Miten amerikkalaiset keskiluokkaiset nuoret eroavat suomalaisista?
Ovatko nykynuoret samanlaisia kaikkialla vai kannattaako varautua jotenkin?
Kommentit (75)
Nakuilu ja kimppauinnitko ne ovat tärkeimmät seikat? Voi kyllä kertoa, että eivät nuo ole kaikille suomalaisillekaan tuttuja asioita.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 05:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 05:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 00:40"]
Lapsuus on pitempi kuin Suomessa kun lapsia taytyy kuljettaa joka paikkaan. Keskiluokkaisessa perheessa ei tuisi kuuloonkaan etta 12v. seurustelee ja sekstailee. Ei ryypata eika rellesteta eika hilluta kaupungilla aamuyohon.
[/quote]
Hölmö kirjoitus. Normaalissa suomalaisessa perheessä (meillä nyt ei varsinaisesti ole luokkayhteiskuntaa) 12-vuotiaat leikkii vielä legoilla eikä tosiaankaan sekstaile yhtään mitään.
[/quote] Suomessahan vasta onkin luokkayhteiskunta! On amikset ja akateemiset, ylenkatsotut raharikkaat ja duunarit. Ja tokaluokkalaiset seukkaa ja pussaa, lue av:ta ja revi siita.
[/quote]
Ei ole Suomessa missään määrin luokkayhteiskuntaa, kun vertaa moneen länsimaahankin.
*ei siis kimppauinti vaan -sauna ;).
-23
Koulussa yritetään pärjätä ja tehdään heidän mielestään paljon töitä sen eteen, sillä hyvät yliopistot maksavat paljon eikä niihin pääse kuin hyvillä papereilla tai muilla erityistaidoilla, joita harrastetaan koulun kerhoissa. Kovaa juosten voi tienata stipendin ja kustantaa opintonsa. Ovat puheliaita ja sosiaalisia sekä kohteliaita. Olettavat, että maansa on paras kaikessa ja ainakin koulut ovat maailman parhaita. Ihan sama mitä jossain muualla tutkitaan tai tilastoidaan, vain tosiälyköt seuraavat mitä muualla maailmassa tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 17:12"]
Lukiossa on tosi vahvat ryhmät, siis USA:ssa.
On ne jotka pelaa koulun joukkueessa, cheerleaderit, nörtit, aasialaiset, mustat, meksikolaiset, videopelien pelaajat jne.
Urheilijat on arvostetuinta sakkia, cheerleaderit tavallaan arvostettuja, mutta samalla halveksittuja, nörtit ja videopelien pelaajat alinta kastia.
[/quote]
Onhan Suomessakin jossain määrin tuollaiset ns.kastit.
Siihen niiden kielenkäyttöön kannattaa varautua.
Kuten kaikki usalaiset, myös ne teinit sanoo ja puhuu asioita joita ne ei tarkota. Esim. I love you sanotaan ihmiselle johon on tutustuttu ehkä päivää aiemmin, kaikki on niin AMAZING koko ajan ja muutenkin ollaan ärsyttävän tekopirteitä. Selän takana sitten puukot viuhuu ihan huolella.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 17:27"]
Kuten kaikki usalaiset, myös ne teinit sanoo ja puhuu asioita joita ne ei tarkota. Esim. I love you sanotaan ihmiselle johon on tutustuttu ehkä päivää aiemmin, kaikki on niin AMAZING koko ajan ja muutenkin ollaan ärsyttävän tekopirteitä. Selän takana sitten puukot viuhuu ihan huolella.
[/quote]
Lisään: kohtelias ja asiallinen voi olla ilman tuota liioiteltua kielenkäyttöäkin ja ulkokultaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 17:24"]
Koulussa yritetään pärjätä ja tehdään heidän mielestään paljon töitä sen eteen, sillä hyvät yliopistot maksavat paljon eikä niihin pääse kuin hyvillä papereilla tai muilla erityistaidoilla, joita harrastetaan koulun kerhoissa. Kovaa juosten voi tienata stipendin ja kustantaa opintonsa. Ovat puheliaita ja sosiaalisia sekä kohteliaita. Olettavat, että maansa on paras kaikessa ja ainakin koulut ovat maailman parhaita. Ihan sama mitä jossain muualla tutkitaan tai tilastoidaan, vain tosiälyköt seuraavat mitä muualla maailmassa tapahtuu.
[/quote]
Ei ole totta. USA:ssa nimenomaan noita kouluja arvioidaan ja niiden paremmuus ja huonous huomioidaan. Kyllä usalainen tietää, että muualla on parempaa ja myöntääkin sen.
Olen asunut USA:ssa nyt 20v ja tosi moni on sanonut minulle kuultuaan mistä olen, että eikös Suomessa ole hyvätasoiset koulut verrattuna USA:han.
Ei usalaiselle ole vaikeaa myöntää olevansa huonompi, se on kyllä suomalaisten ominaisuus.
Jos usalainen on itsevarma ja kehuu omaansa, ei se ole sama asia kuin se, että luulee olevansa aina parempi muita. Se osaa vaan olla tyytyväinen siihen jota itsellä on, joka taito taitaa suomalaiselta puuttua?!
Toki sekä suomalaiselle, että usalaiselle on vaikeaa myöntää olleensa väärässä, yleensä syy on muiden. Tuo nyt pätee varmaan kaikkiin ihmisiin.
[/quote]
Minusta tuo "I love you" on mahtava sanonta, sillä se on tosiaan helppo sanoa, toisin kuin "Minä rakastan sinua".
Nimenomaan sen helppous saa sen sanomaan. Kun asuin Suomessa, en lopettanut joka puhelua sanomalla "Minä rakastan sinua", mutta täällä sanon sen miehelle ja lapsille joka puhelun lopussa. Samoin sanon sen kun mennään nukkumaan.
Miksi ihmeessä tuokin on huono asia?
Montako kertaa sinun vanhemmat sanoo sulle "Minä rakastan sinua" ja montako kertaa sen itse sanot läheisillesi?
Varmasti on mukavampaa kuulla tuo liian usein kuin liian harvoin, tai ei koskaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 17:12"]
Lukiossa on tosi vahvat ryhmät, siis USA:ssa.
On ne jotka pelaa koulun joukkueessa, cheerleaderit, nörtit, aasialaiset, mustat, meksikolaiset, videopelien pelaajat jne.
Urheilijat on arvostetuinta sakkia, cheerleaderit tavallaan arvostettuja, mutta samalla halveksittuja, nörtit ja videopelien pelaajat alinta kastia.
[/quote]
Onhan Suomessakin jossain määrin tuollaiset ns.kastit.
[/quote]
No ok, olen olut Suomessa koulussa n. 30v sitten ja omat lapset on nyt USA:ssa kouluissa. En sitten osaa verrata, kun en Suomesta tiedä. Heitinkin ketjun alussa kysymyksen, että millaista on suomalaisissa kouluissa, olisin paremmin voinut verrata.
"Kaikki" kayvat lukion, ammattikoulujakin on mutta lukio on standardi. Ja se on myos kokonaisvaltaisempi kokemus kuin suomalainen koulu. On koulun jalkeen kerhoja, kuoroja, orkestereita ja urheilua. Usein peleja johon tulee koko kyla kannustamaan.
Meilla kayneet lapsen kaverit ovat joka ikinen osanneet esitella itsensa ja kutsuvat minua "Mrs.X". Minkaan sortin haistattelu ei tule kuuloonkaan, ei kotona eika koulussa.
[/quote]
Edesmennyt kansanedustaja, vapaapainija, henkivartija ja kirjailija Tony Halme joka asui vuosia Amerikassa kuvasi osuvasti amerikkalaista kohteliaisuutta. Juttu meni osapuilleen näin"Tapaat ensin jonkun vaikka ravintolassa ja tämä on sinulle äärettömän kohtelias kuin olisit vanha ystävä. Sitten tämä kaveri menee käymään paskalla ja ei pese käsiää eikä edes muista enää palattuaan nimeäsi.":D
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 17:35"]
[/quote]
Minusta tuo "I love you" on mahtava sanonta, sillä se on tosiaan helppo sanoa, toisin kuin "Minä rakastan sinua".
Nimenomaan sen helppous saa sen sanomaan. Kun asuin Suomessa, en lopettanut joka puhelua sanomalla "Minä rakastan sinua", mutta täällä sanon sen miehelle ja lapsille joka puhelun lopussa. Samoin sanon sen kun mennään nukkumaan.
Montako kertaa sinun vanhemmat sanoo sulle "Minä rakastan sinua" ja montako kertaa sen itse sanot läheisillesi?
Varmasti on mukavampaa kuulla tuo liian usein kuin liian harvoin, tai ei koskaan.
[/quote]
Luepa kuule tekstini uudestaan, ihan ajatuksen kanssa, niin ehkä sinäkin wannabe-usalainen ymmärrät mitä tarkoitan ja miksi asiaa kritisoin.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 17:46"]
[/quote]
[/quote]
Luepa kuule tekstini uudestaan, ihan ajatuksen kanssa, niin ehkä sinäkin wannabe-usalainen ymmärrät mitä tarkoitan ja miksi asiaa kritisoin.
[/quote] Mita sanoja Suomessa sitten kaytetaan? Tuota selkaan puukottamista en ole kylla havainnut.
t. toinen wannabe-usalainen (maassa yli40v.)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 17:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Luin uudestaan, en ymmärrä mitä tarkoitat.
Suomessa lomilla kuulen koko ajan sanaa "Vittu", mieluummin kuuntelen "I love you".
USA:ssa 20v ja edelleen asun.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 07:03"]
Mitään nakuilu tai saunajuttuja ne EI kestä. Mun amerikkalainen poikaystävä kysyi multa data kertaa, että ootsä nähnyt syn vanhemmat alasti? Kimppasaunat ja naku-uinnit voitte heti unohtaa. Suomalaisnuoret on paljon itsenäisempiä ja jenkit haluaa olla perheen kanssa.
[/quote]No miten te nussitte, pimeessä sängyn alla?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 07:02"]
"Etpa onnistunut sinakaan olemaan positiivinen, yritit kylla kehua mutta sitten kompastuit kun kirjoitit "jenkkisarjoista tuttuun lipevaan tyyliin".
Textbook example of a backhanded compliment."
Hä? Oletko vähän pimeä, jos näet tuossa jotain negatiivista itse jenkkejä kohtaan. Jenkkisarjat nyt monesti on melko lipeviä. Se, että ei pidä jenkkisarjoista, ei tarkoita, että ei pitäisi jenkeistä. En mä pidä usein brittisarjoistakaan, eikä se tarkoita, että britit olisi jotenkin huonoja ihmisiä.
Sen mitä olen huomannut, niin jenkkinuoret tietävät USAn ulkopuolisista asioista melko rajoitetusti. Ilmeisesti kouluissa ei esim. muun maailman historiaan erityisen paljon perehdytä ja uutisissakaan ei niin paljon USAn ulkopuolisen maailman asioita kerrota (tai sitten niitä uutisia ei lueta)? Myös kieltenosaaminen on heikompaa kuin suomalaisilla nuorilla, mutta toisaalta, niin on kaikissa muissakin englanninkielisissä maissa. Kun se oma kieli on niin joka puolella puhuttua, niin harva alkaa opiskella ensimmäistäkään vierasta kieltä sen päälle, puhumattakaan kahdesta (mikä on se määrä, mitä jokainen suomalaisnuori lukee) tai kolmesta (tämäkään ei ole harvinaisuus Suomessa).
"Amerikkalaiset nuoret tekevat enemman ansiotoita kuin suomalaiset, jo lukiosta alkaen."
Onkohan näin? Mun saaman käsityksen mukaan homma menee aivan päinvastoin. Varsinkin yliopisto-opiskelujen aikoihin. Suomessahan käytännössä lähes jokainen korkeakouluopiskelija tekee opiskelujensa ohella töitä, mutta mun kokemuksen mukaan vastaava on jenkeissä melko harvinaista? Osassa yliopistoja ei edes sallita töidentekoa opiskelijoille? Myös suomalaislukiolaiset tekee nykyään yllättävän paljon töitä opiskelujensa ohella (ikävä kyllä koulun kannalta).
[/quote]
Jenkeissä kyllä opiskelijat tekee paljon töitä, monet vanhemmat nimenomaan laittaa lapset töihin, että saavat omaa bensarahaa ja yliopistossa melkein kaikki koettaa saada työpaikan, rahoittaa opiskeluaan.
Nyt kun on ollut lama, työpaikkoja toki on vähemmän tarjolla ja opiskelijat joutuu ottamaan lainaa.
Koulussa opiskellaan kyllä muutakin kuin USA:n historiaa ja nykyaikaa, mutta kun oma osavaltio on saman kokoinen kuin Suomi, siinäkin riittää paljon luettavaa.
Olen nyt vierestä seurannut kahden lapsen opiskelua USA:ssa, toinen jo yliopistosta valmistunut ja voin vain todeta, että laajasti siellä koulussa asioita käsitellää. Se on sitten eri asia, jääkö ne asiat mieleen, mutta ei mullakaan ole mielessä kaikki koulussa opetetut asiat.
Teiniraskauksia on paljon, se jotenkin riitelee sitä konservatiivista ajatusta vastaan, joka teidän mielestä täällä hallitsee. Kouluissa ei saa antaa oikeanlaista ehkäisyvalistusta, se on enemmänkin "jalat kiinni" opetusta. Kondomista ei mainita tauteja ehkäisevänä välineenä. Parempi on vaan taistella himoja vastaan... ja sehän näkyykin sitten teiniraskauksina.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 04:40"]
67, edustiko nuo nyt perinteistä suomalaista naista? Ja jenkeistäkö ei sitten löydy tuollaisia?
Suomalaisia:
http://whitemeat.files.wordpress.com/2009/03/kiira_korpi_hostile17-18.jpg
http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/viihde/555_px_kuvia_2009/06/730155.jpg
http://is13.snstatic.fi/img/978/1288591815410.jpg
Jenkkejä:
http://blog.zap2it.com/pop2it/rachel-dratch-extra-man-ny-pr-gi.jpg
http://www.oddee.com/_media/imgs/articles/a99_Jocelyn.jpg
http://img2.timeinc.net/people/i/2011/database/110926/rosie-o-donnell-300.jpg
Edustivatko minun esimerkkini keskivertonaisia näistä kahdesta maasta? Ei todellakaan. Mitä oiken ajattelin todistavasi laittamillasi kuvalinkellä?
[/quote]
Suomesta on haettava missit kuviin, että pärjäämme? Kyse on varmaan ihan yleiskuvasta kadulla ja siinä USA voittaa 10-0.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 07:03"]
Mitään nakuilu tai saunajuttuja ne EI kestä. Mun amerikkalainen poikaystävä kysyi multa data kertaa, että ootsä nähnyt syn vanhemmat alasti? Kimppasaunat ja naku-uinnit voitte heti unohtaa. Suomalaisnuoret on paljon itsenäisempiä ja jenkit haluaa olla perheen kanssa.
[/quote] Onko siis mielestasi nakuilu ja kimppasaunat jotenkin ylevampaa ja sivistyneempaa kuin vahan vahempi ihon paljastus?