Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys, kivun kokeminen ja kivunlievitys: oletteko kaikki idiootteja??

Vierailija
22.10.2013 |

Riitelette täällä jostain hemmetin luomuna synnyttämisestä vs kivunlievitys. Ällöttää sanakin "luomusynnytys". Mulle tulee lähinnä mieleen tuossa se, että kesken heinätöiden mennään saunaan synnyttämään, kapaloidaan baby, heitetään se huivilla rinnan päälle ja imetetään samalla kun jatketaan niitä heinätöitä.

Siis HALOO mammat!!

Yhdelle sopii yksi, toiselle toinen ja kolmannelle kolmas tapa... 

Siis oikeastiko te kinastelette täällä siitä, mikä on paras tapa synnyttää?

Itsekehu haisee aikalailla...

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:18"]

Olen synnyttänyt luomuna esikoiseni. Oli nopea synnytys, 6 tuntia josta ponnistus viimeiset noin 15 minuuttia. Synnytys oli luomu osittain siksi, koska halusin ja osittain koska tilanne salli sen ja kaikki meni hyvin. Olin lukenut aiheesta etukäteen, ja se, että tiesin millaisia vaiheita ja fiiliksiä synnytysessä voi tulla, auttoi tosi paljon. Pahin synnytyspelkoni oli että kätilö on liian määräilevä enkä saa itse puuttua synnytyksen kulkuun. Onneksi oli mukava kätilö joka antoi minun tehdä tavallani. Olisin toki ollut valmis muuttamaan suunnitelmaa jos jokin olisi mennyt toisin tai uhannut minun tai lapsen terveyttä. Toivuin nopeasti ja imetys käynnistyi ongelmitta. Vauva oli skarpin oloinen kuulemma, sanoivat sairaalassa. Kuulemma usein luomuna synnyttäneiden vauvat ovat. Itse en olisi osannut vauvan vireystilaa arvioida kun ei ole kokemusta.

En synnyttänyt luomuna voidakseni kehuskella sillä. Mutta tottakai olen iloinen että sain synnyttää tavalla jolla halusin. Elimistön omat oksitosiinit riittivät näemmä minulle tuossa synnytyksessä. Kuka ties toinen synnytys voikin olla sitten ihan erilainen.

Välillä tuntuu että en saisi kertoa synnytyksestäni koska se oli luomuna ja joku voi erehtyä luulemaan että kehun sillä. Ihan yhtä tärkeää ja terapeuttista on muistella myös luomusynnytyskokemusta.

[/quote]

Tähän on pakko kommentoida, että itselläni on sekä luomu että puudutteinen synnytys taustalla ja kummissakin vaihtoehdoissa vauvat on olleet virkkuja ja innokkaita syömään heti synnyttyään ja imetys alkanut mainiosti. Joten en ihan purematta niele väitettäsi, että vain luomusynnytyksesi vaikutti vauvan vireyteen ja vointiin.

Mutta pointsit hienosta yrityksestä syyllistää puudutteilla synnyttäneitä. Luomusynnytys ei jalosta ketään, itse koin sen helpommaksi kuin sen toisen, mutta sekään ei ole kehu.

Vierailija
22/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:00"]

Olen synnyttänyt luomuna esikoiseni. Oli nopea synnytys, 6 tuntia josta ponnistus viimeiset noin 15 minuuttia. Synnytys oli luomu osittain siksi, koska halusin ja osittain koska tilanne salli sen ja kaikki meni hyvin. Olin lukenut aiheesta etukäteen, ja se, että tiesin millaisia vaiheita ja fiiliksiä synnytysessä voi tulla, auttoi tosi paljon. Pahin synnytyspelkoni oli että kätilö on liian määräilevä enkä saa itse puuttua synnytyksen kulkuun. Onneksi oli mukava kätilö joka antoi minun tehdä tavallani. Olisin toki ollut valmis muuttamaan suunnitelmaa jos jokin olisi mennyt toisin tai uhannut minun tai lapsen terveyttä. Toivuin nopeasti ja imetys käynnistyi ongelmitta. Vauva oli skarpin oloinen kuulemma, sanoivat sairaalassa. Kuulemma usein luomuna synnyttäneiden vauvat ovat. Itse en olisi osannut vauvan vireystilaa arvioida kun ei ole kokemusta.

