Laskenko mä nyt ihan oikein? Työttömyydestä...
Mä tässä vaan pohdin, että jos minä ja mieheni oltaisiin työttömiä ja peruspäivärahalla, tultais ihan siedettävästi toimeen.
32,46e/pv + lapsikorotukset 7,69e/pv = 863e/kk
Eiks veroa mene 20% sosiaalieduista? Eli talouteen tulis rahaa Kelasta n. 690 e/kk x 2 = 1380e.
Sit vielä kahden lapsen lapsilisät, onkos se 210e...
Eli 1590 e/kk.
Mikäs tässä olisi ollessa, velattomassa talossa... Ehtis tekemään itse kaikkea ihanaa ruokaa, keräisin kaikki metsän sienet ja marjat talteen, talo lämpiää puulla, ei tarttis kuin yhden auton, vois näyttää ihan perseeltä kun ei tarttis töiden takia pyrkiä kuosiin.
Joo mä tiedän, valinta on ihan itsestä kiinni.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:57"]
Saako esimerkkitilanteessa molemmat vanhemmat lapsikorotukset työmarkkinatukeen? Epäilen suuresti. Yksinelävä vanhempi saa, mutta millä logiikalla samat lapset saa kahden vanhemman taloudessa enemmän?
[/quote]Se ei ole mikään yh-korotus.
[/quote]
Aivan selvä porsaanreikä laissa, jos näin on. Miksi yksinasuvan vanhemman perheen pitäisi tulla vähemmällä toimeen kahden lapsen kanssa kuin kahden vanhemman? Miksi toisessa tapauksessa maksetaan korotus samoista lapsista yksinkertaisena ja toisessa tuplana? Beats me.
[/quote]Jokainen, joka elättää lapsia, saa siitä lapsikorotuksen. Millä logiikalla sun mielestä jollekin maksetaan tuplana?
[/quote]
Yhdessä tapauksessa korotus maksetaan kahdesta lapsesta yhdelle vanhemmalle ja toisessa tapauksessa samoista kahdesta lapsesta maksetaan korotukset molemmille vanhemmille eli puolta enemmän, vaikka lasten lukumäärä sama.
[/quote]mä sekoitan vielä sen verran sun pakkaan, että samoista lapsista voidaan maksaa kolmelle ihmiselle. Lähivanhemmalle, sen puolisolle ja etävanhemmalle
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:31"]
Saako esimerkkitilanteessa molemmat vanhemmat lapsikorotukset työmarkkinatukeen? Epäilen suuresti. Yksinelävä vanhempi saa, mutta millä logiikalla samat lapset saa kahden vanhemman taloudessa enemmän?
[/quote]
Aivan selvä porsaanreikä laissa, jos näin on. Miksi yksinasuvan vanhemman perheen pitäisi tulla vähemmällä toimeen kahden lapsen kanssa kuin kahden vanhemman? Miksi toisessa tapauksessa maksetaan korotus samoista lapsista yksinkertaisena ja toisessa tuplana? Beats me.
[/quote]Jokainen, joka elättää lapsia, saa siitä lapsikorotuksen. Millä logiikalla sun mielestä jollekin maksetaan tuplana?
[/quote]
Yhdessä tapauksessa korotus maksetaan kahdesta lapsesta yhdelle vanhemmalle ja toisessa tapauksessa samoista kahdesta lapsesta maksetaan korotukset molemmille vanhemmille eli puolta enemmän, vaikka lasten lukumäärä sama.
[/quote]Jos sillä yksineläjän lapsilla on elatusvelvollinen etävanhempi, niin hänkin saa lapsikorotuksen lapsistaan. Ei se korotus ole mikään lapsen raha, vaan elättäjän.
[/quote]
Eli lapset todella "elättävät" vanhempiaan ja vielä jotain avopuolisoitakin hyvässä lykyssä...
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Jos sillä yksineläjän lapsilla on elatusvelvollinen etävanhempi, niin hänkin saa lapsikorotuksen lapsistaan. Ei se korotus ole mikään lapsen raha, vaan elättäjän.
[/quote]
Eli lapset todella "elättävät" vanhempiaan ja vielä jotain avopuolisoitakin hyvässä lykyssä...
[/quote]
Jep, mutta esim. päivähoitomaksuihin vaikuttaa avopuolison tulot, eli ei siis suinkaan lasten biologisten vanhempien tulot, vaan lähivanhemman ja sen puolison tulot... Että en nyt niin epäreiluna pitäisi sitä, että avopuoliso saa työttömänä lapsikorotuksen.
