Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko sisareni lapset tökeröitä, vai llenko itse liian herkkänahkainen?

Vierailija
09.09.2020 |

Me olemme hyvin pienituloinen perhe, tulot köyhyysrajan alle. Sisareni on, jos ei hyvätuloinen, niin ainakin hyvin toimeen tuleva. Meillä ei esim. ole autoa, asutaan kerrostalossa, meillä on yksi telkkari ja vähävaraisuus näkyy. Sisarella on omakotitalo, perheessä kaksi autoa, lapsilla trampat ja pelit ja vehkeet.

Olen nyt muutamaankiin otteeseen kuullut, kun siskon lapset arvostelevat ja ihmettelevät meidän elämää. "Miks teillä ei ole autoa?", "Meillä on isompi telkkari. ", " Miks sulla on rikkinäiset kengät? "

Lapset ovat 7 ja 9. Ymmärrän kyllä, että em. seikat voivat mietityttää lapsia, joille tuollaisia asioita ei tule vastaan joka päivä. Naapurusto ja muu suku on hyvin toimeentulevaa porukkaa. En tiedä, mutta silti nyppii. Itse penskana olin hyvinkin hienotunteinen, eikä kavereiden tai sukulaisten huonompiosaisuutta ainakaan ääneen ihmetelty. Olen lapsille selittänyt, että miksi meillä ei ole rahaa kaikkeen siihen, mitä heillä on, mutta yhä ihmettelevät. Siskoni on ollut kuulemassa myös näitä tilanteita, mutta mulle on jäänyt asioiden selittäminen.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltäkin on esim kysytty, että miksei meillä ole telkkaria. Sanon että ei katsota telkkaria.

Jos joku huomaa että mun kotikengissä on pohja puhki ja remmi irti ja sanoo siitä niin siihen voin vaikka vastata että "kappas, niinpäs onkin rikki".

Tai jos joku kysyy miksei ole autoa, miksei voi vastata, että ei halua autoa, koska se saastuttaa.

MIKSI IHMEESSÄ pitää uhriutua ja kärsiä ja vinkua. En tajua.

Vierailija
22/26 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin saatan kävellä rikkinäisillä kengillä..vain sen takia että ostan uudet kun on pakko. En oo koskaan juurikaan kenkiin panostanut, enkä niin välitä vaikka joku näkisikin risat jalassa 🤔 riittää kun on hyvä kävellä.

Toisaalta taas ollaan puolison kanssa käyty useasti Venäjällä, viety hyväkuntoisia ehjiä vaatteita ja ruokaa kodittomille. Heidät kun näkee ja sen ettei heillä oikeasti ole mitään, niin sitä tuntee itsensä todella hyväosaiseksi, vaikkei hyväpalkkasta työtä olekaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikänsä kelan asiakkaana eläneen naisen lapset tietävät mikä on köyhien auto ja mitkä vaatemerkit ovat hyviä.

Kerroin erään henkilön ajavan 20 vuotta vanhaa kyseistä autoa. Ei ole ikinä nostanut mitään työttömyys, tai asumistukia ja omaisuus millin luokkaa.

Kyllä tuollaisia ihmisiä on, joista ap kertoo.

Meillä ei kotona esim ikinä halveksittu ketään eikä kenenkään kotioloja.

En edes ajatellut meitä varakkaammiksi kuin naapurit. Naapurin lapset sanoivat meidän olevan rikkaita, vaikka ihan tavallinen asuntovelallinen perhe oli kyseessä.

Toiset puhuvat paljonkin materiasta kotona. Meillä sanottiin ettei raha kasva puussa ja on opeteltava tekemään töitä ja säästämään, että jotakin saa.

Vierailija
24/26 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lasten kysely on normaalia, mutta kyllä mustakin tuntuu pahalta, kun lapsen kaverit kyselee, miksi lapsellamme ei ole sisarusta. Eihän se heidän vika ole, ovat vaan tottuneet siihen, että perheissä on yleensä väh. 2 lasta. En kuitenkaan ala selittämään heille sekundäärisestä lapsettomuudestamme, vastaan vaan, että on olemassa erilaisia perheitä, ei kaikissa ole sama määrä jäseniä.

Vierailija
25/26 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi olla tosi röyhkeitä. Mun mielestä sun olisi kannattanut sanoa heille siskosi kuullen että kuule, tuollainen arvostelu on aika töykeää, ei saa kysyä muilta tuollaista. Opeta heitä siskosi nähden. Ehkä hän nolostuu, ja hyvä niin itseasiassa. Ota opettavainen tätiasenne lapsille. Lapset puhuu kaikenlaista, heitä pitää vaan opettaa. Olisin loukkaantunut siskollesi, mutta en häpeilisi omaa elämää. Ajattele plussapuoliakin, te sentään elätte elologisemmin kuin siskosi. Mun kaveri on joskus opettavaisesti vastannut lapselle joka utelee, ja ihan hyvältä se kuulosti vierestä

Vierailija
26/26 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun mielestä lapselle pitää tuoda esiin, jos jokin lapsen sanominen aiheuttaa pahaamieltä, lapsethan opettelevat koko ajan ja nämä sosiaalisten kuvioiden oppimisetkin on kuitenkin tosi tärkeitä asioita tulevaisuutta ajatellen, pitää oppia, mitä asioita voi kommentoida ja mitä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä