Miten HPV-rokotuksesta kieltäydytään? Yhteys koulun terveydenhoitajaanko?
Ei haluta rokotusta, mutta koska se on osa kansallista rokotusohjelmaa, se tulee automaattisesti, ellei sitä erikseen kiellä.
Riittääkö, että otan yhteyttä koulun terveydenhoitajaan vai pitääkö olla joku kirjallinen esto tälle?
Kommentit (63)
Jonkinlaisia pakkorokotuksia tai muita pelottelulla ja uhkailulla suoritetavia joukkopiikityksiä on luvassa. Vanhemmilta 'unohdetaan' kysyä lupaa. Lapselta kysytään ohimennen jotain epämääräistä ja se tulkitaan hyväksynnäksi, jonka jälkeen vanhemmat sivuutetaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 11:51"]
Jonkinlaisia pakkorokotuksia tai muita pelottelulla ja uhkailulla suoritetavia joukkopiikityksiä on luvassa. Vanhemmilta 'unohdetaan' kysyä lupaa. Lapselta kysytään ohimennen jotain epämääräistä ja se tulkitaan hyväksynnäksi, jonka jälkeen vanhemmat sivuutetaan.
[/quote]
Veikkaan samaa. Tässä asiassa kannattaa nyt olla todella tiukkana ja ottaa vaikka puhelimitse itse yhteys siihen terkkariin ja vääntää rautalangasta, jos todellakaan ei rokotusta halua. Lapsi saattaa sortua pienenkin paineen ja/tai ryhmäpaineen alla.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 11:52"]
http://roskatiede.wordpress.com/
[/quote]
Minä en ole sitä mieltä, että rokotus olisi jotenkin vaarallinen, mutta pidän sitä tyttärelleni täysin turhanpäiväisenä ja tarpeettomana, siksi en halua turhaa rokotusta.
ap
jos lapsi yli 12vee hän saa itse asiasta päättää. Jos alle 12 pitää olla yhden vanhemmat allekirjoitus. Eli ap:lle - jos lapsesi haluaa tämän ottaa ja on yli 12v et voi asiaan vaikuttaa.
Kerrot omalle lapsellesi, että ei mene terveydenhoitajan vastaanotolle edes käskystä. Opettaja ei voi sinne määrätä eikä terveydenhoitajan vastaanotolle voi pakottaa. Tämä on AINOA tapa, jolla rokotuksen välttää. Terkkarit on koulutettu ylipuhumaan ja manipuloimaan ja vaikka uhkailemalla saamaan tytöltä suostumus, joten ei terkkarille lainkaan. Jos siitä tulee jälki-istuntoa, on aika ottaa yhteys rehtoriin ja kyseenalaistaa koulun asenne.
12 vuotias ja sitä vanhempi on kypsä päättämään asiasta itse joten vanhempien lupaa ei tarvitse enää pyytää.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 11:56"]
jos lapsi yli 12vee hän saa itse asiasta päättää. Jos alle 12 pitää olla yhden vanhemmat allekirjoitus. Eli ap:lle - jos lapsesi haluaa tämän ottaa ja on yli 12v et voi asiaan vaikuttaa.
[/quote]
Voi vaikuttaa. kertoo, että brittityttö kuoli siihen rokotukseen eli jos sinä tyttäreni kuolet, niin mitä teemme tavaroillesi, missä asussa haluat hautaan. Ja kun vähän itkee siihen oheen niin eiköhän tyttö ole vakuuttunut.
Koska pakkorokotukset tullaan suorittaamaan koulussa, kannattaa mennä lapsen kanssa kouluun suojelemaan tätä. Vaaraa kestää noi nseuraavan puoli vuotta. Ja sitten myös todella tiiviisti vahtia, ettei lasta nykäistä millään vessareissulla "vähän tänne". Parasta ois ehkä käyttää jotain valjaitten tapaista laitetta tai edes kaulahuivilla sitoa tyttären ranne kiinni omaan, ettei tätä voida "vahingossa" erottaa sinusta ja rokottaa kulman takana.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 11:58"]
Koska pakkorokotukset tullaan suorittaamaan koulussa, kannattaa mennä lapsen kanssa kouluun suojelemaan tätä. Vaaraa kestää noi nseuraavan puoli vuotta. Ja sitten myös todella tiiviisti vahtia, ettei lasta nykäistä millään vessareissulla "vähän tänne". Parasta ois ehkä käyttää jotain valjaitten tapaista laitetta tai edes kaulahuivilla sitoa tyttären ranne kiinni omaan, ettei tätä voida "vahingossa" erottaa sinusta ja rokottaa kulman takana.
[/quote]
Miksi asialliseen kysymykseen pitää vastata näin lapsellisesti?
12-vuotiaan harteille sysätään aika raskas vastuu... Pitääkö tyttöjen vain kiltisti uskoa näitä rokotteen turvallisuutta vakuuttavia auktoriteetteja, vai perehtyä erinäisiin aihetta koskeviin lääketieteellisiin tutkimustuloksiin? Kamalalta kuulostaa että sen ikäinen olisi jonkun mielestä kypsä päättämään tuosta asiasta!!! Tuon ikäisille kaveriporukan puheet painaa vaakakupissa ja pitää olla aika kova luu jos uskaltaa sanoa ettei ota piikkiä. Etenkin kun aihe on aika hmm, arka sen ikäisten keskuudessa. En tarkoita syöpää vaan tätä yhteyttä sukupuolielämän aloittamiseen..
Koittakaa ajatella asiaa laajemmin!
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 11:59"]
miksi eväät tyttäreltäsi paremman tulevaisuuden?
[/quote]
Rokoteko sen toisi? Eihän ole edes kyetty todistamaan, että se ehkäisee kohdunkaulan syöpää! Se tehoaa pariin papilloomaviruskantaan, mutta ei ole olemassa yhtäkään tutkimusta, jonka mukaan voidaan osoittaa, että se vähentää syöpiä!
Mun tyttö kieltäytyy varmasti ihan itse. Se ei ole enää kouluikäisenä antanut terkkareitten piikittää itseään.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:01"]
[/quote]
Rokoteko sen toisi? Eihän ole edes kyetty todistamaan, että se ehkäisee kohdunkaulan syöpää! Se tehoaa pariin papilloomaviruskantaan, mutta ei ole olemassa yhtäkään tutkimusta, jonka mukaan voidaan osoittaa, että se vähentää syöpiä!
[/quote]
Onhan niitä tutkimuksia jo pilvin pimein ja varsin pitkältä ajalta. Rokote on ollut käytössäkin jo vuosia.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 11:52"]
http://roskatiede.wordpress.com/
[/quote]
Mikäs pelle tämä 'tiina' on? Miksi tätä roskablogia linkitetään joka keskusteluun? Luotan mieluummin vaikka syöpäjärjestöihin kuin nimettömään nobodyyn jolla on jonkin sortin pakkomielle.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:00"]
12-vuotiaan harteille sysätään aika raskas vastuu... Pitääkö tyttöjen vain kiltisti uskoa näitä rokotteen turvallisuutta vakuuttavia auktoriteetteja, vai perehtyä erinäisiin aihetta koskeviin lääketieteellisiin tutkimustuloksiin? Kamalalta kuulostaa että sen ikäinen olisi jonkun mielestä kypsä päättämään tuosta asiasta!!! Tuon ikäisille kaveriporukan puheet painaa vaakakupissa ja pitää olla aika kova luu jos uskaltaa sanoa ettei ota piikkiä. Etenkin kun aihe on aika hmm, arka sen ikäisten keskuudessa. En tarkoita syöpää vaan tätä yhteyttä sukupuolielämän aloittamiseen..
Koittakaa ajatella asiaa laajemmin!
[/quote]
Jep. Kannattaa kysyä lapseltaan, että oikeastiko hän aikoo aloittaa sukupuolielämänsä vuoden sisään. Jos ei aio, ei vielä tarvitse rokotusta.
[/quote]
Terveellä seksuaalikasvatuksella on paljon suurempi merkitys sukupuolitautien leviämisessä kuin jollain ennaltaehkäisevällä rokotteella. Minusta on röyhkeää olettaa, että 12-vuotias tyttäreni aikoo harrastaa 100% varmuudella seksiä seuraavan 5 vuoden aikana. Ja jos harrastaa seksiä, harrastaa monen kanssa ja varmasti sellaisen kanssa, jolla on sukupuolitauti.
Aion keskustella seksistä tyttäreni kanssa ja sanoa, että tällainen seksitaudin riski on olemassa joka ikinen kerta, kun harrastaa seksiä. Ja mitä kaikkea niistä voi seurata. Kun sitten joskus on itse valmis aloittamaan seksin jonkun kanssa, saa ihan itse testauttaa kumppaninsa ja miettivät sen jälkeen, mitä tekevät ja ketä rokottavat.
Minä, kuten suurin osa ystävistäni, olemme uskovaisia ja olemme olleet sukupuoliyhteydessä vain yhden henkilön kanssa. Meille tuo rokotus olisi ollut siis täysin turha. Ymmärrän, että tyttäreni elää eri maailmassa, mutten siitäkään huolimatta kuittaa seksikasvatusta jollain rokotteella.
ap
Tyttäresi tuo mukanaan kirjallisen lupalapun, jonka jätätte allekirjoittamatta. Voit myös sanoa lapsellesi, ettei mene rokotustilaisuuteen (todennäköisesti koko luokan tytöt pyydetään kerralla rokotettavaksi).