Hoitajan pinna paloi.
Olen työssä vanhusten hoitokodissa ja siellä erään vanhuksen omaisella on tapana käydä päivittäin syöttämässä vanhustaan. Tuo on kiva juttu, mutta kun sillä naisella on tapana vinoilla hoitajille, syyttää varastamisesta, vihjailla raskaana oleville hoitajille lapsen isyydestä ym.. Eilen se taas väitti, että "On jollekin hoitajalle taas kelvannut meidän ukin ihan uusi fliiiiitsi!". Vastasin: "Hyi hitto, ei tulisi mieleenkään viedä tästä talosta yhtään ryysyä omaan kotiin. Me hoitajat painumme työpäivän jälkeen muutenkin suoraan suihkuunkin, ettei pöpöt ja hajut mene omaan huusholliin."
Saattaa perästä kuulua, mutta ihan sama.
Kiitos muuten kaikille yhteistyöhaluisille ja hyvätapaisille omaisille. Suurin osa teistä on tuollaisia, mutta yksi mulkku voi pilata koko työpäivän..
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:09"]
Miksi ei voi ystävällisesti sanoa, että se on viety pesuun tms. Miksi olla ilkeä? Ja mikä kumma teillä siellä haisee, olen itse vanhusten hoivakodissa eikä meillä mitään erityistä hajua täällä ole. Vaipat kun vaihtaa vikkelään, ei jää mitään hajuhaittoja.
[/quote]
Mä ymmärrän kyllä hoitajan reaktion, joskus vaan pinna menee ja erityisesti silloin kun syytetään väärin perustein. Tai perusteetta.
Ja kyllä. Vanhainkodeissa ja muissa geriatrian osastoilla oikeasti haisee.
En ole hoitoalalla, siitä kaikki kiittäköön, mutta vierailen usein vanhojen sukulaisteni luona vanhainkodeissa ja osastoilla.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 10:48"]
Ongelmana on se, että omaiselle(kaan) ei saa olla töykeä. Porttikieltoa ei voi antaa siksi, että epäillään ukin paidan kadonneen - ei edes silloin, kun hoitaja "kuulee" siinä varkausepäilyn.
Hoitajilla on yleensä aika alhainen itsetunto, joten he luulevat kuulevansa vaikka mitä. Omainen kuvittelee puhuvansa yleistä rupatusta, mutta hoitaja kuulee siinä heti epäilyn ja uhan. Tätä on tutkittu eli on nauhoitettu erilaisia potilas- ja asiakastilanteita ja sitten kuunneltu niitä kahdessa eri ryhmässä eli hoitajat ja ei-hoitajat. Hoitajat kuulivat paljon enemmän moittimista ja työntekijään kohdistunutta ivaa kuin vertailuryhmä.
Ongemahan on se, että osa hoitajista varastaa, osa laiminlyö potilaita, osa on töykeä harjoittelijoille jne.
[/quote]Minusta varkaaksi syyttäminen on täysin hyvä syy estää kyseisen henkilön pääsy kyseiseen laitokseen. Vieköön vanhuksensa johonkin toiseen hoitopaikkaan tai kotiinsa, jos ei kerran luota henkilökuntaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:45"]
Olen itsekin tekemisissä ns omaisten kanssa ja mikäli kysymys koskettaa minun elämääni talon ulkopuolella, jätän vastaamatta ja kommentoimatta mitenkään. Muutaman kerran olen joutunut tiukasti kysymään, miten esitetty kysymys liittyy meneillään olevaan työhön. Muutama valitus mennyt minusta, niistäkin tukea yksityisyyden varjelemiseen. Kysytty on seksielämästä, puhelinnumeroa, osoitetta yms .. Vittu mitä porukkaa nuo omaiset ..
[/quote]
Minulle kerran eräs isä meinasi käydä päälle. Olin vielä yksin työvuorossa. Olin jo sormi hälytysnapilla. Onneksi heitti minua lopulta vain vaatekassilla.
Psyykeongelmat todellakin periytyvät isältä pojalle.
Tämä pisti kyllä todella miettimään, kannattaako 13.7 euron tuntipalkalla yrittää kaikkensa hänen lapsensa eteen. Jos olisi lyönyt, kuten aikoi aluksi, olisi tullut todella pitkä saikku, koska isällä oli pituutta 190cm ja painoa toistasataa kiloa.
