harmittaa työntekijän raskaus:(
palkattiin syksyllä määräajaksi (elo-loka) työntekijä yritykseemme tekemään osaksi mun hommia että mä voisin olla kotona kun ekaluokkalaisemme tulee koulusta..
Olin jo miettinyt että hommaa olis voinut jatkaa mutta sain selville että hän on raskaana:( joten joudutaan etsimään uusi, harmi kun tänäpäivänä on niin vaikeaa löytää yhtä motivoituneita työntekijöitä kun hän oli..
Kommentit (67)
Pitäisikö palkata se yli viiskymppinen? Tekee vielä lujasti töitä eikä taatusti tule raskaaksi!
Yli viiskymppinen harvoin haluaa osa-aika työtä määräajalla ja sit vielä ikälisät.. ei kauheesti ole noita motivoituneita täällä suunnalla näkynyt jos jonkinlaista opiskelijaa on käynyt kääntymässä mutta työt on tehty sinnepäin jos ollenkaan ja lähdetty baariin ja maanantaisin oksennustautia.. huoh..
Too bad. Sitten sinun pitää varmaan itse tehdä työsi!
Mitä kuluja raskaudesta tulee yrittäjälle? Miksi konkurssiin eka vastaaja? Itse olen palkkaamassa omaan yritykseen naista ja tietääkseni kela maksaa äitiyspäivärahat.
Itse palkkaan yli viiskymppisen, ikälisät ei haittaa koska silloin on ammattitaitoakin enemmän, eikä tule raskaaksi.
Jännää, että sinulla on oikeus tehdä lyhyempää työpäivää lapsesi takia, mutta muut eivät sitten saakaan tulla raskaaksi.
Sinä olet se, joka on aiheuttanut lisätyövoiman tarpeen työpaikallesi.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 17:35"]
Mitä kuluja raskaudesta tulee yrittäjälle? Miksi konkurssiin eka vastaaja? Itse olen palkkaamassa omaan yritykseen naista ja tietääkseni kela maksaa äitiyspäivärahat.
[/quote]
3 kk liksa ja pitää pitää työpaikkaa hänelle varattuna. Lisäksi äiti on useimmin kuin isä lapsen sairastaessa kotona.
Ei se ikälisä niin iso summa ole, etteikö sitä kannata maksaa. Eikä se edes ole ikä- vaan kokemuslisä. Kyllä löytyy niitä, jotka haluaa tehdä töitä muutaman tunnin päivässä ja on loppuajan omaishoitajia tms.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 17:42"]
[/quote]
3 kk liksa ja pitää pitää työpaikkaa hänelle varattuna. Lisäksi äiti on useimmin kuin isä lapsen sairastaessa kotona.
[/quote]
Työehtosopimuskohtaista. Laki ei edellytä palkan maksamista.
[/quote]
Mielestäni yritys maksaa pienen osan äitiysloman päivärahasta ja Kela sitten loput. En ole varma asiasta, koska en ole vielä perehtynyt tuohon yksityiskohtaan. Suurempi ongelma nimittäin yritykseni tapauksessa on se, että ko. työntekijä olisi huomattavan pitkään pois töistä.
Jos/kun palkkaan ensimmäisen työntekijän, hänen kouluttamisensa tulee kestämään puolesta vuodesta vuoteen ennen kuin hänestä on oikeasti apua toiminnassa. En pysty kasvattamaan toimintaa niin kauan kuin minulla ei ole työntekijää, joten sellaisen palkkaamista varten on otettava laina, jolla katetaan noin 2 ensimmäisen työvuoden palkka- ja sivukulut. Sen jälkeen firmaan alkaa todennäköisesti tulla sen verran tuloa, että palkan pystyy maksamaan normaalisti siitä tulosta. Mutta jos tämä henkilö jää tänä aikana äitiyslomalle, koko homma romahtaa. Kasvuvaihe joudutaan pysäyttämään yhtäkkiä, firman maine asiakkaiden silmissä menee koska luvattuja toimituksia ei voidakaan toteuttaa jne. Toinen vaihtoehto olisi ottaa työntekijälle sijainen, mutta hänen kouluttamiseensa menisi se sama 0,5-1 vuotta, joten sekään ei pelastaisi tilannetta. Tuo kouluttaminen olisi tietenkin palkallista, eli maksaisinkin yhtäkkiä kahden ihmisen huippukalliin koulutuksen, jotta saan käyttööni yhden ihmisen työpanoksen.