Eerika Tarkki siis elätti biologista äitiään, Touko isää ja vielä sitä marokkolaisranskalaista kirurgia? Todella nurinkurista.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:43"]
Eerika Tarkki siis elätti biologista äitiään, Touko isää ja vielä sitä marokkolaisranskalaista kirurgia? Todella nurinkurista.
[/quote]
Miksi Touko elätti omaa isäänsä?
Saa työtön lähteä ulkomaille, vaikka hakemaan töitä. Sinnehän en työpaikatkin menee, esim. trafin puhelinpalvelu Espanjaan.
Kyllä lapsikorotuksen saa aina. Siksi onkin kannattavampaa olla kotona työttömänä useamman pienen lapsen kanssa kuin lähteä pienipalkkaiseen työhön ja vielä maksaa päivähoitomaksut.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 01:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:43"]
[/quote]
Miksi Touko elätti omaa isäänsä?
[/quote]
C´moon. Ymmärrät kyllä yskän. ;) Mutta erikoinen piirre lainsäädännössä totta tosiaan. Lapsi elättää vanhempia eikä toisinpäin.
Työmarkkinatukea maksetaan 20 päivän jaksoissa eli käytännössä kuukaudessa käteen jää 640e. Lapsilisän kanssa yhteensä 1500e. Se ei ole nelihenkiselle perheelle suuri summa. Pienten lasten kanssa ei ole kovinkaan suuria menoja, mutta lasten kasvaessa joutuu tiukille jos yrittää pärjätä samalla rahalla. Tuosta 1500 eurosta pitää sitten maksaa kaikki laskut joita velattomassakin talossa kuitenkin on.
Jos teistä tuntuu siltä, että tuolla pärjäätte hyvin niin mikäs siinä. Työpaikkanne menevät sitten jollekin sitä tarvitsevalle. Aina kannattaa myös muistaa, että muutaman vuoden päästä mieli voikin jo muuttua ja haluaisittekin enemmän rahaa käyttöönne. Siinä vaiheessa voikin olla vaikea muuttaa tilannetta.
Laskin myös mielenkiinnosta, mitä saisin, jos työttömäksi jäisin.
Kaikkiaan nettotulot olisivat mulle ja kahdelle lapselleni 2380, asumisen jälkeen päälle 900 jäisi muuhun elämiseen. Tällä hetkellä asumisen jälkeen jää käteen 1200... eli nettoan 300 egee kuukaudessa, kun käyn töissä, ja sekin raha hupenee bensoihin, jotta voin käydä töissä... huhheijaa.
Kyllä vähän houkuttaisi jäädä kotiin!
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:22"]
Kaikkiaan nettotulot olisivat mulle ja kahdelle lapselleni 2380, asumisen jälkeen päälle 900 jäisi muuhun elämiseen. Tällä hetkellä asumisen jälkeen jää käteen 1200... eli nettoan 300 egee kuukaudessa, kun käyn töissä, ja sekin raha hupenee bensoihin, jotta voin käydä töissä... huhheijaa.
[/quote]
Mistä tuollaiset tulot? Vai onko ansiosidonnainen?
Itse kun en päässyt lähellekään tuollaisia summia, kun olin työttömänä kahden lapseni kanssa kotona.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 09:33"]
Mutta erikoinen piirre lainsäädännössä totta tosiaan. Lapsi elättää vanhempia eikä toisinpäin.
[/quote]Sama juttu lapsilisän kanssa.
Palauttaakseni maanpinnalle ap:n haluaisin muistuttaa, että työttömyyspäivärahan saamiseksi tulee olla aktiivinen työnhakija, mikä tarkoittaa, että sekä sinä että miehesi käytte te-toimistossa kolmen kuukauden välein kertomassa mitä töitä olette hakenut ja teidän on oltava valmis aktivointiin, osoitettuihin töihin, mahdollisesti kursseihin ja tarvittaessa palkkatuettuun työhön.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:22"]
[/quote]
Mistä tuollaiset tulot? Vai onko ansiosidonnainen?
Itse kun en päässyt lähellekään tuollaisia summia, kun olin työttömänä kahden lapseni kanssa kotona.
