Suomesta puuttuu koulukuri
Suomalaiset koululaiset ovat menestyneet Pisa-tutkimuksessa, mutta se ei estä heitä metelöimästä luokkahuoneissa. Suomalaiset 15-vuotiaat koululaiset olivat kolmansiksi rauhattomimpia 38 maan joukossa talousjärjestö OECD:n selvityksessä. Suomalaisia enemmän häiriöitä aiheuttivat vain oppilaat Kreikassa ja Argentiinassa. Paras koulukuri on Japanissa. Aasian maat sijoittuivat erinomaisesti vertailussa. Euroopasta kärkikymmenikköön mahtuivat Romania, Albania ja Venäjä. Pohjoismaat olivat kaukana kärjestä. OECD:n tutkimuksessa oppilailta kysyttiin, kuinka kauan opettajan täytyy odottaa luokkahuoneen hiljenemistä. Raportin mukaan koulukuri on yleisesti parantunut vuosituhannen alkuun verrattuna. Muutos on ollut huomattava esimerkiksi Ruotsissa. Eniten käytöstään ovat petranneet indonesialaiset.
Hävettää lukea tälläistä juttua. Suomi on maa missä koululaiset kontrolloivat koulua ja aikuisia. Mutta senhän näkee ilman tutkimuksiakin. Opettajille vittuillaan, tunnit ovat pelkkää riehumista eikä mitään sääntöjä noudateta
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 03:41"]Huono käytös lähtee lapsesta hakkaamalla ja huutamalla. Se, joka ei lasta hakkaa, on pullamössönössö. Eikö niin? Ehkäpä ei. Tiedän saavani valtavasti alas-peukkuja tästä, koska erilaisia näkemyksiä ei täällä suvaita. Haluaisin kuitenkin antaa teille jotain miettimisen aihetta, ja toivoisin saavani perusteluja kysymyksiini.
-Onko hyvä, että lapselle opetetaan huonon käytöksen johtavan rangaistuksiin (ruumiillinen kuritus, häpäisy, eristäminen tms.)? Siis opetetaan, että huonoa käytöstä tulee vältellä rangaistusten vuoksi? Mitä tämä opettaa lapsille? Sen, että tottelemattomuudesta rangaistaan. Olisiko parempi, että opetetaan lapset tuntemaan empatiaa kanssaeläjiä kohtaan? Eikö olisi parempi muokata lapsista ihmisiä, jotka eivät ole tottelemattomia pelosta vaan kunnioituksesta muita ihmisiä kohtaan? Pelko rangaistuksesta ei saisi olla syynä sille, miksi lapsi tottelee ja kunnioittaa. Sisäisen motivaation saavuttaminen on se avain.
-Mitä hyötyä on tiukasta kurista? Mihin käsityksenne tiukan kurin hyödyistä perustuu? Joihinkin yksittäisiin esimerkkeihin kauhukakaroista? Fantasioihin, mielikuvitukseen? Onko tiukalla kurilla jokin itseisarvo? Miten menee logiikka: riehuva lapsi -> loinen/sarjamurhaaja/raiskaaja/kiduttaja/narsisti/psykopaatti/pedofiili?
-Tulisiko koulukuria lähestyä mahdollisesti (kasvatus)tieteellisestä näkökulmasta? Vai tulisiko kasvatuksen perustua mielipiteisiin ja vanhoihin (="parempiin"?) tapoihin? Miksi?
En väitä, että nykyinen opetustapa olisi ihanteellinen, mutta ei nyt jumalauta se vanhempikaan ollut. Miettikääpä vähän kyseenalaistakaa omatkin mielipiteenne.
[/quote]
Eiköhän tässä ole olemassa jotain välimuotojakin?
En usko että kouluissa ihan äkkiä päästään tähän hakkaamiseen, vaikka kuria kiristettäisiinkin...
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 07:08"]Onhan se meno nykyään melko järkyttävää. Opettaja joka ei siedä kurittomuutta ja laittaa luokkansa ojennukseen, syystä, on heti vanhempien silmätikkuna. Vanhemmat haluavat että heidän lastaan ymmärretään, kehutaan ja palkitaan, vaikka häiriköisivät koko luokkaa. Opettajaa joka tulee luokkaan ja pistää öykkäröijät kuriin vihataan. Paitsi tietysti takarivin hiljaiset lapset vanhempineen. He ovat oikein tyytyväisiä, mutta heitä onkin vain ehkä neljännes. Itse en henkilökohtaisesti välitä tuon taivaallista, pidetäänkö minusta vai ei. Välitän vain työrauhasta ja siitä että opitaan.
T. 4lk opettaja
[/quote]
Mitä teet jos kakarat ei tottele?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 07:08"]Onhan se meno nykyään melko järkyttävää. Opettaja joka ei siedä kurittomuutta ja laittaa luokkansa ojennukseen, syystä, on heti vanhempien silmätikkuna. Vanhemmat haluavat että heidän lastaan ymmärretään, kehutaan ja palkitaan, vaikka häiriköisivät koko luokkaa. Opettajaa joka tulee luokkaan ja pistää öykkäröijät kuriin vihataan. Paitsi tietysti takarivin hiljaiset lapset vanhempineen. He ovat oikein tyytyväisiä, mutta heitä onkin vain ehkä neljännes. Itse en henkilökohtaisesti välitä tuon taivaallista, pidetäänkö minusta vai ei. Välitän vain työrauhasta ja siitä että opitaan.
T. 4lk opettaja
[/quote]
Mitä teet jos kakarat ei tottele?
[/quote]
Kyllä ne tottelee kun huomaavat, että en länkytä turhaan vaan vien tilanteet loppuun. Osalle oli alkuun hämmästys, että vaadin parempaa käytöstä. Eivät olleet koskaan törmänneet ihmiseen joka ilmoittaa että kyseinen peli ei vetele.
En ole samaa mieltä. Suomesta puuttuu kurinpitotaitoisia opettajia. Toisten tunneilla ollaan hiljaa, toisten ei.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:16"]
Tätä se minun 15-vuotias tytärkin on valittanut, että opettajat ei osaa/saa pidettyä kuria oppitunneilla. Ja hänen luokkansa on normaalia rauhallisempi, eikä ole näitä ongelmaisia lapsia, vaan tavallisia nuoria.
[/quote]
Mitä ovat ongelmaiset? Ihan tavalliset lapset ne luokissa häiriköivät.
Se on tämä kulttuuri, psykologit ovat niin pihalla, ei heillä ole arjesta tajua.
Nämä sinkkoset, jotka länkyttävät pojista ja mitä etuoikeuksia heillä pitäisi olla.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 07:49"]En ole samaa mieltä. Suomesta puuttuu kurinpitotaitoisia opettajia. Toisten tunneilla ollaan hiljaa, toisten ei.
[/quote]
Kyllä. Naulankantaan!
Olen käynyt ala-asteeni 2000-luvun alkupuolella ja kyllä jo silloin joutui todistamaan kuinka kaksi opettajaa raahasi rimpuilevaa ja kiljuvaa erityisoppilasta ulos luokasta. Meillä oli siinä mielessä hyvä tuuri, että meillä oli luokassa avustaja, mutta luokassa olikin melko täyttä, rauhatonta ja kiusaamista esiintyi paljon.
Yläasteeni kävin myös todella levottoman maineen saaneella yläasteella, jossa oli usemapia erityisluokkia ja paljon häiriköintiä. Itselläni ei ollut ongelmia opettajien kanssa rauhan rikkomisen takia ja usein olinkin kurinpidossa opettajien puolella. Lukiossa onneksi meno oli melko rauhallista, koska pieni erikoislukio.
Itsekin ihmettelen että mistä tämä nykyinen kurittomuus johtuu? Minulle ainakin on aina ollut selvää, että tunnilla ollaan hiljaa jos erikseen ei anneta lupaa hölöttää. Välillä ehkä on itselläkin lähtenyt kaverin kanssa hihitys lapsesta, mutta kahdesti ei ole tarvinnut kehottaa vaikenemaan.
