Suomesta puuttuu koulukuri
Suomalaiset koululaiset ovat menestyneet Pisa-tutkimuksessa, mutta se ei estä heitä metelöimästä luokkahuoneissa. Suomalaiset 15-vuotiaat koululaiset olivat kolmansiksi rauhattomimpia 38 maan joukossa talousjärjestö OECD:n selvityksessä. Suomalaisia enemmän häiriöitä aiheuttivat vain oppilaat Kreikassa ja Argentiinassa. Paras koulukuri on Japanissa. Aasian maat sijoittuivat erinomaisesti vertailussa. Euroopasta kärkikymmenikköön mahtuivat Romania, Albania ja Venäjä. Pohjoismaat olivat kaukana kärjestä. OECD:n tutkimuksessa oppilailta kysyttiin, kuinka kauan opettajan täytyy odottaa luokkahuoneen hiljenemistä. Raportin mukaan koulukuri on yleisesti parantunut vuosituhannen alkuun verrattuna. Muutos on ollut huomattava esimerkiksi Ruotsissa. Eniten käytöstään ovat petranneet indonesialaiset.
Hävettää lukea tälläistä juttua. Suomi on maa missä koululaiset kontrolloivat koulua ja aikuisia. Mutta senhän näkee ilman tutkimuksiakin. Opettajille vittuillaan, tunnit ovat pelkkää riehumista eikä mitään sääntöjä noudateta
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 23:36"] Asun englannissa ja ainakin tana vuonna on lapsella niin tiukka ope etta huh. Huusi lapselle ekan kerran niin etta lapsi sanoi 'meinasin pyortya'. Vahan liian tiukkis sanoisin! Opettajalle voi vihjata etta liian tiukka tyyli, mutta taalla ei kenellakaan tulisi mieleenkaan menna valittamaan opettajasta tai joutuu kokoukseen rehtorin kanssa ja sittenhan sinut siina litistetaan, koulu on oikessa (ja kuri pitaa olla, JA HYVAKSYN SEN) . Suomessa vanhemmat puuuttuu liikaa koulujuttuihin ja koululla ei ole tarivittavaa auktoriteettia. [/quote] Suomessa ongelma on se, että ihminen on ASIAKAS kaikissa valtion ja kunnan tarjoamissa palveluissakin.Eli niissä, joista lähinnä pitäisi olla kiitollinen, että ne saa osakseen ja jokainen, vaikka ei niitä veroeuroja kasaan kantaisikaan. Ja kun ASIAKAS on aina oikeassa, on sitten vanhemmat sössimässä ja tössimässä päiväkodeissa, kouluissa, muuten vaan ihmiset sairaaloissa ja terveyskeskuksissa... kun oikeasti koulujen ja pk:den pitäisi vain todeta mitkä ovat sääntönsä ja todeta vanhemmille, että kantavat kurittomat pentunsa ihan minne lystäävät, jos ei koulun/pk:n säännöt kelpaa. [/quote]Näinhän se on. Hulluinta on se että vaikka OAJ ym. tutkimuksissa on todettu miten väkivalta ja haistattelu on lisääntynyt kouluissa, ei sillä ole mitään käytännön vaikutusta lakeihin ja määräyksiin. Tärkeintä on edelleen, että vältetään tuottamasta näille häiriköille pahaa mieltä. On luotu järkyttävän monimutkainen ja opettajia väsytystaistelulla uuvuttava oppilashuolto ja tukitoimintasäännöstö joka melkenpa sadistisesti antaa lopputulemaksi sen, että sun pitää vaan sietää sitä tyyppiä siellä luokassa!!!! T. Ope
[/quote]
Suomi on muutenkin erikoinen maa. Itsensä puolustaminen on laitonta ja raiskaaja on uhri.
Suomen kouluihin on tullut aina silloin tällöin ulkomaalaisia ihmisiä vierailuille ja usein he ovat ihmetelleet, että Suomen kouluissa oppilaat ovat niin huonokäytöksisiä, etteivät ole nähneet yhtä huonoa oppilaiden käytöstä missään muualla. Jotkut opettajat ovat sanoneet, että heitä hävettää se, millaisen kuvan ulkomaalaiset vieraat saavat suomalaisten oppilaiden käyttäytymisestä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:23"]
Vaikea siis nähdä, miten Japani olisi parempi maa.