Ja kyllä, omille lapsille olen sanonut, että ei hoitoalalle missään nimessä
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 10:48"]
Ongelmana on se, että omaiselle(kaan) ei saa olla töykeä. Porttikieltoa ei voi antaa siksi, että epäillään ukin paidan kadonneen - ei edes silloin, kun hoitaja "kuulee" siinä varkausepäilyn.
Hoitajilla on yleensä aika alhainen itsetunto, joten he luulevat kuulevansa vaikka mitä. Omainen kuvittelee puhuvansa yleistä rupatusta, mutta hoitaja kuulee siinä heti epäilyn ja uhan. Tätä on tutkittu eli on nauhoitettu erilaisia potilas- ja asiakastilanteita ja sitten kuunneltu niitä kahdessa eri ryhmässä eli hoitajat ja ei-hoitajat. Hoitajat kuulivat paljon enemmän moittimista ja työntekijään kohdistunutta ivaa kuin vertailuryhmä.
Ongemahan on se, että osa hoitajista varastaa, osa laiminlyö potilaita, osa on töykeä harjoittelijoille jne.
[/quote]Taitaa olla huonolla itsetunnolla varustetun omaisen lässytystä, joka kuvittelee että hoitajat tekee kaikenlaista. Ne kusenhajuiset vaatteet ja ruuat ei takuulla kuule kiinnosta ketään.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:34"]
[/quote]Taitaa olla huonolla itsetunnolla varustetun omaisen lässytystä, joka kuvittelee että hoitajat tekee kaikenlaista. Ne kusenhajuiset vaatteet ja ruuat ei takuulla kuule kiinnosta ketään.
[/quote]
Kyllähän nuo ruoat meidän työpaikassa kelpasi. Ja hei, jos teillä on kusen hajuista ruokaa niin vaihtakaa jo ihmeessä ruoantoimittajaa!
Ei kai missään sairaalassa enää jaeta ruokaa itse. Meille ne ainakin tulee lämpö/kylmäkärryssä valmiiksi annosteltuina keittiöltä. Ja näin on ollut monessa muussakin sairaalassa nykypäivinä.
Voin kyllä myöntää että meillä syödään aamu-ja iltapalakärrystä leipää sen jälkeen kun potilaat on ensin saaneet ruokansa. Koskaan ei ole loppunut kesken. Joskus tosin saamme heitellä keittiöltä tulleita homeisia leipiä roskiin.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:03"]
No ainakin sairaalassa työskennellessäni monet hoitajat on kitsastelleet potilasruokien jaossa "että meillekin jää". Ja jos joku laittoi ihan normaaliannokset josta ei jåänyt, tultiin nyrpistelemään nokkaa ja tuhisemaan että "miten sitä noin vähän jäi, eihän tästä riitä kaikille". Yhdelläkin osastolla oli niin tossukka osastonhoitaja ettei puuttunut asiaan, pysyi aina poissa taukohuoneesta ja joskus harvoin vain kävi siellä ettei vaan kukaan jää kiinni.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:49"]
Voin kyllä myöntää että meillä syödään aamu-ja iltapalakärrystä leipää sen jälkeen kun potilaat on ensin saaneet ruokansa. Koskaan ei ole loppunut kesken. Joskus tosin saamme heitellä keittiöltä tulleita homeisia leipiä roskiin.
[/quote]
Eli varastatte.
Väitinkö jotain muuta? Vaikkakin myös suurimmalla osalla on aina omat eväät mukana.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:49"]
[/quote]
Eli varastatte.
[/quote]
Keittiötyöntekijänä voisi sanoa, että hyvä kun ylijäämät syödään, ettei tarvitse painavia biojäteastioita raahata.
Melkoinen nälkä täytyy tosiaan olla jos laitosruokaa viitsii joku kotiinsa viedä...
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:14"]
Keittiötyöntekijänä voisi sanoa, että hyvä kun ylijäämät syödään, ettei tarvitse painavia biojäteastioita raahata.
