Naapurin lapsen isä ja äiti on sinisilmäisiä, lapsella on ruskeat silmät :|
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 18:22"]
Kaksi sinisilmäistä voi aivan hyvin saada ruskeasilmäisen lapsen! Toisin päin tilanne ei olisi mahdollinen, eli kaksi ruskeasilmäistä ei voisi saada sinisilmäistä, koska ruskea silmien väri on dominoiva.
[/quote]
Tämä on kumottu tieto, eli on todettu että voi saada vaikkakaan se ei ole yleistä!
[/quote]
Hupsista! Luin tuon (ylimmän) tekstin väärinpäin ja vastasin tyhmästi. Eli siis TOTTAKAI voi saada.
Minulla ja miehelläni on siniset silmät, ja lapsiltamme vanhemmalla ruskeat, nuoremmalla siniset. Ei ole mitään mahdollisuutta etteikö mieheni olisi lastemme isä joten siinäpä mysteeriä kerrakseen... Miehen isällä ja sisaruksilla ruskeat silmät, joten sieltä se lienee periytynyt.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 18:29"]
Kaksi sinisilmäistä voi aivan hyvin saada ruskeasilmäisen lapsen! Toisin päin tilanne ei olisi mahdollinen, eli kaksi ruskeasilmäistä ei voisi saada sinisilmäistä, koska ruskea silmien väri on dominoiva.
[/quote]
Höpöhöpö. Ruskeasilmäiset nimenomaan voivat saada sinisilmäisiä lapsia, koska ruskeasilmäisyys on dominoivaa. Eli ruskeasilmäiset, peittyvästi sinisilmäisyyttä kantavat vanhemmat voivat saada sinisilmäisen lapsen, jos tämä perii sinisilmägeenin molemmilta vanhemmiltaan. Todennäköisyys on 25 %. Tämä siis koulubilsan mukaan, oikeasti asia ei ihan näin yksinkertaisesti varmaan mene.
[/quote]
Niimpäs onkin, olin väärässä, ajattelin asian väärinpäin. Tarkoitin tuon kommentin siis nimenomaan koulubilsan perusteella, vaikka silmien periytyvyys onkin monimutkaisempaa. Olenhan itsekin kahen ruskeahiuksisen vanhemman vaaleahiuksinen lapsi.
Yritin löytää tietoa, mutta yllättäen sitä varmaa tietoa ei ilmeisesti olekaan! Eli oletetaan useamman geenin vaikuttavan silmien väriin, mutta periytymiskaavat eivät ole tarkalleen tiedossa. Eli voi hyvinkin olla, että tuo ennen koulussa opetettu pitää paikkansa.
Silmien värin periytymisen monimutkaisuus käy ilmi jo, kun tutkitaan, miten pelkästään ruskean värin tuottava geeni periytyy.
Geeneistä esiintyy vaihtoehtoisia muotoja eli alleeleja, jotka voivat olla toimivia tai toimimattomia. Ruskeaa iiriksen pigmenttiä tuottavan geenin sanotaan olevan vallitseva, koska lapsesta tulee ruskeasilmäinen, vaikka hän saisi geenin toimivan alleelin vain toiselta vanhemmaltaan.
Toimimattomia ja toimivia geenejä
Jos lapsi perii molemmilta vanhemmiltaan toimimattoman alleelin, ruskeaa pigmenttiä ei synny, vaan iiris jää siniseksi. Ruskeasilmäiselläkin voi siis olla perimässään alleeli, joka johtaa lapsen sinisilmäisyyteen.
Silmien värin jakauma ei muutu väestössä
Geenin vallitsevuus ei siis tarkoita sitä, että se syrjäyttäisi muita geenejä. Toimimattomat geenialleelit pysyvät osana perimää, elleivät ne heikennä lajin säilymistä. Iiriksen pigmentti ei ole lajin säilymisen kannalta ratkaiseva ominaisuus. Ihmisten silmien väri vaihtelee tulevaisuudessakin, ja todennäköisesti värien keskinäiset suhteetkin pysyvät suunnilleen samoina.
Alleelien yhdistelmä määrää silmien värin
Ruskeaa iiriksen pigmenttiä tuottaa geeni EYCL3 ja vihreää geeni EYCL1. Kummastakin on kaksi eri muotoa eli alleelia.
R ja V tuottavat runsaasti pigmenttiä, ja heikommat alleelit r ja v tuottavat vain vähän pigmenttiä.
