Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laskenko mä nyt ihan oikein? Työttömyydestä...

Vierailija
17.10.2013 |

Mä tässä vaan pohdin, että jos minä ja mieheni oltaisiin työttömiä ja peruspäivärahalla, tultais ihan siedettävästi toimeen.

32,46e/pv + lapsikorotukset 7,69e/pv = 863e/kk

Eiks veroa mene 20% sosiaalieduista? Eli talouteen tulis rahaa Kelasta n. 690 e/kk x 2 = 1380e.

Sit vielä kahden lapsen lapsilisät, onkos se 210e...

Eli 1590 e/kk.

Mikäs tässä olisi ollessa, velattomassa talossa... Ehtis tekemään itse kaikkea ihanaa ruokaa, keräisin kaikki metsän sienet ja marjat talteen, talo lämpiää puulla, ei tarttis kuin yhden auton, vois näyttää ihan perseeltä kun ei tarttis töiden takia pyrkiä kuosiin.

Joo mä tiedän, valinta on ihan itsestä kiinni.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan työttömänä yh-äitinä yli 1500 € kuussa, lasten hoitomaksut ilmaiset.

Ei tässä kannata töihin lähtee

Vierailija
2/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskusteluketju kertoo osaltaan hyvin sen miksi Suomi joutuu joka vuosi ottamaan 10 miljärdia euroa lisää velkaa. Eikä kukaan osaa tai uskalla sanoa mitä tapahtuisi, jos lisää velkaa ei enää otettaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ihmeessä 1800e ei riitä kolmelle. Mulle jää vuokran jälkeen n. 1200-1300e meitä 3 ja meillä riittää rahat kerran tai 2 vuodessa esim. etelänmatkaan.

Vierailija
4/47 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua estää? Ja kai laskit myös mitä eläminen olisi ansiosidonnaisen mukaan, koska tietysti kuulutte johonkin työttömyyskassaan niinkuin kaikki järkevät? Olet vain itse itsellesi esteenä.

Vierailija
5/47 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:42"]

Mä tässä vaan pohdin, että jos minä ja mieheni oltaisiin työttömiä ja peruspäivärahalla, tultais ihan siedettävästi toimeen.

32,46e/pv + lapsikorotukset 7,69e/pv = 863e/kk

Eiks veroa mene 20% sosiaalieduista? Eli talouteen tulis rahaa Kelasta n. 690 e/kk x 2 = 1380e.

Sit vielä kahden lapsen lapsilisät, onkos se 210e...

Eli 1590 e/kk.

Mikäs tässä olisi ollessa, velattomassa talossa... Ehtis tekemään itse kaikkea ihanaa ruokaa, keräisin kaikki metsän sienet ja marjat talteen, talo lämpiää puulla, ei tarttis kuin yhden auton, vois näyttää ihan perseeltä kun ei tarttis töiden takia pyrkiä kuosiin.

Joo mä tiedän, valinta on ihan itsestä kiinni.

[/quote]Sosiaalietuuksille voi hakea ihan uuden verokortin, jolloin veroprossa tulee oikeiden tulojen mukaan. Muuten se on tuloverokortti + 2 prosenttiyksikköä, jaminimissään 20%

Vierailija
6/47 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaat kokonaistulot neljään osaan ja sen vielä 30, niin päästään lukuun mikä teillä on rahaa per/nenä/päivä. Rapiat 10 euroa päivässä.

Vierailija
7/47 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako esimerkkitilanteessa molemmat vanhemmat lapsikorotukset työmarkkinatukeen? Epäilen suuresti. Yksinelävä vanhempi saa, mutta millä logiikalla samat lapset saa kahden vanhemman taloudessa enemmän?

Vierailija
8/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:45"]

Mikä sua estää? Ja kai laskit myös mitä eläminen olisi ansiosidonnaisen mukaan, koska tietysti kuulutte johonkin työttömyyskassaan niinkuin kaikki järkevät? Olet vain itse itsellesi esteenä.

[/quote]

En laskenut, mutta olishan se huomattavasti enemmän. Laskin vaan pienimmän minimin mukaisesti. Ja kyllä, olen vain itse esteenä. -ap-

Vierailija
9/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:57"]

Saako esimerkkitilanteessa molemmat vanhemmat lapsikorotukset työmarkkinatukeen? Epäilen suuresti. Yksinelävä vanhempi saa, mutta millä logiikalla samat lapset saa kahden vanhemman taloudessa enemmän?

