Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajan pinna paloi.

Vierailija
28.10.2013 |

Olen työssä vanhusten hoitokodissa ja siellä erään vanhuksen omaisella on tapana käydä päivittäin syöttämässä vanhustaan. Tuo on kiva juttu, mutta kun sillä naisella on tapana vinoilla hoitajille, syyttää varastamisesta, vihjailla raskaana oleville hoitajille lapsen isyydestä ym.. Eilen se taas väitti, että "On jollekin hoitajalle taas kelvannut meidän ukin ihan uusi fliiiiitsi!". Vastasin: "Hyi hitto, ei tulisi mieleenkään viedä tästä talosta yhtään ryysyä omaan kotiin. Me hoitajat painumme työpäivän jälkeen muutenkin suoraan suihkuunkin, ettei pöpöt ja hajut mene omaan huusholliin."

Saattaa perästä kuulua, mutta ihan sama.

Kiitos muuten kaikille yhteistyöhaluisille ja hyvätapaisille omaisille. Suurin osa teistä on tuollaisia, mutta yksi mulkku voi pilata koko työpäivän..

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi ystävällisesti sanoa, että se on viety pesuun tms. Miksi olla ilkeä? Ja mikä kumma teillä siellä haisee, olen itse vanhusten hoivakodissa eikä meillä mitään erityistä hajua täällä ole. Vaipat kun vaihtaa vikkelään, ei jää mitään hajuhaittoja.

Vierailija
2/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:09"]

Miksi ei voi ystävällisesti sanoa, että se on viety pesuun tms. Miksi olla ilkeä? Ja mikä kumma teillä siellä haisee, olen itse vanhusten hoivakodissa eikä meillä mitään erityistä hajua täällä ole. Vaipat kun vaihtaa vikkelään, ei jää mitään hajuhaittoja.

[/quote]

On sanottu satoja kertoja, että pesuun on viety, mutta vittuilu jatkuu vuodesta toiseen ja syyttely. On johtoportaaseen asti syyttänyt hoitajia varkaiksi. Täälläkään ei erityisesti haise mikään, mutta halusin vain tehdä jollain tapaa selväksi, ettemee halua hänen ällöttäviä kamppeitaan itsellemme emmekä omaan kotiimme. Että näin. 7 vuotta on ystävällisesti vastailtu ja hymy huulilla kuunneltu vittuiluja syntymättömien lasten isistä. Nyt riitti.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pistäkää sille vittuilulle työkavereiden kanssa loppu! Siis ihan sanotte että hoitajan yksityisasiat eivät kuulu potilaan omaisille. Varmasti loukkaantuu ja pistää älämölön ylemmille tahoille. Sitten jos tulee joku isompi juttu, kantelu tms. niin sanotte että teidän yksityisasiat eivät kuulu tälle omaiselle.

Välillä on noita ärsyttäviä omaisia. Vaikka olisi huolta siitä vanhuksesta ja muista omista asioistaan ei sitä kuulu hoitajille purkaa.

Suurin osa omaisista on mahtavia ja tietenkin omaisilla on oikeus antaa palautetta hoidon laadusta jne, mutta hoitajan yksityis asioihin puuttuminen ei ole ok.

Eli rakkaat omaiset älkää pyytäkö diagnooseja omiin vaivoihin, älkää koittako naittaa minua lapsillenne älkääkä udelko liian henkilökohtaisia!

Vierailija
4/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuulin että hoitajat varastaa vanhusten ruokia jotka tulee osastolle. Syövät itse osan ja vievät kotiinsakin.

Yksi hoitajaharjoittelija on nähnyt näin tapahtuvan.

Vierailija
5/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ikinä käynyt lähelläkään vanhainkotia tai palvelutaloa niin tajuat kyllä itsekin ettei niitä ruokia kyllä kukaan täysipäinen syö!!

Vierailija
6/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin tekemisissä ns omaisten kanssa ja mikäli kysymys koskettaa minun elämääni talon ulkopuolella, jätän vastaamatta ja kommentoimatta mitenkään. Muutaman kerran olen joutunut tiukasti kysymään, miten esitetty kysymys liittyy meneillään olevaan työhön. Muutama valitus mennyt minusta, niistäkin tukea yksityisyyden varjelemiseen. Kysytty on seksielämästä, puhelinnumeroa, osoitetta yms .. Vittu mitä porukkaa nuo omaiset ..

Vierailija
7/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:12"]

[/quote]

On sanottu satoja kertoja, että pesuun on viety, mutta vittuilu jatkuu vuodesta toiseen ja syyttely. On johtoportaaseen asti syyttänyt hoitajia varkaiksi. Täälläkään ei erityisesti haise mikään, mutta halusin vain tehdä jollain tapaa selväksi, ettemee halua hänen ällöttäviä kamppeitaan itsellemme emmekä omaan kotiimme. Että näin. 7 vuotta on ystävällisesti vastailtu ja hymy huulilla kuunneltu vittuiluja syntymättömien lasten isistä. Nyt riitti.

ap

[/quote]

Kai tiedät, että tuollaisiin omaisiin pätee parhaiten yliystävällisyys ja maireus. Ne haluavat saada hoitajan pinnan palamaan (eli nyt hän koki voittaneensa), mutta kun on hössöntössön ystävällinen ja imelä, niin voittaja olet sinä.

Vierailija
8/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:12"]

[/quote]

ap

[/quote]

Kai tiedät, että tuollaisiin omaisiin pätee parhaiten yliystävällisyys ja maireus. Ne haluavat saada hoitajan pinnan palamaan (eli nyt hän koki voittaneensa), mutta kun on hössöntössön ystävällinen ja imelä, niin voittaja olet sinä.

[/quote]

Kuten sanottu: 7 vuotta lässytetty ja nyt kokeillaan toista keinoa. Ei kuunnella enää asiattomuuksia ja työkavereiden kesken on sovittu, että kun alkaa soittamaan suutaan, poistutaan huoneesta ja kerrotaan palaavamme, kun käytös on asiallista.

ap

Vierailija
9/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä harjoittelijoilla saattaa nykyisin jutut muuttua aika paljon.

Olin itse yhden harjoittelijan kanssa töissä joka haukkui edellisen työpaikkani, tietämättä että olin itse hetkeä aikaisemmin ollut siellä myös töissä. Puhui sen verran paksua juttua toiselle opiskelijalle mm. heidän syömisjrjestelyistä. Siellä on henkilökunnalla kaksi "osastoa" ja kummassakin oma keittiö. Toinen on sellainen mihin mahtuu neljä ihmistä ja sieltä opiskelijat ohjataan syömään isompaan keittiöön toisen moduulin henkilökunnan kanssa. Tästä tämä opiskelija sanoi ettei siellä saa edes syödä samassa paikassa muiden kanssa. Aika moni muukin juttu oli hieman väritetty. Korjasin sitten asiaa tälle toiselle opiskelijalle, joka oli menossa sinne harjoitteluun. Kehoitin muodostamaan oman mielipiteen.

Mutta näitä tällaisia omaisia on aina muutama. Meillä on yksi joka tulee koputtelematta toisten potilahuoneisiin, kun hänen äidin pitää päästä just nyt vessaan. Ei minkäänlaista kunnioitusta muita potilaita kohtaan vaikka varmasti tietää että samat vessahommat ja vaipan vaihdot on meneillään sielläkin. Huoneen päällä siis palaa hoitajavalo, jotta myös potilaiden omaiset tietävät, että sillä hetkellä on hoito kesken ja voi odottaa oven takana. Huoneessa kun voi olla kaksikin potilasta. Kiva kun sinne sitten joku tulee kyttäämään toisten takapuolia.

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:35"]

Juuri kuulin että hoitajat varastaa vanhusten ruokia jotka tulee osastolle. Syövät itse osan ja vievät kotiinsakin.

Yksi hoitajaharjoittelija on nähnyt näin tapahtuvan.

[/quote]

Vierailija
10/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään tarvi kuunnella vittuilua työpaikallaan. Prottikielto tuollaiselle omaiselle. Ylipäätään suomalaisissa hoitolaitoksissa sivulliset saavat kulkea ihan liian vapaasti, eihän siellä voida asiallisesti ottaen taata asiakkaiden turvallisuutta kun paikalla ramppaa ihmisiä.

Vierailija
11/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä vittuilemaan pankissa henkilökunnalle ja syyttämään että ne varastelee rahaa tililtänne. Ei tarvi sen jälkeen enää kykseiseen konttoriin astua kun pääsee putkaan.

Mikä ihme siinä on että hoitohenkilökunnan oletetaan vain hymyilevän jos niille vittuilee tai jopa uhkailee väkivallalla tms. ?

