Koska teidän mielestä vauva ensimmäsitä kertaa yöhoitoon?
Meillä juuri 5 kk ikäinen lapsi ja mies ''painostaa'' jättämään hänet yöhoitoon.. Viikonloppuna olisi juhlat (ei mitkään tärkeät, vaan sellaiset missä kaikki ryyppää) ja mies ehdotti että laitetaan lapsi hoitoon ja lähtisin mukaan hänen ja muutaman kaverinsa kanssa..
Olin alunperinkin sitä vastaan, että mies olisi lähdössä mutta ei nähtävästi välitä minun mielipiteestäni tähän asiaan ja nyt ehdotti että lähtisin itsekkin niin ei tarvitse kotona katkeroitua.. ärsyttää!
Anopilta ollaan jo kysytty yökyläilyt ja sanoi että kuudelta illalla voisi hakea ja seuraavana päivänä kahden aikaan tuoda takaisin kotiin. Minusta tuo on liikaa. Koko yöhoitoon jättäminen tuntuu liian rankalta noin pienelle :/ Ahdistaa, varsinkin kun ei voi tulla kotiin hoitamaan lasta vaan pitää viedä 20 km päähän. Entä jos jotakin tapahtuu? Itselläni ei ole ajokorttia, joten en voi lähteä lasta hakemaan ja mies aikoo takuulla juoda niin paljon kun lähtee.
Itse olisin halunnut näihin samoihin juhliin, mutta mies olettaa että hänellä on etuoikeus mennä kaikkii maailman pippaloihin. Minä jään kotiin hoitamaan lasta.. Vaihtoehtona ainoastaan on yöhoitoon jättäminen tai sitten se että minä jään kotiin, sen takia että hoitoon jättäminen ei tunnu hyvältä... Miksi tästä vanhemmuudesta pitää tehdä näin vaikeaa itselleen?
Kommentit (109)
Esikoinen oli melkein 8kk kun oli ekan kerran äitini luona yön yli. Kyseessä oli kälyni polttarit, ja koska itse olin niitä järjestänyt, halusin niihin myös osallistua. Lapsen piti olla kotona isänsä kanssa, mutta miehelle sitten tottakai, tyypillisesti, iski joku mahatauti. Olin jäämässä kotiin kun äitini päätti puolestani että ottaa vauvan luokseen, niin että minäkin pääsen joskus jonnekin. Nyt esikoinen on 2v, eikä näytä siltä että olisi traumoja jäänyt. Mielellään jää isovanhempien luokse hoitoon edelleen =)
Toinen on nyt 6kk, ja puolentoista kuukauden päästä saisi mennä ekan kerran hoitoon koska mieheni ja minä menemme viettämään hääpäivää laivalle. Pakko saada nukkua... Ei onnistu kotona koska naapurit ei ole ikinä hiljaa =D
Olemme paljon äitini luona, joten hän on lapselle kuitenkin ihan tuttu hoitaja.
Minun mielestäni vauva ei tarvitse yöhoitoa. Mutta tämä on minun mielipide.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:36"]
Tulette sitten kotiin taksilla, sinä tietysti joudut sitten pysyttelemään melko vähäisessä juomisessa, että kykenet hoitamaan yöllä ja aamulla vauvaa.
Eli eihän vauvaa nyt toki ole pakko yöksi anoppilaan viedä!
[/quote]
Eiköhän se lapsenvahti ole sitä varten ettei äidinkään tarvitse kännissä alkaa lasta hoitamaan.
[/quote]
Tai sitten äiti ottaa illan aikana vain pari kolme drinksua, eikä ole kännissä. Totta kai anoppi voi jäädä yöksikin, jos haluaa ja suostuu, mutta pakkoko sitä on räkäkänniä ap:nkaan juoda? Olisipa sitten vauvalla tuttu hoitaja ja ap voisi antaa rintaa jos/kun vauva aamuyöllä herää.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:39"]
Esikoinen oli ensimmäisen kerran yökylässä kun oli 6 viikkoa vanha. Vietimme hääyömme hotellissa ja lapsi jäi vanhemmilleni siksi aikaa. Lapsi nukkui tuolloin jo koko yön unia, imetin hänet ja peittelin nukkumaan, jätin vanhemmilleni valmiiksi lypsämäni rintamaidon ja menimme hotelliin. Tulimme aamupäivällä n. klo 11 aikaan takaisin, ja siihen mennessä vauva oli syönyt sen kerran mitä normaalisti muutenkin.
Toinen lapsi oli yöhoidossa kummitädillään ensimmäisen kerran kun oli n. 3 kk:n ikäinen. Hän ei ollut rintaruokinnassa enää silloin, joten imetys ei ollut ongelma. Lisäksi kummitätinsä oli todella tuttu, hän kävi tuohon aikaan lähes päivittäin meillä.
Ja aina voi sattua "jotakin" vaikka sinä hoitaisit ja olisit kotona. Porkkanaankin voi tukehtua. Ei voi elää elämää tynnyrissä peläten koko aikaa "mitä jos".
Ja jos et halua mennä juhliin, et mene. Mutta silloin et myöskään valita kun et päässyt, sinä teet itse tietoiset ratkaisusi. Eikä se, ettet "voi" antaa lasta mummille hoitoon saa tarkoittaa sitäkään ettei mies saisi mennä. Mieshän on jo sanonut että tuu mukaan. Hoitopaikkakin on olemassa.
Lisäksi jos lähdet ja se "jotain" sattuu, niin ajattelitko sitten kännissä lähteä ajamaan jos sulla kortti olisi? Eiköhän se mummi osaa hoitaa hommansa, onhan hänellä aikuinen lapsi jo.
[/quote]
Korvikevauvat onkin eri asia
Mun mielestä voi jättää jo ensimmäisenä yönä sinne sairaalan vauvahuoneeseen, mikä se nyt sitten nimeltään onkaan. Ja jatkossa samalla tavalla silloin tällöin turvalliseen paikkaan ilman huonoa omaatuntoa. Muutkin kuin äiti osaavat hoitaa vauvaa myös öisin.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:48"]
Esikoinen oli ensimmäisen kerran yökylässä kun oli 6 viikkoa vanha. Vietimme hääyömme hotellissa ja lapsi jäi vanhemmilleni siksi aikaa. Lapsi nukkui tuolloin jo koko yön unia, imetin hänet ja peittelin nukkumaan, jätin vanhemmilleni valmiiksi lypsämäni rintamaidon ja menimme hotelliin. Tulimme aamupäivällä n. klo 11 aikaan takaisin, ja siihen mennessä vauva oli syönyt sen kerran mitä normaalisti muutenkin.
Toinen lapsi oli yöhoidossa kummitädillään ensimmäisen kerran kun oli n. 3 kk:n ikäinen. Hän ei ollut rintaruokinnassa enää silloin, joten imetys ei ollut ongelma. Lisäksi kummitätinsä oli todella tuttu, hän kävi tuohon aikaan lähes päivittäin meillä.
Ja aina voi sattua "jotakin" vaikka sinä hoitaisit ja olisit kotona. Porkkanaankin voi tukehtua. Ei voi elää elämää tynnyrissä peläten koko aikaa "mitä jos".
Ja jos et halua mennä juhliin, et mene. Mutta silloin et myöskään valita kun et päässyt, sinä teet itse tietoiset ratkaisusi. Eikä se, ettet "voi" antaa lasta mummille hoitoon saa tarkoittaa sitäkään ettei mies saisi mennä. Mieshän on jo sanonut että tuu mukaan. Hoitopaikkakin on olemassa.
Lisäksi jos lähdet ja se "jotain" sattuu, niin ajattelitko sitten kännissä lähteä ajamaan jos sulla kortti olisi? Eiköhän se mummi osaa hoitaa hommansa, onhan hänellä aikuinen lapsi jo.
[/quote]
Korvikevauvat onkin eri asia
[/quote]
Esikoinen ei ollut korvikevauva. (suomentajan huomautus)
Ap, kuutosen ehdotus oli hyvä: anoppi teille hoitamaan vauvaa ja sinä otat vastuun kun tulette yöllä kotiin eli anoppi voi sitten palata kotiinsa. Kun et kerran itse juurikaan juo, tuo onnistuu aivan hyvin.
Tärkeimmät kysymykset:
- Haluaako ap mennä räkäkännissä olevan miehen mukaan?
- Tuntuuko ap:sta hyvältä jättää vauva hoitoon?
Jos vastaus edes jompaan kumpaan on ei, niin älä mene äläkä pistä vauvaa hoitoon. Ja voithan mennä vaikka vaan illaksi, pyydät anopin teille alkuillaksi vauvanvahdiksi ja tulet itse kotiin esim. keskiyöhön mennessä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:36"]kiinni siitäkin, onko anoppi hyvin tuttu lapselle. Harvemmin on samanarvoinen kuin oma vanhempi - se edellyttäisikin jo tapaamisia monta kertaa viikossa noin pienen vauvan ollessa kyseessä.
[/quote]
Olen samaa mieltä, mutta toisaalta ihmettelen, miksei sitten haluta tutustuttaa lapsenlapsia isovanhempiin tai serkkuperheisiin tms. Usein täällä kirjoitetaan, että "en voi jättää sen-ja-sen ikäistä mummon luo, koska eivät ole tutustuneet kunnolla vielä mutta toisaalta en edes halua käydä siellä kylässä tai kutsua häntä kylään".
Eli itse aiheutetaan tilanne, että siinä vaiheessa kun apua tarvittaisiin ja toisten puolesta tarjottaisiin, ei voida ottaa sitä vastaan, koska aiemmin ei olla laitettua tikkua ristiin tutustumisen hyväksi. Ei toki kaikilla näin, mutta monilla näyttää olevan.
Lapset ovat maailman sivu olleet hoidossa vierailla ihmisillä paljon pitempiä aikoja kuin tuo päivä per vuosi -sääntö sanoo, eivätkä ole saaneet traumoja. Vaikuttaa joskus siltä, että näissä "en voi jättää lasta hoitoon" -kommenteissa kyse on enemmän äidin omasta kaipuusta lapseensa (mikä sinänsä on hyvä asia), joka naamioidaan lapsen kaipuuksi.
Ap:n tapauksessa minusta on huolestuttavampaa tuo tyypillinen tilanne, että miehen pitää päästä juomaan itsensä känniin ja vaimo joutuu järjestelemään muun perheen asiat. Ihan liikaa olen lukenut samanlaisia kirjoituksia av:lla.
Joo, anoppi teille kotiin illaksi!
Mä jättäisin vain pakon edessä alle 2- vuotiaan (esim. toisen lapsen syntymä on minusta sellainen, jossa isääkin tarvitaan) mutta en minkään juhlien takia jättäisi alle 2- vuotiasta. Mutta hyvä syy on eri asia.
Ongelma ei tilanteessasi ole vauva tai sen yökyläilyt, vaan sun pölö mies. Hän lähtee juomaan ja sinä ja vauva teette mitä lystäätte, tuntuu olevan teidän perheen toimintamalli. Sä et halua jättää vauvaa hoitoon, koska sun äidinvaisto sanoo muuta. Luota siihen.
Mä en jättäisi noin pientä tollaisesta syystä jos ja kun se ei hyvältä tuntuisi kuten itsestäni ei tuntuisi. Sinänsä hoitoon jättäminen riippuu perheen ja vauvan tilanteesta. Esikoinen jäi meillä koko yön hoitoon vasta kolmevuotiaana ilman kumpaakaan vanhempaa enkä aio jättää kuopusta alle vuoden iässä ainakaan kuin korkeintaan jos joudun sairaalahoitoon tms.
Miehen painostuksesta en siis tuohon ryhtyisi eikä omani kyllä painostaisikaan. Mitäs jos käyttäisit taksia ja olisit juhlissa vain osan aikaa?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:00"]
Mä jättäisin vain pakon edessä alle 2- vuotiaan (esim. toisen lapsen syntymä on minusta sellainen, jossa isääkin tarvitaan) mutta en minkään juhlien takia jättäisi alle 2- vuotiasta. Mutta hyvä syy on eri asia.
[/quote]
Siis ei ole totta: kuinka riippuvainen sinä siitä lapsesta olet ? Taas näitä av-mammoja joiden koko elämä on sidottu siihen nyyttiin ja sitten itketään kun mies on löytänyt jonkun joka huomaa hänetkin ja viettää vapaa-aikaa hänenkin kanssaan.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:00"]
[/quote]
Siis ei ole totta: kuinka riippuvainen sinä siitä lapsesta olet ? Taas näitä av-mammoja joiden koko elämä on sidottu siihen nyyttiin ja sitten itketään kun mies on löytänyt jonkun joka huomaa hänetkin ja viettää vapaa-aikaa hänenkin kanssaan.
