Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomesta puuttuu koulukuri

Vierailija
21.10.2013 |

Suomalaiset koululaiset ovat menestyneet Pisa-tutkimuksessa, mutta se ei estä heitä metelöimästä luokkahuoneissa. Suomalaiset 15-vuotiaat koululaiset olivat kolmansiksi rauhattomimpia 38 maan joukossa talousjärjestö OECD:n selvityksessä. Suomalaisia enemmän häiriöitä aiheuttivat vain oppilaat Kreikassa ja Argentiinassa. Paras koulukuri on Japanissa. Aasian maat sijoittuivat erinomaisesti vertailussa. Euroopasta kärkikymmenikköön mahtuivat Romania, Albania ja Venäjä. Pohjoismaat olivat kaukana kärjestä. OECD:n tutkimuksessa oppilailta kysyttiin, kuinka kauan opettajan täytyy odottaa luokkahuoneen hiljenemistä. Raportin mukaan koulukuri on yleisesti parantunut vuosituhannen alkuun verrattuna. Muutos on ollut huomattava esimerkiksi Ruotsissa. Eniten käytöstään ovat petranneet indonesialaiset.

Hävettää lukea tälläistä juttua. Suomi on maa missä koululaiset kontrolloivat koulua ja aikuisia. Mutta senhän näkee ilman tutkimuksiakin. Opettajille vittuillaan, tunnit ovat pelkkää riehumista eikä mitään sääntöjä noudateta

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 23:36"]

Asun englannissa ja ainakin tana vuonna on lapsella niin tiukka ope etta huh. Huusi lapselle ekan kerran niin etta lapsi sanoi 'meinasin pyortya'. Vahan liian tiukkis sanoisin! Opettajalle voi vihjata etta liian tiukka tyyli, mutta taalla ei kenellakaan tulisi mieleenkaan menna valittamaan opettajasta tai joutuu kokoukseen rehtorin kanssa ja sittenhan sinut siina litistetaan, koulu on oikessa (ja kuri pitaa olla, JA HYVAKSYN SEN) . Suomessa vanhemmat puuuttuu liikaa koulujuttuihin ja koululla ei ole tarivittavaa auktoriteettia. 

[/quote]

Suomessa ongelma on se, että ihminen on ASIAKAS kaikissa valtion ja kunnan tarjoamissa palveluissakin.Eli niissä, joista lähinnä pitäisi olla kiitollinen, että ne saa osakseen ja jokainen, vaikka ei niitä veroeuroja kasaan kantaisikaan.

Ja kun ASIAKAS on aina oikeassa, on sitten vanhemmat sössimässä ja tössimässä päiväkodeissa, kouluissa, muuten vaan ihmiset sairaaloissa ja terveyskeskuksissa... kun oikeasti koulujen ja pk:den pitäisi vain todeta mitkä ovat sääntönsä ja todeta vanhemmille, että kantavat kurittomat pentunsa ihan minne lystäävät, jos ei koulun/pk:n säännöt kelpaa.
[/quote]Näinhän se on. Hulluinta on se että vaikka OAJ ym. tutkimuksissa on todettu miten väkivalta ja haistattelu on lisääntynyt kouluissa, ei sillä ole mitään käytännön vaikutusta lakeihin ja määräyksiin. Tärkeintä on edelleen, että vältetään tuottamasta näille häiriköille pahaa mieltä. On luotu järkyttävän monimutkainen ja opettajia väsytystaistelulla uuvuttava oppilashuolto ja tukitoimintasäännöstö joka melkenpa sadistisesti antaa lopputulemaksi sen, että sun pitää vaan sietää sitä tyyppiä siellä luokassa!!!! T. Ope

Vierailija
42/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 03:12"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:50"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:59"]

Olen lukion opettaja. Meille opiskelijat tulevat peruskoulusta melko alhaisilla keskiarvoilla. Olen myös ollut usein peruskoulussa ja ammattikoulussa sijaisena. Kukaan ei ole koskaan 15 vuoden urani aikana kiroillut minulle tai haukkunut minua millään tavalla. Nuoret osaavat käyttäytyä enimmäkseen ihan hyvin. 

[/quote]

Sen ikäisten ei pitäisi enää myöhästellä, huudella tunneilla, unohdella kokeissa kyniä, jättää tehtäviä tekemättä jne. 

[/quote]

Niin. Koskaanhan se myöhästyminen ei voi johtua esimerkiksi koulubussin ojaanajosta, polkupyörän hajoamisesta yms. Ja tietenkin tuonikäiset ovat sellaisia yli-ihimsiä, etteivät edes vahingossa pysty unohtamaan kyniänsä minnekkään tai vahingoissa satu joskus unohtaa tekemättä läksyjä.

Ei ihmisestä tulee koskaan konetta, joka ei joskus tekisi huolimattomuusvirheitä.

[/quote]

2000-luvun alussa kun minä kävin koulua niin 3 myöhästymisestä tuli tunti jälkkää. Nykyään curling-vanhemmat soittaa koululle ja raivoaa ja Jani-Petteri tulee koululle silloin kun häntä huvittaa.

Opettajilla ei ole enää mitään välineitä puuttua kauhukakaroihin.
[/quote]
Niin ja paras mitä olen vanhemman suusta kuullut on se kun yläkoulun oppilas myöhästyi joka aamu enemmän tai vähemmän ihan riippumatta alkoiko koulu kello 8.00 tai 10.00. niin vanhempi sanoi että onhan töissäkin monella liukuva työaika niin miksei sitten koululaisilla!!
[/quote]
Niin ja yksi vanhempi perusteli nuorensa myöhästelyä sillä että eihän murrosikäinen mitenkään pysty juuri murrosiästä johtuen heräämään kouluun kahdeksaksi. Se on ihan mahdotonta ja että koulun pitää alkaa murrosikäiselle aikaisintaan kello 10-12. Se vaan nykykoulussa on hankalaa kun nuorten harrastukset on niin tärkeitä että niihin lähdetään jo iltapäivällä oppituntien aikana. Jos koulu alkaisi tyyliin 10-12 niin moni nuori olisi koulusta pois ihan joka iltäpäivä noiden harrastusten vuoksi. Kun myöhäisen alkamisajan vuoksi koulu kestäisi kolmeen tai yleisimmin neljään asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmanuoret tarvitsee vain rakkautta<3

Hyvän kautta voitais alkaa korjaamaan virheitä. Jos ei kotona saa rakkautta ja hyväksyntää, niin se näkyy häiriökäyttääntymisellä.

Vierailija
44/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:01"]Ongelmanuoret tarvitsee vain rakkautta<3

Hyvän kautta voitais alkaa korjaamaan virheitä. Jos ei kotona saa rakkautta ja hyväksyntää, niin se näkyy häiriökäyttääntymisellä.
[/quote]
Josta kärsii 24 muuta siinä luokassa. Rakkautta voisi alkaa osoittaa heti asettamalla rajoja. Mitä tiukempia, sen parempia!

Vierailija
45/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin muistan omista kouluajoista, että jotkut opettajat olivat helisemässä vuoksemme. Sitten oli 1-2 niin pelottavaa opettajaa, että ei uskallettu edes yskiä... Mutta näissä aineissa kyllä opimme parhaiten!

Vierailija
46/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:56"]Edelleen ihmettelen opettajien kyvyttömyyttä lopettaa häiriköinti luokassa? Kai se opettaja voi sanoa että suu kiinni, nyt puhun minä!
[/quote]

Haa, kiitos vinkistä! Tuotapa täytyy kokeilla!

T. Ope

Vierailija
47/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein luokanopettajan töitä 14 vuotta valmistumiseni jälkeen. Sitten paloivat hermot. Opiskelin uuden ammatin ja otin loparit virasta. 

Olen nyt melko köyhä, ja lomanikin ovat lyhyet. En kuitenkaan koskaan vaihtaisi tätä takaisin siihen vitunhuutelijoiden ja ääliövanhempien paimentamiseen. Suuri osa oppilaiden huoltajista on itsekkäitä torveloita. Ihanaa, kun minun ei enää tarvitse edes yrittää kasvattaa heidän lapsiaan. 

Olen mieluummin köyhä ja teen pitkää päivää kuin astun jalallanikaan yhteenkään suomalaiseen peruskouluun. 

Ex-ope

Vierailija
48/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalle, jolla ei "ole aikaa" kehittää lasten sisäistä motivaatiota: Valitsitkohan väärän alan?
Ei se voi tulla kenellekään yllätyksenä, että opettajan rooli on myös kasvattaa lapsia alakoulussa. Siellä kuitenkin vietetään melko suuri osa elämästä.

Täytyy kyllä huomauttaa, että nyt on meneillään aivan mahtava keskustelu! Niin mullistavaa järjen käyttöä!

Vierailija
49/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 04:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 03:41"]

Huono käytös lähtee lapsesta hakkaamalla ja huutamalla. Se, joka ei lasta hakkaa, on pullamössönössö. Eikö niin? Ehkäpä ei. Tiedän saavani valtavasti alas-peukkuja tästä, koska erilaisia näkemyksiä ei täällä suvaita. Haluaisin kuitenkin antaa teille jotain miettimisen aihetta, ja toivoisin saavani perusteluja kysymyksiini. -Onko hyvä, että lapselle opetetaan huonon käytöksen johtavan rangaistuksiin (ruumiillinen kuritus, häpäisy, eristäminen tms.)? Siis opetetaan, että huonoa käytöstä tulee vältellä rangaistusten vuoksi? Mitä tämä opettaa lapsille? Sen, että tottelemattomuudesta rangaistaan. Olisiko parempi, että opetetaan lapset tuntemaan empatiaa kanssaeläjiä kohtaan? Eikö olisi parempi muokata lapsista ihmisiä, jotka eivät ole tottelemattomia pelosta vaan kunnioituksesta muita ihmisiä kohtaan? Pelko rangaistuksesta ei saisi olla syynä sille, miksi lapsi tottelee ja kunnioittaa. Sisäisen motivaation saavuttaminen on se avain. -Mitä hyötyä on tiukasta kurista? Mihin käsityksenne tiukan kurin hyödyistä perustuu? Joihinkin yksittäisiin esimerkkeihin kauhukakaroista? Fantasioihin, mielikuvitukseen? Onko tiukalla kurilla jokin itseisarvo? Miten menee logiikka: riehuva lapsi -> loinen/sarjamurhaaja/raiskaaja/kiduttaja/narsisti/psykopaatti/pedofiili? -Tulisiko koulukuria lähestyä mahdollisesti (kasvatus)tieteellisestä näkökulmasta? Vai tulisiko kasvatuksen perustua mielipiteisiin ja vanhoihin (="parempiin"?) tapoihin? Miksi? En väitä, että nykyinen opetustapa olisi ihanteellinen, mutta ei nyt jumalauta se vanhempikaan ollut. Miettikääpä vähän kyseenalaistakaa omatkin mielipiteenne.

[/quote]

Olen itse tehnyt opettajan sijaisuuksia ja meno on jo järkyttävää 2010-luvulla kurin puuttuessa. Ei ihme, että Pisa-tuloksetkin ovat alkaneet tippua... Pahimmilla ekaluokkalaisilla esim. oli alkoholia repussa koulussa... 

Yhdellä opettajalla ei ole aikaa keskittyä 20 oppilaan "sisäisiin motivaatioihin", ja aikaa sille varsinaiselle opetuksellekin olisi tarkoitus löytyä.

[/quote]

Kyllä tuollaista käytöstä oli jo minun kouluaikoinani 90-luvulla. Eräältä luokkatoveriltani takavarikoitiin sätkävehkeen ykkösluokalla ja kolmannella oli jo viinaa mukana pahimmilla. Yläaste on aina ollut rauhaton. En tiedä miten tytöt sen kokevat, mutta ainakin poikien maailma on aina ollut väkivaltainen ja testi siitä, kuinka kova jätkä olet. Opettajat eivät koskaan ymmärtäneet, että koulumaailmassa vallitsee viidakon lait. Hierarkia muistuttaa pitkälti vankilan hierarkiaa. Suuret luokkakoot ovat tehneet opettajille mahdottomaksi valvoa kaikkien käytöstä. Minun puolestani koululle täytyisi antaa enemmän valtuuksia puuttua asioihin, mutta opettajilta toivoisin ymmärrystä siihen, miten se koulun viidakon lait toimivat oppilaiden keskuudessa.

Omina yläasteaikoinani todistin monesti väkivaltaa, "valtakamppailua" ja rajua kiusaamista, johon ei puututtu.

Vierailija
50/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:56"]Edelleen ihmettelen opettajien kyvyttömyyttä lopettaa häiriköinti luokassa? Kai se opettaja voi sanoa että suu kiinni, nyt puhun minä!
[/quote]

Haa, kiitos vinkistä! Tuotapa täytyy kokeilla!

T. Ope
[/quote]
Niin, voi tulla oppilaille yllätyksenä, että opettaja VAATII ettei päälle puhuta. Tietysti tilanteet täytyy viedä loppuun, mutta selväksi täytyy tehdä, kuka määrää. Koirakoulu päälle, jos ei muuten tokene. Sekin on parempi vaihtoehto kuin silmillehyppivät kakarat, usko pois!
T. Ope itsekin.

Vierailija
51/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 23:04"]

Asun Briteissa ja lapseni ovat kayneet koulunsa taalla. Ja hyva niin. Suomalainen koulukuri - tai siis sen puute- on jarkyttavaa, ainakin sen mukaan mita olen suomalaisista nettilehdista lukenut. Taalla opettajaa puhutellaan Sir tai Miss ja kohteliaisuus on pakollista. Siina mukelot oppivat kayttaytymaan sivistyneesti niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin. Osataan hoidella kaikenlaiset asiat ja kanssakaymiset kohteliaasti. Jopa small talk sujuu monella jo aika nuorella ialla. (Tietysti kodillakin on vaikutusta.) En ymmarra kuinka Suomessa lapsilta siedetaan minkalaista kaytosta tahansa kun lapset voidaan kasvattaa (koulussa) kohteliaiksi nuoriksi.

Tulee vakisinkin mieleen etta suomalaiset koululaiset kayttaytyvat huonosti koska heilla on lupa siihen.

[/quote]

Oppimistulokset ovat briteillä kyllä perseestä. Ja koska tän Suomi-kortin vedit esille, niin täällä lähes kaikille on sama osaako small talkia vai ei, se kuuluu vain pinnalliseen kulttuuriin eikä sovi Suomeen ja hyvä niin!

Vierailija
52/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon totuuden, jota ei tietenkään saisi sanoa, mutta koulut, joissa on paljon maahanmuuttajien lapsia, on hirveitä. Tein remonttihommaa yhdessä aika isossa koulussa, jossa oli paljon maahanmuuttajien lapsia. Se paikka oli kuin apinoiden planeetta. Minkäänlaista kuria ei ollut, lapset huusivat opettajille ja yleisesti kiusasivat ja mellakoivat. Luuletteko, että suomalaisten lapset ovat pahoja? Ne gibbonit siellä vasta öykkäröivät.

Vierailija
53/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
54/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamukortti taas käytetty. Kyllä ne on ihan suomijonneja jotka sitä vittua siellä luokassa mättää.

Vierailija
55/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin puuttuu. Nykyvanhemmat ei osaa kuin valittaa ja vaatia. Opettajat ovat väärässä ja kohtelevat sitä omaa kultanuppua epäreilusti!

Vierailija
56/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
57/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:00"]

Juttelin erään opettaja tuttavani kanssa. Hän sanoi ettei enää uskalla edes komentaa lasta kun vanhemmat tulee linjoja pitkin kimppuun. Jäin ihmettelemään että millainen vanhempi soittaa opettajalle ja valittaa miten omaa lasta kohdellaan?

[/quote]

Keskiverto suomalainen vanhempi

[/quote]

Eli tyypillinen av-palstalla roikkuja. Ihmiset haukkuvat täällä siis itseään.

Vierailija
58/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:56"]Edelleen ihmettelen opettajien kyvyttömyyttä lopettaa häiriköinti luokassa? Kai se opettaja voi sanoa että suu kiinni, nyt puhun minä! [/quote] Haa, kiitos vinkistä! Tuotapa täytyy kokeilla! T. Ope [/quote] Niin, voi tulla oppilaille yllätyksenä, että opettaja VAATII ettei päälle puhuta. Tietysti tilanteet täytyy viedä loppuun, mutta selväksi täytyy tehdä, kuka määrää. Koirakoulu päälle, jos ei muuten tokene. Sekin on parempi vaihtoehto kuin silmillehyppivät kakarat, usko pois! T. Ope itsekin.

[/quote]

Kommenttini oli sarkasmia ;) TOTTA KAI opettaja voi sitä vaatia ja ajan kanssa vaatimuksiin hiljalleen suostutaankin, kun huomataan, että tuohan onkin tosissaan. Tiedostan myös sen, etteivät kaikki opettajat sitä osaa / hoksaa tehdä, meitäkin on niin moneksi.

t. Se eka ope

Vierailija
59/141 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tässä juuri pohdin, opiskelenko sittenkään oikeaa alaa itselleni. Aina olen halunnut opettajaksi, unelma-ammatti ollut jo pienestä pitäen. Kun vihdoin pääsin vuosi sitten Helsingin yliopistoon lo koulutukseen, olin älyttömän onnellinen.
Kuitenkin palstoja lukiessa ja nykymenoa seuratessa mietin, onko kaikki tämän arvoista?
Viisi vuotta läsnäolopakollisia opintoja, minkä vuoksi? Yksi vaativimpia aloja, mitä voi yliopistossa opiskella. Mitä saan vastineeksi? Palkka ei päätä huimaa, ammattia ei enää arvosteta, henkinen JA fyysinen väkivalta mitä tulen kokemaan... Sääli, sillä tämä ammatti on aina ollut unelmani ja uskon, että minulla on paljon annettavaa. Siltikään en tiedä, aionko jatkaa opiskelujani. Kaikki vastuuttomien vanhempien takia.

Vierailija
60/141 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 23:04"]

Asun Briteissa ja lapseni ovat kayneet koulunsa taalla. Ja hyva niin. Suomalainen koulukuri - tai siis sen puute- on jarkyttavaa, ainakin sen mukaan mita olen suomalaisista nettilehdista lukenut. Taalla opettajaa puhutellaan Sir tai Miss ja kohteliaisuus on pakollista. Siina mukelot oppivat kayttaytymaan sivistyneesti niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin. Osataan hoidella kaikenlaiset asiat ja kanssakaymiset kohteliaasti. Jopa small talk sujuu monella jo aika nuorella ialla. (Tietysti kodillakin on vaikutusta.) En ymmarra kuinka Suomessa lapsilta siedetaan minkalaista kaytosta tahansa kun lapset voidaan kasvattaa (koulussa) kohteliaiksi nuoriksi.

Tulee vakisinkin mieleen etta suomalaiset koululaiset kayttaytyvat huonosti koska heilla on lupa siihen.

[/quote]

Tämä on todennäköistä. Suomessa kun komentaa lasta niin tekee rikoksen