Vierailija
12/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on se, että omaiselle(kaan) ei saa olla töykeä. Porttikieltoa ei voi antaa siksi, että epäillään ukin paidan kadonneen - ei edes silloin, kun hoitaja "kuulee" siinä varkausepäilyn.

Hoitajilla on yleensä aika alhainen itsetunto, joten he luulevat kuulevansa vaikka mitä. Omainen kuvittelee puhuvansa yleistä rupatusta, mutta hoitaja kuulee siinä heti epäilyn ja uhan. Tätä on tutkittu eli on nauhoitettu erilaisia potilas- ja asiakastilanteita ja sitten kuunneltu niitä kahdessa eri ryhmässä eli hoitajat ja ei-hoitajat. Hoitajat kuulivat paljon enemmän moittimista ja työntekijään kohdistunutta ivaa kuin vertailuryhmä.

Ongemahan on se, että osa hoitajista varastaa, osa laiminlyö potilaita, osa on töykeä harjoittelijoille jne.

Vierailija
13/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:40"]

Jos olet ikinä käynyt lähelläkään vanhainkotia tai palvelutaloa niin tajuat kyllä itsekin ettei niitä ruokia kyllä kukaan täysipäinen syö!!

[/quote]

Totta. Opiskelijana, kun heitin viikonloppukeikkaa, saatoin näkkileivän joskus varastaa, kun oli niin nälkä. Nappasin taskuun ja vessassa söin.

Mutta ei tulisi mielenkään niitä soseutettuja kinkkumössölaatikoita syödä. Jos joku syö laskiin menevää mössöä, on hänellä taatusti hengenhätä

Vierailija
14/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on huono omatunto,kun ei syystä tai toisesta kykene itse hoitamaan isäänsä. Ihmisiähän hoitajatkin. Joskus tietyn tyyppiset ihmiset  suorastaan tarvitsevat sitä , että heille sanotaan suoraan. Jos hyvin käy  lauseesi pisti hänet miettimään sanojaan. Työ on muutenkin rankkaa ja palkka ei kaksinen.

Vierailija
15/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin , tsemppiä.

Vierailija
16/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs ja kenen toimesta tutkimus on tehty? Onkohan edes laillista?

Vierailija
17/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin sairaalassa työskennellessäni monet hoitajat on kitsastelleet potilasruokien jaossa "että meillekin jää". Ja jos joku laittoi ihan normaaliannokset josta ei jåänyt, tultiin nyrpistelemään nokkaa ja tuhisemaan että "miten sitä noin vähän jäi,  eihän tästä riitä kaikille". Yhdelläkin osastolla oli niin tossukka osastonhoitaja ettei puuttunut asiaan, pysyi aina poissa taukohuoneesta ja joskus harvoin vain kävi siellä ettei vaan kukaan jää kiinni.

Vierailija
18/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:40"]

[/quote]

Olin vanhainkodilla kokkina ja TOISTUVASTI hoitajat jäi kiinni siitä, että söivät ruokaa ja vanhuksille tarkoitettuja kahvileipiä. He saivat jo puuron ilmaiseksi ja saivat ostaa lounaan todella edullisesti, mutta silti piti varastaa. Pomon piti sanoa monen monta kertaa ennen kuin touhu loppui tai tekivät sen todella salassa. 

Vierailija
19/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla on usein pinna kireällä. On aivan ihanaakin hoitajia jokka jaksaa vastailla kaiken maailman typeriin omaisten kysymyksiin, lähtökohta on varmaan ettei kukaan halua mitään vanhusten omaisuutta itselleen. Tai tiedän yhden hoitajan joka varasti meidän mummun helminauhaan ja marttapuvun. Ei saatu takaisin, kun väitti mummun luvanneen ne hänelle. Maine sillä kuitenkin meni, siitä pidettiin pienellä paikkakunnalla huolta. Siinäpä on kotona marttapuku ja helminauha päällä. Hahhha.

Vierailija
20/52 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa tuolle ilkeälle vanhuksen omaiselle olisi ollut paikallaan asiallisesti sanoa: "onko niin, että epäilet jotakuta hoitajaa varkaudesta? se on hyvin vakava asia ja suosittelen, että nviet asian eteenpäin." Tuollainen vihjailu ja vittuilu on niin ärsyttävää, että nostetaan sitten kisa pöydälle ja joutuisi tämä omainenkin vastaamaan sanoistaan.