Tietysti lapset ovat erilaisia, mutta mistä tämä yhtäkkinen kulttuurin muutos oikein sikiää. Huonontuneesta kasvatuksesta, liiallisesta netin yms median käytöstä, vai mistä? Kuulun itsekin vielä aika nuoreen sukupolveen, mutta yli hilseen menee silti miksi pennut ovat nykyään niin kauhukakaroita, ja miksi koulutukseen käytettävästä rahasta leikataan koko ajan enemmän.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:04"]
Olen käynyt ala-asteeni 2000-luvun alkupuolella ja kyllä jo silloin joutui todistamaan kuinka kaksi opettajaa raahasi rimpuilevaa ja kiljuvaa erityisoppilasta ulos luokasta. Meillä oli siinä mielessä hyvä tuuri, että meillä oli luokassa avustaja, mutta luokassa olikin melko täyttä, rauhatonta ja kiusaamista esiintyi paljon.
Yläasteeni kävin myös todella levottoman maineen saaneella yläasteella, jossa oli usemapia erityisluokkia ja paljon häiriköintiä. Itselläni ei ollut ongelmia opettajien kanssa rauhan rikkomisen takia ja usein olinkin kurinpidossa opettajien puolella. Lukiossa onneksi meno oli melko rauhallista, koska pieni erikoislukio.
Itsekin ihmettelen että mistä tämä nykyinen kurittomuus johtuu? Minulle ainakin on aina ollut selvää, että tunnilla ollaan hiljaa jos erikseen ei anneta lupaa hölöttää. Välillä ehkä on itselläkin lähtenyt kaverin kanssa hihitys lapsesta, mutta kahdesti ei ole tarvinnut kehottaa vaikenemaan.
Tietysti lapset ovat erilaisia, mutta mistä tämä yhtäkkinen kulttuurin muutos oikein sikiää. Huonontuneesta kasvatuksesta, liiallisesta netin yms median käytöstä, vai mistä? Kuulun itsekin vielä aika nuoreen sukupolveen, mutta yli hilseen menee silti miksi pennut ovat nykyään niin kauhukakaroita, ja miksi koulutukseen käytettävästä rahasta leikataan koko ajan enemmän.
[/quote]
vastaus on ihan selvä, koska vanhemmat ovat itsekkäitä ja jokainen vetää etuuksia omalleen mutta mitään velvollisuuksia tai vastuita ei ole, vain ymmärtämistä ja lässyttämistä pitää olla kakaroille.
Jos kakarat ennen menivät koulusta kotiin ja reissuvihossa olisi ollut merkintä huonosta käytöksestä, vanhemmat tai ainakin enemmsitö vanhemmista (varmasti joitaiin sosiopaaattien kasvattajia tuolloinkin on ollut ,jotka oliisivat nauraneet) olisi hävennyt kun oma kakara katsoo oikeudekseen häiritä toisia, olisi tullut kova rangaistus, selkäsauna tai nurkkaan häpeämään, siivousta, töitä, jotta energiaa saa käyttää.
nykyään vanhemmat alkavat kysellä kakaraltaan, että oliko siinä muitakin, kenen vika se nyt oli, loppupeleissä syytetään opettajaa tai muita kakaroita, ja lapsi oppii että näin sitä elämässä toimitaan, ei myönnetä virheitä ja oteta vastuuta, vanhemmat ovat epärehellisiä ja epäluotettavia ja mallioppimista tapahtuu, näin elämässä pärjää.
Kun ennen siis luotettiin, että helpolla opettajat eivät työrauhaongelmaa myönnä ja jos sellaisesta tulee viestiä, niin tilanne on jo vakava ja se ratkeaa jos jokainen vanhempi sanoo ehdottoman kiellon.
Mutta ei, jo päiväkodissa opitaan, että kuka keksii eniten etuoikeukksia vaatia omalleen, se pärjää.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:04"]Olen käynyt ala-asteeni 2000-luvun alkupuolella ja kyllä jo silloin joutui todistamaan kuinka kaksi opettajaa raahasi rimpuilevaa ja kiljuvaa erityisoppilasta ulos luokasta. Meillä oli siinä mielessä hyvä tuuri, että meillä oli luokassa avustaja, mutta luokassa olikin melko täyttä, rauhatonta ja kiusaamista esiintyi paljon.
[/quote]Olen ollut yläkoulun ope 19 vuotta. Havaintoja ongelmien syistä: lukutaidon ja -halun järkyttävä putoaminen = netti ja pelaaminen vie ainakin 80 prosenttia pojista ajan ja kiinnostuksen ja koulu kuitenkin vaatii lukemista ja hiljaista keskittymistä jolloin em. tyypit eivät enää kestä sitä. Siis pelaaminen ja kännykänräpläys ovat oikeasti jo vitsaus ja kännykkää ei saa kerätä erkseen pois idioottimaisen päätöksen vuoksi. Linkkiä en nyt löydä tähän. Lisäksi kaikenlainen psyykkinen oireilu on nykyään arkipäiväistä ja joka luikalla on joku, jolla on isojakin ongelmia. Se ei voi olla heijastumatta koko luokkaan, jos yksi on kuin sähköjänis adhd. Edellä oli jo hyviä kommentteja siitä, miten tukea vyörytetään ja uuvutetaan opettaja palavereissa ja mikään ei muutu. Niin totta. Olen myös todistanut sen, miten psykkisesti sairas ei käy enää ollenkaan koulua vaan ns. tenttimällä suorittaa peruskoulua. Koulu on oikeasti se kaatopaikka, jonka täytyy ottaa koko aines vastaan. Erityisluokkia ja -kouluja vähennetään ja lopetetaan tietoisesti ja inkluusio tarkoittaa vaikeittenkin psyykkisten oireitten kanssa painivien opettamista. Onko se enää opettamista? Välillä tuntee olevansa päivähoitaja. Suomi on muuttunut peruuttamattomasti ja kasvatuskulttuuri kotona. Koska lapsien teko ei ole luvanvaraista, niitä tekevät nekin, joille se ei olisi tarpeellista.
Onko sen opettajan pakko katsella näitä vatipäitä? Miksi ei laita luokkaa kuriin? Jos on kovapäistä sakkia, kovemmat keinot käyttöön vaan!
Mahtavaa lukea näitä mielipiteitä :) (Jokainen voi tulkita tuon lauseen omista lähtökohdistaan...)
Opettajana väittäisin, että minulla on ihan riittävästi "työkaluja" pitää lapset kurissa. Ei siihen karttakeppiä tarvita, vaan selkeitä rajoja ja johdonmukaisuutta. Haasteellista hommasta tekee se, että joillekin lapsille koulu on ensimmäinen paikka, jossa rajoihin törmää ja siitäkös he menevät sekaisin - ihan oikeasti. Opettajilla on luokassaan useampi myöhäisuhmaikää läpikäyvä lapsi ja vaatii paitsi kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä, myös aikaa saada tuloksia aikaan. Prosessin tuoksinassa hämärtyy opettajan perimmäinen työnkuva...hetkinen, mikä se nyt olikaan? Ai niin, opetus!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:24"]Onko sen opettajan pakko katsella näitä vatipäitä? Miksi ei laita luokkaa kuriin? Jos on kovapäistä sakkia, kovemmat keinot käyttöön vaan!
[/quote]Lue perusopetuslaista ja opetussuunnitelman perusteista, mitä ne on?! Jälki-istunnoista on luovuttu ja siirrytty kasvatuskeskusteluun. Tarkoittaa kahdenkesken puhuttelua, jos ei tokene, huoltaja pyydetään mukaan, sitten kuraattori, EO tai peräti rehtori vaikeimmissa tapauksissa. Näihin sitä aikaa menee muun työn ohessa. Ihmisen luonnetta ja perustemparementtia ei muuteta vaan koulussa pyritään myönteisten keinojen kautta saada oppilaiden mieliin, miten koulussa ollaan. Jotkut on kovapäisempiä kuin toiset.
Kyllä minua hävettäisi jos saisin kuulla, että lapseni ei osaa käyttäytyä luokassa, vaan vittua huutaisi, eikä tottelisikaan opettajaa. Oikeasti. Pistäisin pennun kotona niin koville, että ihme jos uskaltaisi enää hengittää koulussa. Ja olen aivan tosissani.
Kiitos vastauksista 83 ja 84!
Haluaisin kuulla myös että millaisia keinoja ihmiset ehdottaisivat tämä kurittomuuden kitkemiseen/moraalin parantamiseen? Itse en kannata ruumiillista kuritusta opettajien suunnalta, vanhemmille kyllä soisin lievät tukkapöllöt, koska olen itsekin niitä saanut elämäni aikana alle 5 kappaletta enkä ole niistä traumoja saanut. Kaikenlainen nöyryyttäminenkin kuulostaa vähän kyseenalaiselta.
83: Tuo lapset oppivat syyttämään muita on vähän kaksipiippuinen juttu, koska välillä oikeasti tulee vaikkapa kiusaamistilanteita, missä opettajat eivä puutu, tai välitä, edes vanhempien ottaessa yhteyttä. On tosin totta että lapset oppivat käyttämään tuota itesepuolustus argumenttia väärin mikä näkyy mm. rasismi- ja natsikorttien vedossa ihan normaaleissa kurinpitotilanteissa.
84: tietysti riippuu mitä pelaavat, mutta pelit voivat auttaa myös esimerkiksi englannin opiskelussa. Tai itse oman kielitaitoni olen oppinut lähinnä sarjakuvia lukemalla ja pelaamalla. Samaa mieltä kuitenkin olen etteivät elekrtoniikkalaitteet yms. kuulu tunneille. Tunnustan tosin, että itsellenikin on välillä tuo luuri kasvanut käteen kiinni.
Nuo lisääntyvät psyykkiset oireet onkin sitten toinen ongelma, jotka näkvät vähän kaikkialla tässä yhteiskunnassa. Olen asiassa vähän puolueellinen, koska olen sairastaut 8-vuotta keskivaikeaa syklistä masennusta, jonka perusteella voin sanoa ettei oppilaankaan näkökulmasta ole helppoa aiheuttaa opettajalle lisävaivaa sen oman oireilun takia. Varmaan monet psyykkisten ongelmien takia häiriköivätkin tuntevat häpeää siitä käytöksestään. Tällä en nyt kuitenkaan tarkoita että mt- ongelmaisia pitäisi paapoa ja lelliä mitenkään erityisesti, ymmärtää vaan etteivät välttämättä piruuttaan tee muiden elämästä vaikeaa.
Olen itse viimeistä vuotta lukiossa suorittava ihminen, jota nyt vaan yleisesti potuttaa huono käytös ja kun ikinä keltään päättäjiltä ei tule muuta kuin ympäripyöreitä "ehdoton ehkä"-tason vastauksia, niin kiinnostaa kysyä ihan normaaleilta ihmisiltä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:24"]Onko sen opettajan pakko katsella näitä vatipäitä? Miksi ei laita luokkaa kuriin? Jos on kovapäistä sakkia, kovemmat keinot käyttöön vaan!
[/quote]Lue perusopetuslaista ja opetussuunnitelman perusteista, mitä ne on?! Jälki-istunnoista on luovuttu ja siirrytty kasvatuskeskusteluun. Tarkoittaa kahdenkesken puhuttelua, jos ei tokene, huoltaja pyydetään mukaan, sitten kuraattori, EO tai peräti rehtori vaikeimmissa tapauksissa. Näihin sitä aikaa menee muun työn ohessa. Ihmisen luonnetta ja perustemparementtia ei muuteta vaan koulussa pyritään myönteisten keinojen kautta saada oppilaiden mieliin, miten koulussa ollaan. Jotkut on kovapäisempiä kuin toiset.
[/quote]
Eihän siihen mitään lässytyksiä tarvita! Opettajalla on kyllä keinot tehdä häiriköiden olo epämukavaksi ihan siinä kaikkien kuullen. Kyllä yleensä muut ovat jo vittuuntuneet tähän häirikköön, joka aina pilaa kaiken hauskan kaikilta muiltakin. Alkaa luokka laittamaan omiaan ruotuun ihan viidakonlain mukaisesti.
Meidän teinien opettajat olivat yläkoulussa antaneet kaikkia jos kaikki oli tehnyt läksyt tai jos oli rauhallinen tunti ei saatu läksyä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 09:08"]Meidän teinien opettajat olivat yläkoulussa antaneet kaikkia jos kaikki oli tehnyt läksyt tai jos oli rauhallinen tunti ei saatu läksyä.
[/quote]
Ei herranjumala! Jo on aikoihin eletty. Huono käytös on huonoa käytöstä, eikä sitä pidä sallia. Ei voi olla näin vaikeaa, olla opettaja joka sanoo että nyt riittää!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:24"]Onko sen opettajan pakko katsella näitä vatipäitä? Miksi ei laita luokkaa kuriin? Jos on kovapäistä sakkia, kovemmat keinot käyttöön vaan!
