Laskenko mä nyt ihan oikein? Työttömyydestä...
Mä tässä vaan pohdin, että jos minä ja mieheni oltaisiin työttömiä ja peruspäivärahalla, tultais ihan siedettävästi toimeen.
32,46e/pv + lapsikorotukset 7,69e/pv = 863e/kk
Eiks veroa mene 20% sosiaalieduista? Eli talouteen tulis rahaa Kelasta n. 690 e/kk x 2 = 1380e.
Sit vielä kahden lapsen lapsilisät, onkos se 210e...
Eli 1590 e/kk.
Mikäs tässä olisi ollessa, velattomassa talossa... Ehtis tekemään itse kaikkea ihanaa ruokaa, keräisin kaikki metsän sienet ja marjat talteen, talo lämpiää puulla, ei tarttis kuin yhden auton, vois näyttää ihan perseeltä kun ei tarttis töiden takia pyrkiä kuosiin.
Joo mä tiedän, valinta on ihan itsestä kiinni.
Kommentit (47)
Jos eläminen on niukkaa kolmelle 1800:lla (asumisen jälkeen) on syytä katsoa vähän peiliin ja miettiä sitä kuluttamistaan... OT
Vähällä rahalla pärjää jos lapset ei harrasta mitään kallista, ei ole kuin kotivakuutus + autovakuutus, ei matkustella, ei turhia sairastella, kukaan ei tarvitse esim. silmälaseja, kaikki kodinkoneet ovat ikuisia eli jos pyykkikone tai jääkaappipakastin hajoaa niin talous on kuralla ym ym.
Ja tosiaan kyllä ne työkkäristä pistää jollekin kurssille tai työharjoitteluun jossain välissä ettet nyt ihan tyhjästä saa rahaa.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:05"]
Työmarkkinatukea maksetaan 20 päivän jaksoissa eli käytännössä kuukaudessa käteen jää 640e. Lapsilisän kanssa yhteensä 1500e. Se ei ole nelihenkiselle perheelle suuri summa. Pienten lasten kanssa ei ole kovinkaan suuria menoja, mutta lasten kasvaessa joutuu tiukille jos yrittää pärjätä samalla rahalla. Tuosta 1500 eurosta pitää sitten maksaa kaikki laskut joita velattomassakin talossa kuitenkin on.
Jos teistä tuntuu siltä, että tuolla pärjäätte hyvin niin mikäs siinä. Työpaikkanne menevät sitten jollekin sitä tarvitsevalle. Aina kannattaa myös muistaa, että muutaman vuoden päästä mieli voikin jo muuttua ja haluaisittekin enemmän rahaa käyttöönne. Siinä vaiheessa voikin olla vaikea muuttaa tilannetta.
[/quote]Aivan, eipä käy yhtään kateeksi perhe joka kituuttelee 1500€:n rahalla. Meillä tulee nettona 4000€ ja silti tuntuu että ei ole oikein rahaa harrastamiseen. Mahtaisi tulla aika pitkäksi jos ei olisi töitä eikä rahaa edes elämiseen saati harrastamiseen. Elämä on valintoja, en jaksa ymmärtää niitä jotka ovat sosiaalituistakin kateellisia :)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:26"]
Mä en ymmärrä enkä hyväksy tuollaisia yhteiskunnan loisia. hyvinvointiyhteiskuntamme tulee onneksi kaatumaan omaan mahdottomuutensa, kun työkykyisten ihmisten jatkuvaa lomailua rahoitetaan tuolla tavoin.
[/quote]
Minun on nyt muutaman kuukauden työttömänä olleena pakko kommentoida tähän, että jos vaikka ap jäisi työttömäksi niin hänen paikalleen olisi mitä todennäköisimmin heti pyrkimässä ainakin sata työtöntä :D Eli se, jos joku lopettaisikin työt, ei tarkoita, että työttömien määrä ilman muuta lisääntyisi. Itse ainakin olisin heti CV ojossa hakemassa mitä vain hiemankin omaa alaani liippaavaa työpaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 12:32"]Se alaraja on, jos ei hae uutta verokorttia.
ed.
[/quote]Jos en olisi hakenut uutta verokorttia niin veroa olisi mennyt 28% kuten vanhassa kortissa luki.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 12:32"]Se alaraja on, jos ei hae uutta verokorttia.
ed.
[/quote]Jos en olisi hakenut uutta verokorttia niin veroa olisi mennyt 28% kuten vanhassa kortissa luki.
[/quote]
http://www.kela.fi/tukien-verotus_pitaako-kelaan-toimittaa-verokortti
Tuossa on oikea tieto...
Kun olin lomautettuna niin päivärahasta jäi verokorjausten jälkeen tonni vähemmän käteen kuukaudessa kuin kuukausi palkasta plus että kulukorvaukset ja ylityöt jäi tietysti myös saamatta. Myös puhelin otettiin pois käytöstä.
Onneksi oli omistusasunto, joten sain kompensoitua tulopudotuksen ottamalla talon lainaan lyhennysvapaata.
Jos olisi asuttu vuokralla, talous olisi kaatunut, mitään asumistukeahan ei olisi saatu koska puoliso oli töissä ja tuloja yli tukirajojen. Olisi varmaan jouduttu myymään toinen auto pois tms.