[/quote]
Joo, siis ansiosidonnaista saisin.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 11:32"]
Mutta erikoinen piirre lainsäädännössä totta tosiaan. Lapsi elättää vanhempia eikä toisinpäin.
[/quote]
Multa meni nyt vähän ohi tämä että lapsi elättää vanhempiaan, siis miten käytännössä? Kyllä meillä minä ostan lapsille kaiken kun saan sitä lapsilisää ja työkkärin rahaan lapsikorotusta, kyllä minä kustannan niillä rahoilla lapsille kaiken, asunnon, vaatteet, ruuan, lelut ym. tarvikkeet, kuljetukset, lääkkeet... ei musta tunnu että lapset elättäisivät mua. Jos ei meillä olisi lapsia, ei asuttaisi miehen kanssa näin isossa talossa, ruokaa menisi paljon vähemmän, vaatteisiiin ja kenkiin menisi paljon vähämmän rahaa, meillä olisi varaa jopa käydä vaikka laivalla, nyt ei ole kun pitäisi lapsillekin hommata ensin omat passit.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 11:32"]
[/quote]
Multa meni nyt vähän ohi tämä että lapsi elättää vanhempiaan, siis miten käytännössä? Kyllä meillä minä ostan lapsille kaiken kun saan sitä lapsilisää ja työkkärin rahaan lapsikorotusta, kyllä minä kustannan niillä rahoilla lapsille kaiken, asunnon, vaatteet, ruuan, lelut ym. tarvikkeet, kuljetukset, lääkkeet... ei musta tunnu että lapset elättäisivät mua. Jos ei meillä olisi lapsia, ei asuttaisi miehen kanssa näin isossa talossa, ruokaa menisi paljon vähemmän, vaatteisiiin ja kenkiin menisi paljon vähämmän rahaa, meillä olisi varaa jopa käydä vaikka laivalla, nyt ei ole kun pitäisi lapsillekin hommata ensin omat passit.
[/quote]Mä vaan vastasin tolle aikaisemmalle, joka sanoi, että lapsikorotuksilla lapset elättää vanhempansa.
ed.
tuloveroa menee tulojen mukaan, ei se ole koskaan mikään kiinteä prosetti.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:42"]
Mä tässä vaan pohdin, että jos minä ja mieheni oltaisiin työttömiä ja peruspäivärahalla, tultais ihan siedettävästi toimeen.
Eiks veroa mene 20% sosiaalieduista? Eli talouteen tulis rahaa Kelasta n. 690 e/kk x 2 = 1380e.
Eli 1590 e/kk.
Mikäs tässä olisi ollessa, velattomassa talossa... Ehtis tekemään itse kaikkea ihanaa ruokaa, keräisin kaikki metsän sienet ja marjat talteen, talo lämpiää puulla, ei tarttis kuin yhden auton, vois näyttää ihan perseeltä kun ei tarttis töiden takia pyrkiä kuosiin.
[/quote]Sosiaalietuuksille voi hakea ihan uuden verokortin, jolloin veroprossa tulee oikeiden tulojen mukaan. Muuten se on tuloverokortti + 2 prosenttiyksikköä, jaminimissään 20%
[/quote]Minulla meni työttömyyskorvauksesta veroa 10% kun joiduin työttömksi ja hain loppuvuodelle uuden verokortin. Ennakot menee muutenkin miten menee ja lopullisessa verotuksessa verot menee miten menee. En kyllä ole kuullut tuollaisesta 20% alarajasta, eikä sellaista ole.
Eli 1590 e/kk.
[/quote] 1590 neljän hengen taloudessa on todella vähän. Minulla jää asumisen jälkeen 1800 kolmelle ja elämä on aika niukkaa niilläkin rahoilla.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:48"]
Eli 1590 e/kk.
[/quote]Sosiaalietuuksille voi hakea ihan uuden verokortin, jolloin veroprossa tulee oikeiden tulojen mukaan. Muuten se on tuloverokortti + 2 prosenttiyksikköä, jaminimissään 20%
[/quote]Minulla meni työttömyyskorvauksesta veroa 10% kun joiduin työttömksi ja hain loppuvuodelle uuden verokortin. Ennakot menee muutenkin miten menee ja lopullisessa verotuksessa verot menee miten menee. En kyllä ole kuullut tuollaisesta 20% alarajasta, eikä sellaista ole.
[/quote]Se alaraja on, jos ei hae uutta verokorttia.
ed.
[/quote]
[/quote]