Te, jotka ette tee lapsia ilmaston takia!
Eli siis voiko pieni suomalainen vaikuttaa globaaliin ilmastoon vai ei? Eikö meitä olekaan liian vähän vaikuttaaksemme ja eikö Kiina olekaan se ylivoimaisesti suurin saastuttaja jolle ei kukaan mitään voi?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos on vain hyvä tekosyy aina kun joku kysyy. En kehtaa sanoa että vihaan lapsia. 😂
Tuo on aina kyllä kanssa niin järjetön kommentti kun ottaa huomioon, että myös sinä olet itse ollut lapsi.
Odotinkin joltain jo tuota kommenttia. 😂 Mutta eri asia tykkäsinkö lapsuudestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päästöjen leikkaaminen henkilöä kohden on pääasia ja lisäksi paljon realistisempi tavoite, väestön vähentäminen ei ole kustannustehokas tapa päästöjen vähentämiseen koska valtaosa väestönkasvusta tapahtuu maista jotka tuottavat vähän päästöjä.
Vertailun vuoksi, esim. Etiopian päästöt ovat n. kolminkertaiset Suomen päästöihin verrattuna tällä hetkellä. Mitä luulet tapahtuvan tulevaisuudessa? Afrikka yrittää nostaa elintasoansa ja siinä projektissa ympäristöllä ei ole mitään merkitystä. Kun 20 vuotta vanha auto alkaa olla elinkaarensa päässä, niin sillä on vielä uusi elämä edessä Afrikassa. Sähkön kysyntä tulee tulevina vuosikymmeninä räjähttämään Afrikassa. Millä se tuotetaan? No sillä mikä halvinta on, kivihiilellä ja öljyllä.
Väkilukuun suhteutettuna on kuinka moninkertainen Suomen saastuttaminen? Olisiko joku 25x verrattuna etiopiaan?
T. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto on hyvä tekosyy sille 26-vuotiaalle neitokaiselle olla tekemättä (vielä) lapsia. Voi bilettää, matkustella, viettää aikaa ystävien kanssa ja notkua trendikahviloissa. Sitten 36-vuotiaana hän hakeutuukin lapsettomuushoitoihin ja koittaa epätoivoisesti tulla raskaaksi. Ilmasto ei murehdituta siinä vaiheessa.
Tai sitten ei. Minä katselin jo lapsena 1980-luvulla kuvia Afrikan nälkäänäkevistä, teollisuuden aiheuttamista happosateista ja muista ja mietin, että ihmisiä on jo liikaa, minä en tule koskaan tekemään lasta. Kaikki sitä naureskeli, että niin varmaan, kyllä se mieli muuttuu. Mutta ei koskaan muuttunut, enkä ole näin 46-vuotiaaseen mennessä koskaan katunut ettei minulla olle lapsia. En myöskään ole koskaan ollut bilettäjä ja matkustelija vaan rauhallinen kirjoja lukeva ja tietokoneella pelaileva kotihiiri.
No, eipä se maailma pelastunut sinun lapsettomuudestasi eikä nälänhätä loppunut Afrikassa.
Ei toki pelkästään minun, mutta olen ollut osana tätä nykyistä trendiä, jossa lapsia ei enää automaattisesti vaan tehdä, ja syntyvyys vähenee väestötasolla. Pienistä puroista syntyy iso virta, ja isolla virralla alkaakin sitten olemaan jo vaikutusta ympäristön kuormitukseen.
Mitään muutosta ei ikinä saataisi aikaan tuolla asenteella, että koska minä yksin en pysty muuttamaan merkittävästi yhteiskuntaa, niin enpä tee mitään. Kautta aikojen on ollut edelläkävijöitä, jotka on tehneet rohkeita valintoja, ja heitä on ehkä elinaikanaan naurettukin, mutta aikaa kuluu ja yhä lisää tulee ihmisiä samalle kannalle, ja sitten tapahtuu jotain suurta, lopetetaan orjuus tai tehdään vapauden, veljeyden ja tasa-arvon vallankumous, tai vihreä "vallankumous".
Mun vanhemmat ois voineet myös miettiä ilmastoa ja jättää lapsensa hankkimatta. Itsekästä toimintaa, kun joudun kärsimään heidän valinnoistaan.
M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos on vain hyvä tekosyy aina kun joku kysyy. En kehtaa sanoa että vihaan lapsia. 😂
Tuo on aina kyllä kanssa niin järjetön kommentti kun ottaa huomioon, että myös sinä olet itse ollut lapsi.
Miten noilla asioilla on mitään tekemistä toistensa kanssa? Miksei lapsista ei voisi olla pitämättä vaikka itse on joskus myös ollut?
Eikai se sitä tarkoita, että jos on jotain itse joutunut olemaan niin sitä ei voisi sitten olla pitämättä.
M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto on globaali asia, ihan yhtä hyvä jääkö päästöt pois suomalaisen tai kiinalaisen syntymättömän lapsen kohdalta. Ei se ilmasto sitä tiedä.
Minulla on 1,5-vuotias pieni tyttö eikä hän ole ainakaan vielä alkanut ajella valtavalla katumaasturilla tai lentänyt Thaimaahan lomailemaan.
Kaikista suurin ilmastoteko jonka yksilö voi tehdä, on jättää lapsi tekemättä.
Entä jos se lapsi, jonka jätät tekemättä olisikin ollut se yksilö, joka olisi keksinyt ratkaisun tähän kaikkeen? Toki jos kaikki tuota ideologiaa viljelisivät niin ehkä se tosiaan olisi parasta että ihmiset kuolisivat sukupuuttoon. Nyt sitä tehdään lähinnä kehittyneissä maissa. Tällaiset jo valmiiksi pienet kansat kuten suomalaiset kutistuvat entisestään ja lopulta katoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto on globaali asia, ihan yhtä hyvä jääkö päästöt pois suomalaisen tai kiinalaisen syntymättömän lapsen kohdalta. Ei se ilmasto sitä tiedä.
Minulla on 1,5-vuotias pieni tyttö eikä hän ole ainakaan vielä alkanut ajella valtavalla katumaasturilla tai lentänyt Thaimaahan lomailemaan.
Entä jos se lapsi, jonka jätät tekemättä olisikin ollut se yksilö, joka olisi keksinyt ratkaisun tähän kaikkeen? Toki jos kaikki tuota ideologiaa viljelisivät niin ehkä se tosiaan olisi parasta että ihmiset kuolisivat sukupuuttoon. Nyt sitä tehdään lähinnä kehittyneissä maissa. Tällaiset jo valmiiksi pienet kansat kuten suomalaiset kutistuvat entisestään ja lopulta katoavat.
Ja mitähän sekin haittaa, että suomalaiset katoaa, ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lasten teko on sen verran ikävää puuhaa, että suuri osa suomalaisista on ulkoistanut sen Afrikkaan. Afrikan väkiluvun on ennustettu kolminkertaistuvan tämän vuosisadan aikana. Onneksi sillä ei (vihervasemmiston mukaan) ole mitään vaikutusta ilmastoon.
Samat ihmiset ketkä u lisevat i lmastonmuutoksesta ei näe v äestönräjähdystä tietystikään ongelmana r asistisyytösten takia, koska a frikkalaiset lisääntyvät eniten.
Samat ihmiset kannattavat loputonta massam aahanmuutt¤a länsimaihin, vaikka muuttajien kulutus ja hiilijalanjälkin kasvaa huomattavasti, kuin heidän asuessaan kehitysmaissa. Tästä ei voida r asistisyytöspelkojen takia puhua, vaan syyllisestään mielummin valkoisia ihmisiä joiden maissa kulutus vähenee automaattisesti väestön vähetessä ilman k ehitysmaalaisten massam aahanmuutt¤a.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset feministinaiset saisivatkin kadota minun puolestani. Harmi kun mies ei voi hankkia yksin lapsia. Ehkäpä lainsäädäntöä voisi muuttaa tältä osin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan juuri sen, että ei ole kukaan näyttämässä esimerkkiä miten ilmastotalkoisiin osallistutaan kun jäljellä ovat ne jotka eivät sen eteen mitään ole tehneet?
jos viisaat eivät lisäänny, niin mitä luulette ketkä lisääntyvät?
Mitä sä selität ap?
Joo, Kiinan päästöt ovat suuremmat, koska siellä on pikkasen enrmmän porukkaa. Siellä myös valmistetaan teollisuudessa kaikki meidän krääsä.
Suomalaisten kulutustasolla tarvittaisiin viisi maapalloa, eli kyllä, suomalaiset voi vaikuttaa.
Muutama kommentti, ottamatta kantaa sen enempää mihinkään.
On aika naurettavaa selittää, ettei lapsi (1,5 vuotiaskaan) kuluttaisi, vaikka miten muka kaikki vaatteet kierrätetään. Hyvä, jos kulutusta pyrkii hillitsemään, niin omaa kuin lapsen. Kulutus kuitenkin alkaa heti syntymästä. Jos elää kuin nämä mainitut etiopilaiset, niin pienihän se kulutus on, mutta kyllä ihmiset tuntuvat olevan aika sokeita omalle kulutukselleen, lähtien kertakäyttövaipoista päätyen isompaan asuntoon, autoon jne. Kaikki ei näitä hanki, mutta aika moni hankkii. Oleellista ei kuitenkaan ole, mitä lapsi kuluttaa ensimmäisen 1,5 vuoden aikana - vuosia kun on edessä kuitenkin vielä 80 - 90.
Toiseksi tämä Afrikan vaiktuus ilmastonmuutokseen on todennäköisesti suurempi kuin kuvitellaan. Tähän kun vaikuttaa suorien päästöjen lisäksi maankäyttö ja väestönkasvu johtaa maan raivaamiseen viljelyksille ja asumiselle. Tämän lisäksi uudempi tutkimus on huomannut metsien merkityksen sateen muodostumiselle eli Afrikan kuivuus saatta olla osittain itse aiheutettua mm. Sahelinin alueen metsäkadon takia.
Ei kyse ole ainakaan mulle siitä paljonko päästöjä se lapsi aiheuttaa. Vaan siitä että perheellisenä joutuisin hyvin todennäköisesti valitsemaan elämäntavan joka ei tunnu itselle oikealta eikä kestävältä (hankkimaan auton, etsimään parempipalkkaisen työn ja jättämään vapaaehtoistyöt, kuluttamaan paljon enemmän kertakäyttötavaraa ja valmisruokia...) Tiedän että lapsiperhearkikin voi olla ekologista, voi kestovaippailla ja vaikka kasvattaa perheen ruuatkin itse, mutta tiedän että mulla ei olisi voimavaroja panostaa siihen vielä kaiken muun lisäksi mitä haluan tehdä. Nyt kun olen lapseton niin ehdin keskittyä tutkijan työhöni ja vapaaehtoiseen ympäristönsuojelutyöhön. Mä en vihaa lapsia, ja just siksi teen tätä työtä että voisin omalta osaltani rakentaa turvallista tulevaisuutta kaikkien muiden lapsille. Ymmärrän tosi hyvin että kaikki ei halua ympäristösyistä jättää lisääntymättä. Mutta jos jotkut yksittäiset ihmiset haluaa, niin miksi muiden pitää sitä ilkkua tai mitä se ylipäänsä kuuluu kellekään, sitä en ymmärrä.
Ihminen, joka miettii ilmastoa on nimenomaan sellainen, jonka tulisi lisääntyä ja opettaa lapsille samat arvot. Näin saadaan sukupolvi, joka pystyy ratkaisemaan ongelman. Jos lisääntyminen jätetään pelkästään niille, jotka tulevat huonommista oloista, niin mahdollisuutemme ratkaista ongelma tulee vaan heikkenemään.