En synnyttänyt luomuna voidakseni kehuskella sillä. Mutta tottakai olen iloinen että sain synnyttää tavalla jolla halusin. Elimistön omat oksitosiinit riittivät näemmä minulle tuossa synnytyksessä. Kuka ties toinen synnytys voikin olla sitten ihan erilainen.

Välillä tuntuu että en saisi kertoa synnytyksestäni koska se oli luomuna ja joku voi erehtyä luulemaan että kehun sillä. Ihan yhtä tärkeää ja terapeuttista on muistella myös luomusynnytyskokemusta.

[/quote]

Tähän on pakko kommentoida, että itselläni on sekä luomu että puudutteinen synnytys taustalla ja kummissakin vaihtoehdoissa vauvat on olleet virkkuja ja innokkaita syömään heti synnyttyään ja imetys alkanut mainiosti. Joten en ihan purematta niele väitettäsi, että vain luomusynnytyksesi vaikutti vauvan vireyteen ja vointiin.

Mutta pointsit hienosta yrityksestä syyllistää puudutteilla synnyttäneitä. Luomusynnytys ei jalosta ketään, itse koin sen helpommaksi kuin sen toisen, mutta sekään ei ole kehu.

[/quote]

Luetko rauhassa vielä tuon ekan lainatun kirjoituksen, boldasin sulle siitä osan. Mitä syyllistävää tuossa oli? Tuo ekahan kirjoittaa, että henkilökunnan mukaan ja ettei itse osaisi edes tuollaista asiaa arvioida. 

Syyllisty rauhassa!

t. sivusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohan ei sitten välttämättä nouse, jos äiti on liian kipeä. Itselle kävi näin. Ei auttanut vauvan virkeys ja imemishalu.

Vierailija
24/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:07"]

Maitohan ei sitten välttämättä nouse, jos äiti on liian kipeä. Itselle kävi näin. Ei auttanut vauvan virkeys ja imemishalu.

[/quote]

vastasyntynyt ei paljo maitoa tarvitse ja kyllä se nousee viim kolmantena päivänä jos on noustakseen

Vierailija
25/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi hyvin erilaista synnytystä. Toisessa en päässyt "kivun päälle" millään ja koko 14 tuntia tuntui vaikealta kestää. Toinen eteni hengittämällä ja laulamalla itsestään, en ollut tälläkään kertaa sunnitellut yhtään mitään tai harjoitellut synnytystä varten. 

Ensimmäisellä kerralla sain epiduraalin. Toisella kerralla en kokenut tarvitsevani mitään.

Kipukynnykseen usein vedotaan. Olen aika varma, ettei kipukynnykseni muuttunut mihinkään siinä muutamassa vuodessa. Valmistautumiseni, kykyni synnyttää tai muutkaan ominaisuuteni eivät parantuneet syunnytysten välissä. 

Uskon, että joskus asiat menevät vain niin oikein, että synnytyksestä jää voimaannuttava kokemus. Joskus vaivan laskeutumisessa tai missä tahansa muissa asioissa on sen verran tekemistyä, ettei täydellisellä kokemuksella selvitä.

Vierailija
26/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Luetko rauhassa vielä tuon ekan lainatun kirjoituksen, boldasin sulle siitä osan. Mitä syyllistävää tuossa oli? Tuo ekahan kirjoittaa, että henkilökunnan mukaan ja ettei itse osaisi edes tuollaista asiaa arvioida. 

Syyllisty rauhassa!

t. sivusta

[/quote]

Joo ei ole tarvis syyllistyä, kun hienoja synnytyksiä olen kokenut kivunlievityksellä ja ilman ja palkintona on ollut virkku vauva. En vain ymmärrä tuota vauva on "virkumpi yleensä luomusynnyttäjillä", kun ei se aina niin ole. Joillakin luomusynnytys voi johtaa vauvan kuolemaan, kun kivun ja komplikaatioiden takia homma pitkittyy. Ilman nykyistä lääketiedettä lapsi- ja äitikuolleisuus olisi paljon korkeampi kuin se nyt on jotain 0,01 tms.

Joka synnytys on erilainen ja joka synnytyksen tavoite on virkku vauva ja hyvinvoiva äiti, toisilla se tarvitsee lääkkeellistä puuttumista tapahtumiin ja toisilla ei. 

Vierailija
27/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:22"]

[/quote]

[/quote]

Syyllisty rauhassa!

t. sivusta

[/quote]

Joo ei ole tarvis syyllistyä, kun hienoja synnytyksiä olen kokenut kivunlievityksellä ja ilman ja palkintona on ollut virkku vauva. En vain ymmärrä tuota vauva on "virkumpi yleensä luomusynnyttäjillä", kun ei se aina niin ole. Joillakin luomusynnytys voi johtaa vauvan kuolemaan, kun kivun ja komplikaatioiden takia homma pitkittyy. Ilman nykyistä lääketiedettä lapsi- ja äitikuolleisuus olisi paljon korkeampi kuin se nyt on jotain 0,01 tms.

Joka synnytys on erilainen ja joka synnytyksen tavoite on virkku vauva ja hyvinvoiva äiti, toisilla se tarvitsee lääkkeellistä puuttumista tapahtumiin ja toisilla ei. 

[/quote]

Kun sanot: " Ilman nykyistä lääketiedettä lapsi- ja äitikuolleisuus olisi paljon korkeampi kuin se nyt on jotain 0,01 tms", niin olet ihan oikeassa, mutta miten se liittyy siihen onko synnyttänyt ilman lääkkeellistä kivunlievitystä vai sen kanssa? Tuskin ne vauvat jotka ovat synnytyksessä kuolleet ovat kuolleet sen takia että äidillä on ollut kovat kivut. Joten sun argumentti menee ihan hukkaan.

"Joillakin luomusynnytys voi johtaa vauvan kuolemaan, kun kivun ja komplikaatioiden takia homma pitkittyy"... Eiköhän tässäkin se vauva menehdy niihin komplikaatioihin joilla ei ole tekemistä kivun kanssa.

Vierailija
28/54 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 18:46"]

Itselleni ei epiduraalista ainakaan tullut mitään sivuvaikutuksia tai vaivoja, päinvastoin antoi mahdollisuuden rentoutua lähes vuorokauden pinnistelyn jälkeen ja nopeutti synnytystä huomattavasti. Ilokaasua ei missään vaiheessa edes tarjottu joten ainoa lääke oli tuo epid.

Itselläni oli asenne että katsotaan tilanteen mukaan, en ollut ensimmäisenä lääkkeitä vaatimassa, mutta tottakai otan apua vastaan kun sitä tarvitsen ja on saatavilla. Enkä ole yhtään luomuja huonompi, toisilla vaan juttu etenee helpommin ja nopeemmin kuin toisilla...

[/quote]

Oletat siis että luomusynnyttäjillä ei ole kipuja ja synnytys nopea?

[/quote]

Ei välttämättä, kaipa siinä kaikilla jonkinlaista kipua on, sen kestäminen on sitten yksilöllistä. Ainoat kenen tiedän synnyttäneen ilman lääkkeitä/vähäisellä lääkityksellä ovat synnyttäneet reilusti alle vuorokaudessa. Toisilla on mennyt pidempään ja on ollut pakko lääkitä että jaksaa loppuun.

47:lle tiedoksi että kyllä ne komplikaatiot voi johtua kivustakin, itse en voinut supistuskipujen takia rentoutua ilman puudutusta, sen jälkeen synnytys vasta lähti kunnolla käyntiin ja hyvä niin sillä lapsella oli napanuora kaulan ympäri, ties mitä olisi käynyt jos olisin vuorokauden kipuilun jälkeen vielä kauemmin siinä pinnistellyt ilman helpottavaa taukoa kivuista.

[/quote]

Synnytin ilman lääkkeellistä kivunlievitystä ja supistuksia oli reilu 2 vuorokautta ja ns. synnytys kesti 20h. Tää kuulostaa tyhmältä mutta sitä rentoutumista synnytyksessä voi harjoitella ennen synnytystä. Ei siitä tietenkään kaikille ole hyötyä, mutta monille voisi olla..

Vierailija
29/54 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, termi luomusynnytys todellakin tuo mieleeni jonkun saunasynnytyksen. Ja navetta hommat jne :) Silloin ei tosin mietitty että "synnytämpäs luomuna". Ei ollut muuta vaihtoehtoa. Vauvoja ja äitejä kuoli paljon synnytyksissä.

Vierailija
30/54 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kahdesti ilman lääkkeitä ja viimeisellä kerralla sain spinaalin. En ollut etukäteen tehnyt mitään valintaan haluanko lääkitystä vai en, sillä en voinut tietää miltä synnytäminen tuntuu. Sattuihan se ihan todella. Ensimmäisellä kerralla olin 7cm auki kun tulin sairaalaan enkä halunnut kivunlievitystä. Ponnistusvaiheessa kaduin päätöstäni, mutta se oli myöhäistä. Toiseen synnytykseen menin asenteella, että selviän ilman kivunlievitystä. En saanut kivunlievitystä (en olisi edes ehtinyt), mutta ponnistusvaihe oli niin traumaattinen, että muistelin sitä vielä pitkään. Kolmatta synnyttäessäni olin ikionnellinen kun ehdin saamaan spinaalin. Olin tuolloin 9,5cm auki. Siinä sitten tunnin odottelin josko lähtisin ponnistamaan. Siitä jäi hyvä mieli, oli helpoin synnytykseni. Toisaalta jos vielä neljännen kerran joskus synnytän, en halua enää kivunlievitystä. Tilanne toki voi muuttua itse tilanteessa, sillä synnytykset ovat ainutlaatuisia ja ennalta-arvaamattomia kokemuksia.

Minusta on hyvä, että keskustelua käydään kivunlievityksestä synnytyksessä. Suoraan ei myöskään voi verrata leikkausta tai synnytystä, sillä jälkimmäinen on luonnollinen, elämän itsensä synnyttämä tapahtuma. Itse kannatan kivunlievitystä kun siltä tuntuu ja se helpottaa synnyttäjän tehtävää.  En kuitenkaan halua yleisen asennoitumisen muuttuvan niin, että kivunlievityksen ajatellaan olevan välttämätöntä. Yleensäkin pidän synnytyksen medikalisoitumista hieman arveluttavana ja sitä, että aina vain mennään hiukan kerrallaan kohti sitä ilmapiiriä, jossa sektio nostetaan toiseksi vaihtoehdoksi alatiesynnytyksen rinnalle ihan jokaiselle synnyttäjälle. 

Vierailija
31/54 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on takana yksi epiduraalisynnytys ja yksi lääkkeetön synnytys. Oli tosiaan eroa, että toinen vauva oli tosi virkeä ja skarppi heti, toinen taas unelias eikä jaksanut imeä. Se epiduraalivauva oli se virkeä.

Toisesta synnytyksestä kävelin itse hyvävointisena suihkuun ja osastolle, ei mitään ongelmia. Toisesta vietiin pyörätuolissa enkä suihkussakaan pystynyt seisomaan. Hyväkuntoisempi olin epiduraalisynnytyksessä. Molemmista samat repeämät.

Vierailija
32/54 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 14:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 18:57"]

Itselleni ei epiduraalista ainakaan tullut mitään sivuvaikutuksia tai vaivoja, päinvastoin antoi mahdollisuuden rentoutua lähes vuorokauden pinnistelyn jälkeen ja nopeutti synnytystä huomattavasti. Ilokaasua ei missään vaiheessa edes tarjottu joten ainoa lääke oli tuo epid.

Itselläni oli asenne että katsotaan tilanteen mukaan, en ollut ensimmäisenä lääkkeitä vaatimassa, mutta tottakai otan apua vastaan kun sitä tarvitsen ja on saatavilla. Enkä ole yhtään luomuja huonompi, toisilla vaan juttu etenee helpommin ja nopeemmin kuin toisilla...

[/quote]

[/quote]

Ei välttämättä, kaipa siinä kaikilla jonkinlaista kipua on, sen kestäminen on sitten yksilöllistä. Ainoat kenen tiedän synnyttäneen ilman lääkkeitä/vähäisellä lääkityksellä ovat synnyttäneet reilusti alle vuorokaudessa. Toisilla on mennyt pidempään ja on ollut pakko lääkitä että jaksaa loppuun.

47:lle tiedoksi että kyllä ne komplikaatiot voi johtua kivustakin, itse en voinut supistuskipujen takia rentoutua ilman puudutusta, sen jälkeen synnytys vasta lähti kunnolla käyntiin ja hyvä niin sillä lapsella oli napanuora kaulan ympäri, ties mitä olisi käynyt jos olisin vuorokauden kipuilun jälkeen vielä kauemmin siinä pinnistellyt ilman helpottavaa taukoa kivuista.

[/quote]

Synnytin ilman lääkkeellistä kivunlievitystä ja supistuksia oli reilu 2 vuorokautta ja ns. synnytys kesti 20h. Tää kuulostaa tyhmältä mutta sitä rentoutumista synnytyksessä voi harjoitella ennen synnytystä. Ei siitä tietenkään kaikille ole hyötyä, mutta monille voisi olla..

[/quote]

Olen samaa mieltä!

Synntys kesti vajaa 34 tuntia. Alkoi vesien menolla ja supistuksia alkoi tulla heti perään. Lääkkeellisenä kivunlievityksenä käytettiin ilokaasua ja loppuvaiheessa piti laittaa hetkeksi oksitosiinitippa, että avautuminen eteni reippaammin loppuun asti. (Oksitosiinitipan vaikutuksen kokemisen jälkeen en yhtään ihmettele, että käynnistetyissä synnytyksissä otetaan epiduraali. Oli törkeän kipeitä supistuksia peräjälkeen ja osin päällekkäin, eli seuraava tuli ennen kuin edellinen oli loppunut.)

Ilokaasun lisäksi koin kipua lieventävinä synnytyslaulun, jumppapallolla keinuttelun ja etenkin miehen tuen (fyysisen ja henkisen). Etukäteen voi "treenata" erilaisia rentoutumis- ym. tekniikoita mutta tietty vasta tosipaikassa näkee miten ne itsellä toimii.

Vierailija
33/54 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:44"]

Sen enempää haastamatta: kuinka moni on lukenut kivunlievityksessä käytettävien lääkkeitten sivuvaikutuksista? Kaikki ei niitä halua vaivoiksi itselleen.

[/quote]

Sain jo pelkästään raskaudesta sellaisia sivuoireita kun erittäin turvonneet jalat,kipeä alaselkä,tunnottomat kädet,aivan kamala närästys jne.Että yhden kipupiikin sivuvaikutukset eivät olleet ensimmäisenä mielessä saadakseen vauva ulos muutaman kuukauden kärsimyksen jälkeen.

Johan se jo pelkässä särkylääkkeessäkin lukee mahdolliset sivuvaikutukset,mutta moni varmaan antaa kipuun lapselleen välittämättä niistä.

Vierailija
34/54 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
35/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mummo oli just tuollainen supersynnyttäjä, saattoi illalla navettatöiden jälkeen synnyttää ja aamulla meni taas lypsämään lehmiä. Miehen sukulaisnaiset ja välillä miehetkin vielä nykyäänkin muistuttavat miniöitä ja tyttäriä, miten ne synnytykset hoidetaan. Ai että, minäkin epäkelpo, synnytin toisen lapsen epiduraalin avulla ja toisen sektiolla. Sairaalassakin olin monta päivää laiskottelemassa, hui.

Vierailija
36/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sinä sait kantasi ja ärsytyksen aiheesi kerrottua meuhkaamatta, asiallisesti.

Vierailija
37/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan missään kerskunut tms enkä tiedä mistä ketjusta puhut, mutta omakohtainen kokemus on kahdesta epiduraalista ja kahdesta "luomusta".

Pakko sanoa, että selkä oli paremmassa kunnossa luomujen jälkeen, selkäkivut tiessään!

Vierailija
38/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä! 

Vierailija
39/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sen hylätyn vauvan äiti synnytti yksikseen. Repikää siitä.

Vierailija
40/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla sivistyneessä maailmassa jokainen nainen ja perhe saa ihan itse valita synnytystavan, joissakin vielä myös ajankohdan. Mutta meillä Suomessa ainoa oikea tapa synnyttää on alateitse mahdollisimman vähillä kivunlievityksillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan