Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Refluksikot - Mitä syötte?

Vierailija
25.10.2013 |

Te kenellä on refluksitauti, mitä pystytte syömään?

Itse en ole erikoisemmin kaventanut ruokavaliota, en syö vaan kovaa ruisleipää enkä juo kahvia enää niin usein. Mutta nyt olisi näköjään pakko kaventaa ja alkaa elää suositusten mukaan.

Olisi kiva kuulla esimerkkipäivänne, mitä esim. aamupalalla, päivällisellä, välipalaksi illalla?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä enää kohta mitä syön ollenkaan kun kaikista tulee vaivoja. Mulla on kyllä jotakin allergiaakin varmaan mutta mistä tässä enää tietää varmaksi.

Vierailija
2/9 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi syön melko normaalisti.

Tuoretta ruisleipää syön säästellen, kotimaisia omenoita en syö ollenkaan. Kahvia juon edelleen liikaa, mutta sitten tulee aina aika ajoin stoppi eli vatsa ärtyy niin pahoin, että on pakko pitää kahvista taukoa. Kurkun kuorin aina eli en syö kuorta (lääkärin mukaan kuori kuulemma närästää). Hiilihapollisia juomia juon säästellen, tuoremehua en ollenkaan. Näköjään on kuitenkin kaikkia pieniä ruokasäätöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin paha refluksi että oksennan lähes joka yö. Jopa vesi saa refluksin aikaan. Syön silti kaikkea mutta mulla auttaa se etten syö mitään klo 17 jälkeen (nukkumaan 22). Jotkut ruuat (kuten lohi eri muodoissaan ja jäätelö) tulee yöllä ylös vaikka söisin lounaalla. Niinä päivinä otan Gavisconin ennen nukkumaanmenoa. Somacit yms ei auta mitään.

Ja tosiaan kurkut, omenat yms on kuorittava aina, tuoremehua vain satunnaisesti aamulla. Kahvi (expresso) ei närästä ollenkaan.

Vierailija
4/9 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni, jolla on ollut vuosia paha refluksi, jätti kaikki maitotuotteet, suklaan, rasvaiset ja käristetyt ruuat sekä hiilihapolliset juomat, ja on nykyisin hyvinvoiva. Aamuisin hän syö kaurapuuroa proteiinijauheella ja nykyisin myös lisäksi leipää juustolla, jonka hänen vatsansa taas kestää pitkän tauon jälkeen. Ja muuten pääosin tavallisia kotiruokia mahdollisimman maidottomina..nykyisin kestää laktoositonta pieniä määriä. Välipalana hän usein syö soijajugurttia, jollakin lisukkeella ja tietysti paljon salaatteja..

Vierailija
5/9 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin on suklaa ja lohi, niistä tulee ihmeellistä läpätystä ruokatorveen. Mielenkiintoista oli lukea että maitotuotteetkin saattavat siis aiheuttaa oireita.

Vierailija
6/9 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai ikäni kärsinyt aina välillä refluksista, sillä muistan jo lapsuudesta, miten joskus kurkkua alkoi poltella, kun menin makuulle. Nykyään tauti on kroonistunut ja minulla on siihen lääkärin määräämä lääkitys, joka useimmiten auttaa erinomaisesti. Rajoituksia on tietysti. Kaikki käristetyt ruuat, kovin rasvaiset ruuat, osa sitrushedelmistä (siedän yleensä mandariineja, satsumaksia ja klementiinejä, jos eivät ole kovin happoisia), puna- ja mustaherukat, tuoremehu, kypsä banaani (hiukan raaka kova banaani ei ärsytä!). Maitoa en ole juonut sitten varhaislapsuuden (laktoosijuttu), mutta hapanmaitotuotteet käyvät. Kahviakin juon, mutta olen huomannut, että jos maltan antaa sen jäähtyä haaleaksi, niin se ei varmasti ärsytä, sillä kuuma juoma tai ruoka, mikä tahansa, ärsyttää. Ja sitten on aina välillä tilanteita, että tuntuu, ettei mitään voi syödä tai juoda, kun kaikki närästää, jopa raikas vesi. Minä joudun lisäksi käyttämään jatkuvaa lääkitystä toiseen sairauteen ja lääkkeetkään eivät ole ihan viattomia, vaan äsytäävät välillä, vaikka sanotaan, että ne voi ottaa joko ruuan kanssa tai tyhjään mahaan.

Vierailija
7/9 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelö oli miehelleni yksi pahimmista refluksin aiheuttajista, sitä hän ei syö edelleenkään. T.5

Vierailija
8/9 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 14:32"]

Mulla on niin paha refluksi että oksennan lähes joka yö. Jopa vesi saa refluksin aikaan. Syön silti kaikkea mutta mulla auttaa se etten syö mitään klo 17 jälkeen (nukkumaan 22). Jotkut ruuat (kuten lohi eri muodoissaan ja jäätelö) tulee yöllä ylös vaikka söisin lounaalla. Niinä päivinä otan Gavisconin ennen nukkumaanmenoa. Somacit yms ei auta mitään.

Ja tosiaan kurkut, omenat yms on kuorittava aina, tuoremehua vain satunnaisesti aamulla. Kahvi (expresso) ei närästä ollenkaan.

[/quote]

Oletko nostanut sängynpäätyä ylöspäin? Auttaako/auttaisiko se? Äitini aikoinaan (ja joskus edelleen) pahoista refluksioireista kärsivänä, nosti sängynpäätyä ylöspäin. Kuulemma mahahapot pysyivät paikoillaan. :P Kuulostaa kyllä vanhan kansan neuvolta, mutta tiedä sitä sitten...

Vierailija
9/9 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 14:32"]

[/quote]

Oletko nostanut sängynpäätyä ylöspäin? Auttaako/auttaisiko se? Äitini aikoinaan (ja joskus edelleen) pahoista refluksioireista kärsivänä, nosti sängynpäätyä ylöspäin. Kuulemma mahahapot pysyivät paikoillaan. :P Kuulostaa kyllä vanhan kansan neuvolta, mutta tiedä sitä sitten...

[/quote]

Välillä joutuu nukkumaan istualtaan kun on oikein paha yö. Tuplasänky joten ei oikein nostella. Ihan oikea neuvo, estää vatsanportin tunkeutumista ruokatorveen ja sitäkautta ruokakin ""valuu" alaspäin

Pahin  moka oli se kun jouduin tutkimuksiin ja annoin tehdä  tähystyksen yläkautta, läppä löystyi entisestään.