Te, joiden mielestä lapsi saa nimen kasteessa
Jos lapsi saa nimen kasteessa, kuka sen nimen hänelle siinä antaa?
Kommentit (435)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:14"]
No pappi, voi taivas. Et ole sitten koskaan käynyt yhdenkään lapsen kaste tilaisuudessa?
[/quote]
Eräs pappi kertoi haastattelussa, että häntä oli pyydetty antamaan lapselle nimi. Oli todennut, että kastamaan voi tulla, mutta nimen saatte antaa ihan itse.
Kastekaavassakin ensin tulee kohta "vanhemmat ovat antaneet sinulle nimen xx" ja vasta myöhemmin "minä kastan sinut xx".
Tiedän tämän vaikka olen eläissäni ollut vain yksissä ristiäisissä, nimittäin pikkusiskoni vuonna 1969.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:24"]
No pappi, voi taivas. Et ole sitten koskaan käynyt yhdenkään lapsen kaste tilaisuudessa?
[/quote]
Onko pappi antanut teidän lapsille nimet! Mä en ikipäivänä antaisi kenenkään muun antaa nimiä meidän lapsille kuin isänsä ja minun. Ettekö itse keksineet nimiä vai miksi annoitte nimenannon papin tehtäväksi?
[/quote]
et ole hauska lainkaan
Miksi ap haastat riitaa? Jos sinä et osaa tulkita suomen kieltä samalla tavalla kuin minä, niin se on sinun ongelmasi, ei minun. Haasta siis riitasi ihan vain itsesi kanssa äläkä vedä muita mukaan ongelmaasi.
Lapsi saa nimen samalla kun kastetaan....tosin voisi olla parempi, että lapsi siunattaisiin ja kasteen voisi ottaa sitten aikuisena, jos haluaa.
:) Itsekkin aina naureskele näitä lehti-ilmoituksia joissa lukee "Sai kasteessa nimen Aatu" tms, eihän sitä nimeä kasteessa saada vaan se vain julkistetaan silloin (voidaan toki julkistaa aiemminkin). Muistan kun joskus aikoinaan koulukaverit ilmoittivat minulle, ettei minulla voi olla nimeä kun ein kerran ole kastettukaan :)
Kyllä kaste on ensi sijaisesti nimenanto tilaisuus.
Miksi tämä on joillekin niin iso ongelma? Se olisi minusta mielenkiintoisempaa pohdittavaa.
no millon se nimi sitten muka annetaan jos ei kasteessa??
Kyllä se nimi ON ANNETTU JO ENNEN KASTETTA, se vain julkaistaan samalla kun kastetaan. Älkää nyt isot ihmiset viitsikö selvästä asiasta riidellä!
onko muilla tapana että esim isä sanoo nimen juuri ennen kastetta?
eli pappi kysyy minkä nimen olette valinneet.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:35"]
no millon se nimi sitten muka annetaan jos ei kasteessa??
[/quote]
Silloin kun sinä tai joku muu sen nimen sille lapselle päättää.
Useimmitenhan se nykyään kysytään jo sairaalassa, ainakin minun piti sellainen lappu täyttää siellä. Eli VANHEMMAT antavat nimen ja se sitten kasteessa julkaistaan, siis jos kastetaan. Jos ei niin tieto lähetetään siv rekisteriin. Muutoinhan kastamattomat olisi tosiaankin nimettömiä ;)
Nimi pitää olla annettu ENNEN kastetta. Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja se voidaan tehdä vain jos on nimi. Meillä lapsille on annettu nimet heti synnytyksen jälkeen. Kaste on ollut sitten ihan vain kaste.
Moni julkistaa lapsen nimen kasteessa ja nimenomaan papin suulla. Siitä ilmaisu.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:38"]
Useimmitenhan se nykyään kysytään jo sairaalassa, ainakin minun piti sellainen lappu täyttää siellä. Eli VANHEMMAT antavat nimen ja se sitten kasteessa julkaistaan, siis jos kastetaan. Jos ei niin tieto lähetetään siv rekisteriin. Muutoinhan kastamattomat olisi tosiaankin nimettömiä ;)
[/quote]
Me muut puhutaan Suomen käytänteistä. Ei luulisi olevan yllättävää.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:32"]
Kyllä kaste on ensi sijaisesti nimenanto tilaisuus.
[/quote]
Eipäs, vaan kaste on ensisijaisesti sakramentti, jossa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi
16. Entä jos on sellainen tilanne, että vanhemmat ovat päättäneet antaa ennen kastetta lapselle nimen Juhana, mutta kasteessa pappi sanoo Juhani. Kumman nimen hän sitten saa vai suoritetaanko kaste uudelleen. ps. huomannet logiikan.
Meillä nimi on annettu kasteen yhteydessä. Minä ja lasten isä olemme pohtineet vaihtoehtoja ja hioneet nimeä aina kastetilaisuuteen asti ja kertonet papille valitsemamme nimen ennen tilaisuutta. Lasta ei ole kutsuttu tuolla nimellä ennen kuin pappi sen tekee ensimmäisen kerran, joten kyllä, lapsemme ovat saaneet nimen vasta kastetilaisuudessa. Ikinä en ole sairaaloissa tai missään muuallakaan joutunut nimeä päättämään ja lapsia on kolme, syntyneet kolmessa eri sairaalassa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:38"]
[/quote]
Me muut puhutaan Suomen käytänteistä. Ei luulisi olevan yllättävää.
[/quote]
Jaha, no ihan TYKSissä olen 2 lasta synnyttänyt ja siellä piti tuo lappu täyttää. Ja ihan olen paljasjalkainen SUOMALAINEN kristitty mutta en evlut. Että mikä tässä oli sulle noin vaikeaa ymmärtää???
[/quote]
Onko pappi antanut teidän lapsille nimet! Mä en ikipäivänä antaisi kenenkään muun antaa nimiä meidän lapsille kuin isänsä ja minun. Ettekö itse keksineet nimiä vai miksi annoitte nimenannon papin tehtäväksi?