Mitä Suomessa pitäisi muuttua, jotta sinulla olisi hyvä olla?
Onko mikään näistä asioista muuttunut yhtään parempaan suuntaan 2000-luvulla?
Kommentit (79)
Minulla on hyvä olla jo nyt, en kaipaa suurempia muutoksia.
Taloustilanne voisi olla parempi, mikä vaikuttaisi myönteisesti omaan toimeentuloon ja julkisiin palveluihin. Olen silti ihan tyytyväinen ja tunnen paljon ihania suomalaisia. Ilmastokin on muuten muuttumassa parempaan suuntaan, nytkin aurinko paistaa ja ulkona tarkenee ihan mukavasti. Neljän kuukauden päästä onkin sitten jo kevät.
Joidenkin ihmisten luonteen täytyisi muuttua. En nyt jaksa alkaa selittämään. Ei se mitään auta.
Ikävää Suomessa on se, että täällä on niin paljon vihaisia ja rasistisia miehiä. Suomessa suuri osa miehistä tuntuu jatkuvasti kärvistelevän katkeran v***tuksen kourissa jostain ihmeen syystä. Myös toisten ihmisten huomiointi on täällä aika olematonta, mikä ärsyttää lähes päivittäin.
Hallitus saisi vaihtua. Oikeita poliitikkoja, ei mitään julkkis-statuksella eduskuntaan päässeitä. Myös presidentin valtaa pitäisi palauttaa.
Enemmän työpaikkoja tarjolla ja ei mitä vaan töitä mutta sellaisia joilla tulee toimeen rahallisesti. Olemme mieheni kanssa molemmat kokoaikaisesti töissä ja silti saamme toimeentulotukea.
Kansa kurjistuessa taloudellisesti ja henkisesti, tulisi tehdä jotain ilottomuuden ilmapiirille, joka näivettää nuoretkin ihmiset hyvin nopeasti. Koska avustavia töitä tai ns. kisällipaikkoja ei enää juuri ole, yhä useampi jää ilman työpaikkaa. Kaikki eivät voi opiskella insinööreiksi kuitenkaan.
On jotenkin sairasta, miten koko kansan ainoa ilonpito näyttää olevan alkoholin liikakäyttö. Siinä ei ole mitään väliä sosiaaliluokalla tai taustalla, ihan yhtä kännissä ollaan varakkaalla okt-alueella kuin kaupungin vuokrakerrostalossakin.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 16:52"]
Kansa kurjistuessa taloudellisesti ja henkisesti, tulisi tehdä jotain ilottomuuden ilmapiirille, joka näivettää nuoretkin ihmiset hyvin nopeasti. Koska avustavia töitä tai ns. kisällipaikkoja ei enää juuri ole, yhä useampi jää ilman työpaikkaa. Kaikki eivät voi opiskella insinööreiksi kuitenkaan.
On jotenkin sairasta, miten koko kansan ainoa ilonpito näyttää olevan alkoholin liikakäyttö. Siinä ei ole mitään väliä sosiaaliluokalla tai taustalla, ihan yhtä kännissä ollaan varakkaalla okt-alueella kuin kaupungin vuokrakerrostalossakin.
[/quote]
Kyllä, juuri ilottomuus on aika hyvä sana kuvaamaan Suomen nykyistä tilaa.
t. Saksasta
Minulla on oikein hyvä olla juuri Suomessa. Hieno maa!
Naiset pitäisi vaihtaa kauniimpiin ja luonteeltaan miehiä kunnioittavammiksi.
Asevelvollisuudesta tulisi luopua. Kamalaa nuoriin miehiin kohdistuvaa seksismiä ja syrjintää vielä tänäkin päivänä. Hyh, oksettaa moinen epätasa-arvoisuus. Olisipa minulla vaikka Ruotsin kansalaisuus.
T. Seksismiä ja syrjintää kavahtava nuori mies
Ensimmäisenä sää. Italian sää olisi kiva.
Toiseksi verotus, yhteisverotus huomioisi paremmin perheen tilanteen
Kolmanneksi pitäisi purkaa keskusliikkeet jotta tulisi normaalia kilpailua ja esim ruuan hinta normalisoituisi (laskisi keskieuroopan tasolle eli - 30%), saisimme myös pieniä ruokakauppoja ja erikoisliikkeitä joiden tarjonta olisi myös taviksille sopivan hintaista.