[/quote]
Eihän siihen mitään lässytyksiä tarvita! Opettajalla on kyllä keinot tehdä häiriköiden olo epämukavaksi ihan siinä kaikkien kuullen. Kyllä yleensä muut ovat jo vittuuntuneet tähän häirikköön, joka aina pilaa kaiken hauskan kaikilta muiltakin. Alkaa luokka laittamaan omiaan ruotuun ihan viidakonlain mukaisesti.
[/quote]
Näin se menee.
Ope
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 06:02"]
Niin ja sitten nämä nelikymppiset mummovanhemmat. Tehdään lapsia vanhana, kun vauvat on ihania ja kyllä sen vauva-ajan jaksaa. Sitten ei jakseta nuoruutta ja tulos näkyy koulussa
[/quote]
No haistapa nyt lihansyöjäkukkanen, olen nelikymppinen parivuotiaan mummoäiti ja varmasti paremmassa kunnossa kuin esim. sinä. Ellen nyt pahasti sairastu, niin takuulla jaksan myös nuoruusajan - ja kaikki mahdolliset temput ovat kyllä tuttuja, sillä olen kokeillut niitä aikoinani itse. Olen about viisikymppinen kun lapseni on 14, äitini juoksi siinä iässä vielä maratoneja. Miten ihmeessä täällä elää sitkeästi käsitys, että keski-ikäisillä on jo toinen jalka haudassa...? Ot, sori vaan. :) Itsekin kannatan tiukempaa koulukuria Suomeen.
Täällä oli keskustelua tuosta Japanin ja Suomen koulujärjestelmien vertailusta.
Talousasioihin en ota kantaa koska en tajua talousmatematiikasta ym. yhtään mitään, mutta kulttuuriin tutustuneen voin jotain sanoa ettei se mikään opinahjojen ihmemaa välttämättä ole.
Ystäväni oli kaksi vuotta sitten vaihdossa Japanissa lukiotasolla, ja kertoi esim. että luokissa oppilaat saivat nukkua tunneilla, eivätkä opettajat puuttuneet tähän, herättelivät tunnin lopuksi. Vaikea on häiriköidä jos rauhallisesti vetää sikeitä päivät läpeensä. Tietenkään näin ei ole kaikissa kouluissa, mutta ihan tavatonta tämä kai ei oikeasti ole. Tunnit myös olivat luentotyypisiä, eikä oppilaiden kesken ollut vuorovaikutusta tuntien aikana.
Japanissa myös on todella hierarkinen kulttuuri, jossa "arvokkaampaa" henkilöä (pomo, opettaja, vanhemmat) vastaan ei pullikoida, tai joutuu naurunalaiseksi/menettää kasvonsa, mikä on japanilaisessa kulttuurissa todella häpeällistä.
Erilaisia ja itsestään numeron tekeviä ihmisiä katsotaan todella pahasti kieroon. Kouluissakin on todella tarkat säännöt siihen miltä pitää näyttää, koska tavoite on että oppilaat ovat yhtä harmaata massaa. Ei saa käyttää meikkejä tai kynsilakkaa, ei saa laittaa hiuksia erikoisesti, tai käyttää yksilöllisiä vaatteita. Japanissa onkin sanonta "The nail that sticks out gets hammered down.". Ei varmasti menisi läpi Suomen kouluissa jos kaikkia ruvettasiin samaan muottiin ahtamaan.
Vaikka Japanissa, tai muutenkin Aasiassa, piiskattaisiin oppilaita tekemään hyvää tulosta jo aivan pennusta asti, niin väliinputoajia ja tunneilla riehujia sieltäkin löytyy kasamäärin. Kunnioituksen lasku auktoriteettejä kohtaan kuitenkin tuntuu olevan melko globaali ilmiö, minkä mahdollistaa mm. yhä nuorempien netin käyttö.
P.S: Tuolla myös joku mainitsi että Japanissa on korkea itsemurhaprosentti. Tämä argumentti ei muuten paljon päde kun Suomi heiluu melkeimpä heti perässä itsemurha- ja masennustilastoissa.