö puhelinta, kun rahaa tulee. Jaa, sekö on tukien tarkoitus? Samalla Jannulla oli dokkarin alussa ikivanha tietokone ja sitten lopussa olikin uudenpi versio, litteä näyttö ja kajarit.. Toivottavasti kukin on noista netonnut dokkarintekemisestä rahaa, ettei heitä vaan ole käytetty hyväksi.

Sanoisin vielä, että ehkä olen sitten kova tai välinpitämätön, mutta ei mua tosiaan nuo olot hirvittänyt tai järkyttänyt. Tavallisena suomalaisena tyttönä/naisena on vastaavia kämppiä nähty. Jos Sukat jää lattiaan kiinni, niin sitten kyläillään kengät jalassa.

Vierailija
53/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 03:13"]

Mua järkytti lähinnä dokumentin keveys. Eihän siinä kunnolla kerrottu taustoja yms näistä syrjäytyneistä. Mira oli vanhempiensa kanssa riidoissa, Tonin äiti ja isoäidit vaikuttivat ns. järkiperäisiltä ihmisiltä.. Syöpäheppu oli lapsuuden viettänyt kylässä, ja sen pinjan isän äiti dokaili. vain se sekavin häiskä kertoi lapsuudestaan, että viinaa, väkivaltaa, miehiä jne oli kurjuutta elämässä. Noilla muillahan on perheet voineet ollakin ns tavallisia perheitä, jossa sitten ovat itse sössineet.

[/quote]Tonin äitihän oli ollut alkkis, ja en tiedä oliko vieläkin vaikka koti oli niin siisti. Oikeastaan se äiti vaikutti vanhemmalta ja huonokuntoisemmalta kuin mummi.

Vierailija
54/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 23:19"]

"Sanoihan eräs nuorista miehistä, ettei itse selviydy edes lomakkeiden täyttelemisestä saatika raha-asioiden selvittelystä." No en selviä kyllä kelan lomakkeista minäkään. Kuitenkin olen korkeakoulututkinnon suorittanut ja vakituisessa työssä...

[/quote]

Samoin. Se vähä mitä on joutunut Kelaan papereita täyttämään (anopin puolesta) on ollut tuskallista. Tuntuu kuin tekisivät kaikki prosessit tahallaan niin hankaliksi että ihmiset luovuttavat ja lopettavat tuen hakemisen kesken. Voivat sitten sanoa että jaa - kyllä heiltä tukea saa ja on oma vika jos ei niin tee.

Vierailija
55/63 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 23:51"]

Tylsä toi oli. Krooh

[/quote]

Jaksoitko katsoa loppuun asti?! Itselläni riitti 15 min. Tuliko järkytys vasta lopussa?!

Vierailija
56/63 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin asti syrjäytyneitä nuoria ymmärrän, osalla on ollut lapsuudessa/teini-iässä sellaisia ongelmia(vanhemmilla päihde-, vuorovaikutus-, parisuhde-onglemia tms., jotka sitten heijastuvat lapseen), että eheäksi kasvu hankalaa. Mutta siinä menee raja, kun näillä yhteiskunnan sosiaalituilla aletaan ostaa tupakkaa, viinaa, huumeita etc. tai työttömänä ja kouluttamattomana hankitaan lapsia.

Vierailija
57/63 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 18/24, onneksi olet selviytynyt elmässäsi eteenpäin! Itselleni on vaikea ymmärtää, miksi tuhota omaa elinympäristöä. Tähän joku sanoo, että kun niillä on niin paha olo. Auttaako se, että kusee nurkkiin?

Tuo pesutupakäytäntö ei ole maailmalla mitenkään tavatonta, esim. Englannissa. Siellä ei myöskään vuoroja, istuttiin kirjan tai lehden kanssa pesutuvassa kunnes omat pyykit oli valmiit. 

Vierailija
58/63 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 21:23"]

herkät ihmiset, varoitan teitä, tämä dokumentti järkyttää!!!

[/quote]

Luen itseni herkkiin ihmisiin mutta se ei automaattisesti tarkoita samaa kuin naiivi. Ihan tarpeellista näkökulman laajennusta jos tuo dokkari jotakuta järkyttää. 

Vierailija
59/63 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 06:40"]

Kiitos 18/24, onneksi olet selviytynyt elmässäsi eteenpäin! Itselleni on vaikea ymmärtää, miksi tuhota omaa elinympäristöä. Tähän joku sanoo, että kun niillä on niin paha olo. Auttaako se, että kusee nurkkiin?

[/quote]

Ei auta, mutta tunne siitä ettei voi vaikuttaa omaan elämään tai mihinkään muuhunkaan vaan ajelehtii tilanteiden viemänä aiheuttaa välinpitämättömyyttä, mikä taas aiheuttaa sitä nurkkiin kusemista. On ihan sama, mitä välii. 

Vierailija
60/63 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

58:lle. Kyllä kyllä, kaikki tiedämme että "millään ei oo mitään välii". Ja siksi ne jotka kusee nurkkiiin, joutuu myös itse asumaan siellä kusenhajussa. Ja sit vituttaa viel enemmän kun pitää asuu jossain paskaläävässä.