Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen haukkuu äitiä tyhmäksi

Vierailija
22.10.2013 |

Neuvokaa, kiitos. Ekaluokkalainen poika haukku mua tyhmäksi, jos kiellän jotain. Ei nyt joka kiellosta, mutta isommista asioista eli esimerkiksi jos haluaisi lähteä illalla klo 20 leikkipuistoon, ja kiellän, ja vetoan siihen että on iltapalan aika. Joskus tuo "hyvä syy" kiellolle riittää, eli poika ymmärtää että iltapala pitää syödä eikä ala marisemaan. Mutta varsinkin silloin jos syy kiellolle on esimerkiksi kauppaan lähtö tai muu pojan mielestä vähemmän tärkeä niin saan haukut.

Myös "lievempää" haukkumista on. Jos vaikka kiellän kiipeämästä roskisvajan katolle niin saan kuulla olevani pelkuri tai mammari kun en anna kiivetä. Tämä on tarttunut myös 4v pikkusisarukseen, eli jos kiellän häntä jossain niin olen pelkuri tai sitten se tyhmä.

Pidän lapsille aika kovaa kuria, mutta kun pitäisihän lapsella olla mahdollisuus sanoa se oma mielipiteensä...ja olenhan minä varmaan lapsen mielestä tyhmä kun kiellän sinne mukavaan leikkipihaan menemisen vaikka kello onkin jo vaikka mitä. Olen sanonut tiukasti pojalle että tyhmäksi mua ei haukuta, mutta se aina unohtuu pojalta..

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiellät kiipeemästä?! Rajat ne rajoillakin.

Vierailija
2/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangaistus käyttöön. Mielipiteen saa sanoa, mutta haukkumasanoja ei kenestäkään käytetä. Opeta sille vaihtoehtoisia kiukunilmaisuja: mua ottaa päähän kun sä et anna katsoa telkkua, mua harmittaa, ei tunnu kivalta. Toisten nimittely ja haukkuminen pitää olla ehdottomasti kiellettyä. Miten itse puhuttelette esimerkiksi miehen kanssa toisianne kun teillä on riitaa? Tuleeko sanottua idiootiksi, laiskaksi tai tyhmäksi? Jostain se lapsi ne nimittelyt oppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei jokin täsmää...pidät kuria ja silti lapsi hyppii silmille. Liika on aina liikaa. Sovitte säännöille raamit ja rutiinit ja pidätte niistä kiinni. Sovit´te myös seuraukset. Niin ja aikuinenkin voi joustaa ja antaa lapselle sitä omaa aikaa, ettei ole koko aikaa kieltämässä.

Vierailija
4/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita, että lapsen pitäis antaa haukkua sua, mutta joskus se on ihan ymmärrettävää.  Lapsen täytyy saada ilmaista oma mielipiteensä  ja luonnollisesti olet lapsen mielestä tyhmä, kun et anna jotain tehdä. Lapsi kai kumminkin tottelee, mikä on pääasia.  Olisi paljon pahempi jos lapsi kiroilisi tai jotain. Tuo tyhmä on kuitenkin aika kiltti sana. Voit myös ehdottaa, mikä sana tyhmän tilalle olisi parempi. Ehkä tylsä. Voit sanoa pojalle, että äiti ei ole tyhmä, mutta säännöt voi tuntua tylsiltä. niitä on silti noudatettava, koska niillä on tarkoituksensa.

Vierailija
5/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme käytä haukkumasanoja kotona..ei me kyllä kiroillakaan ja silti poika senkin taidon on nyt koulun alkaessa oppinut! Tuo onkin hyvä vinkki että muistutetaan noista vaihtoehtoisia sanoja.

Ja kakkonen kysyi miksi en anna kiivetä. No tuota, mielestäni taloyhtiön roskiskatos ei ole kenenkään kiipeilypaikka?!

Vierailija
6/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan oikein että lapsi saa kertoa mielipiteensä, mutta tuollainen tyhmäksi sanominen ei ole varsinainen mielipide. Pyydä perusteluja, sitten pystyt kumoamaan ne. Jos olet oikeassa siis. Meillä joskus lapset ovat "tyhmäilyä" kokeilleet, mutta olen ollut tiukkana ja sanonut "Minä en ole mikään tyhmä, minä olen sinun äitisi ja minun tehtäväni on opettaa sinulle hyvät käytöstävät/pitää sinut hengissä/opettaa oikea ja väärä koska lapsen aivot eivät vielä kykene päättämään näistä asioista" jne. 

Vierailija
7/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukakohan on opettanut alunperin lapselle "tyhmä"-sanan, siinä sitten osuu omaan nilkkaan...?

Vierailija
8/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:41"]

Kukakohan on opettanut alunperin lapselle "tyhmä"-sanan, siinä sitten osuu omaan nilkkaan...?

[/quote]

Lukihan se tuolla, koulussa oppinut kavereilta.

Vierailija
9/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:43"]

[/quote]

[/quote]

Ehkä lasta itseään haukutaan koulussa tyhmäksi? Ei uskalla sanoa siellä vastaan, joten oma äiti on helppo ja turvallinen kohde laittaa vahinko kiertämään ja tavallaan purkaa asiaa? Keskustele lapsen kanssa.

Sopiva rangaistus voisi olla se, että joka kerta kun poika haukkuu sinua tyhmäksi, pikkusisaren säästöpossuun laitetaan kolikko. Todennäköisesti lopettaa aika tehokkaasti nimittelyn.

Vierailija
10/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:17"]

Miksi kiellät kiipeemästä?! Rajat ne rajoillakin.

[/quote]Ei roskisvaja ole mikään leikkipaikka tai kiipeilyteline.

Ehkä tuohon lapsen tyhmittelyyn olisi parasta vain sanoa että itse olet ja lällättää päälle ;)

Vierailija
11/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta "tyhmä" ei ole "aika kiltti sana", toisen älykkyyden haukkuminen on todella rumaa. Itse en ole sallinut lasten käyttää sitä haukkumasanan vanhempia, enkä sisaruksia vastaan. Kirkoilukin on vähemmän rumaa, kuin haukkua toista tyhmäsksi tai idiootiksi, kun tulee riitaa.

Vierailija
12/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:51"]

[/quote]

[/quote]

Ehkä lasta itseään haukutaan koulussa tyhmäksi? Ei uskalla sanoa siellä vastaan, joten oma äiti on helppo ja turvallinen kohde laittaa vahinko kiertämään ja tavallaan purkaa asiaa? Keskustele lapsen kanssa.

Sopiva rangaistus voisi olla se, että joka kerta kun poika haukkuu sinua tyhmäksi, pikkusisaren säästöpossuun laitetaan kolikko. Todennäköisesti lopettaa aika tehokkaasti nimittelyn.

[/quote]Monissa perheissä  tyhmää käytetään ikään kuin voimasanana. Jos 5 vuotias kaatuu pyörällä, niin pyörää torutaan tyhmäksi... Mielestäni ei kovin kiva tapa, sillä sen jälkeen kaikkea halukutaan tyhmäksi mikä ei taivu omaan tahtoon.

Vierailija
13/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sen lapsen kainaloon ja pussaat poskelle ja sanot, että sinäkin tykkäät hänestä, joka kerta kun haukkuu tyhmäksi. Se on niin noloa, että varmasti luopuu tuosta tavasta.

Vierailija
14/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tuo toimii vain jos pojalla perisuomalainen kateuteuteen taipuvainen luonne. Jos ovat avarakatseisia, niin haukkuvat toisiaan vuoron perään, jolloin kumpikin saa rahaa ;)

Vierailija
15/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ekaluokkalaiselle tarvitse mitään perustella.

Vierailija
16/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Sinkkonen on sanonut, että hyvin rauhallinen ja jäätävä äänensävy käyttöön kun kerrotaan mikä on sopivaa ja mikä ei. Ihmisten tyhmäksi haukkuminen ei ole soveliasta. Voi opettaa lapselle, että asiat voi olla tyhmiä, ihmisiä ei kuitenkaan haukuta. Ja joskus se riittää perusteluksi, että koska olen äitisi ja sanon niin. Tarpeeksi vaan auktoriteettia mukaan sanomisiin. Mielipiteen voi ilmoittaa että "tämä on tyhmää, tämä tuntuu kurjalle" mutta ketään ei nimitellä.

Vierailija
17/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään ongelmaa. Odotas kun pääset nautiskelemaan teini-ikäisen äitiydestä.

Vierailija
18/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 14:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tuo toimii vain jos pojalla perisuomalainen kateuteuteen taipuvainen luonne. Jos ovat avarakatseisia, niin haukkuvat toisiaan vuoron perään, jolloin kumpikin saa rahaa ;)

[/quote]

Kun "avarakatseisetkin" ovat näköjään rahan perään, luulisi menetelmän toimivan. Tehokkuus turvataan sillä, että poikaa ei palkita sisaren huonosta käytöksestä. Siihen voi kehittää toisen sanktion. Lapset ovat ovelia ja kekseliäitä - vanhemman tehtävä on kuitenkin olla aina himpun verran tilanteen edellä.

Vierailija
19/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyihmisillä on oudot kasvatusmetodit. "Tyhmä" on niin kiltti haukkumasana, että lapsi saa sitä käyttää, koska lasta ei saa rajoittaa! Salli minun nauraa!

Ekaluokkalaiselle ei tarvitse perustella mitenkään sitä, että äitiä, eikä kyllä ketään muutakaan, ei nyt vaan haukuta tyhmäksi eikä miksikään muuksikaan. Haukkuminen ja arvosteleminen ei ole sallittua ja piste.

Miksi muuten 7-vuotias haluaa leikkipuistoon kello 20 illalla? Eikö ekaluokkalainen ole jo silloin iltapuuhissa, ellei jo sängyssä, kuten meillä?

Laitanpa tähän loppuun vielä, miten meillä kerran kävi: poika yritti kiukkupäissään ruveta dissaamaan minua, niin isänsä sanoi: "Minun vaimolle ei tuolla lailla puhuta!" :)

Vierailija
20/24 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyhmä ei ole kiltti sana, niin miksi sitten monesti vanhemmat haukkuu lapsiaan tyhmäksi.Tyyliin, olet säkin tyhmä kun et tätä laskua matikan kokeessa osannut laskea.

Ja sitten vähän kiltimpi esimerkki.

Jos esim. äiti huutaa lapsia syömään ja Matti tulee sisälle syömään, mutta Kalle jää ulos leikkimään, niin Matti kysyy äidiltä, miksi Kalle ei tule sisälle? Tällöin äiti vastaa, on aika tyhmä jos ei tule ruoka aikaan syömään, sillä sillon jää ilman jälkiruokaa kun me ollaan ehditty syödä kaikki.

Ja se kenen mielestä kiroilu oli nätimpää, kumpi kuulostaa pahemmalta: äiti on tyhmä, äiti on vitun kusipää?

Ja sitten vielä nämä samat av mammat haukkuu toisia tyhmiksi ja ihmettelee, mistä lapsi on sen oppinut.

En siis tosiaan tarkoita, että lapselta pitää sietää kaikki. Mutta jos vanhemmatkaan ei käyttäysy esimerkin mukaan, niin ei tarvitse ihmetellä, jossei lapsetkaan osaa aina käyttäytyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän