Kertoisitteko miehelle raskaudesta tässä tilanteessa?
Raskautumisen mahdollisuus oli mulla hyvin pieni. En mene terveydellisiin yksityiskohtiin, mutta sanon vaan sen, että minkäänlaista ehkäisyä en ole käyttänyt yli kymmeneen vuoteen kahdessa pitkässä suhteessa siinä tiedossa/uskossa, että en raskaudu. Eikä niin käynytkään. Nyt on kuvioissa uusi mies. Raskaus varmistui tänään. Siis mitä hittoa? Katsoin plussatestiä äimän käkenä: "Mikä maa, mikä planeetta?"
Mies oli aikaisemmin ottanut ehkäisyasian puheeksi tehden hyvin selväksi, että ei missään nimessä halua/voi ottaa vastaan lasta. Kerroin hänelle terveystaustani ja sen, että en ole aikaisemminkaan raskautunut, joten raskautumiseni mahdollisuus olisi loton jättipotin luokkaa. Tottakai mies uskoi, niin tein minäkin.
Olen pyörällä päästäni enkä tiedä mitä tunnen. En tiedä, pystyisinkö huolehtimaan lapsesta yksin, tai edes että tarvitseeko minun: myös keskenmenon mahdollisuus tilanteessani on huomattavan suuri, erään lääkärin aiemman toteamuksen mukaan ehkä jopa 90%.
Helpointa olisi olla kertomatta miehelle ja jäädä odottelemaan spontaania keskeytymistä. Pidän miehestä paljon. Ajattelen, että turha häntä on stressata asialla, jos raskaus päättyy alkuvaiheissaan itsekseen. Hänen kärsimisensä ei tulisi vähentämään omaani. Omavalintaiseen aborttiin tuskin pystyn, vaikka elämäntilanteeseeni ei lapsi mitenkään sovikaan. Mikä sotku.
Vaan entä jos raskaus ei keskeydykään? Miehellä pitäisi olla oikeus sanoa mielipiteensä silloin, kun asioihin on vielä mahdollista vaikuttaa. Tosi sopivasti hän lähtee ensi viikolla kolmen kuukauden työmatkalle. Kerrottava olisi nyt heti. Kun en vielä itsekään omia tunteitani tiedä: liian järkyttynyt ajattelemaan mitään.
Kertoisitko itse? Mitä tekisit?
Kommentit (25)
Totta hitossa kerrot :O Miten voit edes miettiä muuta!????
Mutta muista että et tapa lastasi vaikka mies sanoisi mitä
Minullakin oli aikoinaan vastaava tilanne. Pcos ja muut oireet, jonka mukaan raskaaksi tuleminen oli hyvin epätodennäköistä (kuukautiset kerran vuodessa yms) 12 vuotta minäkin olin ilman ehkäisyä ja vuosien pitkissä suhteissa. Tapasin mieheni ja yllättäen olinkin raskaana. Kumpikaan ei halunnut lasta, mutta itse aika nopeasti tajusin sen olevan kuin lottovoitto. En olisi kyennyt aborttiin. Mies vastusti ja jätti.
Nyt kaikkien mahdollisten mutkien jälkeen ollaan yhdessä ja meillä on 4 lasta :)
vaikea neuvoa sinua mitä kannattaa tehdä, sanon vain, että kuuntele sydäntäsi. Jos teet niin, et voi katua. Mies vastaa omista reaktioistaan.
Älä missään tapauksessa valehtele miehelle. Kerro asiat niin kuin ne ovat. Päätökset raskauden jatkumisesta teet oman pääsi mukaan, kyse on kuitenkin sinulle ainutlaatuisesta tilaisuudesta. Voi olla että suhteenne päättyy, raskauskin voi päättyä. Kävi miten kävi, ainoa keino, jolla takaat itsellesi mielenrauhan tapahtumien suhteen tuelvaisuudessa, on olemalla miehelle (ja itsellesi) rehellinen.
Suomeksi sanotaan tulla raskaaksi, ei raskautua.