R on vallitseva V:hen nähden, ja V on vallitseva r:ään ja v:hen nähden. Lapsi saa yhden alleelin kummaltakin vanhemmaltaan. Jos hän perii molemmilta heikon alleelin, pigmenttiä syntyy vain vähän ja silmät näyttävät sinisiltä.
Pigmenttikasat tuottavat harmaat silmät
Silmien väri ei riipu vain iiriksen pigmentistä vaan myös pigmentin määrästä ja jakautumisesta iiriksessä. Tämä koskee erityisesti muita värejä kuin ruskeaa, vihreää ja sinistä.
Yhden teorian mukaan harmaasilmäisillä on samat pigmentit kuin sinisilmäisillä, mutta heillä pigmentit ovat kasaantuneet isommiksi joukoiksi, jotka heijastavat valoa eri tavalla kuin tasaisesti jakautuneet värihiukkaset. Silmien väriin vaikuttavat siis myös ne geenit, jotka säätelevät pigmenttien sijaintia iiriksessä.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 18:29"]
[/quote]
Höpöhöpö. Ruskeasilmäiset nimenomaan voivat saada sinisilmäisiä lapsia, koska ruskeasilmäisyys on dominoivaa. Eli ruskeasilmäiset, peittyvästi sinisilmäisyyttä kantavat vanhemmat voivat saada sinisilmäisen lapsen, jos tämä perii sinisilmägeenin molemmilta vanhemmiltaan. Todennäköisyys on 25 %. Tämä siis koulubilsan mukaan, oikeasti asia ei ihan näin yksinkertaisesti varmaan mene.
[/quote]
Tuokin esimerkki edellyttää, että molemmat vanhemmat kantaisivat tätä väistyvää alleelia. Ja koska kaikki ruskeasilmäiset eivät sitä kanna, niin sekin että molemmilla vanhemmilla ruskeasilmäisistä vanhemmista olisi tuo väistyvä alleeli laskee tuota todennäköisyyttä mainitsemaasi 25 % todennäköisyyttä, että ruskeasilmäiset saisivat sinisilmäisen lapsen.
Jos ihan kumpi tahansa vanhemmista on homotsygoottinen niin ei ole edes koulu biologian perusteella mahdollista saada sinisilmäistä lasta.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 18:17"]
Meillekkin opetettiin yläasteen biologian tunnilla, että kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäisiä lapsia. Mutta ilmeisesti kyllä voi... itsekkin tunnen muutaman aika varman :P tapauksen, että juuri näin on geenit soppaan heitetty.
Myöskin niin, että takuuvarmasti vain ruskeaa geeniä periyttävä voi saada siniset silmät.
Elämä on ihmeellisempää kuin koulubiologia.
[/quote]
Kävitkö sinäkin koulusi 1970-luvulla? Sen jälkeen on tullut paljon muutakin uutta tietoa kuin se, ettei silmien väri periydy kuin banaanikärpäsen siipien pituus.
Tiesittekö, että Pluto ei olekaan enää planeetta.
[/quote]
Se että onko Pluto planeetta vai ei on pelkkä määrittely kysymys. Pluto ei ole muuttunut pätkääkään. Joten jos sitä ennen pidettiin planeettana niin se on nytkin. Se osoittaa vaan "asiantuntijoiden" ammattitaidottomuuden jos he eivät edes sitä osaa. Tiedätkö että asialla ei ole mitään tekemistä tieteen kanssa vaan asia on vaan sovittu.
Mun vanhemmat ovat ruskeasilmäisiä ja neljästä lapsesta kahdella siniset ja kahdella ruskeat silmät. Riippuu ihan ruskeasilmäisestä henkilöstä, onko sitä sinisilmäalleelia vai ei. Euroopassa joka maassa on sinisilmäisiä ja ruskeasilmäisillä yleisesti myös mahdollisuus saada sinisilmäisiä lapsia. Myös niillä Irlannin romaneilla, joiden lapset vietiin ihan turhaan.
Koulun biologia meni pieleen ihan jo siinä, että koulussa opetettiin, että silmän väriin vaikuttaisi vain kaksi alleelia. Sittemmin tiede on kumonnut tämän. Silmän värin periytyminen on monimutkaisempaa kuin koulussa opetettiin, ja väriin vaikuttaa useampia geenejä.
Miksi tätä tarkkaa tietoa kumouksesta ei löydy? Miksi sanotaan , että ei tiedetä miten silmien väri periytyy? On vain oletuksia siis.
Onhan aihetta tutkittu, mutta genetiikka on paljon monimutkaisempaa kuin mitä koulussa opetettiin. Silmien värissä pätee se, että ruskea väri dominoi, mutta miten, on ihan muuta kuin koulussa kerrottiin.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 19:11"]
Onhan aihetta tutkittu, mutta genetiikka on paljon monimutkaisempaa kuin mitä koulussa opetettiin. Silmien värissä pätee se, että ruskea väri dominoi, mutta miten, on ihan muuta kuin koulussa kerrottiin.
[/quote]
Silmien väriin vaikuttavat useat geenit. Ruskeaa silmien väriä on aiemmin pidetty aina dominoivana ominaisuutena ja sinistä väriä resessiivisenä ominaisuutena, mutta nykyään on havaittu että silmän väri ei määräydy näin yksinkertaisesti. Tällä hetkellä tunnetaan kolme silmien väriin vaikuttavaa geeniä: EYCL1, EYCL2 jaEYCL3.
Taas on porukka niin sekaisin! Joo, ruskea väri on dominoiva, mutta jos ruskeasilmäisillä vanhemmilla on toinen omista vanhemmista sinisilmäinen ja toinen ruskeasilmäinen, niin vanhemmilla on SEKÄ sinisilmäisen ETTÄ ruskeasilmäisen geenit. Jos sinisilmäisten geenit sattuvat hedelmöittymishetkellä yhteen, niin lapsesta tulee sinisilmäinen. Jos osuu sekä ruskeasilmäisen että sinisilmäisen geenit yhteen, niin lapsesta tulee ruskeasilmäinen. Jos sattuu yhteen ruskeasilmäisten geenit, niin lapsesta tulee ruskeasilmäinen.
Minulla on ruskeat, siis todella tummanruskeat silmät, miehellä siniset ja lapsella siniset. Äidilläni on siniset silmät ja isälläni ruskeat. Lapsen silmät ovat itse asiassa enemmän äitini silmien väriset kuin mieheni silmien väriset.
Hei! Olen lukenut näitä palstoja ja yrittänyt etsiä tietoa, mutta ei löydy kattavaa vastausta. Asia on näin että minulla on ruskeat nappisilmät ja äidilläni puhtaan siniset, ja isälläni lähes harmaat. Minulla on viisi sisarta joilla kaikilla on ihan siniset tai harmahtavat silmät. Olen aina asiaa ihmetellyt, mutta olen kuitannut asian että no kai se on mahdollista. Olen muutenkin aina ollut mielestäni iha erilainen kuin muut sisarukseni. Isä on jo edesmennyt ja en vanhalta äidiltäni kyll kehtaa alkaa tenttailemaan, vaikka mieli tekisi. Voiko joku antaa tietoa. nimimerkki Epäilevä
On kyllä järkytys ruveta miettimään tässä iässä kuka mun isä oikeen onkaan! Miten sen on voinut ohittaa olankohautuksella koko elämän. Pitäisköhän äiti laittaa tenttiin. Tosin isäni äidillä oli ruskeat silmät ja isällä vaalean siniset. Yksi tädistäni oli ruskeasilmäinen, muita ruskeasilmäisiä ei sitten suvussamme olekaan minun lisäkseni. Miehelläni on myös ruskeat silmät ja kahdella tyttärellämme on toisella ihanat vihreät ja toisella ruskean vihreät. nim. Epäilevä
Kyllä taisi tulla ne tunnit nukuttua meikäkäisenkin, tai sit en ollut siellä ollenkaan kun en ole havahtunut yhtään aiemmin. Tätäkö nyt mietin loputtomiin?
Mulla ja miehellä on molemmilla vihreät silmät. Lapsista toisella on ruskeat ja toisella siniset. Isovanhemmilla on molempien puolelta siniset silmät. Että näin meillä.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 18:36"]
Ja meillä on toisinpäin... molemmilla vanhemmilla tummat ruskeat, lapsella kirkkaan taivaansiniset :). Lapset vaihtuneet vai biologian tunnit jääneet väliin?
[/quote]
Miten kukaan voi olla noin tyhmä?? Ihan itku tulee.
Voi lapsiparkaa kun ei saanut vanhempiensa vaaleita säihkyviä silmiä, vaan kakan ruskeat jotka ovat kauniita vain eläimillä..... :(
Ja meillä on toisinpäin... molemmilla vanhemmilla tummat ruskeat, lapsella kirkkaan taivaansiniset :). Lapset vaihtuneet vai biologian tunnit jääneet väliin?