Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ottaisiko skitsofreniaa sairastavan mieheksesi?

Vierailija
24.10.2013 |

mietin vain että millaista olis elämä hänen rinnalla.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain idiootti noin tekisi sama kuin burnout tai itsemurha.

Vierailija
2/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi, puuttuu hoitovietti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi mistään mielenterveysongelmasta kärsivää puolisokseni. Olen katsonut vierestä, kun kaverin bipolaarinen mies teki kaverin perhe-elämästä helvettiä, ei kiinnosta ottaa tietoisesti sellaista riskiä. 

Sitä ei voi tietää, mitä tulevaisuus tuo, joskus ne masennuksetkin tulee ihan puskista, et voihan siihen skitsofreniaankin kaiketi sairastua senkin jälkeen kun on jo mennyt naimisiin yms. Skitsofrenia kuitenkin taitaa olla sieltä hoidettavammasta päästä, eli ilmeisesti lääkkeillä ja elämäntavoilla pysyy ihan hyvin hanskassa.

Vierailija
4/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Perheen toimentulo, hyvinvointi ja lasten perintötekijät ovat tärkeitä asioita minulle, joten en riskeeraisi mitään noista asioista ottamalla tietoisesti skitsofreniaa sairastavaa puolisokseni.

Vierailija
5/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies suostuu hyväksymään, että hänellä on skitsofrenia ja syö lääkkeensä ja muutenkin hoitaa asiaa, niin että sairaus pysyy aisoissa. Sitten voisin, muuten en.

Vierailija
6/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% oma ratkaisusi. Toisaalta jos tarvii kysellä muilta niin ehkä se rakkaus ei ole niin kovin syvää...

Vierailija
7/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia jos aiot tehdä niin älä ota. Lapsettomuusklinikat esimerkiksi eivät ota luovuttajaksi, jos miehen lähisuvussa on tai paljastuu skitsofrenia, kaikki siemenet tuhotaan, jos niitä on pakkasessa. On aivan liian paha sairaus. Käy katsomassa jossain sitä sairastavaa niin tajuat, että mahdotonta on. Nähnyt noita työssä ja luonnossa, mutta onneksi en suvussa.

Vierailija
8/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniasta kärsiviä on tosi monenlaisia eikä se ole mikään kovin yhtenevä sairaus (sitä sanotaankin joskus "oireyhtymäksi" kun voi olla niin monenlainen). Eihän sitä diagnoosia tietenkään turhasta saa, eli jotain ongelmaa tietenkin on, mutta osalla se sairaus pysyy lääkityksellä ihan kondiksessa.

Vierailija
9/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska sairaus periytyy. Toki skitsofreenikoita on eritasoisia ja minulla on ystävä joka diagnosoitiin skitsofreenikoksi, mutta hän parani - todennäköisesti kyse oli muusta mielisairaudesta. 

Vierailija
10/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi henkilöä (mies ja nainen) tai sittemmin toisen diagnoosi on ollut vähän epäselvä (bipolaarinen  ehkä?) ja tämän perusteella en ottaisi. Todella epätasapainoisia ja lääkkeitä syövät kunnes taas päättävät välillä lopettaa jne jne. kummallakin ihmissuhteet yhtä sekamelskaa ja välillä todella ihme tempauksia.

Vierailija
11/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Isäni sairasti kaksisuuntaista ja siinä oli ihan tarpeeksi kestämistä. Tunnen myös kaksi skitsofreniaa sairastavaa ja ovat todella arvaamattomia jos jättävät lääkkeensä ottamatta.

Vierailija
12/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Isäni sairasti kaksisuuntaista ja siinä oli ihan tarpeeksi kestämistä. Tunnen myös kaksi skitsofreniaa sairastavaa ja ovat todella arvaamattomia jos jättävät lääkkeensä ottamatta.

Vierailija
13/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipahan kiva ketju lukea. Tuli oikein hyvä mieli.

T. Skitsofreenikko

Vierailija
14/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:27"]

T. Skitsofreenikko

[/quote]

muista syödä lääkkeesi, siitähän se on kiinni.

sanon vaan, että nämä mun tutut ovat kyllä järkänneet vuosien saatossa sellaisia ongelmia muille, käyneet käsiksi jne ettei nyt heti sympatiaa heru (olen se joka tuntee kaksi...).

Vierailija
15/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:38"]

T. Skitsofreenikko

[/quote]

sanon vaan, että nämä mun tutut ovat kyllä järkänneet vuosien saatossa sellaisia ongelmia muille, käyneet käsiksi jne ettei nyt heti sympatiaa heru (olen se joka tuntee kaksi...).

[/quote]

Ehkä se kaksi ei kuitenkaan oikeuta yleistämään ihan hirveästi. Kuten sanottu, sairaus voi kyllä ilmetä tosi rajusti, hyvin hoidettuna ei välttämättä ilmene mitenkään.

9

Vierailija
16/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ihan hyvin ottaa. Jos mies olisi muuten hyvä, ei tuo yksi mielenterveydellinen vaiva olisi ylitsepääsemätön ongelma. Monelle mielenterveysongelmat tuntuvat olevan elämää suurempi asia? Se on sairaus siinä missä mikä tahansa fyysinenkin sairaus. Tuntuisi todella epäreilulta, jos mielenterveysongelmat olisivat ehdoton ei parisuhteessa. Eivät ne määritä ihmisiä, eikä kukaan niitä sairastava ole yhtä kuin sairautensa, vaan paljon muutakin. Olisi mahtavaa, jos ihmiset ymmärtäisivät tämän. Skitsofreenikko ei ole pelkkä skitsofreenikko (mikä täällä tuntuu olevan synonyymi sekopäälle), vaan voi olla myös esimerkiksi maailman paras isä, mahtava rakastaja, mestarijalkapalloilija, jne. Ei pelkästään mieleltään sairas ihminen. Muistuttaisin vielä, että skitsofreniaa ei kukaan valitse sairastavansa, kuten ei muutakaan mielenterveysongelmaa. Toisilla meistä on vain huonompi tuuri kuin toisilla. Jos sen lisäksi aletaan osoittelemaan sormella ja julistamaan että "mä en ainakaan ikinä olis sun kaa", niin liikutaan jo todella heikoilla jäillä. Jokainen voi miettiä, miltä se omalle kohdalle sattuessa tuntuisi.

Vierailija
17/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Skitsofreenikko

[/quote]

Ihan samanlaisia vastauksia tulisi, jos ap olisi kysynyt, ottaisitko reilusti ylipainoisen ihmisen puolisoksesi.

Vierailija
18/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:38"]

T. Skitsofreenikko

[/quote]

[/quote]

Se, että sä muutaman sun tutun perusteella määrittelet jokaisen kyseistä sairautta sairastavan, kertoo kaikkein eniten susta itsestäs ihmisenä.

Vierailija
19/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jos sairaus olisi hoitotasapainossa, söisi lääkkeensä ja olisi oireeton. 

Vierailija
20/66 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:41"]

T. Skitsofreenikko

[/quote]

Ihan samanlaisia vastauksia tulisi, jos ap olisi kysynyt, ottaisitko reilusti ylipainoisen ihmisen puolisoksesi.

[/quote]

Ja ihan samalla tavalla se olisi pahoittanut ihmisten mielen. Mikä oli ap:n pointti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi