Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys, kivun kokeminen ja kivunlievitys: oletteko kaikki idiootteja??

Vierailija
22.10.2013 |

Riitelette täällä jostain hemmetin luomuna synnyttämisestä vs kivunlievitys. Ällöttää sanakin "luomusynnytys". Mulle tulee lähinnä mieleen tuossa se, että kesken heinätöiden mennään saunaan synnyttämään, kapaloidaan baby, heitetään se huivilla rinnan päälle ja imetetään samalla kun jatketaan niitä heinätöitä.

Siis HALOO mammat!!

Yhdelle sopii yksi, toiselle toinen ja kolmannelle kolmas tapa... 

Siis oikeastiko te kinastelette täällä siitä, mikä on paras tapa synnyttää?

Itsekehu haisee aikalailla...

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:18"]

Pahin synnytyspelkoni oli että kätilö on liian määräilevä enkä saa itse puuttua synnytyksen kulkuun.

[/quote]

Mulle taas sellainen aktiivinen synnytys sopi paremmin. Synnytyskivun koin sellaiseksi, joka kertoi mitä pitää tehdä. Kun sanotaan että kipu on usein viesti jostain, niin synnytyksessä tämä piti paikkansa ainakin minulla. Mutta just siksi, että joku saattaa kokea itselleen mieluisemmaksi sen että on joku joka ohjaa ja päättää, on hyvä että meillä on mahdollisuus valita. Tämä synnytys jos jokin on yksilöllinen tapahtuma. Lopputulos on tärkein.

Mulle passaa tuossa tilanteessa vallan mainiosti se, että siellä on ammatti-ihminen, joka käskee tehdä mitä milloinkin pitää. Teen mitä käsketään, enkä halua puuttua mihinkään yhtään mitenkään.

[/quote]

Vierailija
2/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:01"]

Minä olisin halunnut kivunlievityksen mutta en ehtinyt saada. Mielestäni luomuna synnyttämistä ei pidä suositella kellekään, koska kaikki kokee kivun eri tavalla ja varsinkin ensisynnyttäjälle synnytyskipu voi olla järkytys. On jokaisen oma asia haluaako kivunlievitystä vai ei, siinä ei kannata neuvoa toista.

[/quote]

Voi huokaus taas kerran.

Kun se nyt vaan on aivan eri asia JÄÄDÄ ILMAN LÄÄKKEITÄ jos niitä haluaa, tai tietoisesti päättää ja valmistautua synnyttämään ilman lääkkeitä.

Ensimmäisten kokemukset on yleensä kauheita, jälkimmäisten tosi hyviä. Se on vähän sama kuin joutuisit kylmiltäsi juoksemaan maratonin kun odotit autokyytiä. Totta kai se tuntuu ihan perseeltä, mutta se joka oli valmistautunut maratonille ja veti sen läpi, on varmasti tyytyväinen ja onnellinen.

Minä ja ne ystäväni, jotka ovat valinneet luomusynnytyksen ja siihen valmistautuneet, olemme olleet tosi tyytyväisiä valintaamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle passaa tuossa tilanteessa vallan mainiosti se, että siellä on ammatti-ihminen, joka käskee tehdä mitä milloinkin pitää. Teen mitä käsketään, enkä halua puuttua mihinkään yhtään mitenkään.

[/quote]

Siis sun omassa synnytyksessä?!

Vierailija
4/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:35"]

Riitelette täällä jostain hemmetin luomuna synnyttämisestä vs kivunlievitys. Ällöttää sanakin "luomusynnytys". Mulle tulee lähinnä mieleen tuossa se, että kesken heinätöiden mennään saunaan synnyttämään, kapaloidaan baby, heitetään se huivilla rinnan päälle ja imetetään samalla kun jatketaan niitä heinätöitä.

Siis HALOO mammat!!

Yhdelle sopii yksi, toiselle toinen ja kolmannelle kolmas tapa... 

Siis oikeastiko te kinastelette täällä siitä, mikä on paras tapa synnyttää?

Itsekehu haisee aikalailla...

[/quote]

Tässä ketjussahan se hyvin näkyy mistä ne riidat syntyy: Mammat kysyy että miks mun pitäisi jotain kipuja kestää, hä? Ja jos tähän oikeasti uskaltautuu vastaamaan ihan yleisesti haettavissa olevan tiedon perusteella, että lapsesi hyvinvoinnin, turvallisemman synnytyksen ja itsellesi vähempien vammojen takia, niin johan siitä äläkkä nousee. Sitten on toinen ketju, jossa itketään alapään vammoja ja vaikeita synnytyksiä, ja taas sama juttu: kaikki missä viittaa siihen, että hei, voit itse ottaa vastuuta synnytyksestäsi, valmistautua siihen, punnita oikeasti niitä riskejä ja vaikuttaa siihen miten asiat menee, se on kamalaa syyllistystä ja vittuilua.

Sellaista se av-palstan nettikeskustelu on. Ainoa oikea tapa on mennä ummikkona synnytykseen, ottaa kaikki puudutteet ja toivoa parasta. Ja jos jokin menee pieleen, voi aina itkeä, että emmä sille mitään voinu!

Vierailija
5/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa ihmettelen tota meuhkaamista tosta luomusta.Okei,jos olisin vaikka ollut tietoinen,että vauva tulisi ulos alle viidessä minuutissa,en olisi ottanut mitään lääkettä.Onneksi otin,kun sain kärsiä kivuista kellon ympäri.

Miksi ei kinata hampaan poistosta luomuna tai umpisuolen leikkauksesta luomuna?Yhtälailla sattuu kaikki.

Vierailija
6/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen enempää haastamatta: kuinka moni on lukenut kivunlievityksessä käytettävien lääkkeitten sivuvaikutuksista? Kaikki ei niitä halua vaivoiksi itselleen.

Vierailija
7/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 16:25"]

Muualla sivistyneessä maailmassa jokainen nainen ja perhe saa ihan itse valita synnytystavan, joissakin vielä myös ajankohdan. Mutta meillä Suomessa ainoa oikea tapa synnyttää on alateitse mahdollisimman vähillä kivunlievityksillä.

[/quote]

Mistä ihmeestä tällaiset "Suomessa pitää synnyttää luomuna" käsitykset tulevat? Kävin juuri Kätilöopistolla sairaalan tutustumiskäynnillä ja kuulemma lähemmäs 90 % synnyttäjistä haluaa ja saa epiduraalin. 

Vierailija
8/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on aika selvää, että jos äiti on valmistautunut "luomusynnytykseen" ja kaikki sattuu menemään nappiin sillä lailla, että kivunlievitystä ei tarvita, niin äiti siitä voimaantuneena ajattelee, että kyllä kaikki muutkin selviää ilman, jos vain haluavat. Että minä kun niin hyvin valmistauduin ja sitten hengittelin, niin hyvin meni. 

Sitten taas on niitä, jotka valmistautuivat luomusynnytykseen, mutta kuitenkin mentiin käynnistyksen ja kalvojen puhkaisun kautta oksitosiinitippaan, anturiin vauvan päässä, epiduraaliin ja vaikka vielä sektioonkin. No mikä meni pieleen? Valmistautuminen? Vai tehtiinkö turhia toimenpiteitä? Olisiko ne voitu välttää vaarantamatta lasta? Vai olisiko pitänyt vain antaa mennä ja antaa synnyttäjän "kokeilla rajoja"? Monihan sitten kamalasti ahdistuu ja masentuu, että kun vaikka kuinka olisi pitänyt olla sitä luomua tarjolla, niin lääkkehillä mentiin. Minä epäonnistuin, sairaala epäonnistui, me epäonnistuimme. 

Tai äiti valmistautuu luomusynnytykseen, mutta ihan normaalisynnytyksessäkin tuska vie jalat alta, kipua ei saakaan hallittua puuskuttelemalla ja sanomalla "om". Ei auta pallot, kauratyynyt, aqua rakkulat eikä suihku, äiti päättää ottaa epiduraalin. Onko hän epäonnistunut? Olisiko valmistautumisella saanut luomua?

Sitten on äitejä, jotka eivät valmistaudu juuri mitenkään. Osa synnyttää luomuna, osa ei. 

Minulla synnytyskipu on ollut niin järjettömän kovaa, että vaikka kuinka olen jokaisen synnytyksen jälkeen (3) todennut, että ens kerralla koetan kestää kipua pidempään, on tositouhussa tullut sanottua sanat "nyt se epiduraali vois olla..." Kolmannella kerralla sain kyllä silti spinaalin, mikä oli myös hyvä.

Vierailija
9/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:44"]

Sen enempää haastamatta: kuinka moni on lukenut kivunlievityksessä käytettävien lääkkeitten sivuvaikutuksista? Kaikki ei niitä halua vaivoiksi itselleen.

[/quote]

Siinä vaiheessa kun mulla on ollut synnytyskipu päällä, olisin vaikka lahjoittanut toisen munuaisen, sivuvaikutuksista viis.

Vierailija
10/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:35"]

Riitelette täällä jostain hemmetin luomuna synnyttämisestä vs kivunlievitys. Tässä ketjussahan se hyvin näkyy mistä ne riidat syntyy: Mammat kysyy että miks mun pitäisi jotain kipuja kestää, hä? Ja jos tähän oikeasti uskaltautuu vastaamaan ihan yleisesti haettavissa olevan tiedon perusteella, että lapsesi hyvinvoinnin, turvallisemman synnytyksen ja itsellesi vähempien vammojen takia, niin johan siitä äläkkä nousee. Sitten on toinen ketju, jossa itketään alapään vammoja ja vaikeita synnytyksiä, ja taas sama juttu: kaikki missä viittaa siihen, että hei, voit itse ottaa vastuuta synnytyksestäsi, valmistautua siihen, punnita oikeasti niitä riskejä ja vaikuttaa siihen miten asiat menee, se on kamalaa syyllistystä ja vittuilua.

Sellaista se av-palstan nettikeskustelu on. Ainoa oikea tapa on mennä ummikkona synnytykseen, ottaa kaikki puudutteet ja toivoa parasta. Ja jos jokin menee pieleen, voi aina itkeä, että emmä sille mitään voinu!

[/quote]

Vähän karusti sanot mutta olen samaa mieltä.

Vierailija
11/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se synnyttäminen todellakin on aivan tuuripeliä. Paskat sitä millään hörhölauluilla ja jodlauksella mitään repeämisiä tai juuttumisia estetä. Se että sanotaan että pitää valmistautua on aivan sama kuin sanottaisiin että valmistaudu jollain joogaopeilla viisaudenhampaan poistoon. Kai senkin moni kestäisi ilman mitään lääkkeitä, kun vaan haastaisi itsensä. Niissä sairaalasynnytyksissä joissa on käytössä kaikki lääkkeet ja vempaimet kuolee ja vammautuu paljon vähemmän äitejä ja lapsia kuin jossain bambumajassa. Se on ihan selvää vaikka sitä vääntelisi miten.

Vierailija
12/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssa ihmetellyt, miksi on itsensä kehumista sanoa, että synnytti ilman lääkkeellistä kivunlievitystä? Siis jos vain totetaa tosiasian. Pitääkö näin synnyttäneiden olla aihetta sivuavissa keskusteluissa hiljaa vai valehdella?

Vierailija
13/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei epiduraalista ainakaan tullut mitään sivuvaikutuksia tai vaivoja, päinvastoin antoi mahdollisuuden rentoutua lähes vuorokauden pinnistelyn jälkeen ja nopeutti synnytystä huomattavasti. Ilokaasua ei missään vaiheessa edes tarjottu joten ainoa lääke oli tuo epid.

Itselläni oli asenne että katsotaan tilanteen mukaan, en ollut ensimmäisenä lääkkeitä vaatimassa, mutta tottakai otan apua vastaan kun sitä tarvitsen ja on saatavilla. Enkä ole yhtään luomuja huonompi, toisilla vaan juttu etenee helpommin ja nopeemmin kuin toisilla...

Vierailija
14/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 18:46"]

Itselleni ei epiduraalista ainakaan tullut mitään sivuvaikutuksia tai vaivoja, päinvastoin antoi mahdollisuuden rentoutua lähes vuorokauden pinnistelyn jälkeen ja nopeutti synnytystä huomattavasti. Ilokaasua ei missään vaiheessa edes tarjottu joten ainoa lääke oli tuo epid.

Itselläni oli asenne että katsotaan tilanteen mukaan, en ollut ensimmäisenä lääkkeitä vaatimassa, mutta tottakai otan apua vastaan kun sitä tarvitsen ja on saatavilla. Enkä ole yhtään luomuja huonompi, toisilla vaan juttu etenee helpommin ja nopeemmin kuin toisilla...

[/quote]

Oletat siis että luomusynnyttäjillä ei ole kipuja ja synnytys nopea?

Vierailija
15/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on omat lapset jo niin isoja, etten enää edes kunnolla muista kenen synnytyksessä tapahtui mitäkin. Kaikki neljä on kuitenkin terveinä ulos saatu. Ja kaikkein parasta on ettei tarvitse tehdä sitä enää ikinä.

Vierailija
16/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun synnytys oli 2 tuntia siitä kuin alkoi supistelu.ei siinä kivunlievitystä ehtinyt saada. Hyvä että ehti sairaalaan. Nuo kaksi tuntia oli elämäni hirveimmät. Ja syntymän jälkeen alkoi elämäni paras aika. Kukaan ei osaa sanoa kuinka kipeä olet ollut synnytyksessä, oli se lyhyt tai pitkä. Näitä asioita ei voi valita. Kivunlievityksen voi, jos sen ehtii saada. Miksi sitä ei suotaisi synnyttäville?

Vierailija
17/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:33"]

[/quote]

Siis sun omassa synnytyksessä?!

[/quote]

Ei kun naapurin serkun.

Vierailija
18/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:20"]

Sairaalassa ei voi koskaan kokea luomusynnytystä. Kotona voi, mutta ei todellakaan sairaalassa.

[/quote]

Miksei?

Vierailija
19/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että ällöttääkin sana luomusynnytys.:) Mulla oli molemmat synnytykset niin nopeita, etten ehtinyt saada mitään kivunlievityksiä, mun synnytys oli sitten varmaan ällöttävä. Mielestäni se oli helppo, nopea mutta kivulias synnytys.

Vierailija
20/54 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys on nykynaiselle sen verran harvinainen tapahtuma, että sen kulkua on vaikea ennakoida ja siihen on mahdoton valmistautua. Sektio ei ole normaaliraskaudessa lapselle sopivin tapa, vaikka se äidille olisi, mutta hätätapauksessa sektiolla säästetään henkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä