Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu vieraili uudessa kodissamme ja haukkui

Vierailija
23.10.2013 |

Talo on hänestä kylmä design-koti, kolkko, koliseva, kaikuva (halvat materiaalit kuulemma ). sivussa haUkkui minulle rakkaita esineitä rumiksi.

Talomme on tehty kovalla työllä ja rakkaudella. Se ei ole pullollaan designiä tai kovia pintoja, vaan vanhaa ja uutta, kierrätystä ja puuta. Sisustaminen on kesken koska talo on uusi Ja olemme nuoria.

Vähän kunnioitusta ihmisten uusiakin koteja kohtaan vaikka itse tekisit kaiken paremmin.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vanhempi veli on aivan samanlainen. Olemme vaihtaneet miehen kanssa asuntoa useampaan kertaan viimeisten kymmenen vuoden aikana, ja aina veljen vieraillessa meillä saa kuulla kritiikkiä milloin asunnosta, lian kaukana olevasta autopaikasta, taloyhtiön pihasta, rumasta kahvinkeittimestä (!) tai ihan mistä sattuu - koskaan ei ole asiat hyvin.

Olen aina luullut, että ilkeily kohdistuu meihin, kunnes kuulin veljen vierailleen nuorimmankin veljen uudessa talossa ja esittäneen happamia kommenttejaan myös siellä. Viimein selvisi, että velipoikahan on vain kroonisesti kateellinen paremmin menestyneille nuoremmille veljilleen.

Tähän uusimpaan asuntoomme veli ei sitten enää olekaan tervetullut. Olemme varmasti kaikki tyytyväisiä, ettei hänen tarvitse tulla vastentahtoisesti vierailulle epäviihtyisään ja huonosti suunniteltuun asuntoon :)

Vierailija
62/68 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 11:30"]

"

En eden haluaisi lähteä "esittelykierrokselle" enää nykyisin, koska se on usein lopulta vaivaannuttavaa. Talomme ei ole luksustalo, mutta se on harkiten suunniteltu ja huolellisesti toteutettu. "

Kuka sinut noihin käskee?Eikö tapahtuma ollutkaan niin, että kutsuit ystäväsi kylään tapaamaan sinua?

[/quote]

Hmmm.. Tapahtuma ei ollut niin, että kutsuin ystäväni kylään, vaan (lue ketjun otsikko uudelleen) tuttu vieraili (kutsumatta) ja ilmoitti haluavansa nähdä talomme. 

Minulla on peruskäytöstavat opetettu jo pienenä, joten toteutun tuttuni toiveen ja tarjosin kahvit, juttelin mukavia ja esittelin kotimme hänen toiveensa mukaisesti. Hän käyttäytyi miten käyttäytyi ja pahoitin siitä mieleni, mikä ilmeisesti tekee minusta siis mielensäpahoittajan. Katson kyllä oikeudekseni pahoittaa mieleni, jos siihen on aihetta.

En siis "hakeutunut" tilanteeseen, jossa pahoitan mieleni, en kysynyt mielipidettä. En kuitenkaan halua kuunnella arvostelua tekemistämme valinnoista tai arvostelua siitä, miten "kotimme ei tunnu kodilta" (kuten tuttava asia muotoili). Erityisesti siksi, koska mieheni ja minä olemme joka nurkan tehneet itse, olemme tehneet ihan järjettömän kovan työn talomme eteen, olemme ylpeitä ja  onnellisia siitä, mitä olemme yhdessä saaneet aikaan perheellemme. Talomme ei ole asuntomessujen näytöskohde, vaan se on kotimme, rakkaudella, isolla työllä ja vaivalla rakennettu.

Kuten sanoin, kodissamme on vieraillut paljon ihmisiä ja suurin osa on aidosti iloisia puolestamme sekä arvostavat sitä työmäärää ja ponnisteluja, joita olemme talomme eteen tehneet. En odota ylistyssanoja, en kehuja, en todellakaan odota, että kaikki pitävät taloamme maailman upeimpana. Mutta toivon, että he iloitsevat kanssamme, sillä niinhän ystävät tekevät.

Sitten on näitä, jotka esimerkiksi saattavat kädet puuskassa kiertää taloa ja kysellä, millä rahalla ja miksi talomme olemme rakentaneet, mutta eivät kommentoi itse taloa millään tavalla tai sitten kun kommentoivat, kommentit ovat hyvin monitulkintaisia, esim: "onhan se sauna tämäkin". 

Talomme ei ole täydellinen ja tiedämme itse parhaiten sen puutteet. Mutta jos jollakulla on uusi koti, oli se sitten millainen tahansa, yksiö, kaksio, rivari, omakotitalo - se on silti sen ihmisen koti. Koteja tulee kunnioittaa. Ei etsiä puutteita ja ihmetellä toisten tekemiä ratkaisuja.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:24"]

"

En eden haluaisi lähteä "esittelykierrokselle" enää nykyisin, koska se on usein lopulta vaivaannuttavaa. Talomme ei ole luksustalo, mutta se on harkiten suunniteltu ja huolellisesti toteutettu. "

Kuka sinut noihin käskee?Eikö tapahtuma ollutkaan niin, että kutsuit ystäväsi kylään tapaamaan sinua?

[/quote]

En siis "hakeutunut" tilanteeseen, jossa pahoitan mieleni, en kysynyt mielipidettä. En kuitenkaan halua kuunnella arvostelua tekemistämme valinnoista tai arvostelua siitä, miten "kotimme ei tunnu kodilta" (kuten tuttava asia muotoili). Erityisesti siksi, koska mieheni ja minä olemme joka nurkan tehneet itse, olemme tehneet ihan järjettömän kovan työn talomme eteen, olemme ylpeitä ja  onnellisia siitä, mitä olemme yhdessä saaneet aikaan perheellemme. Talomme ei ole asuntomessujen näytöskohde, vaan se on kotimme, rakkaudella, isolla työllä ja vaivalla rakennettu.

[/quote]

Mikset sitten voi jatkossa sanoa niille tutuillesi, että sinulle tulee paha mieli jos kommentoivat kotiasi jotenkin muuten kuin kehuen? Ei luulisi olevan suuri vaiva.

Miten muuten se, että olette tehneet kovan työn liittyy tähän asiaan?

Vierailija
64/68 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi nelivitonenkaan ihan terve. Ihan normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, ettei aleta haukkumaan, jos ei edes kysytä mielipidettä.

Vierailija
65/68 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:24"]

"

[/quote]

[/quote]

Mikset sitten voi jatkossa sanoa niille tutuillesi, että sinulle tulee paha mieli jos kommentoivat kotiasi jotenkin muuten kuin kehuen? Ei luulisi olevan suuri vaiva.

Miten muuten se, että olette tehneet kovan työn liittyy tähän asiaan?

[/quote]

Laitoin edellä etten kysynyt mielipidettä sen takia, kun joku täällä kysyi, miksi kysyt mielipidettä. Se ei tarkoita sitä, etteikö mielipidettään saa kertoa. Koko aloituksen pointti olikin se, että olisi kiva, jos ihmiset kunnioittaisivat toistensa koteja, henkilökohtaista tilaa. Mielestäni haukkuminen ei ole toisen tilan kunnioittamista.

Itse kuitenkin jääräpäisesti olet sitä mieltä, että on ok haukkua toisten taloa päin naamaa, niin se sinulle suotakoon. Itselläni ei sellainen käytös tule mieleenkään. En ole ylipäätänsä koskaan nähnyt haukkumisen arvoista kotia.

Minulle ei ole tullut paha mieli siitä, että ihmiset kommentoivat taloa muuten kuin kehuen (esim. "Herranjumala tämä on iso" ei ole varsinaisesti kehu, vaan kommentti, en silti siitä pahoita mieltäni).

Minulle vain tuollainen arvostelu on hyvin vieras tapa toimia, enkä oikein ymmärrä ihmisiä, jotka niin tekevät.

Se, miten kovan työn määrä liittyy tähän, onkin vähän monimutkaisempi juttu. Sanotaanko kuitenkin niin, että mikäli et ole taloa itse rakentanut, et tiedä miltä tuntuu sen jumalattoman työmäärän, kivun ja raatamisen jälkeen se, että joku tulee haukkumaan taloasi.

MInun ollessa mielenipahoittajat taidat sinä olla se kuuluisa tahalleenväärinymmärtäjä, joita muuten tällä palstalla pyörii melko paljon.

Vierailija
66/68 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sanotaan "Herranjumala tämä on pieni"? Meneekö haukun puolelle?

No, enivei, mun mielestä täällä on ap:tä kohtaan taas aikaa ilkee meininki, miksi?

Vierailija
67/68 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa erityisen huonokäytöksinen tuo tuttusi, AP.

Itselleni paras matkan varrella osunut kommentti tutulta, mieheni kaverin vaimolta, oli ensimmäisellä käynnillä "siis voi kun huvittavaa, teidän koko asunto mahtuisi meidän alakertaan". Öö, joo, niin varmasti mahtui. Olipas huvittavaa ;-) ;-)

Vierailija
68/68 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:57"]

Itse kuitenkin jääräpäisesti olet sitä mieltä, että on ok haukkua toisten taloa päin naamaa, niin se sinulle suotakoon. Itselläni ei sellainen käytös tule mieleenkään. En ole ylipäätänsä koskaan nähnyt haukkumisen arvoista kotia.

[/quote]

En ole sitä mieltä, että toisten koteja pitäisi haukkua. Olen kuitenkin realisti ja ihmettelen, että miksi ette tee näille arvostelijoille selväksi, että ette toivo haukkumista? Jos sanoisitte, että ette toivo mitään ulkonäköön, kotiin, pukeutumiseen tai lastenkasvatukseen liittyviä kommetteja muutoin kuin pyydettäessä, niin teillä olisi parempi mieli. Nämä haukkujathan eivät välttämättä tiedä tai osaa ajatella, että heidän sanansa loukkaavat. Kun niin pienellä vaivalla voisitte kohentaa omaa oloanne, niin miksi ette tee niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi