Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koska teidän mielestä vauva ensimmäsitä kertaa yöhoitoon?

Vierailija
22.10.2013 |

Meillä juuri 5 kk ikäinen lapsi ja mies ''painostaa'' jättämään hänet yöhoitoon.. Viikonloppuna olisi juhlat (ei mitkään tärkeät, vaan sellaiset missä kaikki ryyppää) ja mies ehdotti että laitetaan lapsi hoitoon ja lähtisin mukaan hänen ja muutaman kaverinsa kanssa..
Olin alunperinkin sitä vastaan, että mies olisi lähdössä mutta ei nähtävästi välitä minun mielipiteestäni tähän asiaan ja nyt ehdotti että lähtisin itsekkin niin ei tarvitse kotona katkeroitua.. ärsyttää!

Anopilta ollaan jo kysytty yökyläilyt ja sanoi että kuudelta illalla voisi hakea ja seuraavana päivänä kahden aikaan tuoda takaisin kotiin. Minusta tuo on liikaa. Koko yöhoitoon jättäminen tuntuu liian rankalta noin pienelle :/ Ahdistaa, varsinkin kun ei voi tulla kotiin hoitamaan lasta vaan pitää viedä 20 km päähän. Entä jos jotakin tapahtuu? Itselläni ei ole ajokorttia, joten en voi lähteä lasta hakemaan ja mies aikoo takuulla juoda niin paljon kun lähtee.

Itse olisin halunnut näihin samoihin juhliin, mutta mies olettaa että hänellä on etuoikeus mennä kaikkii maailman pippaloihin. Minä jään kotiin hoitamaan lasta.. Vaihtoehtona ainoastaan on yöhoitoon jättäminen tai sitten se että minä jään kotiin, sen takia että hoitoon jättäminen ei tunnu hyvältä... Miksi tästä vanhemmuudesta pitää tehdä näin vaikeaa itselleen?

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:00"]

Mä jättäisin vain pakon edessä alle 2- vuotiaan (esim. toisen lapsen syntymä on minusta sellainen, jossa isääkin tarvitaan) mutta en minkään juhlien takia jättäisi alle 2- vuotiasta. Mutta hyvä syy on eri asia.

[/quote]

Siis ei ole totta: kuinka riippuvainen sinä siitä lapsesta olet ? Taas näitä av-mammoja joiden koko elämä on sidottu siihen nyyttiin ja sitten itketään kun mies on löytänyt jonkun joka huomaa hänetkin ja viettää vapaa-aikaa hänenkin kanssaan.

[/quote]

Myös lapsen tempperamentti ja vuorokausirytmi vaikuttaa siihen, miten helppo on jättää esimerkiksi 1v hoitoon. Omani ovat tuon ikäisenä vielä heräilleet itkemään monta kertaa yössä. Sen lisäksi, että se on raskasta hoitajalle, ei myöskään välttämättä ole ketään niin tuttua läheistä, että lapsi tuntisi olonsa turvalliseksi herätessään keskellä yötä vieraan kanssa. 

Ap:tä kehottaisin kuuntelemaan omaa vaistoaan. Lapsen voi jättää siinä vaiheessa yökylään, kun se itsestä tuntuu hyvälle. Jos sinulla on juhlissa paha mieli, ei se ole kenenkään etu. Luulisi miehesikin olevan pahoillaan puolestasi. 

Ihmettelen myös sitä vetoomusta, että parisuhteen takia täytyisi jättää vauva hoitoon, vaikka se itsestä tuntuu pahalta. Mieheni ainakin on sen verran empaattinen, että ymmärtää, miltä se minusta tuntuisi eikä eikä edes vaadi sellaista puhumattakaan siitä, että suuttuisi. Hän jaksoi odottaa 4v ensimmäistä kahdenkeskistä yötä lasten syntymän jälkeen ihan hyvin. Minusta on ihan luonnollista vauvan syntymän jälkeen, että pariskunnan yhteiset menot jäävät muutamaksi vuodeksi (jos lapsia on useampi pienillä ikäeroilla). Toki se on ikävää, mutta kaikella on aikansa. 

Vierailija
62/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootte te uskomattomia. 

miksi teille on niin tärkeää perustella omia valintojanne? oletteko NIIN EPÄVARMOJA, että tuomitsette muiden tavat ja tekemiset vain, koska ne eivät ole samanlaisia kuin teidän tekemänne valinnat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jättäisin vain pakon edessä alle 2- vuotiaan (esim. toisen lapsen syntymä on minusta sellainen, jossa isääkin tarvitaan) mutta en minkään juhlien takia jättäisi alle 2- vuotiasta. Mutta hyvä syy on eri asia.

[/quote]

Siis ei ole totta: kuinka riippuvainen sinä siitä lapsesta olet ? Taas näitä av-mammoja joiden koko elämä on sidottu siihen nyyttiin ja sitten itketään kun mies on löytänyt jonkun joka huomaa hänetkin ja viettää vapaa-aikaa hänenkin kanssaan.

[/quote]

Siis niin totta! Siksi jokaisen naisen tulee tajuta jättää se vauva isän kanssa kahdestaan viikonlopuksi kerran kuukaudessa. Näin sekä mies että lapsi saavat olla kahdestaan eikä kenellekään tule paha mieli

Vierailija
64/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:36"]kiinni siitäkin, onko anoppi hyvin tuttu lapselle. Harvemmin on samanarvoinen kuin oma vanhempi - se edellyttäisikin jo tapaamisia monta kertaa viikossa noin pienen vauvan ollessa kyseessä.

[/quote]

Olen samaa mieltä, mutta toisaalta ihmettelen, miksei sitten haluta tutustuttaa lapsenlapsia isovanhempiin tai serkkuperheisiin tms. Usein täällä kirjoitetaan, että "en voi jättää sen-ja-sen ikäistä mummon luo, koska eivät ole tutustuneet kunnolla vielä mutta toisaalta en edes halua käydä siellä kylässä tai kutsua häntä kylään".

Eli itse aiheutetaan tilanne, että siinä vaiheessa kun apua tarvittaisiin ja toisten puolesta tarjottaisiin, ei voida ottaa sitä vastaan, koska aiemmin ei olla laitettua tikkua ristiin tutustumisen hyväksi. Ei toki kaikilla näin, mutta monilla näyttää olevan.

Lapset ovat maailman sivu olleet hoidossa vierailla ihmisillä paljon pitempiä aikoja kuin tuo päivä per vuosi -sääntö sanoo, eivätkä ole saaneet traumoja. Vaikuttaa joskus siltä, että näissä "en voi jättää lasta hoitoon" -kommenteissa kyse on enemmän äidin omasta kaipuusta lapseensa (mikä sinänsä on hyvä asia), joka naamioidaan lapsen kaipuuksi.

Ap:n tapauksessa minusta on huolestuttavampaa tuo tyypillinen tilanne, että miehen pitää päästä juomaan itsensä känniin ja vaimo joutuu järjestelemään muun perheen asiat. Ihan liikaa olen lukenut samanlaisia kirjoituksia av:lla.

[/quote]

Sinä tai minä emme voi tietää, mitä säröjä lapsen perusturvallisuuteen liian aikaisin tapahtuneesta yökyläilystä tulee. Se, että sitä tehdään koska vanhemmilla on tarpeita ei todellakaan tarkoita, että järjestely olisi lapselle ideaali.

Lisäksi minä en mitään sanonut siitä, miten sitä tutustumista voidaan päiväaikaan toteuttaa. Se on ap:n asia, eikä sitä NYT enää voi hoitaa, jos mummo ei ole vauvalle tähän mennessä tutuksi tullut. Jälkiviisautta siis harrastat....

Joka tapauksessa vauvan ja mummon tutustumiseen ei tarvita yökyläilyjä.

-6-

Vierailija
65/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini asuu meistä 300 kilometrin päässä: 1-vuotiaasta asti lapset ovat olleet yökylässä 3:sta päivästä viikkoon kerrallaan. Joko mamma hakee meiltä ja me haemme takaisin tai toisinpäin. Hyvin on toiminut ja lapsilla ja mammalla upea suhde. Noin pitkiä aikoja olisi muuten aika vaikea viettääkään yhdessä, kun meille ei oikein vierasvuodetta mahdu.

Vierailija
66/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Jos miehelle on olennaista päästä ryyppäämään vaimon kanssa silloin, kun lapsi on vasta puolivuotias, niin minä melkeinpä sanoisin, että sellaisen miehen saakin antaa mennä....

Ei parisuhteen hoitaminen oikeasti ole kiinni siitä, pannaanko vauvoja yökylään. Vauva nukkuu valtaosan päivästä, sen aikana ehtii kummasti hoitaa parisuhdettakin. Lisäksi hyvät isät ovat itsekin sitotuneita lapsen hyvinvointiin, ei ainoastaan omaan huvitteluunsa.

Vierailija
67/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI NIITÄ LAPSIA PITÄÄ TEHDÄ TUOLLAISTEN MIESTEN KANSSA?

Huudan, koska puolet naisista ei kuitenkaan kuule...

Vierailija
68/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:16"]

Minä en todellakaan jättäisi meidän 11kk vanhaa hoitoon vielä yöksi. Päivisin on ollut hoidossa mummilla. Jätän yökylään sitten, kun itse pyytää päästä. 5kk vanhaa ei tulisi mieleenikään jättää edes hoitoon muutamaksi tunniksi! 

[/quote]

Eikä varmaan edes isälleen.... tyypillistä av-mammailua.

Vierailija
69/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:25"]

ootte te uskomattomia. 

miksi teille on niin tärkeää perustella omia valintojanne? oletteko NIIN EPÄVARMOJA, että tuomitsette muiden tavat ja tekemiset vain, koska ne eivät ole samanlaisia kuin teidän tekemänne valinnat?

[/quote]

Ongelma: ap:n lapsi on jonain päivänä lapseni luokalla se kiusaaja-häirikkö, joka ei anna muiden opiskella rauhassa, rikkoo tavarat ja haistattelee opettajalle. Kyllä se on vähän minunkin asiani, jos lapselle alusta alkaen luodaan mahdollisimman hankala elämä.

Vierailija
70/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:36"]

Tulette sitten kotiin taksilla, sinä tietysti joudut sitten pysyttelemään melko vähäisessä juomisessa, että kykenet hoitamaan yöllä ja aamulla vauvaa.

Eli eihän vauvaa nyt toki ole pakko yöksi anoppilaan viedä!

[/quote]

Eiköhän se lapsenvahti ole sitä varten ettei äidinkään tarvitse kännissä alkaa lasta hoitamaan.

[/quote]

Mun mielestä sanat ÄITI ja KÄNNISSÄ ei kuulu samaan lauseeseen.

Vierailija
71/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:39"]

Esikoinen oli ensimmäisen kerran yökylässä kun oli 6 viikkoa vanha. Vietimme hääyömme hotellissa ja lapsi jäi vanhemmilleni siksi aikaa. Lapsi nukkui tuolloin jo koko yön unia, imetin hänet ja peittelin nukkumaan, jätin vanhemmilleni valmiiksi lypsämäni rintamaidon ja menimme hotelliin. Tulimme aamupäivällä n. klo 11 aikaan takaisin, ja siihen mennessä vauva oli syönyt sen kerran mitä normaalisti muutenkin. 

Toinen lapsi oli yöhoidossa kummitädillään ensimmäisen kerran kun oli n. 3 kk:n ikäinen. Hän ei ollut rintaruokinnassa enää silloin, joten imetys ei ollut ongelma. Lisäksi kummitätinsä oli todella tuttu, hän kävi tuohon aikaan lähes päivittäin meillä.

Ja aina voi sattua "jotakin" vaikka sinä hoitaisit ja olisit kotona. Porkkanaankin voi tukehtua. Ei voi elää elämää tynnyrissä peläten koko aikaa "mitä jos".

Ja jos et halua mennä juhliin, et mene. Mutta silloin et myöskään valita kun et päässyt, sinä teet itse tietoiset ratkaisusi. Eikä se, ettet "voi" antaa lasta mummille hoitoon saa tarkoittaa sitäkään ettei mies saisi mennä. Mieshän on jo sanonut että tuu mukaan. Hoitopaikkakin on olemassa.

Lisäksi jos lähdet ja se "jotain" sattuu, niin ajattelitko sitten kännissä lähteä ajamaan jos sulla kortti olisi? Eiköhän se mummi osaa hoitaa hommansa, onhan hänellä aikuinen lapsi jo. 

[/quote]

Joo, miehen meneminen ei olisi ongelma jos alkoholin juominen olisi normaalia. Tämän takia en halua että mies lähtee ''muutamille'', kun aina tullaan kontaten takaisin jne.. Tällä kertaa meinaa sitten ottaa oikein olan takaa, ilmoitti vain yksi päivä töistä tullessaan että viikonloppuna lähtee sitten vetämään pään täyteen.. Asiasta ei siis edes ole keskusteltu, olisiko silloin ollut jotakin menoa mielessä ym. Vaan että hän lähtee, hän juo, hän tekee mitä lystää.. Minä saan toki tulla mukaan katsomaan sitä sirkusta, olen todella otettu..

Itse saatan juoda muutaman, tuskin edes sitäkään. Alkoholi ei sovi minulle ja olen sen hyväksynyt. Osaan kommunikoida ihmisten kanssa ilmankin ja ihmiset tuskin edes huomaavat olenko juonut vai en..

ap

[/quote]

Kerro ap kultapieni, miksi ole tehnyt lapsen tuollaisen miehen kanssa. Ei voi tavallinen ihminen ymmärtää.

Vierailija
72/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:46"]

Esikoinen oli melkein 8kk kun oli ekan kerran äitini luona yön yli. Kyseessä oli kälyni polttarit, ja koska itse olin niitä järjestänyt, halusin niihin myös osallistua. Lapsen piti olla kotona isänsä kanssa, mutta miehelle sitten tottakai, tyypillisesti, iski joku mahatauti. Olin jäämässä kotiin kun äitini päätti puolestani että ottaa vauvan luokseen, niin että minäkin pääsen joskus jonnekin. Nyt esikoinen on 2v, eikä näytä siltä että olisi traumoja jäänyt. Mielellään jää isovanhempien luokse hoitoon edelleen =)

Toinen on nyt 6kk, ja puolentoista kuukauden päästä saisi mennä ekan kerran hoitoon koska mieheni ja minä menemme viettämään hääpäivää laivalle. Pakko saada nukkua... Ei onnistu kotona koska naapurit ei ole ikinä hiljaa =D

Olemme paljon äitini luona, joten hän on lapselle kuitenkin ihan tuttu hoitaja.

[/quote]

Laivallahan naapurit on aina hiljaa...

Vierailija
73/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eka yökyläily oli noin 8 kk iässä. Oltiin naapurissa mökillä, kun lapsi oli 200 m päässä mummolassa. Silloin siis alkoi nukkua täysiä öitä ja yösyöminen jäi pois, niin viitsi jättää hoidettavaksi.

Siitä saakka ollut välillä yötä jommassa kummassa mummolassa yhden yön ja varmasti jatkuu yökyläily, kun hyvin on aina sujunut ja läheiset välit isovanhempiin. Pidän sitä hyvänä asiana, että isovanhemmat viettävät (omasta halustaan) aikaa lapsenlasten kanssa. "Hoidossa" ovat viikoittain muutaman tunnin mummolassa ihan muuten vaan. En tosin tiedä voiko sitä enää hoidoksi kutsuakaan, kun varsinaista hoitotarvetta ei ole, vaan isovanhemmat pyytävät lasta kylään :)

Vierailija
74/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:36"]

Tulette sitten kotiin taksilla, sinä tietysti joudut sitten pysyttelemään melko vähäisessä juomisessa, että kykenet hoitamaan yöllä ja aamulla vauvaa.

Eli eihän vauvaa nyt toki ole pakko yöksi anoppilaan viedä!

[/quote]

Eiköhän se lapsenvahti ole sitä varten ettei äidinkään tarvitse kännissä alkaa lasta hoitamaan.

[/quote]

Tai sitten äiti ottaa illan aikana vain pari kolme drinksua, eikä ole kännissä. Totta kai anoppi voi jäädä yöksikin, jos haluaa ja suostuu, mutta pakkoko sitä on räkäkänniä ap:nkaan juoda? Olisipa sitten vauvalla tuttu hoitaja ja ap voisi antaa rintaa jos/kun vauva aamuyöllä herää.

[/quote]

Jos anoppi ei syystä tai toisesta pääse teille, niin miten olisi jos sinä menisit niistä juhlista anoppilaan yöksi vauvan luokse? 20 km matka ei ole taksilla juuri mitään, 40€. Jos et juuri käytä alkoholiakaan, niin mikähän tässä vaihtoehdossa olisi ylitsepääsemätön ongelma?

Oikeesti sun ongelmasi on se, että olet ottanut alkoholistin lastesi isäksi.

Vierailija
75/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääs nyt.... kertoiko ap jossain miehensä ryyppäävään säännöllisesti paljon? Hän kertoi, että mies ottaa paljon, KUN ottaa. Mutta jos sitä tapahtuu muutaman kerran vuodessa, en menisi tuomitsemaan miestä alkoholistiksi ja epäkelvoksi isänä.

Vierailija
76/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani oli yökylässä ensimmäistä kertaa ollessaan 10 kk. Olimme hyvän ystävän häissä paikassa johon vieraat jäivät yöksi. Halusin todellakin nauttia ystäväni häistä ilman lasta. Muuten en ehkä olisi noin pientä välttämättä vienyt yöhoitoon. Varsinaiset yökyläilyt alkoivat noin kolmevuotiaana, jolloin lapsi jo itsekin osasi haluta mummolaan ja kummeille. Sitä ennen yökyläili muutaman kerran ns. pakottavista syistä. Olen sitä mieltä, että joskus lapsellekin on mukavampi olla rauhallisessa yöhoitopaikassa tai kotona esim. mummon kanssa, kuin mukana jossain mikä on meluisaa/rauhatonta tai vaatii lapselta ikätasoon nähden liikaa esim. käyttäytymisen suhteen (paikallaoloa, hiljaisuutta, pitkiä odotusaikoja), vaikka esim. häihin olisi voinut lapsen mukaan ottaakin.

Vierailija
77/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vauvan voi jättää satunnaisesti tarpeen sattuessa yöhoitoon jos vauvalla on tuttu paikka jossa on ollut useamman kerran päivällä muutaman tunnin hoidossa. Ihmisten pitää ehdottomasti olla vauvalle tuttuja ja sellaisia kenen kanssaan hän viihtyy hyvin. Itse en noin pientä yöhoitoon veisi ellei olisi aivan välttämätön pakko. Mun mielestä tuo niin monta yötä pois kotoa, kun on ikävuosia. Eli vasta 1 vuotiaana yöhoitoon. Me jouduttiin valitettavasti oman jaksamisen takia joustamaan omista periaatteista ja vietiin vauva tutuille ihmisille yöhoitoon 7kk ikäisenä. Silloinkin ajattelin pitkään että onko vauva aivan liian pieni yökyläilemään. Valvomista oli meillä vanhemmilla takana useampi kuukausi ja omat voimat oli niin loppu, että oli vauvalle parempi olla yö toisaalla. että me vanhemmat saatiin kerättyä voimia. Vauva on nyt 9kk ja on ollut yötä pois kotoa yhteensä 3 kertaa että me vanhemmat saataisiin nukkua. Jos vauvalla ei olisi yhtä hyvä ja läheinen suhde isovanhempien kanssa, en olisi vienyt. Teidän tapauksessanne en veisi. 

Vierailija
78/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:46"]

Älkääs nyt.... kertoiko ap jossain miehensä ryyppäävään säännöllisesti paljon? Hän kertoi, että mies ottaa paljon, KUN ottaa. Mutta jos sitä tapahtuu muutaman kerran vuodessa, en menisi tuomitsemaan miestä alkoholistiksi ja epäkelvoksi isänä.

[/quote]

Isä, joka konttaa kotiin? Onneks mä en oo asunut sellaisessa perheessä, en lapsena enkä aikuisena.

Vierailija
79/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 11:32"]

Siinä vaiheessa, kun vauva nukkuu yhtäkyytiset yöunet eli 2-3kk + jotain.

[/quote]

onko sulla lapsia?

Vierailija
80/109 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:34"]

MIKSI NIITÄ LAPSIA PITÄÄ TEHDÄ TUOLLAISTEN MIESTEN KANSSA?

Huudan, koska puolet naisista ei kuitenkaan kuule...

[/quote]

Kun parempaa miestä ei saa. Siksi niitä lapsia pitää laukottaa yökylässä, kun mies ei ole sitoutunut lapsiin ja perheeseen ja jättää muuten, ellei saa kokea elävänsä vaimonsa kanssa lapsetonta elämää.

Kunnon vaimo tekee mitä tahansa, ettei mies jätä.

Harmi vain, että tämä optio ei kanna aina kovin pitkälle. Niin moni mies on silti löytänyt uuden naisen, vaikka lapsia on pidetty vauvoista asti yökylässä ja vietetty parisuhdeviikonloppuja. Ja usein nämä miehet eivät eron jälkeen pidä lapsiinsa mitään yhteyttä, koska eivät ole koskaan kokeneet lapsia omakseen, eivätkä ole oppineet tuntemaan niitä.