Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ei kihloihin/naimisiin mutta lapsia voi hankkia

Vierailija
22.10.2013 |

Eli olemme avomieheni kanssa olleet yhdessä 4-vuotta. Olemme jo yli 30-vuotta vanhoja kumpikin. Haluamme lapsia ja nyt niitä alettiin yrittämään sitten. Sanoin että haluaisin naimisiin ennen lapsen syntymää tai edes kihloihin ja häät vaikka myöhemmin niin se ei miehelle ollutkaan ok? Nyt en ymmärrä? Eikö tuo lapsi ole sitouttavampi kuin avioliitto? No oli miten oli, jos täällä on muita niin kertokaa miksi näin. Mieheni on kyllä sanonut haluavansa naimisiin joskus.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:39"]

Miehillä on jokin tarve pihdata sitä avioliittolupausta. Mikä onkaan kauniimpi ele kuin lupautua ja sitoutua toiseen loppuelämäkseen? Miksi siitä halutaan tinkiä?  Miksi ihmiset eivät voisi edes yrittää elää avioliittolupauksen mukaisesti?Vapauden ihannointi ja sitoutumiskammo ovat päivän sana, joka ei ole tietääkseni tehnyt mistään ihmissuhteesta tai perheestä sinällään onnellisempia. Aina voi nostaa kytkintä, kun alkaa a) kyllästyttää b) ahdistaa c) ruoho vihreämpää aidan toisella puolella d) ensimmäinen iso vastoinkäyminen (niitähän elämässä riittää). Jos ihminen ei löydä itsestään halua jakaa elämäänsä toisen kanssa, pärjätköön omillaan.

[/quote]

En mä kyllä tiedä yhtään perhettä josta se avioliittokaan olis tehnyt sen onnellisempaa. Onnessa on kai kyse ihmisistä, ei paperinpalasta.

[/quote]

En nyt tiedä onnellisempaa.

Mutta olen onnellinen, että meillä on ihanat muistot siitä, kuinka haaveilimme naimisiinmenosta ja sitten päätimme mennä kihloihin. Se jännitys, kun ostettiin sormusta ja juhlittiin kahdestaan kihlausta. Se miehen kyynel, kun halasi ja sanoi, että rakastaa ja on onnellinen, kun suostun hänen vaimoksi.

Kun meidät vihittiin rannalla, se tunnelma. Se ilta sen jälkeen, kun lähdimme häämatkalle.

Niin ihania muistoja, joita muistelemme yhdessä elämämme yksinä hienoimpina tapahtumina.

Pois en antaisi noita muistoja. En sitä mahanpohjassa tuntuvaa jännitystä, kun odotimme rannalla vihkijää. Kuinka katsoin miestäni silmiin ja hän kuiskasi, että rakastaa minua ja on onnellinen, kun kohta olen hänen vaimo.

Ei se elämäämme ole muuttanut, mutta pois en antaisi näitä muistoja ja en usko, että onnellisempiakaan olisimme, jos olisimme jättäneet naimisiinmenon väliin.

Nainen, naimisissa 26 vuotta

Vierailija
62/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto ei tosiaan ole mikään paperinpala, tai vähätuloisemman yritys kiristää parempituloista. Se on laillinen sopimus, mikä takaa tietyt asiat kun liitto päättyy. On todella naiivia kuvitella, että "ei me huonekaluista aleta tappelemaan" tai että "ei meidän lapset ole taloa myymässä alta". Mitä tahansa voi tapahtua, ja silloin on parempi olla lakipykälät tiedossa.

Paljon vaikeampi siitä pitkästä avoliitosta on erota, kun ei ole mitään todisteita siitä kuka on ostanut ja maksanut ja tienannut yhteiseen talouteen mitäkin. Toinen on hoitanut kotia ja lapsia 15 vuotta, ja jääkin siihen ilman mitään taloudellista turvaa ja tuloja. Tilanteita voi olla satoja missä se "paperinpalanen" olisi taannut tasavertaiset olosuhteet kummallekin puolisolle.

Ei avioliittoon tarvitse suhtautua sen kummemmin kuin vaikkapa keskinäiseen työsopimukseen. Allekirjoituksella ja sopimuksella varmistetaan se, että jos hankaluuksia tulee, kumpikin tietää mitä laissa sanotaan ja sen mukaan toimitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitossa on yksi selkeästi parempi puoli verrattuna avioliittoon: jättäminen on huomattavasti helpompaa.

Eli jos se on miehelle/naiselle tärkeää, kannattaa valita avoliitto.

Vierailija
64/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että mieheni kuvittelee häiden tulevan kalliiksi. Vaikka en isoja häitä edes haluaisi. No pitänee keskustella hieman... Miehen omat vanhemmat ovat avoliitossa eläneet aina, lienee sieltä tuo ajatusmaailma.

Vierailija
65/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishan se tietty kivaa viettää noita häitä, mulla tuttavapiirissä nainen, joka menee nyt kuudetta kertaa naimisiin. Jännää odottaa mikä on tämän kerran väriteema.

Vierailija
66/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:42"]

Oishan se tietty kivaa viettää noita häitä, mulla tuttavapiirissä nainen, joka menee nyt kuudetta kertaa naimisiin. Jännää odottaa mikä on tämän kerran väriteema.

[/quote]

Kaikesta kauniista voit tehdä rumaa jos oikein yrität.

Vierailija
67/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se ihan älyttömän naurettavaa pelleilyä ap:n mieheltä. Voi jessus... en ikinä tekisi tuommoisen vätyksen kanssa lasta! 

Avioliitto on kuulkaa niin pikkujuttu hoitaa nykyisin. Esteettömyystodistukset ja sit maistraattiin, sieltä saa todistajatkin. Sit voi palata katsomaan kotiin telkkaa. 

Vierailija
68/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:42"]

[/quote]

Ja koska sinulla on tällainen tuttava, olet tuominnut kaikki naimisiin menevät tyhmiksi. Todella fiksua.

Vierailija
69/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies halusi enemmän lasta, mun ehtona oli että vasta kun ollaan naimisissa. Ei siinä ollut kyse (pelkästään) rakkaudesta, olen vain myös hyvin rationaalinen ihminen. Avioehto myös löytyy. Tienataan suhteellisen saman verran (yleensä minä hiukan enemmän, joskus mies jos on extrahyvät bonukset) mutta mulle tulossa enemmän perintöä.

Ideana oli juurikin se, että kaikki käytännön asiat ovat avioliitossa niin paljon helpompia. Asuntolaina, henkivakuutus yms. 

Tarvittaessa toisesta pääsee helposti silti eroon, kun ei olla katolisia. Toisaalta tuntuu silti, että olemme vielä enemmän tiimi näin avioliitossa. (Mitä en olisi itsekään uskonut) Jotenkin se velvoite pitää toisesta huolta tuntuu hyvältä, turvalliselta. 

Ja tietenkin ne hulppeat häät, ei voi tunnustaa mokanneensa. ;)

-Huippuonnellisesti neljättä vuotta rouvana, ensimmäinen lapsi uunissa. :)

Vierailija
70/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi outoa mennä naimisiin, kun minulle se ei merkitse mitään: olen kolmannen polven avokkilapsi. Vanhempani eivät ole naimisissa eivätkä myöskään äitini vanhemmat. Kaikki silti onnellisina yhdessä.

Mieheni kanssa keskusteltiin aiheesta (hänen äitinsä on kova painostamaan, samoin järjetön määrä täysin ulkopuolisia henkilöitä katsoo asiakseen ehdotella ja kysellä), niin kerroin, että voin kyllä hänen mielikseen asiaan ryhtyä, mutta yhdentekevää minulle.

Vierailija
71/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä talossa vallitsee rauha, jossa mies on kuuro ja vaimo sokea.

Vierailija
72/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama keskustelu muinoin. Odotin esikoistamme ja miehen mielestä häät oli täysin poissuljettu vaihtoehto. Naiminiinmeno oli hänen mielestään ihan turhaa. No, nyt sitten odotan kolmattamme ja kuukausi sitten lähdimme miehen kanssa kahville kaksin, ja kahvien jälkeen ohjasikin minut kultaliikkeeseen ja ilmoitti siellä että tultiin katsomaan vihkisormuksia. Nyt on jo pienet häät lähipiirin kesken vietetty :) 

Vierailija
73/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:35"]

Avioliitto ei tosiaan ole mikään paperinpala, tai vähätuloisemman yritys kiristää parempituloista. Se on laillinen sopimus, mikä takaa tietyt asiat kun liitto päättyy. On todella naiivia kuvitella, että "ei me huonekaluista aleta tappelemaan" tai että "ei meidän lapset ole taloa myymässä alta". Mitä tahansa voi tapahtua, ja silloin on parempi olla lakipykälät tiedossa.

Paljon vaikeampi siitä pitkästä avoliitosta on erota, kun ei ole mitään todisteita siitä kuka on ostanut ja maksanut ja tienannut yhteiseen talouteen mitäkin. Toinen on hoitanut kotia ja lapsia 15 vuotta, ja jääkin siihen ilman mitään taloudellista turvaa ja tuloja. Tilanteita voi olla satoja missä se "paperinpalanen" olisi taannut tasavertaiset olosuhteet kummallekin puolisolle.

Ei avioliittoon tarvitse suhtautua sen kummemmin kuin vaikkapa keskinäiseen työsopimukseen. Allekirjoituksella ja sopimuksella varmistetaan se, että jos hankaluuksia tulee, kumpikin tietää mitä laissa sanotaan ja sen mukaan toimitaan.

