Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku raskaana

Vierailija
31.10.2013 |

Onko työsopimuslainsäädännöstä ja sen soveltamisesta tietäviä (juristeja) paikalla?

Oletetaan, että laskettu aikani on 1.1.2014 ja olen siten jäämässä äitiysvapaalle joulukuussa 2013. Haen kuitenkin paraikaa aktiivisesti ja tosissani töitä. Lain mukaan työntekijän tulee ilmoittaa äitiys-/perhevapaalle jäämisestään työnantajalle viimeistään 2 kk ennen vapaan alkua. Entä jos tämä "varoaika" on jo ummessa kun työtä hakee/pääsee haastatteluun/loppuvalintaprosessiin/tulee valituksi tehtävään?

Esim. jos minut nyt kutsutaan vuoden määräaikaista työtä koskevaan haastatteluun, jossa työtehtävä alkaa tammikuussa 2014, niin mitkä ovat lakisääteiset ilmoitusvelvollisuuteni työnhakijana? Lukaisin työsopimuslain Finlexistä läpi, mutta ei siellä mitään asiasta sanota.

Tilanne voi tuntua kaukaa haetulta, mutta se ei ole. Raskausvatsani on edelleen jokseenkin huomaamaton ja valitettavasti oman alan työpaikkani ovat järjestään määräaikaisia. Toivoisimme kovasti, että mieheni voisi tällä kertaa jäädä kotiin vauvan kanssa, mutta käytännön esteet (äidin todennäköinen työttömyys) tuppaavat tulla sotkemaan suunnitelmia. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettäs kehtaat. Ajattelisit muitakin kuin itteäs.

Vierailija
2/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ap:han tässä nimenomaan ajattelee miestään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta yritys ja katso miten helppoa on kun työntekijä jää ensin sairaslomalle raskauden ja aamupahoinvoinnin takia.

Vierailija
4/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, kiitos nro 3. Meillä on yksi lapsi ennestään, ja harmittavasti miehelläni ei ollut hänen vauva-aikanaan realistista mahdollisuutta jäädä kotiin. Tuolloin viimeistelin väikkäriä apurahalla, ja tuloeromme miehen kanssa olivat sellaista 2000€/kk luokkaa. Yhtä lailla se tuleva lapsi on isänsä kuin äitinsäkin. Ja raskaus on kylläkin ohimenevä elämänvaihe, jonka ei pitäisi vaikuttaa rekrytointipäätöksiin millään lailla. Ap.

Vierailija
5/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään, miksi työnantajat eivät halua palkata nuoria naisia...

Onhan se sinulle paska juttu, että olet työttömänä, mutta jos äitiysloma alkaa noin pian, on minusta oikeasti moraalitonta hakea työtä, jota et käytännössä ehdi lainkaan tekemään. Äitiysraha ym. lasketaan edellisen verotuksen tai 6 kk tulojen mukaan tarvittaessa, joten et menetä tukia edes.

Vierailija
6/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös AP tarkoittanut tässä, että pitää vain äitiysvapaan eikä sitten vanhempainvapaata lainkaan (vaan mies pitää sen)? Eli käytännössä AP olisi 4 kk poissa töistä. Ei mikään mahdoton aika, jos uusi työnantaja ei heti sillä sekunnilla tarvitse työntekijää. On noita pitkiä irtisanomisaikoja, ulkomailta rekryämisiä ja muita hitaita prosesseja muistakin syistä.

Toki AP:n täytyy mainita asiasta haastattelussa, jotta työnantaja voi ottaa todellisen aloitusajankohdan huomioon.

Vierailija
7/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva huomata, että täällä on myös muita kuin itsekkäitä "minä minä mulla on oikeus" -mammoja paikalla. Työntekijän palkkaaminen (varsinkin pienyrittäjälle) on järjettömän kallista ja siihen sekä työntekijän kouluttamiseen kuluu myös paljon aikaa. En voi käsittää miten jotkut (hyvällä omallatunnolla?) tekevät sellaisia temppuja, että jättävät kertomatta raskaudestaan työhaastattelussa ja jäävät sitten heti äitiyslomalle. Tiedän yrittäjiä, jotka eivät enää kutsu lisääntymisikäisiä naisia työhaastatteluihin ollenkaan, koska ovat saaneet tarpeekseen näistä huiputtajista. Se, että laki antaa mahdollisuuden toimia näin ei tee sitä moraalisesti oikeaksi.

Vierailija
8/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 22:43"]

Ja sitten ihmetellään, miksi työnantajat eivät halua palkata nuoria naisia...

Onhan se sinulle paska juttu, että olet työttömänä, mutta jos äitiysloma alkaa noin pian, on minusta oikeasti moraalitonta hakea työtä, jota et käytännössä ehdi lainkaan tekemään. Äitiysraha ym. lasketaan edellisen verotuksen tai 6 kk tulojen mukaan tarvittaessa, joten et menetä tukia edes.

[/quote]

Äitiysrahani on kunnossa, olen ollut "ihan oikeassa", hyväpalkkaisessa työssä edellisen lapsen syntymän jälkeen. Se ei ole syy työnhakuuni, vaan se, että haluan tasata vanhemmuuden mieheni kanssa niin hyvin kuin mahdollista, ja tietysti koska mies itsekin sitä haluaa ja toivoo! Lisäksi en todellakaan ole kotiäitityyppiä, joten en missään nimessä ole muutenkaan jäämässä kotiin lapsen kanssa pitkäksi aikaa. 

En ole "nuori nainen", vaan nelikymppinen jo. Taskussa tohtorintutkinto ja erityisosaamista asiantuntija-alalta. Paremmat ansiotulot kuin miehelläni.

En millään tajua miksi työnhaku tässä tilanteessa on mielestäsi moraalitonta? Vaikka työsuhde olisi määaikainen ja vuoden mittainen, niin uskon silti, että käytännön järjestelyillä homman saa hoidettua siten, ettei 3-4 kuukauden poissaolo vaikuta tehtävän suorittamiseen millään tavalla. Kuka tahansa, joka tuntee valtionhallinnon asiantuntijaprojekteja tietää tämän. Ap

Vierailija
9/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi katkarapu oli raskaana, nyt työnhaku......? Oudommaksi vaan menee...

*katselee hermostuneena ympärilleen että mille ufo-foorumille on oikein päätynyt*

Vierailija
10/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa itsekästä sillä raskauttansa häikäilemättömästi piilottava ja näin tulevaa työnantajaa huijaava nainen tekee hallaa kaikille samanikäisille naisille työelämässä ja aiheuttaa stereotypioita!!!

Vierailija
11/32 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisättäköön vielä puolustuksekseni, että en todellakaan ole hakenut järjestö- ja muita kolmannen sektorin paikkoja tässä tilanteessa, nimenomaan moraalisista syistä. Ymmärrän siis erittäin hyvin tuon pienyrittäjäpointin, vaikkei se omalle alalle pädekään. Kokisin huonoa omaatuntoa, jos hakisin esim. johonkin RAY:n tai muun vastaavan rahoittamaan järjestöhommaan. Ap

Vierailija
12/32 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvähän tämä, että sinut on valittava jos olit ansioitunein hakija. Muuten olisi ollut helppo todistaa, että sinua olisi syrjitty raskauden vuoksi.

Nythän mies voi sitten jäädä vauvan kanssa välillä kotiin, ja sinä saat olla töissä.

Vierailija
13/32 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri vaihtoi työpaikkaa ihan viimeisillään. Oli hetken uudessa työpaikassa ja jäi sitten äitiyslomalle. 

Itse vaihtoin kerran myös, ehdin olla koeajan 4 kk ja sitten alkoi äitiysloma.

Yhden kerran kävin haastattelussa raskauden aikana, mutta aloitin uudessa työssä vasta äitiysloman jälkeen, vauvan ollessa sen 3 kk. 

Vierailija
14/32 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari tuttavaa, jotka ovat saaneet viran äitiyslomansa aikana. Toinen taisi olla viimeisillään, kun tuli valituksi ja toisella oli pieni vauva. Aloittivat sitten äitiyslomansa jälkeen, ei mitään ongelmia.

Onnittleut ap:lle, hieno juttu.

Ja joku tuossa jo ehti kommentoimaan aikaisemmin, että miten niin äiti voisi olla varma, että voi palata töihin lapsen ollessa muutaman kuukauden ikäinen tms. Suomessakin olivat äitiyslomat vain muutaman kuukauden oman äitini palatessa töihin ja maailmalla muutaman kuukauden äitiyslomat ovat edelleen yleisiä. Hyvin ne äidit ja lapset sielläkin selviävät. Olen itse palannut töihin lapseni ollessa reilut 3kk (senhetkisen asuinmaan käytännön mukaan) ja imetys jatkui ihan hyvin, pumppasin maitoa työpäivän aikana. Korviketta lapsi ei tarvinnut koskaan. Ei kaikesta tarvitse tehdä ongelmaa.

Vierailija
15/32 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut ap:lle! Mahtava uutinen. Hyvää loppuodotusta ja onnea uuteen työhön!

Vierailija
16/32 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 14:24"]Minä en oikein ymmärrä, että miksi raskaus ei saa olla este palkkaamiselle- siis jos kyse on vaikka vuoden määräaikaisuudesta ja hakija aikoo olla kolmasosan ajasta poissa töistä? Jos hakija vaikka ilmoittaisi, että lähtee kiertelemään Aasiaa kolmeksi kuukaudeksi, niin miten se eroaa työnantajan kannalta raskaudesta?

Olen toki itsekin lisääntymisiässä ja esim. se on minusta ok, jos suunnittelee lasten hankintaa ja hakee töitä tietäen, että saattaa jäädä vaikka vuoden päästä äitiyslomalle jne, enkä väitä ettei ap saisi hakea töitä.

[/quote]

Raskaus ei saa olla este pätevimmän palkkaamiselle koska kyse on silloin sukupuolisyrjinnästä. Joka on laissa ja ihan samanlaista kuin muukin syrjintä.

just tän takia vanhemmuuden kustannuksia tulisi tasata.

Ihmettelen kyllä näitä vastauksia. Nainen on naiselle susi?

Vierailija
17/32 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Hain äskettäin erästä 3 vuoden sijaisuutta valtiolla, jonka aloitusaika osui päällekkäin äitiysvapaani kanssa. Luonnollisesti en hakemuksessani/CV:ssä maininnut mitään raskaudestani, mutta asia ei jäänyt mitenkään haastattelijoille epäselväksi haastattelutilanteessa vatsani suuren koon vuoksi. Tietenkään asiaa ei mitenkään suoraan sivuttu haastattelutilanteessa (oli ammattitaitoiset ihmiset asialla). Alallani on tosin sen verran pienet piirit, että voi hyvinkin olla, että tieto raskaudestani oli kuitenkin jo etukäteen työnantajan tiedossa. Ei voi tietää. Silti sain kutsun työhaastatteluun! Ja tänään tiedon siitä, että sain paikan, jee! Kaikkien kamalien syrjintätapausten lukemisen jälkeen uskoni rekrytointiprosessin oikeudenmukaisuuteen palautui ainakin hiukan.

Hakijoita oli paljon, mutta tiesin olevani pätevyyden osalta vahvoilla. Silti olen positiivisesti yllättynyt, sillä olen kyllä urani aikana lukenut useita nimitysmuistioita, joissa pätevin hakija on pelattu kärkikahinoista pois jollain keksityiltä verukkeella. Eihän tuo valtion rekryjärjestelmä siis todellakaan aukoton ole, mutta nimitysmuistioiden julkisuus on kyllä tosi hyvä juttu, ehkä etenkin silloin kun itse ei ole pärjännyt haussa loppusuoralle asti.

Mutta kaikista saamistani negatiivisista kommenteista huolimatta: olen siis todella iloinen uudesta työpaikasta ja ehdottomasti kannustan kaikkia muitakin odottavia äitejä/ pienten lasten vanhempia hakemaan kiinnostavia työpaikkoja. Raskaus ja/tai perhevapaat eivät saa olla syynä pätevimmän hakijan sivuuttamiseen työnhaussa! Riippumatta siitä, onko työnhakija nainen vai mies.

Vierailija
18/32 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu! Onnea uudesta työpaikasta! Ja toivottavasti miehesi on yhtä iloinen asiasta eikä ole tullut katunmapäälle lapsenhoidon suhteen ;).

No, joka tapauksessa tulet saamaan lisää paskaa niskaasi niin av:ltä kuin livemammoiltakin (ja miehesi vastaavasti saa palvontaa osakseen "rohkeasta päätöksestään"), mutta mitäpä siitä! Ei nää asiat ikinä muutu jos me naiset ei itse edistetä hommaa valinnoillamme.

Vierailija
19/32 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta kai haet töitä ihan normaalisti! Mikä ihmisiä vaivaa? Raskaus ei ole syy olla hakematta avoimia paikkoja eikä raskaus ole syy syrjiä! Aivan käsittämättömiä kommentteja AP on saanut. Ei ihme, ettei tasa-arvo toteudu lastenhoidossa ja työnanantajakulujen tasaaminen takkuaa, kun naiset ITSE pahentavat omaa asemaansa.

Vierailija
20/32 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 13:26"]

No totta kai haet töitä ihan normaalisti! Mikä ihmisiä vaivaa? Raskaus ei ole syy olla hakematta avoimia paikkoja eikä raskaus ole syy syrjiä! Aivan käsittämättömiä kommentteja AP on saanut. Ei ihme, ettei tasa-arvo toteudu lastenhoidossa ja työnanantajakulujen tasaaminen takkuaa, kun naiset ITSE pahentavat omaa asemaansa.

[/quote]

Miksei siitä raskaudesta sitten voi kertoa haastattelussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi