Vapaaehtoistyö koulun välituntivalvojana?
Voisiko olla mahdollista vetää jotain ajatusta koulun vapaaehtoisista välituntivalvojista?
Työ sopisi monen eri ammatinharjoittajalle tai vaikka nohevalle eläkeläiselle. Toki rikosrekisteriote oltava ok, ja virallinen sopimus kyseisen koulun kanssa, mutta muuten ihan ulkoistettu osaltaan ihan vapaaehtoisille. Päävastuu valvonnasta siis edelleen koululla, ja vapaaehtoiset olisivat ns. tukivalvojia.
Itse olen teinien äiti ja toimin pph:na. Minulla olisi oman hoitolapsikatraani kanssa hyvin aikaa olla tukivalvojana koulun pihalla aamupäivisin. Olisin yksi aikuisen silmäpari enemmän koulun pihalla ja nurkilla ja varmasti avuksi koulun turvallisuuden takaamiseen.
Miten tällainen toimisi? Vai toimisiko ollenkaan?
Kommentit (5)
Tämä olikin vain esimerkki. Itselläni on aamupäiviä, että hoidossani on vain yksi hoitolapsi ja aikaa olisi silmäillä ympäristöäänkin. On jopa vapaita aamupäiviä, jolloin vien eskarilaisen koulun eskarin pihaan ilman hoitolapsia ja siinäkin minulla olisi mahdollisuus jäädä valvoviksi tukisilmiksi koko aamuksi.
-ap
Opettajana ulkoistaisin homman mielelläni! Nykyisellään ei vain onnistu. Tarvittaisiin ensin lakimuutos.
Grr...! Lakimuutos on saatava, mutta miten? Onko joukossa laki-ihmisiä? Sama ilmiö päiväkotimaailmassa. Haluaisin osallistua vapaaehtoisena, palkatta.
Suomessa moni asia on mennyt ihan järjettömäksi.
Siis jos joku tervejärkinen ihminen oikeasti haluaisi tulla auttamaan kouluun, niin kaikella lainsäädönnöllä on tehty asia mahdottomaksi. Maalaisjärki on kadonnut kokonaan. Joka asiassa pitää päättää kenen on syy, jos jotain tapahtuu.
Ihan hyvä idea, mutta ei sinne kyllä hoitolasten kanssa voi mennä!
Onhan noissa sun hoitolapsissa ihan tarpeeksi valvomista. Jos sun pitää valvoa koko koulua, et sinä voi PPH lapsia siinä vasemamlla kädellä hoidella. Siihen puuttuu jo joku laki.