Ylipäätään ongelma ei ole ihmisten määrä, vaan tämä talousjärjestelmä, joka kannustaa tai jopa pakottaa kuluttamaan. Jatkuvalla syötöllä jokapaikassa pusketaan propagandaa, osta sitä, kuluta tätä niin elämä paranee! Yhteiskunnalla tulisi olla pitkän tähtäimen suunnitelma, jonka mukaan mennään. Sen sijaan meillä on talousjärjestelmä, jossa saa tehdä ihan kuinka turhaa roskaa vaan, kunhan saa ihmiset manipuloitua siitä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten teko on sen verran ikävää puuhaa, että suuri osa suomalaisista on ulkoistanut sen Afrikkaan. Afrikan väkiluvun on ennustettu kolminkertaistuvan tämän vuosisadan aikana. Onneksi sillä ei (vihervasemmiston mukaan) ole mitään vaikutusta ilmastoon.
Jos ihmiskunnan keskimääräiset päästöt olisivat Etelä-Amerikan luokkaa, maapallon kestokyky riittäisi 15 miljardin ihmisen elättämiseen. Jos maailmassa taas olisi 3 miljardia ihmistä mutta kaikki saastuttaisivat kuin suomalaiset, ei maailman kantokyky riittäisi. Päästöjen leikkaaminen henkilöä kohden on pääasia ja lisäksi paljon realistisempi tavoite, väestön vähentäminen ei ole kustannustehokas tapa päästöjen vähentämiseen koska valtaosa väestönkasvusta tapahtuu maista jotka tuottavat vähän päästöjä.
Ja köyhissä maissa ihmismassat pysyvät hamaan tulevaisuuteen tyytyväisinä köyhinä eivätkä pyri kasvattamaan elintasoaan ja kulutustaan? Sairas tulevaisuudenkuva, että maapallo saa huoletta täyttyä ihmisillä, kunhan he kuluttavat yksilöä kohden mahdollisimman vähän.
Eurooppaan, varsinkin EU:hun ja erityisesti pohjoismaisiin hyvinvointivaltioihin kohdistuu kuitenkin sellainen muuttopaine, että jonon loppua ei ole. Tai ei ole, niin kauan kuin hyvinvointierot ovat niin järkyttävän isoja, mitä ne ovat.
Loskainen pohjolakin houkuttaa, jos voimme tarjota asunnon, elatuksen, koulutuksen ja terveydenhuollon; ja ennen kaikkea turvallisen elinympäristön. Melkoinen poliittinen fakiiri tosin tarvitaan sovittelemaan väestöpalikat uuteen järjestykseen tärväämättä sitä hyvää, mitä tänne on rakennettu.
Ei maailmassa ole pulaa ihmisistä tai vauvoista. Me tiedämme jo, ketkä tätä maapalloa asuttavat tulevina vuosikymmeninä. Koko EU:ssa syntyy tänä vuonna 4,5 miljoonaa vauvaa ja pelkästään Nigeriassa 7 miljoonaa. Arabimaissa ja EU:ssa on saman verran väkeä, mutta vauvoja siellä syntyy kolminkertainen määrä. Siis tuossa Välimeren toisella puolella. Muutaman tunnin lentomatkan päässä.
Nämä ovat muuten eräitä alueita, joista Soininvaara ja muut ennakoivat tulevien ilmastopakolaisten lähtevän liikkeelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka ovat ympäristöstä niin huolissaan voisivat vaikka aloittaa harventamisen itsestänsä niin saadaan tilaa vauvoille. Esim. vaikka jos on jo yli 40-vuotias ja lapseton. Kukin vuorollaan!
Ai, itsem ur haan kannustat? Kertoo paljon eettisestä ajattelukyvystäsi.
No mikä oikeus juuri sinulla on elää, mutta ei uusilla vauvoilla?
Ai ettämitä eroa on jo olemassa olevalla ihmisellä ja hypoteettisella lapsella, jota en halua tehdä. No mietipä nyt vähän.
Miksi haluat tappaa olemassa olevia ihmisiä että saataisiin lapsia tilalle? Aivan aivotonta.
T. ohis