[/quote]
Meillä ei ole lapset olleet ikinä yöhoidossa (paitsi yhdellä lapsella oli kerran yökoulua).Naimisissa ollaan edelleen ja nuorinkin on jo 17v
Mikä itseisarvo se on, että lapset pitää kiikuttaa sosiaalistumaan mahdollisimman vauvoina yökylään?
Toiseksi,meillä mies on halunnut myös lapsia. Jos teillä lapset ovat vain sinun lapsia ja mies ei ole luonut heihin tunnesidettä ja ei koe olevansa yhtä perhettä, ei vauvan yöhoito pelasta huonoa parisuhdetta
Meillä lapsi oli itselleen tutun sukulaisen luona vähän alle 2-vuotiaana 1. kertaa yökylässä. Hyvä ikä minun mielestäni.
Minä en todellakaan jättäisi meidän 11kk vanhaa hoitoon vielä yöksi. Päivisin on ollut hoidossa mummilla. Jätän yökylään sitten, kun itse pyytää päästä. 5kk vanhaa ei tulisi mieleenikään jättää edes hoitoon muutamaksi tunniksi!
Minä olin tuossa vaiheessa vielä niin tiukassa symbioosissa, etten edes olisi halunnut olla vauvasta erossa. Ensimmäisen ostosreissun ilman vauvaa tein siinä vaiheessa, kun vauva oli 8kk vanha. Sekin otti koville, vaikkei minulla mennyt kahtakaan tuntia.
Bilettäminen ei ole nuoruusvuosien jälkeen ollut minulle mikään juttu, joten ei ollut tarvetta tuollaiselle, että olisi pitänyt saada lapsi yökylään että pääsee itse vetämään perseet. Lapsi oli yökylässä mummolassa ensimmäistä kertaa 4-vuotiaana ja silloinkin isänsä kanssa. Joskus 5-6-vuotiaana oli ensimmäistä kertaa yksin eikä tarvinnut paljon jännäillä, pärjääkö siellä vai ei.
Jotain on äidin ja vauvan suhteessa pielessä, jos pienen vauvan luota on pakottava tarve päästä kännäämään. Ei ole päässyt tervettä kiintymyssuhdetta muodostumaan, jos on tuollainen tilanne. Alkuvaiheeseen kuuluu tiukka symbioosi, joka on sekä äidin että vauvan parhaaksi. Siitä irtaannutaan hiljalleen kun molemmat ovat valmiita.
Vauva ei tarvitse yöhoitoa! Yhdenkään ihmisen kehitys ei ole vaarantunut siksi, että häntä on hoitanut ensimmäisen vuoden ajan yksi ainoa henkilö ja hän on saanut tästä turvasta tutustua muihin eli ympärillä on elämää, mutta lapsen kiintymyssuhde yhteen hoitajaan riittää.
Jos mies haluaa ap: katsomaan omaa juomistaan, niin eipä ole kaksisesta miehestä kyse. Vauva kainaloon, omille kavereille/sukulaisille yöksi. Anna miehen ryypätä rauhassa ja kärsiä krapulansa rauhassa.
[/quote]
Joo, miehen meneminen ei olisi ongelma jos alkoholin juominen olisi normaalia. Tämän takia en halua että mies lähtee ''muutamille'', kun aina tullaan kontaten takaisin jne.. Tällä kertaa meinaa sitten ottaa oikein olan takaa, ilmoitti vain yksi päivä töistä tullessaan että viikonloppuna lähtee sitten vetämään pään täyteen.. Asiasta ei siis edes ole keskusteltu, olisiko silloin ollut jotakin menoa mielessä ym. Vaan että hän lähtee, hän juo, hän tekee mitä lystää.. Minä saan toki tulla mukaan katsomaan sitä sirkusta, olen todella otettu..
Itse saatan juoda muutaman, tuskin edes sitäkään. Alkoholi ei sovi minulle ja olen sen hyväksynyt. Osaan kommunikoida ihmisten kanssa ilmankin ja ihmiset tuskin edes huomaavat olenko juonut vai en..
ap