[/quote]

Kuka idiootti mies elättää lehmää kotiin 15 vuotta, kun se muka hoitaa lapsia

Semmoisen lehmän kans ei kannata naimisiin mennäkään. Olisi kyllä pallo jalassa, kun tämmöinen läski lehmä makaisi kotona tekemättä töitä ja sitten eroaisi ja veísi päälle puolet miehen tienaamasta omaisuudesta.

En yhtään ihmettele, että joidenkin naisten kanssa ei kukaan mies menekään naimisiin, Kai sellaista laiskapaska lehmää hiukan varookin

Vierailija
74/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pojille takonut päähän, että älkää ikinä menkö naimisiin. Naisen saa aina, mutta ero voi tulla kalliiksi, jos on naimisissa

Vierailija
75/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on joku vääntämisen aihe?

Olen tavannut pareja jotka on naimisissa ja on lapsia, pareja jotka on avoliitossa ja on lapsia, on pari joka asuu erillään eikä ole kihloissa tai halua saada lasta. Sitten on aviopari joilla ei ole halua saada lasta ja ties mitä!

Minä olen ollut tässä yhdessä suhteessani vuosikymmeniä ja mentiin vasta naimisiin. On lapsiakin saatu joten ollaan ihan perus ydinperhe.

Minusta asiat voi tehdä niin monella tavalla ja omaisuuttaan voi myös osoittaa jollekulle testamenteilla ja sopimuksilla jos niin tahdotaan. Minusta pääasia on onnellinen pari joka tekee kuten tahtoo. Ei jaksa sitä että mollataan toisia ihan vaan mollaamisen vuoksi. Antakaa ny olla muitten!

Miksi se ei vaan riitä että sinä teet kuten sinä ja miehesi teette? Ei minusta sitä kuulu perustella muille, se kuulostaa siltä ettei se suhde olekaan niin onnea kuin tahtoo toitottaa.

Vierailija
76/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen näkökulma tuli mulle ekana mieleen. Ap, et ehkä halua mitään vuosisadan näyttävimpiä juhlia (tai ehkä haluat :)), mutta häiden kalleus on musta ollut aika paljon esillä lähivuosina. Mies ehkä pelkää ettei pysty hoitamaan kunnialla sekä lapsesta tulevaa rahanmenoa että häitä.

Kihloihin tosin pääsee halvallakin, joten siltä osin ei tuo ajatus oikein toimi.

Onkohan mies oikeastaan edes ajatellut asiaa tarkemmin? Lapsen tulo voi kestää, naimisiin pääsee "ihan koska vaan". Eli saattaisi pitää lapsen yrittämistä tärkeämpänä.

Onko lapsi miehelle kovin tärkeä asia? Haluaakohan hän olla kanssasi vaikka ette lasta saisikaan? Haluaakohan turvata selustansa, jotta on helpompi lähteä lipettiin ja yrittää jonkun toisen kanssa jos teille ei lasta tulekaan? Toivottavasti kyse ei ole tästä!

Taisit mainita, että miehen vanhemmat ovat eläneet avoliitossa, se saatta tosiaan olla miehelle tuttu ja turvallinen malli hyvästä ja toimivasta suhteesta. Olen myös kuullut mielipiteen, että avoliitossa pysytään rakkaudesta ja omasta vapaasta tahdosta, naimisissa rakkaudesta, mutta myös velvollisuudesta kun moinen sitoumus on tehty. Ihmiset ajattelevat asioista niin monella tapaa, parasta olisi jos saisitte puhuttua keskenänne asiasta ja mies itse kertoisi miksi toimii niin kun toimii.

Vierailija
77/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitossa me joka aamu uudelleen päätämme rakastaa vapaaehtoisesti toisiamme.

'Naimisissa on pakko olla, kun on kerran sanottu tahdon

Avoliitossa rakastumme joka päivä uudelleen, koska joudumme joka päivä miettimään, tahdommeko vielä tänäänkin, koska yhdessä ei ole pakko olla

Avoliittossa ollaan siis puhtaasta rakkaudesta

Vierailija
78/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 16:00"]

Avoliitossa rakastumme joka päivä uudelleen, koska joudumme joka päivä miettimään, tahdommeko vielä tänäänkin, koska yhdessä ei ole pakko olla

[/quote]

:-D Ei helvetti mitä paskaa!

Vierailija
79/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 16:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 16:00"]

[/quote]

:-D Ei helvetti mitä paskaa!

[/quote]

Ehkä paskaa, mutta totta. Avoliitto on vapaa suhde, missä ollaan vapaaehtoisesti. Kun ei ole pallo jalassa, on joka aamu aloitettava niin, että vieläkö tänään rakastan ja tahdon.

Naimisissa olet vankilassa, missä ollaan vain siksi, kun niin on tapana

Vierailija
80/84 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö sun äijäs perusteli, miksi ei halua naimisiin? :D