Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauppojen oikeus myydä käytettyä uutena?

Vierailija
27.10.2013 |

Ostin pussilakanasetin hetki sitten liikkeestä, tuotteelle sain 14vrk palautusoikeuden mikä toisaalta ihan hieno asia. Kotiin kun pääsin ja setin avasin, huomasin että siinä oli tahra, pussilakana ilmeisesti ollut kokeilussa ja käytössäkin jollain jo ennen minua, olihan siinä se palautusoikeus. Mietin vain, kun missään ei mainita että tuote jota myydään on käytetty. Sillä sitähän se on, jos se on ollut usealla asiakkaalla ennen minua ties kuinka kauan aikaa. Minusta tuo oli ällöttävää, en ollut tullut ajatelleeksi että kaupat voivat myydä käytettyjä tuotteita uusina. Missään ei mainittu että tuote olisi käytetty tai siitä ei ollut mitään alennustakaan. Onko tuollainen laillista? Aika mukavaa olisi kun ostaisi vaikkapa lahjaksi jollekin tuollaisen ja paketista paljastuisi käytetty, tahrainen tuote. Mitenköhän voisi jatkossa varmistaa, että saisi tuotteen jota kukaan ei ole käyttänyt ennen minua, vaan pakkaus on avaamaton? Joskus kun olisi ihan mukavaa saada upouusi tuote, jota ei joku muu jo ole käytellyt kuten vaikka esim. untuvapeittoa ostaessa yms. Olisi mielestäni parempi jos annettaisiin vaikka päiväksi aina joku mallikappale jota voisi kokeilla jos on epävarma ostoksestaan.

Olen kuullut että esim. Gigantit ja vastaavat myyvät käytetyt tuotteet halvemmalla ja että niissä olisi se kerrottukin, onko tuollainen pakollinen käytäntö? Jos on, miksi se ei koske kodinsisustusliikkeitä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ihan lailliselle kuulosta, eikös pitäis mainita että tuote käytetty? Mut en kyl tiiä.

Vierailija
2/13 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tätä edes ennen ajatellut. Mutta sitten tilasin netistä lapselle lahjaksi sellaisen pelikonsolin. Aivan naarmuilla, ei toiminut jne.

Ilmiselvästi käytetty. Ja kuitenkin uuden hinnan olisin joutunut pulittamaan. Onneksi tuli lähempänä synttäreitä, ehdin vielä palauttamaan sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne kaupat voi ainakaan sitä asiakasta sitten syyttää joka palauttaa likaisen tuotteen, kun voi aina sanoa että se oli siinä jo valmiiksi. Sehän ei ole mitenkään mahdotonta jos kerran niitä jatkuvasti myydään. Jotkut kaupat valittavat siitäkin jos hintalappu ei ole paikallaan palautettaessa vaikka kuitissa ei lukisi sellaista ehtoa ollenkaan. Kerran ostin hupparin lahjaksi ja myyjä otti hintalapun pois, kun olin palauttamassa tuotetta vaihtaakseni kokoa, myyjä alkoi tenttaamaan käyttämisestä ja kun lappukaan ei ollut paikalla... Kiva tilanne, aivan kuin olisi tehnyt jotain väärää ostajana, sen verran syyllistävä sävy oli...

Vierailija
4/13 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:09"]

Minä en tätä edes ennen ajatellut. Mutta sitten tilasin netistä lapselle lahjaksi sellaisen pelikonsolin. Aivan naarmuilla, ei toiminut jne.

Ilmiselvästi käytetty. Ja kuitenkin uuden hinnan olisin joutunut pulittamaan. Onneksi tuli lähempänä synttäreitä, ehdin vielä palauttamaan sen.

[/quote]

Olisi kyllä hauska tietää onko tuollainen laillista toimintaa, pitäisi varmaan kysäistä jostain kuluttajansuojasta tms? Mun mielestä on aika inhottavaa vaan se, että kuluttaja ei tuolloin voi olla varma että tuote olisi upouusi, eikä ollut jo jollain käytössä aiemmin... Luulisi, että ei sitten myytäisi uutena tai ne käytetyt myytäisiin halvemmalla ja sillä maininnalla että ovat käytettyjä?

Vierailija
5/13 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:21"]

[/quote]

Olisi kyllä hauska tietää onko tuollainen laillista toimintaa, pitäisi varmaan kysäistä jostain kuluttajansuojasta tms? Mun mielestä on aika inhottavaa vaan se, että kuluttaja ei tuolloin voi olla varma että tuote olisi upouusi, eikä ollut jo jollain käytössä aiemmin... Luulisi, että ei sitten myytäisi uutena tai ne käytetyt myytäisiin halvemmalla ja sillä maininnalla että ovat käytettyjä?

[/quote]

Saisi kyllä olla alennusta ja merkintä, että on käytetty.
Pitää kokeilla googlettaa tuo :)

Tympäisi vain lapsen puolesta kun onnellisena avasi laatikon ja yritti pelata. Ja kun ei toiminut niin ei toiminut.

Vierailija
6/13 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:25"]

[/quote]

[/quote]

Tympäisi vain lapsen puolesta kun onnellisena avasi laatikon ja yritti pelata. Ja kun ei toiminut niin ei toiminut.

[/quote]

Minäkin googlettelin mutta luovutin kun en löytänyt oikein mitään:/ Minäkin olen siinä käsityksessä että jos kauppa myy käytettyä tuotetta, siitä pitää olla ainakin merkintä että asiakkaan pitää saada se tietoonsa. Aika ikävää juurikin tuollainen, kun ostaa vaikka lahjaksi tuotteen ja sitten se onkin pilattu kuten sinulla:/ Tosin olen nykyään oppinut tarkistamaan aina paketin ennen kuin annan lahjaksi, kerrankin ostin lyhdyn joka piti viedä tuomisina mutta olikin laatikossa lasi säpäleinä... Mutta pitäisihän sitä voida luottaa, että saa uutta tavaraa eikä käytettyä jossa silloin todennäköisesti jotenkin se käyttö näkyy.

Vierailija
7/13 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 03:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minäkin googlettelin mutta luovutin kun en löytänyt oikein mitään:/ Minäkin olen siinä käsityksessä että jos kauppa myy käytettyä tuotetta, siitä pitää olla ainakin merkintä että asiakkaan pitää saada se tietoonsa. Aika ikävää juurikin tuollainen, kun ostaa vaikka lahjaksi tuotteen ja sitten se onkin pilattu kuten sinulla:/ Tosin olen nykyään oppinut tarkistamaan aina paketin ennen kuin annan lahjaksi, kerrankin ostin lyhdyn joka piti viedä tuomisina mutta olikin laatikossa lasi säpäleinä... Mutta pitäisihän sitä voida luottaa, että saa uutta tavaraa eikä käytettyä jossa silloin todennäköisesti jotenkin se käyttö näkyy.

[/quote]

Pitää alkaa itsekin tarkistamaan ne heti.

Ei ilmeisesti tarvitse olla tietoa siitä onko käytetty vai ei :/
Sitten varmaan olisikin joku tieto netistä ja helposti löydettävissä?

Sellaisen uutisen löysin missä suurinpiirtein kauppojen kannalta kirotaan tätä kun pystytään palauttamaan. Lopussa sitten lause, että kun aikaa menee niin paljon tavaroiden uudelleen pakkaamiseen. Plääh. Samalla voisi lätkäistä leiman, että käytetty.

Vierailija
8/13 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 03:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sellaisen uutisen löysin missä suurinpiirtein kauppojen kannalta kirotaan tätä kun pystytään palauttamaan. Lopussa sitten lause, että kun aikaa menee niin paljon tavaroiden uudelleen pakkaamiseen. Plääh. Samalla voisi lätkäistä leiman, että käytetty.

[/quote]

Vähän vaikea tosiaan tietoa löytää tuosta. Ihmetytti vaan kun toisaalta en löytänyt sellaistakaan tietoa missä lukisi, että kaupat saavat myydät käytettyä tavaraa uutena kertomatta sitä asiakkaalle?

Ja ymmärrän kyllä että kauppoja varmasti myös tympii palautukset, mutta sen palautusvaihtoehdon antaminen ei ole pakollista kuin etämyynnissä. Kaupat kuitenkin katsovat kannattavammaksi myynnin kannalta antaa palautusoikeuden, kuin olla antamatta, sillä useampi asiakas uskaltaa helpommin tehdä ostopäätöksen ja aika moni ei tuotetta sitten jaksa palauttaa takaisin.

Jos kaupat myyvät eteenpäin ne palautetut vaikka -10% hinnalla ja merkinnällä että käytetty niin hienoa, mutta se vaan on minusta väärin että laitetaan hyllyyn käytetty tuote jota myydään täysin uutena. Kuten oma pussilakanasettini, kiva vain luulla ostavansa uutta avaamattomassa paketissa ja sitten tuotetta onkin käytetty:/ Aika inhottavaa vaan ajatella että jos ostaisi vaikka peiton, niin sitä olisi joku voinut jo käyttääkin jonkun verran ilman että sitä päällepäin huomaisi.

Vierailija
9/13 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 03:26"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 03:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vähän vaikea tosiaan tietoa löytää tuosta. Ihmetytti vaan kun toisaalta en löytänyt sellaistakaan tietoa missä lukisi, että kaupat saavat myydät käytettyä tavaraa uutena kertomatta sitä asiakkaalle?

Ja ymmärrän kyllä että kauppoja varmasti myös tympii palautukset, mutta sen palautusvaihtoehdon antaminen ei ole pakollista kuin etämyynnissä. Kaupat kuitenkin katsovat kannattavammaksi myynnin kannalta antaa palautusoikeuden, kuin olla antamatta, sillä useampi asiakas uskaltaa helpommin tehdä ostopäätöksen ja aika moni ei tuotetta sitten jaksa palauttaa takaisin.

Jos kaupat myyvät eteenpäin ne palautetut vaikka -10% hinnalla ja merkinnällä että käytetty niin hienoa, mutta se vaan on minusta väärin että laitetaan hyllyyn käytetty tuote jota myydään täysin uutena. Kuten oma pussilakanasettini, kiva vain luulla ostavansa uutta avaamattomassa paketissa ja sitten tuotetta onkin käytetty:/ Aika inhottavaa vaan ajatella että jos ostaisi vaikka peiton, niin sitä olisi joku voinut jo käyttääkin jonkun verran ilman että sitä päällepäin huomaisi.

[/quote]

Uuttahan sitä on ostamassa eikä käytettyä :/
Ei mitään tuollaista tietoa löytynyt. Teki mieli jo kirjoittaa kysymys kuluttajavirastoon :)

Väärin se on minustakin!

Vierailija
10/13 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta kommentoin silti. Tilasin Booztletista jalkalampun. Luulin että Booztlet myy boozt.com:in valikoimasta poistuvia tuotteita alennuksella, mutta ilmeisesti myyvät myös palautuneita tuotteita siitä erikseen ilmoittamatta. Purin äsken lampun paketista ja huomasin jalassa naarmuja. Ajattelin että on ehkä naarmuuntunut jo tehtaalla, enkä välittänyt niistä sen enempää. Kun otin lasikuvut pois paketista huomasin että yksi kuvuista oli valmiiksi halki. Joku siis ilmeisesti rikkonut lampun ja palauttanut sen. Ja nyt odotellaan asiakaspalvelun vastausta... 🙄 En tilaa tuolta enää mitään!

Vierailija
11/13 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin kahdelle tyttärelle robotti-imurit joululahjaksi. Testattiin nuoremman konetta jouluna yhdessä. Vanhempi tytär avasi paketin kotiin päästyään ja laittoi valokuvat täydestä pölysäiliöstä ja likaisesta mopista. Kysyi, ollaanko testattu hänen konettaan? Ei oltu ei. Toisessa paketissa uuden imurin tilalla oli käytetty likainen robotti.

Prosessi myyjäliikkeen kanssa kesken, ilmoitan myyjäliikkeen nimen ellei minua tyydyttävään ratkaisuun asiassa huomenna päästä. Lupaavat uuden imurin tai rahat takaisin.

Minulle tuo ei tässä tapauksessa riitä. 

Vierailija
12/13 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helv....stoccalla heti ulko oven vieressä Tampereella pieni kahvila ja siinä vaatetankoja. Myyjä selitti NÄMÄ ON KÄYTETTYJÄ .   HYVÄSTI STOCCA SOKOS . SOKOS SAMOIN KÄYTETTYJÄ TANKOJA. 

Vierailija
13/13 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yritykset mitä siirtyi Kiinaan niin tuotteet palasi sieltä takaisin myyntiin missä lukee lappu , valmistettu kierrätetystä. Hinta on uuden hinta .  Kuulkaa kierrätetty kangas on käytettyä.  Et sä voi pyytää siitä jätteestä uuden hintaa.