[/quote]
Ihmiset ainakin elävät siellä pidempään kuin Suomessa.
Lisätään vielä Japania kehuakseni se, että Japani on teknologian suhteen varmaan koko maailman edistynein maa. Esimerkiksi roboteissa yms. kirkkaasti ykkönen koko maailmassa. Suurvalta USA:kin jää kakkoseksi.
Olen lukion opettaja. Meille opiskelijat tulevat peruskoulusta melko alhaisilla keskiarvoilla. Olen myös ollut usein peruskoulussa ja ammattikoulussa sijaisena. Kukaan ei ole koskaan 15 vuoden urani aikana kiroillut minulle tai haukkunut minua millään tavalla. Nuoret osaavat käyttäytyä enimmäkseen ihan hyvin.
Juttelin erään opettaja tuttavani kanssa. Hän sanoi ettei enää uskalla edes komentaa lasta kun vanhemmat tulee linjoja pitkin kimppuun.
Jäin ihmettelemään että millainen vanhempi soittaa opettajalle ja valittaa miten omaa lasta kohdellaan?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:56"]
Lisätään vielä Japania kehuakseni se, että Japani on teknologian suhteen varmaan koko maailman edistynein maa. Esimerkiksi roboteissa yms. kirkkaasti ykkönen koko maailmassa. Suurvalta USA:kin jää kakkoseksi.
[/quote]
Japani on joka tavalla teknologiassa edellä kaikkia euroopan maita. Suomi nyt on koko länsieuroopan häntämaita.
Kun menee vaan käymään Japanissa niin huomaa sen että tekniikkaa on joka paikassa ja sitä käytetään hyväksi
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 22:54"]
Lasten vapaus ja tarve itseilmaisuun ovat täällä meillä niin suuria juttuja, että kasvatamme egoistia narsisteja mielummin kuin hiljaisia kympin tyttöjä. Lisäksi yksilöllisyyden palvonta, jonkinlainen herraviha ym. tulee monelle verenperintönä ja niinpä 20 oppilaan luokalle mahtuu ainakin 8 Nico-Petteriä jotka eivät osaa olla ryhmässä alkuunkaan tai antaa opettajalle rauhaa.
[/quote]
Mutta vanhempiensa mielestä nämä pojat ovat neroja ja sosiaalisia, koulu ei vain erota heidän nerouttaana sosiaalisuuttaan.
Kyllä olen sitä mieltä, että jos lapset eivät kunnioita muiden koskemattomuutta, oikeutta tehdä rauhassa omaa työtään eli käydä koulua, niin se loppuu myös näiltä se koskemattomuus, risut ja remmit takaisin, kun ei niitä muuten kuriin saada.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:00"]
Juttelin erään opettaja tuttavani kanssa. Hän sanoi ettei enää uskalla edes komentaa lasta kun vanhemmat tulee linjoja pitkin kimppuun. Jäin ihmettelemään että millainen vanhempi soittaa opettajalle ja valittaa miten omaa lasta kohdellaan?
[/quote] Varmaan ihan normaali lapsestaan välittävä vanhempi. Ei ne mitään jumalia ole ne opettajatkaan,virheitä voi sattua opellekin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:59"]
Olen lukion opettaja. Meille opiskelijat tulevat peruskoulusta melko alhaisilla keskiarvoilla. Olen myös ollut usein peruskoulussa ja ammattikoulussa sijaisena. Kukaan ei ole koskaan 15 vuoden urani aikana kiroillut minulle tai haukkunut minua millään tavalla. Nuoret osaavat käyttäytyä enimmäkseen ihan hyvin.