Kuvio ei kerta kaikkiaan toimi minun yritykseni tapauksessa näin. Tiedän, että lain mukaan en saa työnhakijaa haastatellessani kysyä lapsihaaveista. Yli 50-vuotiasta tekijää, jolla olisi riittävän tuore koulutus tälle alalle, en tule varmasti löytämään. Tämä on todella hankala tilanne; pitäisi uskaltaa ottaa riski ja lähteä kasvamaan, mutta tämän äitiysloma-asian vaikutuksesta riski on niin suunnattoman suuri, että ei tunnu lainkaan järkevältä ottaa sitä. Toisaalta yritys ei oikein kunnolla elä tällä nykymallilla ilman työntekijöitä. Tilauskanta pitäisi saada paljon suuremmaksi, että toiminnassa olisi järkeä, ja se taas ei ole mahdollista ennen kuin edes se ensimmäinen työntekijä on mukana toiminnassa.
t. 2
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 17:39"]
Jännää, että sinulla on oikeus tehdä lyhyempää työpäivää lapsesi takia, mutta muut eivät sitten saakaan tulla raskaaksi.
Sinä olet se, joka on aiheuttanut lisätyövoiman tarpeen työpaikallesi.
[/quote]
Veit sanat suustani!
Ap:lla on oikeus tehdä lapsia ja hoitaa niitä kotona, mutta muilla naisilla ei sitten tätä oikeutta olekaan. Heidän pitää vaan tehdä töitä ap:n yrityksessä, jotta tämä saa olla lastensa kanssa. Mielenkiintoinen ajattelutapa.
Mikä on niin vaikea työ, että kestää 2 vuotta oppia? Mä olen kyllä ihan asiantuntijatason työhön perehtynyt 2 viikossa ja sen jälkeen tuottanut yli 90% laskutettavia työtunteja. Enkä usko, että olen jotenkin poikkeuksellinen.
14 on samanlainen yrittäjä kuin appeni, palkkaa työhön ihmisen joka on ALAINEN, hiljainen ja ujo, arka ja mitätön, samalla myöskin mitään tietämätön ja osaamaton, ihmisen joka ei missään tapauksessa tiedä enemmän kuin itse yrittäjä, eikä ainakaan pyydä palkkaa. Tästä seuraa että tosiaan on koulutettava jos edes onnistuu, useimmiten ei ja kaikki palkolliset ovat vain surkeita luusereita. Jos ei osaa rekrytoida, niin ei osaa. Tuskin 14 mitään avaruusrakettia suunnittelee.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 19:41"]
Mikä on niin vaikea työ, että kestää 2 vuotta oppia? Mä olen kyllä ihan asiantuntijatason työhön perehtynyt 2 viikossa ja sen jälkeen tuottanut yli 90% laskutettavia työtunteja. Enkä usko, että olen jotenkin poikkeuksellinen.
[/quote]
En tiedä, mutta meillä tehtävien hommien oppimisessa kestää tosiaan 0,5-1 vuotta, kuten kerroin. Alaa en kerro, koska ko. alan yrityksiä on Suomessa vain muutama.
18:n arvaus ei olisi voinut mennä enemmän pieleen. Enemmänkin ongelmani on siinä, että riittävän osaavia tekijöitä ei ole tarjolla. Osittain siitäkin johtuen koulutus kestää noin kauan, ja osittain ihan siitä syystä että tehtävät ovat haastavia, monimutkaisia ja pienessä yrityksessä myös hyvin monipuolisia, eikä yrityskohtaisia toimintatapoja voi oppia koulussa.
Palkattavan henkilön tulee hallita paljon muutakin kuin asiantuntijatehtävät ennen kuin hänestä tulee tuottava osa yritystämme. Tämän jälkeen meidän pitää vielä toimia täydellä höyryllä se vuosi, että sisään tulevalla rahavirralla voi siitä eteenpäin rahoittaa tämän työntekijän palkan.
Tällaisiakin toimialoja on olemassa, vaikka omalla toimialallasi riittäisi että asiantuntija istahtaa tietokoneensa ääreen ja alkaa naputtaa. Ja kun nyt joku tietenkin näkee fiksuna huomauttaa, että itsepähän olen toimialani valinnut, niin se on toki totta. Saan kai silti ongelmoida asioita, jotka ovat minulle todellisia? Lisäksi huomauttaisin takaisin, että nykyistä useampien ihmisten tulisi jatkossa lähteä yrittäjiksi juuri tällaisille aloille, jotka eivät vielä toistaiseksi Suomessa tarjoa sitä suoraviivaisinta mahdollista tietä menestykseen, koska vain sillä tavalla kansantaloutemme pyörii sittenkin kun paperiteollisuus ja muu bulkkituotanto tyrehtyy. Yritän toiminnallani rakentaa siltaa tulevaisuuteen, vaikka se onkin hyvin vaikeaa tällä hetkellä.
t. 2
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 19:41"]
[/quote]
En tiedä, mutta meillä tehtävien hommien oppimisessa kestää tosiaan 0,5-1 vuotta, kuten kerroin. Alaa en kerro, koska ko. alan yrityksiä on Suomessa vain muutama.
18:n arvaus ei olisi voinut mennä enemmän pieleen. Enemmänkin ongelmani on siinä, että riittävän osaavia tekijöitä ei ole tarjolla. Osittain siitäkin johtuen koulutus kestää noin kauan, ja osittain ihan siitä syystä että tehtävät ovat haastavia, monimutkaisia ja pienessä yrityksessä myös hyvin monipuolisia, eikä yrityskohtaisia toimintatapoja voi oppia koulussa.
Palkattavan henkilön tulee hallita paljon muutakin kuin asiantuntijatehtävät ennen kuin hänestä tulee tuottava osa yritystämme. Tämän jälkeen meidän pitää vielä toimia täydellä höyryllä se vuosi, että sisään tulevalla rahavirralla voi siitä eteenpäin rahoittaa tämän työntekijän palkan.
Tällaisiakin toimialoja on olemassa, vaikka omalla toimialallasi riittäisi että asiantuntija istahtaa tietokoneensa ääreen ja alkaa naputtaa. Ja kun nyt joku tietenkin näkee fiksuna huomauttaa, että itsepähän olen toimialani valinnut, niin se on toki totta. Saan kai silti ongelmoida asioita, jotka ovat minulle todellisia? Lisäksi huomauttaisin takaisin, että nykyistä useampien ihmisten tulisi jatkossa lähteä yrittäjiksi juuri tällaisille aloille, jotka eivät vielä toistaiseksi Suomessa tarjoa sitä suoraviivaisinta mahdollista tietä menestykseen, koska vain sillä tavalla kansantaloutemme pyörii sittenkin kun paperiteollisuus ja muu bulkkituotanto tyrehtyy. Yritän toiminnallani rakentaa siltaa tulevaisuuteen, vaikka se onkin hyvin vaikeaa tällä hetkellä.
t. 2
[/quote]
Kai nyt hieman voit valottaa, mistä hommassa on kyse? Osaavia työntekijöitä ei ole, koulutus on "huippukallis", toiminta on kansantalouden pelastava "silta tulevaisuuteen"...
20, en halua kerta alaani, koska minut on sen jälkeen erittäin helppo tunnistaa.
Nuo luettelemasi asiat kyllä koskevat suurinta osaa uusista toimialoista. Kun ala on uusi, työntekijöitä on vaikeaa löytää, varsinkaan osaavia sellaisia. Osaavat lähtevät yleensä ulkomaille paremmin toimiville työmarkkinoille, jos vain sellaiset jostain löytyy - eli jos ala ei ole uusi globaalissa mittakaavassa. Kun alalla ei ole vakiintuneita toimintatapoja, koulutus vie kovasti aikaa vielä rekrytoinnin jälkeen. Kun yritykset ovat pieniä, yhden työntekijän tulee hallita paljon laajempi skaala työtehtäviä ja laajempiakin kokonaisuuksia verrattuna suuriin yrityksiin, joissa jokaiseen hommaan on oma osaajansa. Se merkitsee vieläkin pidempää koulutustarvetta.
Uudet toimialat (ne kaikki, ei ainoastaan omani) ovat se silta tulevaisuuteen, jolle me kaikki joudumme sitten kun tämä nykyinen kehitys on edennyt päätepisteeseensä. Itse toivoisin, että suomalaisissa olisi rohkeutta rakentaa tuosta sillasta mahdollisimman vahva ja leveä jo hyvissä ajoin! Olet varmaan huomannut, miten nykyiset suuret yritykset irtisanovat porukkaa vuodesta toiseen. Uudet työpaikat maassamme ovat jo vuosien ajan syntyneet pääasiassa pk-sektorille. Tämä merkitsee, että vanhat, hyväksi havaitut ansaintalogiikat ja menestysreseptit eivät olekaan hyviä enää. Jotain muuta täytyy löytyä tilalle - muuten olemme lopulta kaikki työttöminä.
t. 2
Ymmärrän sinua, ap. Olen itse yritykseni ainoa työntekijä ja mietin, miten tulen ikinä uskaltamaan palkata naistyöntekijän. Jos ensimmäinen työntekijäni jäisi äitiyslomalle, se tietäisi yritykselleni konkurssia.