Haluaisin lain, että jalkakäytävällä sekä kävely- ja pyöräteillä ja lenkkipoluilla olisi pakko kulkea oikeassa laidassa. Suurin osa ihmisistä tekee näin, mutta vituttaa väistää vastaantulijaa esim. koska hänen koiransa haluaa kävellä tien vasemmassa reunassa!
Työttömät pääsisivät ilmaiseksi liikuntapaikkoihin. Tietysti tämä voisi koskea kaikkia sosiaalietuuksia saavia(mm.sairaat, kuntoutujat, eläkeläiset, hoitovapaalla olijat) ja vaikka pienituloisia yksinhuoltajia. Tämä olisi taatusti yhteiskunnalle loppupeleissä edullinen ratkaisu, sillä monesti esim. pitkäaikaistyöttömät aiheuttavat suuria terveydenhuoltokustannuksia, kun ihan tutkimustenkin mukaan elintavat ovat huonommat.
Suomen byrokratia on ihan älytöntä, se latistaa ihmisiä kaikilla tavoin.
Ihan pienimpien palkkatulojen ja muittenkin tulojen, olivat ne sitten vaikka yhteiskunnan avustuksiakin, pitäisi olla verovapaita.
En tajua, mitä järkeä on käydä töissä esimerkiksi henk. kohtaisen avustajan työssä ja saada 1000 euroa brutto, siitä jää käteen 800 netto. Sitten pitää kuitenkin mennä sossuun anelemaan toimeentulotukea, jota saa ehkä juurikin sen 200 euroa. Tuollainen ei tosiaankaan kannusta työntekoon, se on ahdistavaa.
Jos saisi tehdä työtä niin, ettei tarvitsisi kokoajan olla jollain luukulla, se olisi paljon järkevämpää. Minä en ainakaan enää jaksanut.
Mulla on bipolaarihäiriö ja olisin jaksanut käydä töissä muuten, mutta en mitenkään pystynyt ja jaksanut hoitaa tota sossurumbaa.
Katsoin parhaaksi, että jättäydyn kokonaan työttömäksi. Mulla on sellaiset b-todistukset lääkäreiltä, että mulle ei ikinä tulla tarjoamaan työkkäristä työtä, koska mulle sopivaa
työtä ei ole.
täällä pitäis muuttua ihan kaikki asiat, että täällä oikeesti viihtyisi
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:14"]
Kolmanneksi pitäisi purkaa keskusliikkeet jotta tulisi normaalia kilpailua ja esim ruuan hinta normalisoituisi (laskisi keskieuroopan tasolle eli - 30%), saisimme myös pieniä ruokakauppoja ja erikoisliikkeitä joiden tarjonta olisi myös taviksille sopivan hintaista.
[/quote]Samaa mieltä!!!
Lisäksi maksullista koulutusta pitäisi kehittää.
Edelleen pitää säilyttää mahdollisuus ilmaiseen yliopistokoulutukseen, mutta siinä rinnalla saisi olla myös maksullinen väylä. Ne joilla on resusrsseja voisivat opiskella yliopistossa ilman pääsykokeita. Heille vaan systeemi olisi erilainen. Jokaisesta kurssista pitäisi saada kiitettävä, että pääsee eteen päin.
Ihmisiä on erilaisia ja toisille sopii paremmin se, että tasaisesti suorittaa opintoja hyvin, kuin että yhtenä pääsykoepäivänä pitää onnistua täydellisesti
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:14"]
[/quote]Samaa mieltä!!!
Lisäksi maksullista koulutusta pitäisi kehittää.
Edelleen pitää säilyttää mahdollisuus ilmaiseen yliopistokoulutukseen, mutta siinä rinnalla saisi olla myös maksullinen väylä. Ne joilla on resusrsseja voisivat opiskella yliopistossa ilman pääsykokeita. Heille vaan systeemi olisi erilainen. Jokaisesta kurssista pitäisi saada kiitettävä, että pääsee eteen päin.
