Hoitajan pinna paloi.
Olen työssä vanhusten hoitokodissa ja siellä erään vanhuksen omaisella on tapana käydä päivittäin syöttämässä vanhustaan. Tuo on kiva juttu, mutta kun sillä naisella on tapana vinoilla hoitajille, syyttää varastamisesta, vihjailla raskaana oleville hoitajille lapsen isyydestä ym.. Eilen se taas väitti, että "On jollekin hoitajalle taas kelvannut meidän ukin ihan uusi fliiiiitsi!". Vastasin: "Hyi hitto, ei tulisi mieleenkään viedä tästä talosta yhtään ryysyä omaan kotiin. Me hoitajat painumme työpäivän jälkeen muutenkin suoraan suihkuunkin, ettei pöpöt ja hajut mene omaan huusholliin."
Saattaa perästä kuulua, mutta ihan sama.
Kiitos muuten kaikille yhteistyöhaluisille ja hyvätapaisille omaisille. Suurin osa teistä on tuollaisia, mutta yksi mulkku voi pilata koko työpäivän..
Kommentit (52)
Varkaaksi syyttelijälle voisi kertoa, että kyseessä on kunnianloukkaus josta voi tehdä rikosilmoituksen.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:57"]
Varkaaksi syyttelijälle voisi kertoa, että kyseessä on kunnianloukkaus josta voi tehdä rikosilmoituksen.
[/quote]
Aivan vapaasti voit tehdä. :) Minä puhun tosiasioista. Ei ehkä teillä ole tapahtunut, mutta minä olen vierestä nähnyt.
Tarkoitin tietysti, että potilaan omaisesta voisi tehdä rikosilmoituksen. Isäni on itse hoitokodissa ja ihmettelen joskus kuinka hoitajat kestävät hänen kanssaan. Minusta on ihan asiallista että omaisten huonoon ja asiattomaan käytökseen reagoidaan, koska hoitotyö on tarpeeksi raskasta muutenkin.
Ihan hyvä, että tuollaisesta syyttelystä sanoo suoraan. Se on yleensä sellaista katkeroituneen ja muka paremman ihmisen veetuilua. Kyllähän niitä kaikenlaisia omaisia näkee ja välillä on tilanteita, jolloin esim. potilaana oleva mies alkaa sättimään liian hössöttävää ja töykeää vaimoaan. Kyllä nuo ylihysteeriset omaiset nolaavat noilla varkausjutuilla potilaat/asukkaat myös.
Aina saa ja kuuluu huomauttaa, jos on aihetta. Jos epäilee, että jotain on varastettu (varmasti jotkut työntekijät syyllistyvät tähän), niin asia pitää viedä eteenpäin. Mutta se, että jos ollaan heti syyttävällä hyökkäyslinjalla, niin aika usein nuo asiat ovat ihan tuulesta temmattuja!
Luin tuon apn viestin, enkä edes tajunnut, että tuo oli pinnan palaminen..Heh
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:49"]
Voin kyllä myöntää että meillä syödään aamu-ja iltapalakärrystä leipää sen jälkeen kun potilaat on ensin saaneet ruokansa. Koskaan ei ole loppunut kesken. Joskus tosin saamme heitellä keittiöltä tulleita homeisia leipiä roskiin.
[/quote]
Eli varastatte.
[/quote]
Riippuu siitä että missä on töissä. Lidilissä tuo olisi ryöstö.-
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:28"]
Tässä tapauksessa tuolle ilkeälle vanhuksen omaiselle olisi ollut paikallaan asiallisesti sanoa: "onko niin, että epäilet jotakuta hoitajaa varkaudesta? se on hyvin vakava asia ja suosittelen, että nviet asian eteenpäin." Tuollainen vihjailu ja vittuilu on niin ärsyttävää, että nostetaan sitten kisa pöydälle ja joutuisi tämä omainenkin vastaamaan sanoistaan.
[/quote]
Nimenomaan. Ja sitten pitää hakea esimies paikalle selvittämään mahdollista varkautta. Niin että omainen saa itse kertoa hoitolaitoksen esimiehelle varkausepäilystään.
Hahahaa, mä pesin ärsyttävän asiakkaan hammasharjalla wc-pönttöä töissä. ;)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:13"]
Hahahaa, mä pesin ärsyttävän asiakkaan hammasharjalla wc-pönttöä töissä. ;)
[/quote]
Onko toi hauskaa?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:26"]
Ai meillä niitä hedelmiä syö potilaat :D Ja rehellisesti ainakaan meillä ei ole koskaan ruoka loppunut kesken. Lämpimät ruuat tulee suoraan annosteltuina keittiöltä lämpökaapissa. Ja ne on laksettu potilasmäärän mukaan. Mutta se mikä pistää vihaksi, että homeisia leipiä tulee potilaille.
Ja ainakaan meillä ei saa enää osastolta tulevia ruokia viedä sioille koska niissä voi olla lääkkeitä jos joku sattuu kieltäytymään lääkkeistä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:39"]
"Minä taas olen eri mieltä. Tosin olinkin pienessä paikassa töissä, joissa varastaminen oli heti vanhuksilta pois."
Niin että se ylijääneiden ruokien ottaminen on jotenkin niiltä vanhuksilta pois? Ai että, kyllä ne siellä biojätteessä lämmittääkin mummuparkojen mieltä ja ruumista.
[/quote]
Se nimenomaan on pois. Juuri niiden hoitajien takia, jotka varastavat ja antavat liian vähän vanhuksille, jotta itselle jää. Ja tuo on ihan silkka fakta, joka oli kokeilussa meilläkin, mutta johti tuohon. Ja myös ihan omistajalle ihan periaate- ja rahakysymys. Jos haluaa ruokaa niin ostaa sen 3 euron hintaan, joka on ihan pilkkahinta lämpimästä (hyvästä!) ruoasta, salaatista ja kahvileivästä. Ja ei sun tarvitse bioskasta huolia, me keittiötyöntekijät saimme ylijäämäruoat, osa meni possuille ja omistaja oli yksityinen ja maksoi biojätteet ihan omasta pussista :)
Yleisesti ottaen ruokaa tulisi tarjota menekin mukaan, isoissa paikoissa sitä menee valtavat määrät roskiin, mutta ratkaisu ei ole se, että hoitajat alkavat varastamaan. Toisestakin paikasta on kokemusta, siellä hoitajat teki ruokatilaukset ja tilasivat itselleen mm. hedelmiä. SEN maksatte te veronmaksajat julkisella puolella :)
[/quote]
[/quote]
Jep, kyllä nimenomaan itselle. Ja iltapalaleipiä valmistettiin aina yli, että sai itse syödä. Tiedän tämän, koska olen kahdessa paikassa töissä, sekä keittiöllä että osastolla. Toki potilaillekin annettiin hedelmiä ja kaikkihan ne tilattiin "potilaille", mutta osa laitettiin suoraan, vapaaseen käyttöön henkilökunnalle. Ja saman paikan keittiöllä olevana tiedän, että noin ei missään nimessä saa toimia. Juuri näiden kaltaisten varkaiden takia se ei tule ikinä toimimaan, että hoitajat saa ylimääräiset! Isoissa paikoissa biojätteen määrä ON ongelma, mutta pienessä paikassa ei, kun siihen oli helppo vaikuttaa itse. Ne biojätteet jotka tuli vanhuksilta (hoitajat annosteli) meni pois, mutta jos jäi koskematonta eikä työntekijät ottaneet niin ne meni possuille.
[/quote]Tarjoulujätettä ei ole saanu antaa sioille ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen, kaatikselle ne menee.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 19:19"]
[/quote]Tarjoulujätettä ei ole saanu antaa sioille ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen, kaatikselle ne menee.
[/quote]
Meillä sai, koska hoitaja sen omille possuilleen tilasi. Tietenkään lääkkeitä ei laitettu.
Ei meillä tilata ylimääräisiä, vaan sen verran kun on tarve tilata. Joka päivälle on tietty kiinteä määrä ruokaa, joka tilataan, plus potilaskohtaisesti. Annokset jakaa hoitaja yhdessä laitoshuoltajien kanssa, ja sitä ruokaa jaetaan kyllä ihan tarpeeksi, ja JOS jää niin hoitajat syö, jos ei niin sitten ei voi mitään. Mutta potilaat ensin, ja meillä osa pyytää joskus lisääkin. Ja meilllä hoitajat voivat tilata vain ruuat, ei esim.hedelmiä, nämä ovat laitoshuoltajien tilattavissa. Ilapalaleivätkin valmistaa laikkarit, potilasmäärän mukaan, mutta aina niitä jää yli, ne laitetaan jääkaappiin ja jos ei yön aikana mene, niin menevät roskiin.