Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaapa minulla, miten vien tokaluokkalaisen hammaslääkäriin!

Vierailija
14.10.2013 |

Tokaluokkalaisella esikoisella olisi ensi viikolla hammaslääkäri klo 13. Mies on töissä, minä olen kotiäiti. Meillä on esikoisen lisäksi 6v eskari, joka on päiväkodissa vain eskariajan ja näiden lisäksi 2,5v kaksoset ja kolmiviikkoinen vauva. 

Mies ei voi mitenkään lähteä kesken päivän töistään viemään lasta hammaslääkäriin. Työmatka on 45 minuuttia, joten pelkkiin kuljetuksiin menisi kaksi tuntia. Eikä muutenkaan voi lähteä kesken työpäivän pois, aamusta ja iltapäivästä voisi jopa joustaa.

Klo 13 on niin keskellä päiväuniaikaa kuin ikinä vaan voi olla. En pysty myöhäistämään päiväunille menemistä, eivätkä ne nukahda aiemminkaan. Meillä ei ole autoa.

Hammaslääkäri on kerrostalon neljännessä kerroksessa, johon kaksostenrattailla ei edes mahdu sisälle. Siis ovesta ei pääse sisälle, kokeiltu on aiemmilla kerroilla.

Ongelma on siis se, etten saa ketään hoitamaan muita lapsia ja hakemaan eskaria eskarista, jotta voisin viedä esikoisen hammaslääkäriin. Läheiset ovat kaikki töissä, enkä saa kolmiviikkoiselle (enkä halua!) ulkopuolista hoitajaa.

Hammaslääkäriä on jo siirretty kolme kertaa sairastelujen takia. Nyt ei enää saisi siirtää. Ja vanhemman on kuulemma aivan pakko olla mukana, koska tehdään oikomissuunnitelma. Puhelimen päässä oleva vanhempi ei kelpaa, on oltava fyysisesti läsnä.

Ratkaisu?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ottaa töistä sen verran vapaata, että ehtii lapsen mukaan.

Vierailija
2/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 09:32"]

Tokaluokkalaisella esikoisella olisi ensi viikolla hammaslääkäri klo 13. Mies on töissä, minä olen kotiäiti. Meillä on esikoisen lisäksi 6v eskari, joka on päiväkodissa vain eskariajan ja näiden lisäksi 2,5v kaksoset ja kolmiviikkoinen vauva. 

Mies ei voi mitenkään lähteä kesken päivän töistään viemään lasta hammaslääkäriin. Työmatka on 45 minuuttia, joten pelkkiin kuljetuksiin menisi kaksi tuntia. Eikä muutenkaan voi lähteä kesken työpäivän pois, aamusta ja iltapäivästä voisi jopa joustaa.

Klo 13 on niin keskellä päiväuniaikaa kuin ikinä vaan voi olla. En pysty myöhäistämään päiväunille menemistä, eivätkä ne nukahda aiemminkaan. Meillä ei ole autoa.

Hammaslääkäri on kerrostalon neljännessä kerroksessa, johon kaksostenrattailla ei edes mahdu sisälle. Siis ovesta ei pääse sisälle, kokeiltu on aiemmilla kerroilla.

Ongelma on siis se, etten saa ketään hoitamaan muita lapsia ja hakemaan eskaria eskarista, jotta voisin viedä esikoisen hammaslääkäriin. Läheiset ovat kaikki töissä, enkä saa kolmiviikkoiselle (enkä halua!) ulkopuolista hoitajaa.

Hammaslääkäriä on jo siirretty kolme kertaa sairastelujen takia. Nyt ei enää saisi siirtää. Ja vanhemman on kuulemma aivan pakko olla mukana, koska tehdään oikomissuunnitelma. Puhelimen päässä oleva vanhempi ei kelpaa, on oltava fyysisesti läsnä.

Ratkaisu?

[/quote]

Jos et kolmeviikkoiselle halua ulkopuolistahoitajaa, niin vauva mukaan ja hoitaja muille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmiviikkoisen voit ottaa mukaan ja muille hankit ulkopuolisen hoitajan. 

Vierailija
4/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 09:33"]

[/quote]

Ei pysty ottamaan keskellä päivää kolmea tuntia vapaata lapsen hammaslääkärin takia. 

Ehkä sitten yritän löytää jonkun hoitajan noille muille ja lähden vauvan kanssa.

Että ottaa päähän, ettei muka tokaluokkalainen voisi hoitaa hammaslääkäriä itse. Tutkitaan suu, hyvänen aika! Ei edes porata. 

ap

Vierailija
5/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 09:34"]

Kolmiviikkoisen voit ottaa mukaan ja muille hankit ulkopuolisen hoitajan. 

