Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden mielestä lapsi saa nimen kasteessa

Vierailija
19.10.2013 |

Jos lapsi saa nimen kasteessa, kuka sen nimen hänelle siinä antaa?

Kommentit (435)

Vierailija
301/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitaa nyt mennä pohja kaikilta mitä ihmiset ovat tavanneet juhlia. Eihän ylioppilaskaan tule ylioppilaaksi juhlatilaisuudessa, vaan silloin kun kaikki suoritukset todetaan läpäistyiksi joka tapahtuu paljon ennen lakkiaispäivää.

Vierailija
302/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs sellaiset yleiset termit kuin ristimänimi ja kastenimi? Pitäisikö nekin muuttaa muotoo nimi ennen ristiäisiä ja nimi ennen kastetta?

Entän kuinka moni on viettänyt ennen ristiäisiä nimiäiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thihi, historian hassuin ketju.

Oon ihan saletti, että vaikka itse arkkipiispa tulisi ja vahvistaisi, ettei kasteessa voi saada nimeä, kohta pomppaisi palstalle mamma huutamaan, että "meidän Nico-Yasmin ainaskin sai!"

Vierailija
304/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 17:52"]

Mitenkäs sellaiset yleiset termit kuin ristimänimi ja kastenimi? Pitäisikö nekin muuttaa muotoo nimi ennen ristiäisiä ja nimi ennen kastetta?

Entän kuinka moni on viettänyt ennen ristiäisiä nimiäiset?

[/quote]

1. Kohdan vast. Nuo pitäisi poistaa kokonaan ja puhua etunimestä, etunimistä , mahd toisesta/toisista nimistä ja sukunimestä

2.Muutamahan täällä onkin jo vastannut tähän joten en enää toista

Vierailija
305/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 17:57"]

Oon ihan saletti, että vaikka itse arkkipiispa tulisi ja vahvistaisi, ettei kasteessa voi saada nimeä, kohta pomppaisi palstalle mamma huutamaan, että "meidän Nico-Yasmin ainaskin sai!"

[/quote]

Mikähän täällä on enkka sivumäärissä? Kauanko tätä pitää vielä jatkaa :-)

Vierailija
306/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on se, että keskustelu ei ole lähtenyt sivuseikoista tappelemiseksi (niin kuin hyvin usein näissä pitkissä ketjuissa on, esim. whore's glory -ketju) vaan tässä ollaan keskusteltu nyt 16 sivua ihan samasta asiasta juupas-eipäs -metodilla :D

Vierailija
307/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän yleensä kun lasta menee synnyttämään, kysytään että jos tulee tilanne että pitää lapsi hätäkastaa, niin mikä nimeksi tulee, esikoisen kanssa tiesin nimen jo ennen lapsen syntymää tarkalleen ja sanoin sen ja se merkittiin papereihin. Muistan että äitini on puhunut tästä asiasta jo silloin kun nuoremmat sisarukseni syntyivät 80-luvulla. Meillä nuorimmaiset ovat kaksoset, ja etukäteen ei ollut varmuutta kumpaa sukupuolta molemmat ovat, toinen oli aika varma, toinen vähän epävarma, kun lapset sitten syntyivät kiireellisellä sektiolla, kun ensimmäinen vauva oli otettu mahasta, häntä vilautettiin meille, ja kysyttiin, että mikäs tämän pojan nimeksi tulee, sanottiin etunimi, ei toisia nimiä, kun toinen poika syntyi, vaihdettiin miehen kanssa pari sanaa, että annetaanko se nimi mitä on vähän ajateltu jos tulee toinenkin poika, ja siinä se oli, se etunimi sitten sanottiin hoitajalle. Myöhemmin vasta sitten pähkäiltiin mitkä toiset nimet pojille annetaan, ja ne tuli julkiseksi sitten kastetilaisuudessa, mun mielestä nimet annettiin lopullisesti siinä paikassa kun kirkossa kirjoitettiin paperit mitkä meni sitten rekisteriin, pappi sitten sanoi nimet vaan läheisille julki samalla kun kastoi pojat seurakunnan jäseniksi. Mun mielestä se virallisten papereiden kirjoittaminen on se nimenanto ja kastaminen vaan seurakunnan jäseneksi ottaminen, ja kun ne tehdään siinä tavallaan samalla "istumalla" on ihan sama miten asian ymmärtää.

Sitä olen tosin miettinyt, että jos pojat olisivat tarvinneet sairaalassa hätäkasteen, ja heille olisi tullut vaan yhdet nimet, niin olisiko pitänyt sitten vaan virallisiin papereihin lisätä myöhemmin ne toiset nimet.

Vierailija
308/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristimänimi - nimitys on tosiaan olemassa . Mistä lienee nimitys siis peräisin?

Vierailija
309/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja sitten arkkipiispa joutuisi aloittamaan sen papin metsästyksen, joka olisi tehnyt tuollaisen omatekoisen lisäyksen kastetoimitukseen :D

Vierailija
310/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 14:31"]

Ihan totta kyllä, jos päätös nimestä on venynyt kastehetkeen asti, niin silloin lapsi saa nimensä, noh, kasteen aikana? Ei kuitenkaan myöskään mielestäni kasteessa, koska onhan se jo tullut ihan selväksi mitä siinä kasteessa saadaan ja mitä ei. 

[/quote]

Kasteessa saadaan vettä päähän.

Vierailija
311/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:20"]

[/quote]

Vanhoilta ajoilta. Silloin kansa tosiaan uskoi, että lapsi sai sen papin piirtämän ristinmerkin ohessa myös nimen.

Vierailija
312/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 11:39"]

meillä ainakin siinä sairaalaan vietävässä( tai annetaan neuvolaan), siis sen sai neuvolasta, piti täyttää mm. onko isä vammainen, sairauksia yms. toivomuksia synnytkseen tms. itse laitoin kylpy ja kivunlievitys. sitten siinä luki saako lapsen hätäkastaa, nimet tyttö/poika. mutta nimiä ei anneta ellei se pappi sinne tullut.

[/quote]

Joo ne nimet vaan kysytään valmiiksi siltä varalta, että lapselle jouduttaisiin antamaan hätäkaste (siis että lapsi olisi mahdollisessa hengenvaarassa ja vanhemmat haluaisivat että hän saa ennen kuolemaansa kasteen). Lapsella pitää olla nimi ennen kuin pappi voi sen kastaa.

Onneksi Suomessa on niin pieni imeväiskuolleisuus ettei noita hätäkasteita hirveän usein tarvitse antaa. Mun serkulle aikoinaan annettiin heti synnytyksen jälkeen mutta onneksi serkkupoika selvisi hyvin elämään ja on nyt hienosti pärjäävä nuori mies.

[/quote] juu tiedän, tämä oli nyt sille joka väittää että nimi ilmoitetaan jo sairaalassa, siis että meillä päin tulee vain tälläinen lappua ja joku ei ole  taas tätä edes saanut.

Vierailija
313/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:16"]

Kyllähän yleensä kun lasta menee synnyttämään, kysytään että jos tulee tilanne että pitää lapsi hätäkastaa, niin mikä nimeksi tulee, esikoisen kanssa tiesin nimen jo ennen lapsen syntymää tarkalleen ja sanoin sen ja se merkittiin papereihin. Muistan että äitini on puhunut tästä asiasta jo silloin kun nuoremmat sisarukseni syntyivät 80-luvulla. Meillä nuorimmaiset ovat kaksoset, ja etukäteen ei ollut varmuutta kumpaa sukupuolta molemmat ovat, toinen oli aika varma, toinen vähän epävarma, kun lapset sitten syntyivät kiireellisellä sektiolla, kun ensimmäinen vauva oli otettu mahasta, häntä vilautettiin meille, ja kysyttiin, että mikäs tämän pojan nimeksi tulee, sanottiin etunimi, ei toisia nimiä, kun toinen poika syntyi, vaihdettiin miehen kanssa pari sanaa, että annetaanko se nimi mitä on vähän ajateltu jos tulee toinenkin poika, ja siinä se oli, se etunimi sitten sanottiin hoitajalle. Myöhemmin vasta sitten pähkäiltiin mitkä toiset nimet pojille annetaan, ja ne tuli julkiseksi sitten kastetilaisuudessa, mun mielestä nimet annettiin lopullisesti siinä paikassa kun kirkossa kirjoitettiin paperit mitkä meni sitten rekisteriin, pappi sitten sanoi nimet vaan läheisille julki samalla kun kastoi pojat seurakunnan jäseniksi. Mun mielestä se virallisten papereiden kirjoittaminen on se nimenanto ja kastaminen vaan seurakunnan jäseneksi ottaminen, ja kun ne tehdään siinä tavallaan samalla "istumalla" on ihan sama miten asian ymmärtää.

Sitä olen tosin miettinyt, että jos pojat olisivat tarvinneet sairaalassa hätäkasteen, ja heille olisi tullut vaan yhdet nimet, niin olisiko pitänyt sitten vaan virallisiin papereihin lisätä myöhemmin ne toiset nimet.

[/quote]

Hätäkaste

Hätäkasteen voi toimittaa kirkon jäsen tai muu kristitty, jos lapsen pelätään kuolevan eikä pappia ole heti saatavissa. HÄTÄKASTE voidaan toimittaa myös ilman nimeä jos tarve vaatii.   Hätäkaste toimitetaan useimmiten sairaalassa.

Hätäkasteessa kastaja valaa kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja sanoo: "(nimi) minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Tämän jälkeen lausutaan yhdessä Isä meidän -rukous. Lopuksi kastaja lausuu Herran siunauksen. Kasteen yhteydessä voidaan laulaa myös virsi.

Hätäkasteesta on viipymättä ilmoitettava kirkkoherranvirastoon.

Hätäkasteen vahvistaminen

Hätäkaste on papin vahvistettava  Hätäkasteen vahvistaminen ei tarkoita, että hätäkaste olisi heikompi kuin tavallinen kaste. Hätäkasteen vahvistamisessa kastetun ja hänen perheensä puolesta rukoillaan.

Hätäkasteen yhteydessä annettu nimi voidaan muuttaa vahvistamisen yhteydessä. Jos hätäkasteessa ei ole annettu lapselle nimeä, se annetaan vahvistamisen yhteydessä. Nimen rekisteröinti toteutetaan yleensä hätäkasteen vahvistamisen jälkeen  VAHVISTAMINEN on ns kiitosjuhla.

Vierailija
314/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:21"]

[/quote]

Ja sitten arkkipiispa joutuisi aloittamaan sen papin metsästyksen, joka olisi tehnyt tuollaisen omatekoisen lisäyksen kastetoimitukseen :D

[/quote] Kuka on väittänyt papin mitään lisäilleen?

Vierailija
315/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kamalan löylytyksen saisi pappiparka...

Vierailija
316/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 18:20"]

[/quote]

Vanhoilta ajoilta. Silloin kansa tosiaan uskoi, että lapsi sai sen papin piirtämän ristinmerkin ohessa myös nimen.

[/quote]

Tosiaan NIIIIIIN vanha nimitys, että sen voisi jo kokonaan unohtaa!

Vierailija
317/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

:-)  Varmaan se "pappi rukka" perustais sit oman srk nan, esim Kasteessa nimettyjen srk

Vierailija
318/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
319/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olis tätä viel voinut jatkaa ajankuluks  :)  Oltais saatu ees 500 viestiä täyteen!

Vierailija
320/435 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pappi, voi taivas. Et ole sitten koskaan käynyt yhdenkään lapsen kaste tilaisuudessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi