Pliiis, älkää huomautelko kun joku punastelee
Ite oon aina ollu tosi epäloogisesti punasteleva, saatan joskus randomisti helahdella punaiseksi vaikka kaupan kassalla tai tutulle puhuessa. Toki myös "perinteisissä" tilanteissa. Ja ei tosiaan ole mitää pientä väriä poskilla, vaan kunnon helotus kaulaa myöten :D ja asia oikeasti hävettää ja vaivaa.
MUTTA - nää tilanteet ei tunnu läheskään niin pahalta jos siihen ei suhtauduta mitenkään. Ärsyttää kamalasti kun aikuiset ihmiset huomauttelee punastumisesta, viimeksi tänään työkaveri. Silloin alkaa vaan nolottaa viel enemmän ja se hetki tuntuu entistä kiusallisemmalta.
Eli olkaa ihania ja antakaa punastelijoiden punastella, he kyllä tietävät ongelmastaan ilman huomauttelua :-)
Kommentit (24)
Olen myös punastelija, teininä/nuorempana vielä enemmän kuin nykyään. Olen kuitenkin nykyään aika sinut punastumisen kanssa, enkä annan sen häiritä suuremmin elämääni.
Jos joku mainitsee, että punastuisin, niin kohautan yleensä olkiani tai kysyn vaan, että "entäs sitten".
Kannattaa opetella elämään sen kanssa, mitä sillä on väliä vaikka punastuttaisi.
Ja kyllä, edelleen itse punastelen ihan miten sattuu ja välillä ilman järkevää syytä.
Toki silti aikuiset voisivat olla aikuisia ja olla mainitsematta asiasta. Yleensähän se punastelija tietää punastuvansa ihan ilman huomauttamistakin.
Sama juttu. Se on iän myötä vähän helpottanut, mutta punastun silti todella usein ja oudoissa tilanteissa. Ja lisäksi kun muut valahtavat kauhusta kalpeaksi, niin minä punastun.
Kumma kyllä mun kohdalla ainoat huomauttelijat on olleet kavereita ja sukulaisia. Jotenkin ne ei vain tajua, miten vaikeasta jutusta on kyse.
Mä yleensä huomautan jotain yhtä tärkeää huomauttelijan kasvoista. :) Tai että taivas on sininen, nurmikko vihreä tms.
Komppaan ap:tä. Huomaan, että punasteluni on vähentynyt huomattavasti ja itse asiassa olin jo melkein unohtanut kärsiväni vaivasta, koska esimerkiksi nykyisellä työpaikalla kukaan ei asiasta ole lohkaissut mitään "hauskaa".
Itse kärsin myös tuosta epäloogisesta punastelusta, pahinta on kun joku on joskus vetänyt ihan omia johtopäätöksiään tyyliin "Maija punastelee -taitaa olla ihastunut tuohon Mattiin." "Looginen" punastelu eli naaman punoitus (tai enemmänkin koko naaman valahtaminen lähes violetiksi) urheilun jälkeen ja siitä huomauttelu ei minua sitten haittaakaan, saatan itsekin laskea asiasta leikkiä. Tosin ihmetyttää kyllä vähän, miksi joku näkee asiakseen osoittaa niinkin itsestäänselvän asian, enhän minäkään sano kenellekään jumpan jälkeen, että "haiset hieltä".
Komppaan ap:tä. Huomaan, että punasteluni on vähentynyt huomattavasti ja itse asiassa olin jo melkein unohtanut kärsiväni vaivasta, koska esimerkiksi nykyisellä työpaikalla kukaan ei asiasta ole lohkaissut mitään "hauskaa".
Itse kärsin myös tuosta epäloogisesta punastelusta, pahinta on kun joku on joskus vetänyt ihan omia johtopäätöksiään tyyliin "Maija punastelee -taitaa olla ihastunut tuohon Mattiin." "Looginen" punastelu eli naaman punoitus (tai enemmänkin koko naaman valahtaminen lähes violetiksi) urheilun jälkeen ja siitä huomauttelu ei minua sitten haittaakaan, saatan itsekin laskea asiasta leikkiä. Tosin ihmetyttää kyllä vähän, miksi joku näkee asiakseen osoittaa niinkin itsestäänselvän asian, enhän minäkään sano kenellekään jumpan jälkeen, että "haiset hieltä".
Mä en oo ihan varma noista huomautteluista, joskus tuntuu että se vois helpottaakin ja rikkoa sen vaivaannuttavan tunnelman, jos sopivasti asia kuitataan huumorilla.
Vähän sama kuin pierun kanssa, jos kaikki vain ovat kuin eivät olisi huomanneetkaan vaikka haisee niin että yökkäyttää, niin enemmänhän se jää nolostuttamaan kun muutkin häpeävät puolestasi.
Tiedän erään jolla on tapana vaan kysyä "pierasitko sä" töykeään tyyliin joka kerran kun vaikka vatsa kurisee, emätinpieruista nyt puhumattakaan, ja silloin toi huomion kiinnittäminen ärsyttää, mutta jos vaikka naurais niin ei nolottais niin.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:08"]
Mä en oo ihan varma noista huomautteluista, joskus tuntuu että se vois helpottaakin ja rikkoa sen vaivaannuttavan tunnelman, jos sopivasti asia kuitataan huumorilla.[/quote]
Mua ei haittaa jos hyvät kaverit tai perhe huomauttelee asiasta huumorilla, mutta esimerkiksi kun tänään työkaveri vaan töksäytti keskustelun lomassa että "sä oot ihan punanen!" ja sanoin ton vielä uudestaan vähän ajan päästä ni alko kyllä ärsyttää. Ihan ku sitä pitäs jotenkin selitellä :D
- ap
En huomauttele ikinä punastelijoille, musta sellainen huomauttelu on tosi ajattelematonta.
Yhtä tyhmää kuin se, että alkaa korjailla änkyttäjän puhumisia ja hoputtaa häntä, niin että toinen hämääntyy ja hermostuu vaan yhä enemmän. Niin ettei kohta enää pystykään tekemään muuta, kuin änkyttämään vieläkin pahemmin.
Ihmisten pitäisi vähän ajatella.
Joo, voi jesus että on urpoa kommentoida jotain "hahaha, paloauto on punainen". Mulla on satunnaisesti samaa vaivaa, ja tosiaan hyvinkin randomeissa tilanteissa. Munkin on tulkittu olevan ihastunut ties kehen, kun olen helahtanut punaiseksi jonkun yllättäen puhuessa mulle. Todellisuudessa se punastumista aiheuttava asia on vaan yllättävä huomion keskipisteeksi joutuminen, siis esim. työpaikalla taukotiloissa, jos on paljon porukkaa ja sitten joku yhtäkkiä kysyy multa jotakin ja kaikki katsovat mua. Kerran vielä kuulin työpaikan kanojen kaakattavan juuri tapahtuneesta punastumisestani että "vooooi sentään toista kun se on ihastunu, hellanlettas..." Voi vittu että vituttu, ensinnäkin ne vajakkien yksioikoiset tulkinnat ja toiseksi se lässynlää-suhtautuminen.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:01"]
Tosin ihmetyttää kyllä vähän, miksi joku näkee asiakseen osoittaa niinkin itsestäänselvän asian, enhän minäkään sano kenellekään jumpan jälkeen, että "haiset hieltä".
[/quote]
Haha, toi oli hyvä. :D Yleensä nää huomauttelijat on inhottavia ja ilkeitä ihmisiä jotka haluavat vaan nähdä sun nolostuvan ja punastuvan entisestään... :/
Nämä huomauttelijat on varmaan niitä samoja, jotka tykkäävät katsoa tv:n laulukilpailuja niiden huonojen ja nolojen laulajien takia, ei hyvien takia. Eli saavat toisten mokailusta ja heidän häpäisemisestään jotain tyydytystä.
11
Ei voi olla totta, että noin moni tulkitsee tuon huomauttamisen negatiiviseksi tai pahantahtoisuudeksi! Minä ihastelen ihmisiä, jotka punastuvat. He näyttävät punastuessaan herttaisilta ja suloisilta. Joskus olen asiasta sanonut, mutta aina hyvällä, eikä mieleenkään ole tullut, että joku voisi tulkita sen pahalla. Onneksi en kaikille mainitse, vaikka mielestäni kaikki aina herttaisilta punastuessaan näyttävätkin.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:00"]
Ei voi olla totta, että noin moni tulkitsee tuon huomauttamisen negatiiviseksi tai pahantahtoisuudeksi! Minä ihastelen ihmisiä, jotka punastuvat. He näyttävät punastuessaan herttaisilta ja suloisilta. Joskus olen asiasta sanonut, mutta aina hyvällä, eikä mieleenkään ole tullut, että joku voisi tulkita sen pahalla. Onneksi en kaikille mainitse, vaikka mielestäni kaikki aina herttaisilta punastuessaan näyttävätkin.
[/quote]
Äääää toi on muuten ärsyttävää kun joku sanoo sitä söpöksi tai suloiseksi. En ymmärrä mitä söpöä siinä on kun punastumiseni taso on enemmän tätä:
http://nakedloon.com/wp-content/uploads/2008/07/red-faced-mayor-full.jpg
kuin tätä:
http://www.blushing.co/images/blushing-face-reddening-getting-rid-of-1.jpg
Okei, ehkä vähän kärjistettynä mutta silti :D
joskus kun mulle on asiasta huomauteltu niin oon vaan vastannu pokerinaamalla niin sarkastisesti kuin osaan "joo anteeksi, oon vaa niin hirveän ihastunut sun"
Kiitos vitutsti, pääsin mielessäni takaisin 1980-luvulle ja ala-asteelle. Olin siellä erittäin ihastunut yhteen tyttöön ja jokaikinen kerta kun hän edes vilkaisi, saati puhui mulle, punastuin. Tästä tietysti luokan häirikkö päätti tuoda kaikkien muiden tietoisuuteen, että olin punastunut. Luulen, etten ole koskaan halunnut huomiota itseeni. Tai siis on ahdistavaa jos joku ilman syytä jatkuvasti mulkkaa. Ne hetket ennen julkista esiintymistä (yleisöä enemmän kuin muutama) ovat yhtä helvettiä.
Pelasin viime perjantaina pokeria baarissa, ja sijoituin jopa toiseksi. Tällaiseen tilanteeseen mut sai vain ylisosiaalinen ja ekstrovertti kaverini, joka perjantaista toiseen on yrittänyt saada mua pelaamaan pokeria, yleensä tuloksetta. Ihme kyllä pokkani piti siellä, enkä punastunut kun jakaja sekä muut pelaajat kyyläsivät aina vuorollani. Alkoholilla saattoi olla osuutta asiaan. Nykyään taidan punastua vain jos mokaan, ja tiedän satavarmasti jonkun huomanneen. Tai jos virheistäni muistutetaan. Nehän ovat menneitä mokia.
Juhani, 33
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 14:28"]
joskus kun mulle on asiasta huomauteltu niin oon vaan vastannu pokerinaamalla niin sarkastisesti kuin osaan "joo anteeksi, oon vaa niin hirveän ihastunut sun"
[/quote]
Loistava :D
Minä aloin vastaamaan joka kerta että niin, minä oon punainen ja sinä haiset pahalle. Pari kertaa kun sanoo samalle tyypille niin kyllä menee jakeluun että pidä se leipäläpi kiinni.
[/quote]
Sinun mielestäsi punastuminen on herttaista mutta suurin osa huomauttaa ilkeilymielessä. Mitä kivaa sinun mielestä on sanoissa: "Hahaa, sä oot ihan punainen, mikä on viikon väri?". Tai "Minkä värinen on paloauto?".
Että voisitko ihan oikeesti pitää herttaisen mielipiteesi omana tietonasi. Kiitos.
[/quote]
Ei kai se ole sellaista hellanlettas-suhtautumista?
Minulla on sama vaiva.
Olen monesti miettinyt liittyykö tämä jotenkin sairastamaani ruusufinniin.