Ihmisiä on erilaisia ja toisille sopii paremmin se, että tasaisesti suorittaa opintoja hyvin, kuin että yhtenä pääsykoepäivänä pitää onnistua täydellisesti
[/quote]
Samaa mieltä! Olen itse näitä joka ei koskaan selvinnyt pääsykokeissa (no 2-3 pienen lapsen kanssa lukeminen oli hankalaa) mutta kuitenkin kaikissa palikkatesteissä mitä sitten töihin tarvittiin olen saanut huippupisteet. Älystä ei ole ollut kiinni vaan keskittymiskyvystä nuorempana
Enemmän mahdollisuuksia! Suomessa ei anneta mitään mahdollisuuksia kenellekään. Avoimempi ilmapiiri uusille ajatuksille. Kannustavampi ilmapiiri. Vähemmän muutosvastainen änkyräkulttuuri.
Maailma muuttuu ympärillä koko ajan. Pitää pysyä mukana. Seurata aikaa, muuttua ja muuttaa! Jos aina on tehty jotenkin tietyllä lailla, niin miksi sitä on pakko jatkaa veri suussa koko ajan? Eikö kannattais kokeilla kaikenlaista ja löytää niistä se paras?
Jos joku toimii, niin pitää se. Ja jos ei toimi niin hylätä se nopeasti.
Lisää työpaikkoja!
Vähemmän ahneita kauppiaita! Enemmän kilpailua, pienyrityksiä, ravintoloita, elämää. Vähemmän byrokratiaa ja säädöksiä.
Miksi Suomessa on niin paljon kaikkia sääntöjä. Mikä ihmeen energiatodistus??? Ihan niin ku ei noita todistuksia pitäisi olla jo ihan tarpeeksi?
Miksi kaiken maailman todistuksia, lupia, alkoholipasseja?
Koulutuksia ja koulutuksia ja koulutuksia. Kirjaamista, kirjaamista ja kirjaamista.
Tavallista työtä tekevät ihmiset kirjaa työtänsä puolet työajasta.
Lastentarhan työntekijöiden pitäisi olla niiden lasten kanssa, ni sitten on vaan kaiken maailman palavereja ja kirjaamisia koko ajan.
Ihan sairasta! Pedanttista.
Nyt pitäs vähän relata jo. Ja antaa ihmisille töitä. Ei vain kouluttaa ja kouluttaa koko ajan. Vaatia kaikenmaan tutkintoja jopa siivoojilta. Ihan niinku se olisi maailman vaikein työ osata ilmankin!
Siis kaikki kunnia siivoojille. Pitäähän sinäkin työssä osata käyttää oikeita aineita oikeassa paikassa, mutta miksi ajatus siitä, että työ opettaa tekijäänsä on hylätty täysin?
LIsää työpaikkoja! IHmiset näivettyy ja alkoholisoituu kun niillä ei ole työtä. Ne ei tunne itseään tarpeelliseksi missään. Varsinkin miehille tuntuu olla tärkeää tuntea olevansa tarpeellinen ja tärkeä. Että hänen työllä on väliä.
Nyt Suomi on pullollaan alkoholisoituneita, yksinäisiä, keski-ikäisiä miehiä, joilla ei ole mitään. Joista kukaan ei välitä.
Ikäihmisiä potkitaan pois töistä. Nuoria ei päästetä töihin. Ihmisiä siltä väliltä ei päästetä töihin.
Nyt on vain se pieni etuoikeutettu joukko, joka saa tehdä töitä ja niillä on varaa omaan kotiin.
Mä oon oikeestaan tosi kateellinen mun vanhemmille. Niillä oli varaa rakentaa omakotitalo.
Mun ikäpolvi ostelee vanhoja 50-, 70-luvun taloja ja yrittää vaan pärjätä päivästä toiseen.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 15:48"]
Ihmisten pitäisi olla kohteliaampia. PALJON kohteliaampia. Huonompaan suuntaan menee koko ajan.
[/quote]
Kuvaavaa on, että tuttavaperheemme muutti Suomeen ja kertoivat pärjänneensä naapurien kanssa loistavasti ulkomailla. Jo parin kuukauden päästä Suomessa naapurin kanssa oli ilmiriita ja syynä oli se, että he olivat moittineet puolihuolimattomasti joitakin lipun hintoja kalliiksi Suomessa. No, he ovat nyt muuttamassa taas pois Suomesta ja lopullisesti.