Mies etätöissä - vapaapäivät pilalla
Kellään muulla tätä fiilistä? Tuntuu, että vapaapäivissä ei ole mitään ideaa enää, kun mies molottaa kurkkuäänellään palavereissa kahdeksasta neljään eli aamusta ei saa nukkua, kun mies nousee aamupalalle ja kolisee ja mussuttaa keittiössä ja itse herättyäni päivä pitää "hyssytellä" eli ei voi kuunnella musaa, katsoa leffoja tai lauleskella itse tai puuhata mitään äänekästä, koska pitää huomioida toisen työnteko. Vituttaa ihan tajuttomasti, että elämän pienet hengähdyshetket ja minulle äärimmäisen tärkeä oma aika menevät piloille tämän saatanan koronan takia. Toivon jo, että mies lähtisi työmatkalle - tai ihan mille tahansa matkalle - toiselle puolelle maapalloa ja pysyisi siellä vähintään 5 vuotta. Tähän on tultu. Muita?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa isompi asunto.
Ei auta. Mies hiipparoi kuitenkin välillä syömään, vessaan jne. En halua, että hän on kotona, kun itsellä on vapaapäivä. Se häiritsee ja pilaa oman rauhan.
No minkä ihmeen takia asut tuon miehen kanssa, jos sinua inhottaa että hän on kotonaan? Hommaa itsellesi oma asunto, niin saat olla omassa rauhassa. Ei kaikki osaa asua toisen kanssa yhdessä, en minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Miks pitää asua jossain kerrostalokaksiossa. Ostakaa vähän keskustan ulkopuolelta omakotitalo, jossa on erillinen työhuone. Meillä ei ole nautittu koskaan yhtäpaljon työnteosta kuin nyt korona aikana. Ruokatunnilla pika panot, kun molemmat on kotona ja lapsi hoidossa. Mikäs sen kivempaa.
Erillinen huone ei auta. Ainakaan näillä äänieristyksillä. Pitäisi vuorata vissiin itse seinät uudelleen tai askaroida joku sermi tai koppero, joka blokkaisi äänen pois. Toki eniten toivon, että tämä koronahelvetti jo hellittäisi ja mies voisi palata normisti työpaikalleen.
Vierailija kirjoitti:
Lauleskella? Leffoja ja musiikkia voit kuunnella kuulokkeilla.
On taas naisilla suuret ongelmat.
Kaikki eivät halua käyttää kuulokkeita. En minäkään ja olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko oikeesti niin että suurin osa porukasta ei halua olla yksin kotona?
Vaikka toinen olisi suljetun oven takana hiljaa tekemässä töitä niin se on silti kotona.eli ei oo sama asia kuin yksin kotona olo.
Hi-five sinulle! Kiitos ymmärryksestä! Juuri näin <3
Vierailija kirjoitti:
Mä niin ymmärrän sua..
Teen katkeamatonta kolmea vuoroa töissä ja arkivapaat on mun pitkään kaivattua omaa aikaa (lapsi aloitti viime vuonna koulun, siihen asti ollut kotona mun kanssa arkivapaina). Mut nyt ne on pilalla ton etäilevän miehen takia. Paljon palaverejä joten jatkuva puhe kuuluu olkkariin! En mä halua olla kotona mitkään kuulokkeet päässä! Ja haluisin nimenomaan olla kotona, enkä lähteä minnekään, että saan olla yksin
Ihana kommentti, kiitos vertaistuesta ja ymmärryksestä ja jaksamista sinullekin!! Oma aika on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Joo samanlaista on täällä. Rakastan viettää vapaapäivät kotona tekemättä mitään. Haluan löhötä sohvalla, katsoa leffaa, mussuttaa pullaa ja rentoutua.
Mutta mies on etätöissä ja asunto aika pieni.. minulla on vapaapäiviä keskellä viikkoa, yleensä ma tai ti. Ja mies ei jotenkin voi sitä käsittää, vaan kommentoi AINA aamupalasta alkaen "no mitä aiot tehdä tänään, ai vapaa?!?! No sitten voisitkin siivota, ja ikkunat piti pestä, voisit käydä kaupassa ja hakea pakettini postista. Ja mulla on kokous klo 10-12 ja 13-15, eli ole sitten hiljaa. Ja välissä on tärkeitä puheluita niin voisitko olla hiljaa ja vaikka makkarissa sillä aikaa".
Siis jes, ihana vapaapäivä... hirveä lista työtehtäviä, passitus makuuhuoneeseen olemaan hiljaa neljään asti.
Alkaa joo vähän jo kyllästyttää. Itse en voi tehdä etätöitä ollenkaan, se on varmaan ihan hyvä, koska voisi olla aika rankkaa viettää kaikki aika täällä asunnossa. Mies saa omat vapaapäivänsä olla yleensä ihan rauhassa, sillä minulla on lähes aina vkl työvuoro.
Miksi pitää asua yhdessä jonkun kanssa, jos se on noin vastenmielistä? Elämä on huomattavasti helpompaa ja miellyttävämpää, jos sen saa elää haluamallaan tavalla edes omassa asunnossaan. Hommaa oma asunto niin helpottaa.
Aloittaja pakkaa rääsynsä jätesäkkeihin ja etsii itselleen oman kämpän. Ongelma ratkaistu
Onko miehen pakko pitää etäpäiviä?
Meillä siis tilanne on ratkottu siten, että mies menee joka toinen viikko ma-ti käymään toimistolla. Mulla sattuu lähes aina vapaat siihen ajan kohtaan, niin voi mieskin tiettyjä lähijuttuja sopia niille päiville, että saan sitä omaa aikaani.
Toisinaan nautin herätä miehen työhöpöttelyyn. Silloin tietää, että aamupala on valmiina, kun rakkaan ääni tasaisesti soljuu terassilta sisään. Hän vielä istuu usein ulkona tekemässä töitään, vielä kun säät antaa myöten.
Tänään on taas ollut tämmöinen kiva "aamu". Lapset on kouluissaan ja mä lallattelen menemään. Niin, mäkin laulan. Naisella pitää olla oikeus saada vähän laulaa luikauttaa, kun siltä tuntuu. Kotityötkin sujuu vikkelämmin, kun ottaa prinsessaotteen hommiin. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks olla parisuhteessa jos yhdessä oleminen ärsyttää ja oma aika on niin älyttömän tärkeetä? Eikö olis parempi olla yksin sitten
No usko pois, tätäkin on tullut mietittyä jo useamman kerran. Ehkä odotan sitä viimeistä napsahdusta...
Lähde heti. Mutta todennäköisesti odottelet sitä napsahdusta hermot riekaleina seuraavat viisi vuotta...
Jep sama täällä. Meillä on 55 neliötä ja lapsi. Vapaapäivänäni haluaisin olla täysin yksin kotona, mutta mahdotonta.
Miehen on tietty pakko välillä käydä keittiössä tai vessassa, jonne kuljetaan olkkarin läpi. Tekee töitä meidän makuuhuoneessa, jossa on työpöytä. Eli jos haluan olla ihan rauhassa kotona, joudun kökkimään 6m2 lastenhuoneessa vapaapäiväni. Sinnekin kuuluu viereisestä huoneesta miehen paltsukailotus.
Hakusessa on joo isompi asunto.
Ymmärrän täysin AP:n kokeman riesan.
Se on nyt "tästä tilanteesta johtuen" - kuten monessa paikassa fraasi on.
Koettakaa sopia, miten mies voisi ottaa huomioon kotona olijan ja sitten loput on vaan pakko kestää & toivoa rokotteen valmistumista tai muuten etätöiden päättymistä.
Teet työtä, joka on luonteesi vastaista eli asiakaspalvelutyötä. Minun mielestä sinun olisi hyvä ajatella tulevaisuutta ja miettiä jotain uutta alaa. Rauhallisempaa. Siten kestäisit varmaan miestäsikin paremmin ja kotona kykkiminen ei olisi niin välttämätöntä vapaapäivinä, vaan tilaa ja intoa jäisi esim harrastuksillekin. Ehkä olet hieman kuormittavassa elämäntilanteessa?
Tehkää nyt niin, että ne päivät kun sulla on vapaata, mies tekee etätöitään muualla. Jos teillä on auto, niin sinne saa hyvän toimiston ja yhteydet voi jakaa kännykästä. Kokeiltu on, toimii. Tai sitten mies on vaikka omenahotellissa kaksi päivää töitään tekemässä, jos ei saa mennä toimistolle.
Kyllä te keinot keksitte. Molempien pitää tulla toista vastaan asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä siis tilanne on ratkottu siten, että mies menee joka toinen viikko ma-ti käymään toimistolla. Mulla sattuu lähes aina vapaat siihen ajan kohtaan, niin voi mieskin tiettyjä lähijuttuja sopia niille päiville, että saan sitä omaa aikaani.
Toisinaan nautin herätä miehen työhöpöttelyyn. Silloin tietää, että aamupala on valmiina, kun rakkaan ääni tasaisesti soljuu terassilta sisään. Hän vielä istuu usein ulkona tekemässä töitään, vielä kun säät antaa myöten.