[/quote]
Minä taas olen eri mieltä. Tosin olinkin pienessä paikassa töissä, joissa varastaminen oli heti vanhuksilta pois. Ja ajattelen asiaa nimenomaan omistajan kannalta. Meillä kyllä sai keittiötyöntekijät ottaa ruoat kotiin ilmaiseksi ja hyvät ruoat olikin :P
[/quote]
Meillä juuri biomolokin tyhjentäjä kävi haukkumassa koko henkilökunnan, kun niin paljon oli taas ruokaa jouduttu laittamaan molokkiin. Kysyi, että eikö teillä helvetti vie ole kellään edes koiraa, niin veisitte jätteet niille.
Talousosastolta on tullut myös viestiä, että ruokajätettä pitää vähentää, koska sen kuljetus maksaa.
No, olemme kysyneet, saisimmeko ostaa loppuruokaa. Ei saa. Joten heitämme sen kaikki jätteisiin ja veronmaksajat maksaa kalliit tyhjennykset.
Meillä ainakin syödään vanhusten sapuskaa, jos jää yli. Melkein aina jää. Harvoinpa kuulkaas mummot ja papat pyytää "Lisää, lisää! Liian pieni annos!" vaan päinvastoin pyydetään mahdollisimman pientä annosta (ja sekin jätetään syömättä). Hyvähän se vaan on, että joku sitä sapuskaa syö!!
"Minä taas olen eri mieltä. Tosin olinkin pienessä paikassa töissä, joissa varastaminen oli heti vanhuksilta pois."
Niin että se ylijääneiden ruokien ottaminen on jotenkin niiltä vanhuksilta pois? Ai että, kyllä ne siellä biojätteessä lämmittääkin mummuparkojen mieltä ja ruumista.
Tämä on minusta ihan hullua! Jos työnantaja, vaikka perisi jokaikisen työntekijän palkassa pienen summan ruokarahaa kuussa niin menis sekin ruoka parempaan käyttöön kuin kaatopaikalle saastuttamaan. Näin ei tulisi sitäkään, että pitäisi varastaa. Tosi paljon meilläkin menee ruokaa roskiin, ja ei niitä voi minnekään sikaloihinkaan viedä kun niissä on ehkä lääkejäämiä tms.
Suomi on vain muka niin rikas maa, että on varaa kuskata ruokaa kaatikselle.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:34"]
[/quote]
Meillä juuri biomolokin tyhjentäjä kävi haukkumassa koko henkilökunnan, kun niin paljon oli taas ruokaa jouduttu laittamaan molokkiin. Kysyi, että eikö teillä helvetti vie ole kellään edes koiraa, niin veisitte jätteet niille.
Talousosastolta on tullut myös viestiä, että ruokajätettä pitää vähentää, koska sen kuljetus maksaa.
No, olemme kysyneet, saisimmeko ostaa loppuruokaa. Ei saa. Joten heitämme sen kaikki jätteisiin ja veronmaksajat maksaa kalliit tyhjennykset.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 13:39"]
"Minä taas olen eri mieltä. Tosin olinkin pienessä paikassa töissä, joissa varastaminen oli heti vanhuksilta pois."
Niin että se ylijääneiden ruokien ottaminen on jotenkin niiltä vanhuksilta pois? Ai että, kyllä ne siellä biojätteessä lämmittääkin mummuparkojen mieltä ja ruumista.
[/quote]
Se nimenomaan on pois. Juuri niiden hoitajien takia, jotka varastavat ja antavat liian vähän vanhuksille, jotta itselle jää. Ja tuo on ihan silkka fakta, joka oli kokeilussa meilläkin, mutta johti tuohon. Ja myös ihan omistajalle ihan periaate- ja rahakysymys. Jos haluaa ruokaa niin ostaa sen 3 euron hintaan, joka on ihan pilkkahinta lämpimästä (hyvästä!) ruoasta, salaatista ja kahvileivästä. Ja ei sun tarvitse bioskasta huolia, me keittiötyöntekijät saimme ylijäämäruoat, osa meni possuille ja omistaja oli yksityinen ja maksoi biojätteet ihan omasta pussista :)
Yleisesti ottaen ruokaa tulisi tarjota menekin mukaan, isoissa paikoissa sitä menee valtavat määrät roskiin, mutta ratkaisu ei ole se, että hoitajat alkavat varastamaan. Toisestakin paikasta on kokemusta, siellä hoitajat teki ruokatilaukset ja tilasivat itselleen mm. hedelmiä. SEN maksatte te veronmaksajat julkisella puolella :)
Ai meillä niitä hedelmiä syö potilaat :D Ja rehellisesti ainakaan meillä ei ole koskaan ruoka loppunut kesken. Lämpimät ruuat tulee suoraan annosteltuina keittiöltä lämpökaapissa. Ja ne on laksettu potilasmäärän mukaan. Mutta se mikä pistää vihaksi, että homeisia leipiä tulee potilaille.
Ja ainakaan meillä ei saa enää osastolta tulevia ruokia viedä sioille koska niissä voi olla lääkkeitä jos joku sattuu kieltäytymään lääkkeistä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:19"]
[/quote]
Se nimenomaan on pois. Juuri niiden hoitajien takia, jotka varastavat ja antavat liian vähän vanhuksille, jotta itselle jää. Ja tuo on ihan silkka fakta, joka oli kokeilussa meilläkin, mutta johti tuohon. Ja myös ihan omistajalle ihan periaate- ja rahakysymys. Jos haluaa ruokaa niin ostaa sen 3 euron hintaan, joka on ihan pilkkahinta lämpimästä (hyvästä!) ruoasta, salaatista ja kahvileivästä. Ja ei sun tarvitse bioskasta huolia, me keittiötyöntekijät saimme ylijäämäruoat, osa meni possuille ja omistaja oli yksityinen ja maksoi biojätteet ihan omasta pussista :)
Yleisesti ottaen ruokaa tulisi tarjota menekin mukaan, isoissa paikoissa sitä menee valtavat määrät roskiin, mutta ratkaisu ei ole se, että hoitajat alkavat varastamaan. Toisestakin paikasta on kokemusta, siellä hoitajat teki ruokatilaukset ja tilasivat itselleen mm. hedelmiä. SEN maksatte te veronmaksajat julkisella puolella :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:26"]
Ai meillä niitä hedelmiä syö potilaat :D Ja rehellisesti ainakaan meillä ei ole koskaan ruoka loppunut kesken. Lämpimät ruuat tulee suoraan annosteltuina keittiöltä lämpökaapissa. Ja ne on laksettu potilasmäärän mukaan. Mutta se mikä pistää vihaksi, että homeisia leipiä tulee potilaille.
Ja ainakaan meillä ei saa enää osastolta tulevia ruokia viedä sioille koska niissä voi olla lääkkeitä jos joku sattuu kieltäytymään lääkkeistä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jep, kyllä nimenomaan itselle. Ja iltapalaleipiä valmistettiin aina yli, että sai itse syödä. Tiedän tämän, koska olen kahdessa paikassa töissä, sekä keittiöllä että osastolla. Toki potilaillekin annettiin hedelmiä ja kaikkihan ne tilattiin "potilaille", mutta osa laitettiin suoraan, vapaaseen käyttöön henkilökunnalle. Ja saman paikan keittiöllä olevana tiedän, että noin ei missään nimessä saa toimia. Juuri näiden kaltaisten varkaiden takia se ei tule ikinä toimimaan, että hoitajat saa ylimääräiset! Isoissa paikoissa biojätteen määrä ON ongelma, mutta pienessä paikassa ei, kun siihen oli helppo vaikuttaa itse. Ne biojätteet jotka tuli vanhuksilta (hoitajat annosteli) meni pois, mutta jos jäi koskematonta eikä työntekijät ottaneet niin ne meni possuille.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 14:26"]
[/quote]
Ja kai sä muistat joka kerta valittaa niistä homeisista leivistä!?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:18"]
Hoitajilla on usein pinna kireällä. On aivan ihanaakin hoitajia jokka jaksaa vastailla kaiken maailman typeriin omaisten kysymyksiin, lähtökohta on varmaan ettei kukaan halua mitään vanhusten omaisuutta itselleen. Tai tiedän yhden hoitajan joka varasti meidän mummun helminauhaan ja marttapuvun. Ei saatu takaisin, kun väitti mummun luvanneen ne hänelle. Maine sillä kuitenkin meni, siitä pidettiin pienellä paikkakunnalla huolta. Siinäpä on kotona marttapuku ja helminauha päällä. Hahhha.
[/quote]
Ei saatana.. Todennäköisesti on mrttapuku ja helmet päällä jossain pääparantolassa =O