[/quote]
Ihan miten vaan. Lukiossa ja ammattikouluissa EI ikinä opettajan pitäisi esim. sanoa että olkaa hiljaa tai muutenkaan ojentaa oppilaita. Sen ikäisten ei pitäisi enää myöhästellä, huudella tunneilla, unohdella kokeissa kyniä, jättää tehtäviä tekemättä jne.
Minä olen käynyt useita ammattikoulutuksia, ammattikorkean ja lukion. Voin sanoa että tuli niistä kyllä peruskoulu mieleen ihmisten käytöksestä. Kuin pikkulapsia paitsi että pikkulapset käyttäytyy paremmin
Juttelin erään opettaja tuttavani kanssa. Hän sanoi ettei enää uskalla edes komentaa lasta kun vanhemmat tulee linjoja pitkin kimppuun. Jäin ihmettelemään että millainen vanhempi soittaa opettajalle ja valittaa miten omaa lasta kohdellaan?
[/quote]
Keskiverto suomalainen vanhempi
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:03"]
[/quote] Varmaan ihan normaali lapsestaan välittävä vanhempi. Ei ne mitään jumalia ole ne opettajatkaan,virheitä voi sattua opellekin.
[/quote]
99.9% se lapsi valehtelee ja vedättää vanhempia 100-0. Ehkä siinä 0.1% prosentissa on joku väärinkäsitys.
Kyllä saavat päättäjät syyttää itseään kun jopa opettajia kiusataan. Meillä ope ei anna jälki-istuntoja vaan pidetään joku yhteisöllistämisoppitunti. Lievässä pahoinpitelyssä koulu salasi tapahtuneen ja kielsi vanhempia puuttumasta koulun tapahtumiin. Kuulemma koulu hoitaa. Mutta kun ei hoida. Reksi vetää 5000 € kk palkkaa ja muut 2000-3500 €. Mutta jättävät kiusaamistapaukset hoitamatta. Pirkanmaalla tehdään koulutoimesta eniten kanteluita ja ymmärrän kyllä miksi. Opettajat eivät saa kuriin edes yhtä 9-vuotiasta...
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 23:36"]
Asun englannissa ja ainakin tana vuonna on lapsella niin tiukka ope etta huh. Huusi lapselle ekan kerran niin etta lapsi sanoi 'meinasin pyortya'. Vahan liian tiukkis sanoisin! Opettajalle voi vihjata etta liian tiukka tyyli, mutta taalla ei kenellakaan tulisi mieleenkaan menna valittamaan opettajasta tai joutuu kokoukseen rehtorin kanssa ja sittenhan sinut siina litistetaan, koulu on oikessa (ja kuri pitaa olla, JA HYVAKSYN SEN) . Suomessa vanhemmat puuuttuu liikaa koulujuttuihin ja koululla ei ole tarivittavaa auktoriteettia.
[/quote]
Suomessa ongelma on se, että ihminen on ASIAKAS kaikissa valtion ja kunnan tarjoamissa palveluissakin.Eli niissä, joista lähinnä pitäisi olla kiitollinen, että ne saa osakseen ja jokainen, vaikka ei niitä veroeuroja kasaan kantaisikaan.
Ja kun ASIAKAS on aina oikeassa, on sitten vanhemmat sössimässä ja tössimässä päiväkodeissa, kouluissa, muuten vaan ihmiset sairaaloissa ja terveyskeskuksissa... kun oikeasti koulujen ja pk:den pitäisi vain todeta mitkä ovat sääntönsä ja todeta vanhemmille, että kantavat kurittomat pentunsa ihan minne lystäävät, jos ei koulun/pk:n säännöt kelpaa.
[/quote]
Tämä! Lopetetaan nämä ilmaiset palvelut ja jokainen maksaa röyhkeän penikkansa koulut itse, tai opettaa itse!
Kukaan ei arvosta valtion ja kunnan työntekijöitä, ja yrittäjätkin väittävät elättävänsä muut.
No laitetaan koulutkin pyörimään yrityspohjalle, yrittäjä maksakoon penikkansa koulutuksen yksityiselle firmalle eli koululle.
Terveyskeskukset on jo yksityistetty. Sairaanhoitajien liksat nousseet, samoin lääkärien. On tullut arvostusta ja kunnioitusta.
Vielä 2000-luvun alussa omalla ala-asteella piti nousta seisoman kun opettaja tuli luokkaan. Jälkkäreitä ei meidän luokanope antanut, vaan laittoi koulun jälkeen joko siivoamaan varastoa tai laittoi kovimmat ilkeilijät pukemaan vaatteet, juoksemaan ulos ja takas sisään 10 kertaa peräkkäin. Kukaan vanhempi ei valittanut tästä, yleisesti olivat hyvillään kun oli noin tiukka ope.
Ko. henkilö opettaa vieläkin, mutta tuskin samanlaiset kasvatusmetodit ovat käytössä, kiitos pullamössönössövanhempien.
[/quote]
Ihan miten vaan. Lukiossa ja ammattikouluissa EI ikinä opettajan pitäisi esim. sanoa että olkaa hiljaa tai muutenkaan ojentaa oppilaita. Sen ikäisten ei pitäisi enää myöhästellä, huudella tunneilla, unohdella kokeissa kyniä, jättää tehtäviä tekemättä jne.
Minä olen käynyt useita ammattikoulutuksia, ammattikorkean ja lukion. Voin sanoa että tuli niistä kyllä peruskoulu mieleen ihmisten käytöksestä. Kuin pikkulapsia paitsi että pikkulapset käyttäytyy paremmin
[/quote]
Itse olen vähän eri mieltä, ei kukaan ole täydellinen, lukio on vaativa ja virheitä voi ja saa tehdä. Kynät voivat olla tylsiä tai kotona, joskus voi myöhästyä. Aina ei jaksa.
Mutta tahallinen toisten häiriöinti ja opettajan kunnioittamattomuus on kyllä enemmän siellä peruskoulussa.
Tätä se minun 15-vuotias tytärkin on valittanut, että opettajat ei osaa/saa pidettyä kuria oppitunneilla. Ja hänen luokkansa on normaalia rauhallisempi, eikä ole näitä ongelmaisia lapsia, vaan tavallisia nuoria.
Olen alakoulun opettaja ja todella tiedän, mistä puhutaan. Opettajilta on viety kaikki välineet kuritukseen. Oppilas on kuningas, jota pitää loputtomasti ymmärtää ja jonka huonoon käytökseen on puututtava aina positiivisen vahvistamisen kautta. Kun oppilas haistattelee, rikkoo toisten omaisuutta, kiusaa, metelöi ja varastaa, open pitää katsoa peiliin ja miettiä, miksi oppilas ei oo motivoitunut koulussa.
Koulussamme useat opettajat ovat burn outin partaalla kun kymmenkesäiset riehuvat, huorittelevat ja haistattelevat. Ja mitä sanoo rehtori: "opettajan on syytä keskittyä positiiviseen ja jättää huomioimatta huono käytös. Lisäksi opettajan on keksittävä spektaakkelimaisempia tuntitehtäviä. " Perseensuti, sanon minä ja vaihdan pian alaa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:16"]
[/quote]
[/quote]
Itse olen vähän eri mieltä, ei kukaan ole täydellinen, lukio on vaativa ja virheitä voi ja saa tehdä. Kynät voivat olla tylsiä tai kotona, joskus voi myöhästyä. Aina ei jaksa.
Mutta tahallinen toisten häiriöinti ja opettajan kunnioittamattomuus on kyllä enemmän siellä peruskoulussa.
[/quote]
Pelkkiä tekosyitä. Jos sinä menet töissäsi tärkeään asiakaspalaveriin ja sanot että en nyt ottanut papereita mukaani kun aina ei jaksa niin mitä sitten? Luuletko että pomosi kuuntelee kauaa sitä että sinua ei nyt kiinnosta?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:13"]
Japani, Romania, Albania ja Venäjä...
[/quote]
Mitä noista? Japani on tämän planeetan kehittynein maa. Venäjä suurvalta. No Romania ja Albania on mitä on. Mutta kertoo aika paljon että Suomi ei ole edes niiden tasolla