[/quote]

Komppaan tätä. MLL hoitaja kaksosille. Uskon että päiväkoti voi joustaa eskarilaisen kanssa kun selostat tilanteet ja haet hänet kun palaatte hammaslääkäristä.

Aina löytyy ratkaisu kun vähän miettii.

Vierailija
6/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 09:37"]

[/quote]

Ei pysty ottamaan keskellä päivää kolmea tuntia vapaata lapsen hammaslääkärin takia. 

Ehkä sitten yritän löytää jonkun hoitajan noille muille ja lähden vauvan kanssa.

Että ottaa päähän, ettei muka tokaluokkalainen voisi hoitaa hammaslääkäriä itse. Tutkitaan suu, hyvänen aika! Ei edes porata. 

ap

[/quote]

Itse oikojan seurannassa olevan lapsen vanhempana, olen kyllä eri mieltä. Totta kai joku ihan perustarkastus menee varmasti lapsella itsekseenkin, mutta oikomissuunnitelma on vähän sellainen, jossa vanhemman on oltava mukana.

Vierailija
7/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokkalainen on aika pieni ja kyllä tuo oikomishoidon suunnittelu tarvitsee vanhempaa. Ihan oikeasti, miksi pitää lisääntyä kuin kaniini jollei ole rahkeita hoitaan arjen asioita?

odotas vaan kun eskarissa on pakollinen kehityskeskustelu, koululaisella kehityskeskustelu, terveystarkastus jne ja kaikissa pitää vanhemman olla läsnä. Tämä on vasta alkua jatkuvasta repeilystä sinne tänne.

Jollei mies voi oll apois töistä sinä vain ostat hoitajan kotiin.

Vierailija
8/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut edes lukea koko pitkä avausta läpi, kun se haisee trollilta kilometrien päähän. Miten ihmeessä jaksat kehitellä tällaisia joka päivä?

Vierailija
9/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmiviikkosen pistät rintareppuun, 2,5 vuotiaat saa nukahtaa rattaisiin, ja joudut sitten vaan herättämään aikasemmin. Rattaat jätät porraskäytävään. Sovit jonkun toisen eskarilaisen äidin kanssa että sun eskarilainen menee niille siksi aikaa, ja haet sitten kuin hammaslääkäristä tulette. joskus pitää vaan joustaa, vaikka se ei tunnukaan hyvältä. Miksi ei päiväunet voi siirtää? Tai sitten soitat vaan hammasläkäriin ja selität tilanteen!

Vierailija
10/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

monelta eskari loppuu ja paljonko välimatkoihin menee aikaa?

Hae vauvan kanssa eskari ja menkää sillä kokoonpanolla viemaan esikoinen hammaslääkäriin. Ja kaksosille hankit päiväunivahdin, eikö ole ketään tuttua, kotiäitikaveria, sukulaista? Löydät helpommin hoitajan, jos jätät hänelle nukkuvat kaksoset, eikä tarvitse lähteä eskarireissulle + kaikki pukemiset ja riisumiset. Jos on jostain vartista kiinni, niin voisiko eskari yhden kerran joustaa ja pitää lasta pidempään, kun selität tilanteen?

Vierailija
11/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies pyytäisi töistä palkattoman vapaapäivän tai käyttäisi siihen yhden vuosilomapäivän.

Vierailija
12/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on oikoisauhammaslääkäri 10 km päässä. mutta huonojen liikenneyhteyksien päässä. 2-3 eri bussia, osin moottoritietä, ja reittivaihoehtoja on useita. mutta harvoin. Itsellekin se bussireittiviidakkao on hankala ymmärtää. koska lähtöpysäkkejä eri reitille on 4, samoin toisessa päässä 3. Ja ei voi laskea mihin bussiin pääsee, koska aina voi joutua odottamaan pitkään. Monta kertaa olen joutunut ottamaan puoli päivää vapaata töistä (olen töissä 20 km päässä kotoa). Eikö mies voi ottaa vapaata?

Vierailija
13/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 09:37"]

[/quote]

ap

[/quote]

Kakkonen varmaan tarkoitti, että miehesi ottaisi koko päivän vapaaksi...

Musta on aika outoo, että yrität laittaa sitä kakkosluokkalaistas sinne hammaslääkäriin yksin. Oikomishoidot yleensä kestää monia vuosia, niin totta kai jonkun läheisen aikuisen on hyvä olla mukana kuulemassa, että mitä tehdään ja milloin. Jos se lapsi olisi siellä yksin, ei välttämättä muistaisi sitten kaikkia mitä on suuniteltu ja kerrottu. 

Toisaalta toi puhelin-idea kuulosti ihan hyvältä. Sanoiko ne syytä miksei käynyt?