Tänään on taas ollut tämmöinen kiva "aamu". Lapset on kouluissaan ja mä lallattelen menemään. Niin, mäkin laulan. Naisella pitää olla oikeus saada vähän laulaa luikauttaa, kun siltä tuntuu. Kotityötkin sujuu vikkelämmin, kun ottaa prinsessaotteen hommiin. ;)
Meillä on sellainen tilanne, että miehen firma on suosittanut olemaan täysin poissa työpaikalta eli hyvin satunnaisesti enää käydään toimistolla. Mies on siis ihan muutamaa päivää kuukaudessa lukuun ottamatta jatkuvasti töissä (=palavereissa) kotona.
Tavallaan ymmärrän ap:ta, mutta sitten taas toisaalta, mikään ratkaisumalli ei kelpaa. Ei sinänsä, varmasti on kiva olla yksin kotona. Mulla vaimo alkoi opiskella heti lasten saamisen jälkeen, joten se kaipasi viikonloppuisin opiskelurauhaa, joten käytännössä minä ja lapset ei saatu olla edes kotona vaan ryönättiin pitkin puistoja ja lasten tapahtumia viikonloput.
Olisi ollut kiva saada olla edes joskus pari minuuttia yksin. Siihen nähden siitä riehuminen, että mies ylipäätään on omassa kodissaan - ja syö ja käy vessassa - kuulostaa kyllä jo aika raskaalta.
Ehkä teidänkin olisi parasta erota. Sitten saat olla yksin, ja mies saa olla kodissaan.
Meillä on rintamamiestalo, jossa kellari ja kaksi maanpäällistä kerrosta. Mies työskentelee kellarikerroksen ikkunallisessa harrastehuoneessa ja minä toisen kerroksen makuuhuoneen tilalle tehdyssä kotikonttorihuoneessa. Ei tarvitse edes ovia pitää kiinni kun voi olla töissä tai viettää vapaata toisen häiriintymättä.
Lapsetkin on muuttaneet muualle, mutta yhtään ei ole tuntunut että olisi liikaa tilaa. On tämä väljyys ihanaa muutenkin.
Minulla alkoi pää hajoilla jo huhtikuun lopussa kun nelihenkisessä perheessä ei ollut lainkaan tilaa omille ajatuksille. Koko porukka opiskeli ja teki töitä kotona, ja vaikka he kaikki kovin rakkaita onkin niin oman ajan puute alkoi vaivata todella kovin.
Ratkaisin asian lähtemällä yksin lenkille. Ensin joka ilta tunnin ajaksi. Nyt kun minulla on siihen mahdollisuus, niin ulkoilen yksin joka päivä pari tuntia. Kunto on kesän aikana kasvanut kohisten ja olo on virkeä ja onnellinen. Hyvä podcast, äänikirja tai musiikki kaverina menee pari tuntia ihan huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen tilanne, että miehen firma on suosittanut olemaan täysin poissa työpaikalta eli hyvin satunnaisesti enää käydään toimistolla. Mies on siis ihan muutamaa päivää kuukaudessa lukuun ottamatta jatkuvasti töissä (=palavereissa) kotona.
Suositus ei ole pakko.
Mielenterveyden ja perhesuhteiden vuoksi on aivan perusteltua käydä välillä toimistolla töissä. Ajoittaa sen sitten AP:n vapaapäiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo samanlaista on täällä. Rakastan viettää vapaapäivät kotona tekemättä mitään. Haluan löhötä sohvalla, katsoa leffaa, mussuttaa pullaa ja rentoutua.
Mutta mies on etätöissä ja asunto aika pieni.. minulla on vapaapäiviä keskellä viikkoa, yleensä ma tai ti. Ja mies ei jotenkin voi sitä käsittää, vaan kommentoi AINA aamupalasta alkaen "no mitä aiot tehdä tänään, ai vapaa?!?! No sitten voisitkin siivota, ja ikkunat piti pestä, voisit käydä kaupassa ja hakea pakettini postista. Ja mulla on kokous klo 10-12 ja 13-15, eli ole sitten hiljaa. Ja välissä on tärkeitä puheluita niin voisitko olla hiljaa ja vaikka makkarissa sillä aikaa".
Siis jes, ihana vapaapäivä... hirveä lista työtehtäviä, passitus makuuhuoneeseen olemaan hiljaa neljään asti.
Alkaa joo vähän jo kyllästyttää. Itse en voi tehdä etätöitä ollenkaan, se on varmaan ihan hyvä, koska voisi olla aika rankkaa viettää kaikki aika täällä asunnossa. Mies saa omat vapaapäivänsä olla yleensä ihan rauhassa, sillä minulla on lähes aina vkl työvuoro.
Sano miehelle, että sinä imuroit klo 10-12 ja 13-15.
Siis onko oikeesti niin että suurin osa porukasta ei halua olla yksin kotona?
Vaikka toinen olisi suljetun oven takana hiljaa tekemässä töitä niin se on silti kotona.eli ei oo sama asia kuin yksin kotona olo.