[/quote]Kaikki elatusvelvolliset saa. Jopa uusperheessä (avioliitossa) lapseton puoliso saa lapsikorotuksen toisen puolison lapsesta.

Vierailija
10/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En tiedä. Vähän kai sillä logiikalla, että jos molemmat vanhemmat ovat aiemmin käyneet työssä ja osallistuneet molemmat lasten elättämiseen, sitten toinen jää työttömäksi ja saa lapsikorotukset korvaamaan omaa osuuttaan lasten elatuksesta, niin entäs kun toinenkin jää työttömäksi, eikö hänen enää oleteta osallistuvan lasten elatukseen jos ei saisi lapsikorotuksiakaan?

Vierailija
11/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se jotain tuon suuntaista ole. Itsekään en usko että saisitte molemmat lapsikorotuksia, toinen varmaan vain. Joka tapauksessa tuo olisi (32,46e + 32,46e + 7,69e) x 21,5 = 1561e/kk miinus 20% -> 1248e/kk

Tähän päälle lapsilisät 104,19 + 115,13 e ja lopputulos on 1468 euroa. Päivässä jää käytettäväksi 12,33 eur per nenä.

Vierailija
12/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Se ei ole mikään yh-korotus.

Vierailija
13/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin iteki laskeskelee ansiopäivärahaa, rapiat 1500e miinus verot. Miksi mä käyn töissä...

Vierailija
14/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:07"]

Lähdin iteki laskeskelee ansiopäivärahaa, rapiat 1500e miinus verot. Miksi mä käyn töissä...

[/quote]Se 500 päivää on kuitenkin melko lyhyt aika :(

Vierailija
15/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:06"]

[/quote]

Aivan selvä porsaanreikä laissa, jos näin on. Miksi yksinasuvan vanhemman perheen pitäisi tulla vähemmällä toimeen kahden lapsen kanssa kuin kahden vanhemman? Miksi toisessa tapauksessa maksetaan korotus samoista lapsista yksinkertaisena ja toisessa tuplana? Beats me.

Vierailija
16/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:13"]

[/quote]

Aivan selvä porsaanreikä laissa, jos näin on. Miksi yksinasuvan vanhemman perheen pitäisi tulla vähemmällä toimeen kahden lapsen kanssa kuin kahden vanhemman? Miksi toisessa tapauksessa maksetaan korotus samoista lapsista yksinkertaisena ja toisessa tuplana? Beats me.

[/quote]

Sä saat sen elatusmaksun, tai mikä lienee, korvaamaan toisen vanhemman antamaa elatusta. Jos tää mahdollinen elatusmaksujen maksaja joutuu kans työttömäksi, saa hänkin lapsikorotuksen jonka maksaa sulle elatusmaksun muodossa.

Vierailija
17/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:09"]

Se 500 päivää on kuitenkin melko lyhyt aika :(

[/quote]

Parempi seki ku ei mitää.. Saakohan tota rahaa jos lähtee vaikka ulkomaille vai pitääkö olla aktiivisesti Suomessa hakemassa töitä?

Vierailija
18/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Jokainen, joka elättää lapsia, saa siitä lapsikorotuksen. Millä logiikalla sun mielestä jollekin maksetaan tuplana?

Vierailija
19/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä enkä hyväksy tuollaisia yhteiskunnan loisia. hyvinvointiyhteiskuntamme tulee onneksi kaatumaan omaan mahdottomuutensa, kun työkykyisten ihmisten  jatkuvaa lomailua rahoitetaan tuolla tavoin. 

Vierailija
20/47 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:21"]

[/quote]

[/quote]Jokainen, joka elättää lapsia, saa siitä lapsikorotuksen. Millä logiikalla sun mielestä jollekin maksetaan tuplana?

[/quote]

Yhdessä tapauksessa korotus maksetaan kahdesta lapsesta yhdelle vanhemmalle ja toisessa tapauksessa samoista kahdesta lapsesta maksetaan korotukset molemmille vanhemmille eli puolta enemmän, vaikka lasten lukumäärä sama.