Vierailija
14/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt 2,5-vuotiaat jo pystyy joustaan päiväuniajasta. Ehkä vähän kiukkuavat enemmän, mutta entä sitten. Eskarin haet hammaslääkärin jälkeen.

Vierailija
15/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 09:32"]

Ratkaisu?

[/quote]

Meillä mies ottaisi koko iltapäivän vapaata. Ei tietenkään kuvittele menevänsä töihin enää tuon jälkeen takaisin, sitä ei ehtisikään, mutta olisi koko lounaan jälkeisen ajan pois. Tarpeen vaatiessa koko päivän - lapsi menee työn edelle.

t. pitkäaikaissairaan lapsen äiti, jolla vastaavia tilanteita on ollut vuosien varrella aika usein.

Vierailija
16/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sun sitten vaan täytyy jättä hammaslääkäri väliin jos et keksi ratkaisua.

Oli eri helppoa silloin 70-80 lukujen taitteessa kun olin itse ala-asteella. Hammaslääkärikuljetukset ja käynnit järjestettiin koulusta, ei tarvinnu suurten ikäluokkien vanhempien miettiä miten järjestää lapsensa hammaslääkärille. Ylä-asteella hampilääkäri olikin koulun vieressä ja ajat hammaslääkäriin hoidettiin koulun toimesta.

Nyt lasten hapaat huononee huolestuttavasti, kun lasten hammashoidosta säästetään.

Vierailija
17/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruuta koko käynti, se oikomishoito nimittäin vaatii sitoutumista ja se ei teiltä näytä onnistuvan että kävisitte säännöllisesti oikomishoidossa.

Vierailija
18/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 09:50"]

Kai sun sitten vaan täytyy jättä hammaslääkäri väliin jos et keksi ratkaisua.

Oli eri helppoa silloin 70-80 lukujen taitteessa kun olin itse ala-asteella. Hammaslääkärikuljetukset ja käynnit järjestettiin koulusta, ei tarvinnu suurten ikäluokkien vanhempien miettiä miten järjestää lapsensa hammaslääkärille. Ylä-asteella hampilääkäri olikin koulun vieressä ja ajat hammaslääkäriin hoidettiin koulun toimesta.

Nyt lasten hapaat huononee huolestuttavasti, kun lasten hammashoidosta säästetään.

[/quote]

Mutta AP:n lapsella ei ollutkaan mikään tavallinen hammastarkastus (joka varmasti oli tuossa lainauksessa kyseessä) vaan oikomishoidon suunnittelukäynti. Tokaluokkalainen on ihan liian pieni menemään suunnittelukäynnille yksinään.

Mutta siis AP: vaihtoehdot on

1. koko katras mukaan

2. hoitaja lapsille (ehkä vauva mukaan)

3. isä lähtee lounaan jälkeen töistä ja vie tokaluokkalaisen

2 tai 3 varmasti järkevin.

Vierailija
19/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 09:43"]

monelta eskari loppuu ja paljonko välimatkoihin menee aikaa?

Hae vauvan kanssa eskari ja menkää sillä kokoonpanolla viemaan esikoinen hammaslääkäriin. Ja kaksosille hankit päiväunivahdin, eikö ole ketään tuttua, kotiäitikaveria, sukulaista? Löydät helpommin hoitajan, jos jätät hänelle nukkuvat kaksoset, eikä tarvitse lähteä eskarireissulle + kaikki pukemiset ja riisumiset. Jos on jostain vartista kiinni, niin voisiko eskari yhden kerran joustaa ja pitää lasta pidempään, kun selität tilanteen?

[/quote]

Eihän näillä tällaisia avauksia tekevillä äideillä IKINÄ ole yhtään tuttua jota voisi pyytää. Vanhemmatkin ovat joko kuolleita tai kaukana. Kavereita ei ole, siksi ainoaksi puuhaksi päivien aikana on tullut tehdä lisää lapsia. 

Vierailija
20/28 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan oikomishoidolle! Tajusithan että siellä käydään 1-3kk:n välein monta vuotta ja meillä vielä vitosluokkalaisenkin mukana menee vanhempi. Meillä ainakin nimenomaan vanhemman piti keskustella lapsensa kanssa, että oikomishoitoon sitoudutaan ja sen jälkeen vanhempi allekirjoittaa sopimuksen, jossa luvataan sitoutua kyseiseen pitkään hoitoon.

Mitä jos lopettaisit sen lasten väsäämisen ja huolehtisit kaikista olemassaolevien tarpeista. Voivat olla hyvinkin aikaavieviä ja yllättäviä. Oikomishoito sieltä helpoimmasta päästä.